Miksi perheelliset miehet ryhtyvät "vapaamatkustajiksi" omassa perheessään?
En vain tajua.. ja näin on käynyt jokaiselle tuntemalleni miehelle kun perheenlisäystä on siunaantunut. Tarkoitan siis miehiä jotka:
- heittäytyvät osaamattomiksi kotitöissä (siis miten tätä pyykkikonetta käytetään?!)
- laistavat lastenhoidosta ("hoida sä kulta toi kakkavaippa kun se sujuu sulta NIIN PALJON paremmin")
- karkaavat pihalle/tietokoneen ääreen/kaljalle kun töistä pääsevät.
-jne.
Ja lapset kuitenkin tehty yhdessätuumin. Miksi me naiset sallitaan tälläinen lusmuilu?! Ja niin, tiedän myös perheitä, joissa äiti hoitaa yksin lapsiin liittyvät myös lääkäri-, pk- ja koulujutut.
Äidit laahustavat väsyneinä haamuina ympäri kotia ja parhaimmillaan apuun ryntää oman puolison sijaan oma äiti tai anoppi. Hullua!
Miehet vetoavat aina siihen että käyvät töissä.. joo. Tiedän äidin joka hoitaa kaiken lapsiin liittyvän yksin JA käy myös kokopäivätyössä. Jos nainen pystyy, miksei mies?
Miksi miehet eivät halua olla tasapuolisia kumppaneita ja vanhempia.. ja miksi naiset sallii tämän?
T. Lapseton
Kommentit (134)
Kysyn ihan samaa: Miksi naiset (monet, eivät kaikki) sallitte miehille vapaamatkustamisen?
T. Tasavastuun kantava isä
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 09:22"]
No kun naisen mielestä mies ei osaa mitään ja tekee kaiken ihan väärin. Edes pöytää ei osaa pyyhkiä siinä järjestyksessä kun se meillä kuuluu tehdä, niin aika äkkiähän tuolla systeemillä mies luovuttaa.
[/quote]
Kumma juttu että useamman vuoden asuessani yksin kamat olivat aina tiptop-järjestyksessä ja muutenkin kämppä siisti, mitä nyt sängyn alla pölyä joskus.
Naisen ilmestyttyä kämppään en kuulemma osannut siivota, tiskata yms oikein, mutta keskeltä lattiaa saattaa löytyä sukkahousut tai rintsikat, tai pahimillaan kita auki olevat sakset (tein kokeen, jätin sakset keräämättä: 3.5 viikkoa lattialla siivoamatta...). Mutta sängyn alla tai huoneen nurkassa ei saa olla pölyä.
Nykyään käy niinkin omituisesti, että kun lähden työmatkalle, usein kämpille saavuttuani siellä on aika sekamelska. Koska esineet/siellä täällä selluvat teekupposet yms eivät vaan ole öisin leijuneet niille kuuluville paikoille.
Jos en osaa pitää kämppää mukamas kunnossa "oikealla tavalla", se pitäköön jonka mielestä teen kaiken väärin.
Ja ne miehet vielä maksaa koko lystin. Ne siat!
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 09:50"]
No kun naisen mielestä mies ei osaa mitään ja tekee kaiken ihan väärin. Edes pöytää ei osaa pyyhkiä siinä järjestyksessä kun se meillä kuuluu tehdä, niin aika äkkiähän tuolla systeemillä mies luovuttaa.
[/quote]
Kumma juttu että useamman vuoden asuessani yksin kamat olivat aina tiptop-järjestyksessä ja muutenkin kämppä siisti, mitä nyt sängyn alla pölyä joskus.
Naisen ilmestyttyä kämppään en kuulemma osannut siivota, tiskata yms oikein, mutta keskeltä lattiaa saattaa löytyä sukkahousut tai rintsikat, tai pahimillaan kita auki olevat sakset (tein kokeen, jätin sakset keräämättä: 3.5 viikkoa lattialla siivoamatta...). Mutta sängyn alla tai huoneen nurkassa ei saa olla pölyä.
Nykyään käy niinkin omituisesti, että kun lähden työmatkalle, usein kämpille saavuttuani siellä on aika sekamelska. Koska esineet/siellä täällä selluvat teekupposet yms eivät vaan ole öisin leijuneet niille kuuluville paikoille.
Jos en osaa pitää kämppää mukamas kunnossa "oikealla tavalla", se pitäköön jonka mielestä teen kaiken väärin.
[/quote]
Kuulostaa NIIN tutulta - pointtihan ei ole siinä, että kotona on siistiä vaan se, että koko ajan siivotaan (tai siis mies siivoaa).
Meidän riesa on nettishoppaileva vaimo - paketit revitään auki ja sitä kartonkisilppua on koko ajan jossain kun eihän niitä voi viedä roskikseen.
Toinen riesä on n. 3-4 käytössä olevaa käsilaukkua, jotka vierii lattioilla aukinaisina ja niistä vierii rasvatuubeja, meikkejä, pastilleja yms. ympäriinsä.
En nyt ollut yksinkään ollessa kovin siisti, mutta nyt pitäisi koko ajan kulkea vaimon perässä keräämässä roskia - ja nimenomaan ROSKIA.
No mä en tykkää käskyttää ketään, kaikkein vähiten omaa miestäni. Hän saa olla sellainen kuin on. En aio ottaa mitään holhoavaa roolia. Halyan myös itse olla oma itseni.
Tämä onnistuu kun ei ole lapsia pilaamassa arkea :)
Huomaa taas kun miehet, joihin kalikka kalahti, vetäs hihasta "mutku mä käyn töissä ja tuon rahaa taloon"- kortin. Joo, rahaa tarvitaan mutta ei vaimon jaksamisen kustannuksella, ei sen kustannuksella että mies on nimellisesti "isä" (joka ei tiedä lastensa asioista mitään), jonka olemassaolo on on lapsille aika yhdentekevää.
Omat lapsenlapseni murehtivat äitiään, "mitä jos"' kysymykset koskevat äitiä ja kun totean/lohdutan että "onhan teillä isä" niin lapset toteavat: " mutta kun isi on aina poissa".
Ja kyllä, itse olen munattoman paskahousu poikani kasvattanut (tosin isänsä on alkkis).
T. Mummo
Samaa olen ihmetellyt. Tällä asialla ei minun kokemukseni mukaan ole mitään tekemistä koulutuksen, ammatin tai iän kanssa, vaan pääsääntöisesti kaikki tietämäni miehet lusmuilevat aina kun mahdollista ja ne ahkerimmatkin tekevät vain murto-osan siitä, mitä heidän vaimonsa.
Itse kyllästyin täysin ja ratkaisin asian omalta osaltani näin: a) mies alkaa tekemään vapaaehtoisesti ja oma-aloitteisesti puolet kaikesta lapsiin ja kotiin liittyvästä ja me molemmat käymme töissä, tai b) minä hoidan kaikki kuten tähänkin asti, ja olen samalla 100% kotiäiti, kun mies tienaa ja maksaa kaiken ilman valituksia (naimisissa, ei avioehtoa). Kolmas vaihtoehto on sitten ero, ja mies saa sen jälkeen elää elämäänsä, hoitaa oman kotinsa, maksaa elatusmaksut ja tavata lapsiaan ihan miten tahtoo.
Mies valitsi b:n, joten enää ei tarvi tapella, eletään sitten näin. Marttyyriksi en ala, sellaista tilannetta ei tule että minä suostun yksin vastaamaan ihan kaikesta.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 08:56"]
En vain tajua.. ja näin on käynyt jokaiselle tuntemalleni miehelle kun perheenlisäystä on siunaantunut. Tarkoitan siis miehiä jotka: - heittäytyvät osaamattomiksi kotitöissä (siis miten tätä pyykkikonetta käytetään?!) - laistavat lastenhoidosta ("hoida sä kulta toi kakkavaippa kun se sujuu sulta NIIN PALJON paremmin") - karkaavat pihalle/tietokoneen ääreen/kaljalle kun töistä pääsevät. -jne. Ja lapset kuitenkin tehty yhdessätuumin. Miksi me naiset sallitaan tälläinen lusmuilu?! Ja niin, tiedän myös perheitä, joissa äiti hoitaa yksin lapsiin liittyvät myös lääkäri-, pk- ja koulujutut. Äidit laahustavat väsyneinä haamuina ympäri kotia ja parhaimmillaan apuun ryntää oman puolison sijaan oma äiti tai anoppi. Hullua! Miehet vetoavat aina siihen että käyvät töissä.. joo. Tiedän äidin joka hoitaa kaiken lapsiin liittyvän yksin JA käy myös kokopäivätyössä. Jos nainen pystyy, miksei mies? Miksi miehet eivät halua olla tasapuolisia kumppaneita ja vanhempia.. ja miksi naiset sallii tämän? T. Lapseton
[/quote]
Nainenhan se on vapaamatkustaja yleensä kun ei maksa edes omaa osaansa perheen menoista.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 10:13"]
Huomaa taas kun miehet, joihin kalikka kalahti, vetäs hihasta "mutku mä käyn töissä ja tuon rahaa taloon"- kortin. Joo, rahaa tarvitaan mutta ei vaimon jaksamisen kustannuksella, ei sen kustannuksella että mies on nimellisesti "isä" (joka ei tiedä lastensa asioista mitään), jonka olemassaolo on on lapsille aika yhdentekevää. Omat lapsenlapseni murehtivat äitiään, "mitä jos"' kysymykset koskevat äitiä ja kun totean/lohdutan että "onhan teillä isä" niin lapset toteavat: " mutta kun isi on aina poissa". Ja kyllä, itse olen munattoman paskahousu poikani kasvattanut (tosin isänsä on alkkis). T. Mummo
[/quote]
Niin kauan kuin mies elättää perheen niin vaimolla ei ole mitään vinkumista yhtään mistään
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 09:05"]
Olen miettinyt samaa. Ja naisilta tulee aina sama vadtaus: "mies osallistui ennen, nyt hän on muuttunut"
Minä taas olen tehnyt vuosien aikana havainnon "vapaamatkustaja mies" perheissä, että kyllä siellä nainen on perheen pomo, joka kuvittelee olevansa ylivertaisesti parempi taloustöissä kuin miehensä eli jatkuvaa käskyttämistä, neuvomista, miten kuuluu jokin asia tehdä jne. jne. jopa koti sisustetaan ja perhe-elämä vietetään naisen ehdoilla, jolloin mies pikkuhiljaa heittäytyy sivustakatsojan rooliin ja odottaa naiselta käskyttämistä ja määräyksiä ja nainen kohtelee miestään kuin vähä-älyistä tai pientä lasta.
Taas niissä perheissä, jossa parisuhde on tasavertainen, harvoin kuuluu käskyttämistä tai arvostelua ja hommat hoidetaan periaatteella kuka ehtii ja jaksaa tehdä ja se kelpaa molemmilla osapuolille, ilman ehtoja ja vaatimuksia.
Kyllä monella naisella olisi peiliin katsomisen paikka, sillä yhteiselämä alkaa väärältä raiteelta jo häävalmisteluista, kun morsian yksin sanelee häähumun ja mies on sivusta katsojan roolissa ja koti sisustetaan ainoastaan naisen ehdoilla ja sama jatkuu arjen pyörittämisessä.
Tais olla taas yksi feministiprovo, jolla saa voivotella nykyelämän epäreiluutta.
Meillä ainoa kotityö, joka ei ole vähintään 60%:sti mun vastuulla on pyykin pesu. Kaikki "miesten työt" tietysti minulla 100%, ja joku 60% yhteisistä töistä." Naisten" töitä meillä ei tasa-arvon nimissä sitten olekkaan. Pyykkeihin en saa koskea, julkinen syy on se, että kuulemma ripustan pyykit väärin. Jännästi mulla menee ehkä neljännes vaimon käyttämästä ajasta niiden hoitamiseen.
Paras on, että kun olen hoitanut viikon ruuat, siivonnut talon ja siinä sivussa huolehtinut lapset, niin minulle kerrotaan kovalla äänellä, kuinka en osallistu tarpeeksi kotitöihin.
No, tuon katsominen loppuu tasan siihen päivään, kun lapset muuttaa kotoa. Ikinä en enää ota suomalaista korkeakoulutettua naista riesoikseni.
Akateminen isä
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 09:50"]
[/quote]
[/quote]
Minulle kävi samoin muutettuani yhteen miehen kanssa. Hänen mielestään siivosin kaiken väärin ja riittämättömästi, silti hän saattoi kaksi viikkoa astua tyhjentämättömän reissukassinsa yli näkemättä sitä ja koskematta siihen, tai tyynesti jättää pulloja ja sukkia ympäriinsä. Toimii molempiin suuntiin :/
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 09:30"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 09:24"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 09:20"]
Hyhyyyyyyyynyyyyyyyyh!!
Nainen on aina UHRI!
Paljonkos maksat taloutenne menoista? Kitiset paskapalstalla, muttet osaa neuvoa miestä pyykinpesussa?
Sitäpaitsi, onko siivousstandardisi korkeampi kuin miehellä?
Itke ja uhriudu, sen te luuskat osaatte.
[/quote]
Paljonko maksat vaimollesi menetetyistä ansiotuloista ja eläkekertymästä? Osaatko googlettaa pyykinpesun salat ja harjoitella, sillä kyllä, kaikki muutkin ovat aloittaneet harjoittelemalla ja standardit nousevat sitä mukaa kun osaa hoitaa perushommat kunnolla. Oletko sinä marttyyri, jos toinen on uhri? Rooleistaan voi murtautua ulos ihan sukupuolesta riippumatta.
[/quote]
Enpä uhriudu pyykinpesuista. Googleta sinä tulonsiirroista miehiltä naisille. Loinen.
Jos sinun maailmasi kaatuu pyykinpesuun, niin aika pienet on sun ongelmat.
Paskapalstalla on aikaa kuitenkin norkoilla? Minuuuttikos siinä pyykinpesukoneen päälle laittamisessa menee?
Kyllä kannattaa uhriutua. Ehdottomasti.
[/quote]
Niinhän se sullakin näyttää olevan aikaa roikkua paskapalstalla
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 09:24"]
Hyhyyyyyyyynyyyyyyyyh!!
Nainen on aina UHRI!
Paljonkos maksat taloutenne menoista? Kitiset paskapalstalla, muttet osaa neuvoa miestä pyykinpesussa?
[/quote]
Paljonko maksat vaimollesi menetetyistä ansiotuloista ja eläkekertymästä? Osaatko googlettaa pyykinpesun salat ja harjoitella, sillä kyllä, kaikki muutkin ovat aloittaneet harjoittelemalla ja standardit nousevat sitä mukaa kun osaa hoitaa perushommat kunnolla. Oletko sinä marttyyri, jos toinen on uhri? Rooleistaan voi murtautua ulos ihan sukupuolesta riippumatta.
[/quote]
Ei kenellekkään pidä maksaa siitä että hän on kotona. Taikka hoitaa omaa lastaan.
Jokainen päättää itse koska on mielestään likaista ja koska mielestään pitäisi siivota. Se jota sotku häiritsee siivotkoon
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 09:39"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 09:36"]
Hyhyyyyyyyynyyyyyyyyh!!
Nainen on aina UHRI!
[/quote]
Maksan puolet kaikesta vaikka palkkani on pienempi. Koska minä halusin jäädä puoleksi vuodeksi äitiysloman jälkeen vielä kotiin, ja tulot putosi, jouduin kompensoimaan ne säästöistäni. Mies on vaativampi siivouksessa, kritisoi tiskejä pöydällä, ja että minun pitäisi siivota enemmän. Lapsi herättää myös öisin, minä hoidan ne koska mies käy töissä. Olen illalla tosi väsynyt, ja mies valittaa kun ei tule seksiä.
[/quote]
Miksi syyllistät miestä omista itsekkäistä valinnoistasi ja omasta saamattomuudestasi?
Mene pyyhkimään se tiskipöytä, vai eikö perse nouse homeen keskeltä? Av addiktoi liikaa?
Kivat tulonsiirrot saat mieheltäsi kuitenkin viimeistään terveyspalvelujesi muodossa, kun persettäsi ronkitaan puoli-ilmaiseksi.
[/quote]
Mistä ihmeestä tämä kauhea viha kumpuaa???? uskomaton raivonpurkaus? En kyllä osaa vastata tuollaiseen purkaukseen yhtään mitään, tarkoitatko että olen mieheni valinnut joten hän voi kohdella minua miten vaan? Minäkin pyyhin tiskipöytää. Olen terve ja miehelläni on terveysongelmia, itse alkoholilla aiheutettuja, joiden julkinen hoito tulee minunkin verorahoistani. Et kai luullut että olen vielä kotiäiti, säästöt loppui ja lähdin töihin. Mies sanoi että mene tienaamaan, että hän saa vaihtaa autoa. Itse käyn edelleen bussilla töissä.
Huh että tästä ketjusta tulee paha olo. Miksi jonkun pitää purkaa silmitöntä vihaa tuolla lailla sivullisten niskaan? Mitä sinulle on tehty että on noin paha olla???
Yksi syy miesten tuollaiseen käytökseen on varmasti se, että hyvin moni tuntemistani miehistä ei ole alunperinkään ollut valmis/halukas lasten saantiin, vaan heidät on painostettu siihen naisten toimesta. Selkärangatonta ehkä miehiltä, mutta näin on nähty. Niissä perheissä, jotka tunnen, joissa miehet ovat vastuullisia isiä, miehet hoitavat suurimman osan kotitöistä. Siis oikeasti ihmettelen, kuinka vähän nykyään monet naiset tekevät mitään kotonaan. Ei laiteta ruokaa, sotketaan, mies kuskaa lapsia jne. Ihmeellistä suorastaan. Hyvin harva tuntuu oikeasti olevan tasa-arvoinen perhe.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 10:13"]Huomaa taas kun miehet, joihin kalikka kalahti, vetäs hihasta "mutku mä käyn töissä ja tuon rahaa taloon"- kortin. Joo, rahaa tarvitaan mutta ei vaimon jaksamisen kustannuksella, ei sen kustannuksella että mies on nimellisesti "isä" (joka ei tiedä lastensa asioista mitään), jonka olemassaolo on on lapsille aika yhdentekevää.
Omat lapsenlapseni murehtivat äitiään, "mitä jos"' kysymykset koskevat äitiä ja kun totean/lohdutan että "onhan teillä isä" niin lapset toteavat: " mutta kun isi on aina poissa".
Ja kyllä, itse olen munattoman paskahousu poikani kasvattanut (tosin isänsä on alkkis).
T. Mummo
[/quote]
Epätavallinen äiti; huomaa puutteita omassa pojassaan :D sanavalinnat ovat vaan turhan rajut.. itse käyttäisin miehestä sanaa vätys
Ihminen on lähtökohtaisesti laiska ja mukavuudenhaluinen. Varsinkin miehet, siksi suurin osa elämää helpottavista keksinnöistä on miesten keksimiä.
Jos joku on valmis tekemään asioita miehen puolesta, niin kyllä se miehelle sopii.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 09:04"]
Vastasit kysymykseesi jo itse: "Miksi me naiset sallitaan tällainen lusmuilu?!" Meillä on aina pidetty itsestäänselvyytenä, että mies tekee kaikkea sitä mitä minäkin ja minä olen myös aina antanut miehelle tilaa tehdä kotitöitä ja lapsen hoitoon liittyviä juttuja omalla tavallaan.
[/quote]
Sitten niin, sehän on naisen syytä sekin. Tai vähintään sen miehen äidin joka on kasvattanut poikansa, kun isä vapaa-matkusti, vai miten se oli?