Kiista homeisesta tuttipullosta
Taaperon tuttipullo oli jäänyt lomamatkan ajaksi sängyn alle ja palattuamme lomalta tuttipullo oli todella pahasti homeessa (koko sisusta oli tumman homeen peitossa), joten olin itse sitä mieltä, että tuttipullo pitäisi heittää oikopäätä roskikseen. Pihi mieheni sen sijaan olisi halunnut pitää tuttipullon käytössä; olisi toki keittänyt sen, mutta kuitenkin pitänyt sen käytössä. Itse sitten jouduin maksamaan erittäin hyvätuloiselle miehelle kotihoidontuestani (josta muutenkin maksan jo puolet pakollisista kuluista) koko tuttipullon hinnan, sillä muuten mies olisi jättänyt tuttipullon käyttöön.
Mietin tässä, että olikohan mieheni sittenkin oikeassa vai olinko itse väärässä. Mies väitti mua "hulluksi neurootikoksi" ja tuhluriksi sekä alkoi raivota ja huutaa minulle & työnsi mut toiseen huoneeseen väkisin, kun puhuin mahdollisista homemyrkyistä ja niiden jäämistä. Kumpi oli oikeassa?
Kommentit (57)
ei se pullo varmaankaan ollut homeessa vaan sinne jäänyt maito
Jotenkin näitä älyttömiä provoilulta vaikuttavia viestejä tulee aina iltaöisin. Palstalle ei varmaan kannattaisi tulla ollenkaan klo 23 jälkeen.
Useimmat homeiden tuottamat myrkyt (esim. kereulidi, valinomysiini ja amylosiini) ovat rasvaliukoisia ja imeytyvät tehokkaasti muoviin. Sieltä niitä voi vapautua ruokaan vielä pitkään sen jälkeen kun homeet on pesty pois. Teit siis erittäin viisaasti kun heitit tuttipullon pois!
Uskomatonta!! Jos tämä oikeasti on totta ja saatte riidan aikaan tuollaisesta asiasta..
En kyllä tajua näitä ihmisiä, joiden mielestä on ok että mies tienaa töissä huippuliksaa ja kartuttaa eläkettään kun nainen hoitaa kotona yhteistä lasta ja joutuu vielä uhrauksensa lisäksi maksamaan puolet kaikista kuluista! Tuetkin tulevat sen perusteella laskettuna, että työssäkäyvä vanhempi tukee PERHETTÄÄN. Tilanteessanne miehesi saa kaiken "ilmaiseksi": perheen, eläkkeen ja uran. Vain sinä teet uhrauksia. Ilman teidän yhteistä lastanne, sinäkin voisit olla kartuttamassa varallisuuttasi. Mielestäni sinulle kuuluisi ehdottomasti osuus miehesi palkasta, hän ei pääsisi edes töihin jos et olisi kotona hoitamassa vauvaa!
Jos mun mies vaatisi tällaista naurettavaa kulujen tasajakoa, niin saisi mies jäädä sitten kotiin vauvan kanssa tai ottaisin eron ja pärjäisin yh:na taloudellisesti paremmin. Tasa-jako ei ole tasa-arvoa kaikissa tilanteissa. Samaten jos mies olisi kotona lasten kanssa, en todellakaan olettaisi että palkkani kuuluu yksin minulle. Mieshän luopuisi muutaman vuoden palkoistaan perheen hyväksi! Sehän olisi silkkaa orjatyötä jos en antaisi palkkaani perheen tarpeisiin.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 23:54"]
Miksi sit hometaloista ei saa viedä mitään, ei edes legoja? Nekin vois keittää...
[/quote]
No tietenkin saa viedä, kun keittää. Eihän mikään homeitiö selviä 60 asteessakaan, kun on riittävän kauan siinä. Myrkyt kyllä jää kuumennuksen jälkeen olemaan, mutta keittäminen toimii ryöppäyksenä, ne myrkyt ja myrkyn lähteenä olleet sienet menee alas veden kanssa.
Jos haluaa ylivarmistaa, kiehauttaa legot, jonka jälkeen pesee astianpesukoneessa. Sen jälkeen voisi vaikka korvasienen alustalta syödä ihan rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 01:42"]
En kyllä tajua näitä ihmisiä, joiden mielestä on ok että mies tienaa töissä huippuliksaa ja kartuttaa eläkettään kun nainen hoitaa kotona yhteistä lasta ja joutuu vielä uhrauksensa lisäksi maksamaan puolet kaikista kuluista! Tuetkin tulevat sen perusteella laskettuna, että työssäkäyvä vanhempi tukee PERHETTÄÄN. Tilanteessanne miehesi saa kaiken "ilmaiseksi": perheen, eläkkeen ja uran. Vain sinä teet uhrauksia. Ilman teidän yhteistä lastanne, sinäkin voisit olla kartuttamassa varallisuuttasi. Mielestäni sinulle kuuluisi ehdottomasti osuus miehesi palkasta, hän ei pääsisi edes töihin jos et olisi kotona hoitamassa vauvaa!
Jos mun mies vaatisi tällaista naurettavaa kulujen tasajakoa, niin saisi mies jäädä sitten kotiin vauvan kanssa tai ottaisin eron ja pärjäisin yh:na taloudellisesti paremmin. Tasa-jako ei ole tasa-arvoa kaikissa tilanteissa. Samaten jos mies olisi kotona lasten kanssa, en todellakaan olettaisi että palkkani kuuluu yksin minulle. Mieshän luopuisi muutaman vuoden palkoistaan perheen hyväksi! Sehän olisi silkkaa orjatyötä jos en antaisi palkkaani perheen tarpeisiin.
[/quote]Toisaalta nainen saa olla kaikki päivät kotona, herätä myöhempään ja nähdä lapsensa kasvavan.
Mies puolestaan raataa duunissa ja on kotona vain muutaman tunnin, kun otetaan nukkumiset pois. Nainen saa rahaa kotona olemisella ja mies siis joutuu olemaan perheensä luota pois suurimman osan päivää, joten minusta ainakin on kohtuullista, että nainen ilmaiseksi saaduista rahoistaan maksaa puolet omista menoistaan. Vai pitäisikö miehen koko päivän perheen luota pois ollessaan saada siitä kiitokseksi maksettavakseen koko perheen kulut, samalla kun kotona ilmaista rahaa nostava saa kaikki rahansa omaan säästöön.
mulla on ollu monta kertaa homehtuneita ruokia/juomia astioissa ja vuoissa, mutta olen vain pessyt ne normaalisti ja sen jälkeen käyttänyt. ei olisi tullut mieleenkään heittää pois. kahvin litku kun on kaksi päivää kahvikupin pohjalla, niin jo on hometta
Hätävarjelun liioittelua. Pullo tiskikoneeseen ja sen jälkeen käyttöön.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 02:28"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 01:42"]
[/quote]Toisaalta nainen saa olla kaikki päivät kotona, herätä myöhempään ja nähdä lapsensa kasvavan.
Mies puolestaan raataa duunissa ja on kotona vain muutaman tunnin, kun otetaan nukkumiset pois. Nainen saa rahaa kotona olemisella ja mies siis joutuu olemaan perheensä luota pois suurimman osan päivää, joten minusta ainakin on kohtuullista, että nainen ilmaiseksi saaduista rahoistaan maksaa puolet omista menoistaan. Vai pitäisikö miehen koko päivän perheen luota pois ollessaan saada siitä kiitokseksi maksettavakseen koko perheen kulut, samalla kun kotona ilmaista rahaa nostava saa kaikki rahansa omaan säästöön.
[/quote]
Nainen ei makaa kotona vaan hoitaa yhteistä lasta, toki siitä ilosta voi maksaa myös kunnalle sitten kun lapsi on tarpeeksi vanha. Ja nainen ei menetä pelkästään palkkatuloaan sen YHTEISEN lapsen takia (eli ei saa kerryttää varallisuuttaan kuten mies) vaan myöskään eläke ei kerry ajalta, jolloin on kotona hoitamassa niitä YHTEISIÄ lapsia. Miehellä on ihan yhtä lailla mahdollisuus jäädä kotiin "makaamaan" ja nainen voi sitten käydä töissä ja tehdä rahoillaan mitä lystää? Ei. On vain kohtuullista että työssäkäyvä "maksaa korvausta" sille joka mahdollistaa hänen työssäkäyntinsä hoitamalla lasta (johon isälläkin on velvollisuutensa) kotona. Se "korvaus" voi esim olla että osallistuu enemmän kustannuksiin.
Muutenkaan en ymmärrä näitä että eletään eri elintasoja perheen sisällä (erilliset rahat). Mielestäni jos perhe perustetaan niin talous on yhteinen. Jos on valmis perustamaan perheen toisen kanssa ja luottamusta on niin paljon että tehdään yhteinen lapsikin niin silloin pitäis olla itsestään selvää että halutaan myös jakaa elämä ja elintaso yhdessä, kumman tahansa vasta- ja myötämäessä. Jos ei sen vertaa luottamusta, empatiaa, rakkautta ja elämän jakamisen halua ole toista kohtaan niin miksi tehdä lasta ja olla vakavassa suhteessa?
Jessus mitä hysteerikkoja. Uusikaa seuraavaksi sitten jääkaappikin, kun siellä joku ruoka homehtuu. (On muuten varmaan jo homehtunutkin joskus, kannattaisko siis uusia jo mitä pikimmin?)
Tiesitkö ap että ulkoilmassa on näin kesäaikaan tosi paljon homeitiöitä?
Käsittämätöntä niuhotusta tuo rahojen puolitus. Jopa vauvan pullot maksetaan puoliksi, hallelujaa! Maksatteko sinun siteesikin puoliksi?
Sairas ukko sulla. Meillä pullo olisi mennyt roskiin sanomattakin, ei se montaa euroa maksa! Meillä vaimo jäi kotiin lasten kanssa, kun olivat ihan pieniä. Ei musta olisi ollut siihen. Tottakai minä ostin vaipat, pullot, rintapumpun (kannattaa ostaa heti sähköinen), kalliit maidot apteekista (molemmilla oli maitoallergia ja jauhe maksoi ~40e/viikko monta kuukautta, ENNEN kuin sai lääkäriltä todistukset) ja jne. jne. Minä se kuitenkin kävin palkkatöissä! EI olisi tullut mieleenkään pistää puoliksi kaikkia.. HUH HUH
Kiitos vaimolleni, että jaksoi!
Jos ihmettelet miksi rintapumppu maitoallergiasta kärsivälle, niin ei oireita ensimmäisen lapsen kanssa osattu yhdistää pitkään aikaan. Väitettiin koliikiksi ja ties miksi vatsaongelmiksi.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 04:14"]Jos ihmettelet miksi rintapumppu maitoallergiasta kärsivälle, niin ei oireita ensimmäisen lapsen kanssa osattu yhdistää pitkään aikaan. Väitettiin koliikiksi ja ties miksi vatsaongelmiksi.
[/quote]
Lapsi ei voi olla allerginen äidinmaidolle. Ei äiti sit jaksanu olla maidottomalla dieetillä, että olis voinu omaa maitoaan lapsille juottaa?
Miksi tasperolla on tuttipullo?
Meillä siirryttiin suoraan rinnalta mukiin. Yhtään tuttipulloa ei ole kaksi lastani tarvinnut
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 23:53"]
ymmärtääkseni mikään eliö ei osaa hajottaa muovia ravinnokseen, ja tuskin kykenevät myöskään muovin sisään mitään aineenvaihdunta-aineita tai niiden jäämiä ujuttamaan. En oikein jaksa uskoa että keittämisen jälkeen pullossa olisi mitään myrkyllistä. Pehmeän kumiosan heittäisin mäkeen.
Olen kyllä itse mies ja samoilla linjoilla kuin miehesi. Tosin miehesi muu käytös ei vastaa käytöstäni. Ja kyllä vaimoni meinasi heittää termospullon roskiin kun se oli homeessa. Mutta eihän se home nyt voi teräspulloon syödä tietänsä.
[/quote]
Luulet väärin. Muovi tehdään öljystä, ja jo nyt on kantoja, jotka osaa hajottaa ei vain öljyn/muovin ainesosia, vaan itse öljyä/muovia. Samoin, kuten joku tuolla mainitseekin, homemyrkyt takertuu muoviin todella tiiviisti, eikä niitä saa pois keittämälläkään.
Ja ne myrkyt, joita tarvitaan homeiden tuhoamiseen (ja silti voi jäädä itiöitä) on sellaisia, että kukaan täysijärkinen ei anna lapselle mitään, joka noita myrkkyjä on koskettanut.
Ap, jos minun mieheni vaarantaisi lapsemme hengen noin, saisi lähteä nopeammin kuin ehtisi sanomaan "mutta".
Paljonko itse osallistut perheesi elättämiseen?