Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä jos käännettäisiin palkkaus niin, että junnut saisi isoimman palkan ja junnuajan jälkeen palkka laskisi kaikilla tietylle tasolle?

Vierailija
11.03.2022 |

Millä tahansa alalla aloittavat joutuvat opettelemaan paljon asioita, mikä vaatii paljon vaivannäköä keneltä tahansa. Työ myös stressaa heitä enemmän ja seuraa vapaa-ajalle ja uniin. Suurin osa on nuoria, jotka ovat muutenkin aloittamassa elämäänsä ja tekevät hankintoja kotiin, johon tarvitaan rahaa.

Kokeneet työntekijät selviää monista tehtävistä rutiinilla, he tietävät mitä tekevät ja työ tuntuu helpommalta. Kun töitä on tehnyt jo muutaman vuoden, on yleensä elämä muutenkin jotakuinkin rutinoitunutta eikä työasiat vie energiaa vapaa-ajalla.

Eikö siis olisi loogista, että tuoreimmat tekijät saisi isompaa palkkaa, koska työ on heille rankempaa? Peruspalkkataso vastaisi sitten esim. työn vastuullisuutta, mutta olisi alempi kuin junioreilla.

Huom! Tiedän että nämä yleistykset ei koske kaikkia ihmisiä tai aloja, tämä on ajatusleikki. 😊

Kommentit (85)

Vierailija
81/85 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaan, että monen on ylitsepääsemättömän vaikeaa kokeilla erilaisia ajatusmalleja. Kummallista. Ja hyvin erikoista, että ajatusleikki, joka ei vaikuta konkreettisesti kenenkään elämään, saa jotkut niin kiukkuisiksi, että kohteliaisuus unohtuu kokonaan. Ehkä teidän olisi hyvä miettiä, miksi reagoitte niin voimakkaasti. Erilaisten asioiden pohdiskeluhan on vain hauskaa.

ap

Jos minä olen ollut jossain firmassa 10 vuotta, olen kouluttautunut, olen tullut ammattini osaajaksi, olen kehittänyt työtä ja työtehtäviä, olen opetellut koko ajan uusia asioita ja sitten, kun firmaan palkataan aloittelija, hänelle ruvetaan maksamaan isompaa palkkaa mitä minulle, mutta minun kuitenkin odotetaan perehdyttävän hänet ja jakamaan omaa osaamistani hänen käyttöönsä. Mitäpä luulet minun työmotivaatiolle tapahtuvan?

Vierailija
82/85 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös kokeneilla ammattilaisilla voi olla tilanne, jossa tuttukin työ aiheuttaa kovia paineita ja jossa kotoa puuttuu pesukonetta ja muuta tarpeellista ja kosteusvaurio on tehnyt asunnon sekä arvottomaksi että asumiskelvottomaksi. Miten näihin tapauksiin suhtauduttaisiin? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/85 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työnantaja maksa siitä että tekijällä on työssä vaikeata ja enemmän sille kellä on kaikkein vaikeinta, vaan työsuorituksesta. Siis periaatteessa, käytännössä työnantaja maksaa ainakin myös koulutuksesta, eli tittelistä. Mutta, koska aloittelevan työntekijän työsuoritus ei ole ainakaan parempi kuin kokeneemmalla, niin on järjetöntä vaatia heille kovempi palkka. Jos näin olisi, niin kukaan ei palkkaisi näitä kalliita junioreita.

Vierailija
84/85 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrityksen ainoa tehtävä on tehdä tulosta. Tällainen utopistinen ap:n ajatusleikki, että ajatellaan työntekijöitä enemmän kuin rahaa, ei yksinkertaisesti voi toimia eikä kannattaa.

Jos yritys käyttää tietyn rahamäärän palkkoihin, niin se miten se summa jakautuu työntekijöiden kesken ei vaikuta yrityksen tulokseen.

ap

Yritä nyt jo ymmärtää, että se raha, mikä menee palkkoihin, ei tule mistään taikaseinästä, vaan niiden työntekijöiden työn tuloksesta.

Olisi mukavaa, jos kaikki keskustelisivat ystävällisesti. Jos ajatellaan että yrityksessä on 3 junnua ja 7 seniorimpaa työntekijää, mutta heidän tämänhetkinen palkkapottinsa jaettaisiin eri tavalla työntekijöiden kesken, se ei muuttaisi palkkakustannuksia eikä työn tulosta.

ap

Ainut asia vaan, että sulla ei olisi niitä senioreita työntekijöitä todellakaan seitsemää..

Tai sitten olisi 9 tai jopa 10, niillehän tarvii maksaa vähemmän palkkaa! Kielletään heiltä eläkkeelle jääminenkin.

En mä ainakaan pomona palkkaisi enää uusia työntekijöitä, ainakaan niitä ns junnuja. Veisin toisilta firmoilta halvat työntekijät.

Vierailija
85/85 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos eläke maksettaisiin 18 vuotiaana ja sitten vanhempana eläisi omista varoista?

Tämä on toinen hyvä ajatusleikki! Tee siitä oma aloitus! 18-vuotias ehdottomasti tarvitsisi rahallista tukea, kaikki hankinnat edessä ja elämä alussa. Eläkeläiset ovat jo ehtineet hankkia asunnon ja kaiken tarvittavan ja elinkustannukset ovat pienet.

ap

Minkä mukaan tuo eläke maksettaisiin? Kun ei tuossa vaiheessa vielä tiedetä hänen tulevaa työhistoriaansa.