Kun uskottavuutesi kyseenalaistetaan sukupuolesi takia
Muillakin varmaan kokemuksia tällaisesta?
Eka asiakas: Haluaisin tiedustella asiasta x, onko siellä ketään miestä joka osaisi asiasta kertoa? No, kai minä voin tämän asian sinullekin kertoa. Ymmärsitkö nyt mistä oli kysymys? (Tässä välissä sanoin, että joo, mutta ei kuulu meidän toiminta-alueeseen, yritys x hoitaa nämä). Annatko sille miehelle joka siellä sun taustalla puhuu, hän varmasti tietää asiasta enemmän kuin sinä. Jaa, häntä ei siis kiinnosta minun ongelmani, KLIK.
Toinen asiakas: Onko siellä ketään miestä? Juu, en minä sinun kanssa halua keskustella, haluan miehen puhelimeen joka ymmärtää näistä asioista jotain. Siis ymmärrätkö, en aio sinun kanssa keskustella, vaan jonkun miehen. Sinä olet nainen, et kuitenkaan ymmärrä mitä sinulle kertoisin.
Suututtaa nuo asenteet, ja kaikille miehille tiedoksi: Oikeasti, kyllä olen perehtynyt hyvin näihin asioihin, ja tiedän ihan yhtä paljon kuin "ne taustalla puhuvat miehet". Asiakkaiden äänen perusteella väittäisin, että kyseessä on 50-60v. miehet, mutta varma en voi olla.
Kommentit (50)
Asiakas ei todellakaan aina ole oikeassa...
Minulla ei ole mitään tarvella olla joku tasa-arvon puolesta taisteleva neutri. Jos jonkun mielestä en ole pätevä, koska olen nainen, niin tuolla ihmisella sitten on sellainen mielipide. Minkäs minä sille voin. Minä teen työni niin hyvin kuin osaan, ja jos se ei kelpaa, niin se on sitten voi voi.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:38"]
[/quote]
Jos hän ei ole oikeassa, niin ei hänelle tarvitse kertoa totuutta. Luulkoon hän olevansa oikeassa. Hänelle jää parempi mieli
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:39"]
Minulla ei ole mitään tarvella olla joku tasa-arvon puolesta taisteleva neutri. Jos jonkun mielestä en ole pätevä, koska olen nainen, niin tuolla ihmisella sitten on sellainen mielipide. Minkäs minä sille voin. Minä teen työni niin hyvin kuin osaan, ja jos se ei kelpaa, niin se on sitten voi voi.
[/quote]
tarveTTa
Ja sama toimii toiseen suuntaan ihan yhtä tehokkaasti.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:38"]
[/quote]
Jos hän ei ole oikeassa, niin ei hänelle tarvitse kertoa totuutta. Luulkoon hän olevansa oikeassa. Hänelle jää parempi mieli
[/quote]
Ja sitten hän katsoo voivansa kyykyttää asiakaspalvelijoita jatkossakin, koska hänähän on aina oikeassa.
Silloin, kun asiakas ei ole oikeassa, taitava asiakaspalvelija osaa ilmaista sen kohteliaasti ja loukkaamatta.
Olen ottamatta henkilökohtaisesti, mutta teen selväksi, että olen ihan pätevä ja minuun on nyt tyytyminen. Olen it-alan asiantuntija, ja olen paljon joutunut kohtaamaan ennakkoluuloja etten osaa koodata koska olen "likka". Tyttö ja likka olen tietynikäisille miehille vielä nelikymppisenäkin... Työnantajani on AINA ollut minun puolellani, ja miespuolinen pomoni on joskus suorastaan suuttunut asiakkaan edustajille jotka ovat epäilleet osaamistani sukupuoleni perusteella. Hän on tehnyt selväksi että jos ei meidän paras asiantuntija kelpaa niin sitten kannattaa ostaa jostain muualta. Ei ole vielä yksikään asiakas ollut sellainen että oikeasti olisi jättänyt projektin tilaamatta meiltä siksi että arkkitehti ja koodaaja on nainen...
No eipä noilta asiakkailta saanut suunvuoroa edes sen vertaa, että olisin voinut kertoa että a) taustalla puhuva mies oli postia tuonut mies joka jutteli siivoojan kanssa b) meillä ei valitettavasti ole tavoitettavissa tällä hetkellä muita henkilöitä kuin minä. Siellä keuhkosivat kivekset kolisten luuriin kuinka nyt pitää saada MIES luurin päähän.
Niin ja siis jos paikalla on MIES kun vastaavaa on tapahtunut, niin olen kyllä siirtänyt puhelun tälle miehelle, ja kaikki ovat tyytyväisiä. Nyt tilanne oli kuitenkin tämä, mutta eihän sitä voi kuunnella.
ap
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:39"]
[/quote]
Ajatteletko noin myös silloin, kun esimiehinäsi on noin ajattelevia ihmisiä ja haluaisit edetä urallasi?
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:42"]Ja sama toimii toiseen suuntaan ihan yhtä tehokkaasti.
[/quote]
Jep. Eivätkä miehet tee siitä numeroa.
Minä olen jo ohittanut sen vaiheen, että tarvitsee näpäyttää jotakuta. Jos asiakas haluaa puhua sen miehen kanssa, niin puhukoon. Suhtaudun lempeästi tuollaiseen syrjimiseen, sillä se kertoo ainoastaan henkilön omasta vajavaisuudesta, ja lähinnä harmittaa hänen puolestaan.
Minua taas ärsyttää, kun asiakaspalvelija ei voi neuvoa kunnolla, kun olen nainen enkä kuitenkaan ymmärtäisi!
Toisaalta, minäkin haluan mennä mieluummin naisgynelle tai naishammaslääkärille, tai naiskampaajalle. Ihan yhtä syrjivä minä olen.
Koen jatkuvasti itse samaa.
Työskentelen 5 miehen kanssa asiakaspalussa.
Asiakkaat saattavat suoraan tulla luokseni ja kysyä mies myyjää. Jos olemme kollegoiden kanssa rivissä niin minun kanssani ei haluta keskustella ollenkaan, vaikka vastaisin ja toveri olisi hiljaa. Ei edes katsekontaktia. Ja kyllä olen yhtä pätevä kun muutkin.
Turhautunut...
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:55"]Koen jatkuvasti itse samaa.
Asiakkaat saattavat suoraan tulla luokseni ja kysyä mies myyjää. Jos olemme kollegoiden kanssa rivissä niin minun kanssani ei haluta keskustella ollenkaan, vaikka vastaisin ja toveri olisi hiljaa. Ei edes katsekontaktia. Ja kyllä olen yhtä pätevä kun muutkin.
Turhautunut...
[/quote]
Saattaa johtua myös siitä, että naiset ovat monesti ilkeitä tavismiehiä kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:53"]
Toisaalta, minäkin haluan mennä mieluummin naisgynelle tai naishammaslääkärille, tai naiskampaajalle. Ihan yhtä syrjivä minä olen.
[/quote]
Minusta noissa asioissa sukupuolitoive on ihan ok. Ne on kuitenkin hyvin henkilökohtaisia kohtaamisia, jotka monia jännittääkin, varsinkin gyne ja hammaslääkäri. Mutta jos joku ostaa jotain rautakaupasta tai tilaa verkkosivuja it-toimittajalta, ei siinä kyllä sukupuolella pitäisi paljoa olla väliä, jos vaan osaa asiansa.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:52"]
Minä olen jo ohittanut sen vaiheen, että tarvitsee näpäyttää jotakuta. Jos asiakas haluaa puhua sen miehen kanssa, niin puhukoon. Suhtaudun lempeästi tuollaiseen syrjimiseen, sillä se kertoo ainoastaan henkilön omasta vajavaisuudesta, ja lähinnä harmittaa hänen puolestaan.
[/quote]
Miten on näpäyttämistä kertoa vajaavaiselle yksilölle siitä miten asiat ovat? Suhtautumalla "lempeästi" kuset vaan kaikkien naisten nilkkaan kollektiivisesti.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:58"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:55"]Koen jatkuvasti itse samaa.
Turhautunut...
[/quote]
Saattaa johtua myös siitä, että naiset ovat monesti ilkeitä tavismiehiä kohtaan.
[/quote]
Kyllä. Naiset voivat aloittas korjaamalla omaa asennettaan. Ei kukaan halua asioida vittuilevan ja märisevän asiakaspalvelijan kanssa. Naisille on jo katsekontaktin ottaminen ylivoimaisen vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:53"]
[/quote]
Minusta noissa asioissa sukupuolitoive on ihan ok. Ne on kuitenkin hyvin henkilökohtaisia kohtaamisia, jotka monia jännittääkin, varsinkin gyne ja hammaslääkäri. Mutta jos joku ostaa jotain rautakaupasta tai tilaa verkkosivuja it-toimittajalta, ei siinä kyllä sukupuolella pitäisi paljoa olla väliä, jos vaan osaa asiansa.
[/quote]
Juurikin näin. Intiimeissä toimenpiteissä kyse on miellyttävyydestä, ei siitä että kyseenalaistaisi ammattilaisen ammattitaidon siinä taustalla, mikä taas on kyseessä aloituksen esimerkissä.
Ilmeenkään värähtämättä sanoisin hetkinen, ja siirtäisin puhelun miehelle ja thät's it. Asiakas on aina oikeassa. Jos hän haluaa asioida miehen kanssa, niin hän haluaa asioida miehen kanssa. Asiakkaan rajoittuneisuus ei ole minun ongelmani.