Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologiaa opiskeleva ystävä - hermot menee

Vierailija
12.08.2015 |

Pakko päästä avautumaan tästä jonnekin, koska kenellekään tutulle en kehtaa. Meillä on iso ja tiiviisti yhteyttä pitävä kaveripiiri, enkä halua, että muut kokevat minun haukkuvan ketään.

Eräs ystäväni pääsi jokunen vuosi sitten opiskelemaan unelma-alaansa psykologiaa, ja on sen jälkeen leijunut aika tavalla omassa pilvessään. Kaikki ajatukset liittyvät psykologiaan, koko maailma nähdään psykologilasien läpi ja mistään muusta ei osata puhua, kun omasta opintomenestyksestä. Olen katsonut tätä läpi sormien, koska jokaisella meillä on mielenkiinnon kohteemme, eikä siinä sinänsä mitään...

Nyt olen kuitenkin alkanut ärsyyntyä ystäväni tarpeesta jatkuvasti analysoida muita ihmisiä. Hän epäilee kaikkea, mitä muut sanovat. Hän vaanii haukkana kavereidensa kertomuksia, ja etsii niistä ristiriitoja tai merkkejä mielen ongelmista. Analyysin kohteeksi joutuu helposti, enkä siksi jaksa tälle ihmiselle enää kertoa asioistani.

Annan esimerkin. Jos kerron olevani töissä väsynyt, koska sairaslomien ja irtisanoutumisten takia teen useamman ihmisen työt, hän kuulustelee minua: onko asenteessani ongelma, olenko masentunut, mitä minun pitäisi tehdä piristyäkseni uudelleen. Tiedänhän minä, mitä pitäisi tehdä - palata kahdeksan tai maksimissaan yhdeksän tunnin työpäiviin ja nukkua kunnolla yöt. Nämä vastaukset eivät kelpaa, vaan päädymme vatvomaan minun pääni sisäisiä asioita, niistä kun kuulemma löytyy vastaus ongelmiin.

Ystäväni suurin ongelma on se, että hänelle kaikki ikävä elämässä on korjattavissa psykologin asiantuntemuksella. Ystäväpiirimme on hänen silmissään moniongelmainen, kaikilla on "huonot kiintymyssuhteet" ja suurin osa olisi ammattiavun tarpeessa. Hän on vasta opiskelija, mutta äärimmäisen kiivas tekemään kotidiagnooseja myös ei-niin-läheisistä ihmisistä. Hän ei osaa olla näkemyksistään hiljaa, vaan töksäyttää toiselle kesken yhteisen illanvieton, että voiskohan sulla olla kaksisuuntainen mielialahäiriö. 

Toisin kuin voisi luulla, tämä kaverini ei tosiaan ole tuore opiskelija. Hän kirjoittaa gradua, ja on menestynyt erinomaisesti opinnoissaan. Hän on myös muissa asioissa fiksu, ja siksi tämä käytös hieman ihmetyttää.  

Kertokaa nyt joku muu psykanopiskelijoita tunteva, onko tämä tavanomaistakin opiskelijoilla, vai onko minulla osunut ystäväksi totaalisen yli-innostunut tapaus?

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala maksamaan hänelle. Silloin syntyy lääkäri-potilas-suhde jonka myötä hän joutuu pysymään hiljaa ja voi vain kuunnella sinua kun puhut hänelle ummet ja lammet.

Vierailija
22/108 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä omassa kaveripiirissä diagnooseja tekee täysin maallikko, joka ei ole opiskellut lainkaan ihmismielen toimintaa tutkivia aloja. Silti tulee diagnooseja käsittelemättömistä kompekseista narsistidiagnooseihin :D

Olen samaa mieltä, että asia tulee ottaa esille jotenkin fiksusti muttei liian hyökkäävästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit muistuttaa kaveriasi siitä, että hänellä ei ole nyt eikä tule olemaankaan koulutusta asettaa kenellekään diagnooseja. Se on lääkärin tehtävä.

Vierailija
24/108 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuollainen appiukko! Psykologi siis, ja lähenee eläkeikää. Valitettavasti aika ei siis välttämättä paranna, vaan nuo psykologin lasit voi jäädä pysyvästi päähän, vaikka tekisi tuota työtäkin vuosikymmenet.
Sanot hänelle mitä vain, niin aina taustalla on jotain muuta, ihan sama oletko iloinen vai surullinen, tyytyväinen tai tyytymätön, terve tai sairas, niin se on vain sinun oma harhainen käsityksesi itsestäsi, ja hän tietää paremmin.
Hän saattaa yhdestä lauseesta analysoida minun suhdettani ystäviini tai sukulaisiini joita hän ei ole koskaan tavannut. Kaikki vitsailu on poissuljettu, sillä niistä löytyy joku salattu viesti. Ei ole kovin rentoja joulupäivällisiä meillä, voin kertoa!
Turha varmaan sanoa että mieheni ja minä varomme sanomisiamme tarkkaan kun näemme, eikä appivanhemmilla ole meihin mitään todellista suhdetta. Siis sellaista joka perustuu aitoon kohtaamiseen. Häiriintyneitä nuo psykologit ovat itse!

Vierailija
25/108 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, jokaisella on mielisairauksia. Jos kiellät omat ongelmasi, olet kaikista pahin mielisaisras. KUKAAN ei ole ehjä henkisesti. Psykopaation yksi piirre on että heillä ei ole neurooseja. Joten hyvä vaan joss sinulla on neurooseja. 

Vierailija
26/108 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas yli-innokas lääkisystävä, ei puhu enää mistään muusta kun opiskelustaan ja kuinka mahtavaan kouluun on päässyt, mitä tuli kotitehtäväksi, mitä proffa sanoi luennolla, kuinka upea hänen tuleva alansa on jne jne..

Ketään ei enää jaksa kiinnostaa, kaikki yhteiset illanvietot porukalla on vaan tän tyypin leijumista. Ei paljon huvita kutsua..

Ja ei en ole kateellinen, itse kauppakorkeassa ja tyytyväinen omaan opiskeluuni. Mulla vaan ei ole mitään tarvetta jauhaa kavereilleni joista yksikään ei alallani ole kuinka 'upeaa ja fantastista tää on' ja että 'mun koulu on ainoa oikea!'

Vierailija
27/108 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävässäsi näkyy myös vähän se tämän ajan henki. Kaikki pitää diagnosoida, kaikelle pitää saada jokin selitys ja nimilappu kaulaan.

Vierailija
28/108 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:03"]

ap, jokaisella on mielisairauksia. Jos kiellät omat ongelmasi, olet kaikista pahin mielisaisras. KUKAAN ei ole ehjä henkisesti. Psykopaation yksi piirre on että heillä ei ole neurooseja. Joten hyvä vaan joss sinulla on neurooseja. 

Jokaisella ei suinkaan ole mielisairauksia, oi hyvä tavaton. Jotain ongelmaa, pienempää tai suurempaa on jokaisella mutta ei se kenestäkään sairasta tee. Ap tuskin kieltää omia ongelmiaan, tuskailee vain kun joka asia käännetään ja väännetään ja keksitään jotain mitä ei ole. Jää pian tuolla tyylillä todelliset ongelmat huomaamatta -tai kukaan ei ota tätä lähespsykologiystävää tosissaan, vähän kuin Pekka ja susi-sadussa.[/quote]

Vierailija
29/108 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]No sinulla nyt ainakin on neuroosia. Ole siitä sitten hyvä.

Vierailija
30/108 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sille mitään voi, jos olette kaikki sekaisin! :D

Kyllä huippuopiskelija pari hullua diagnosoi vaikka paskalla istuessaan!

Vierailija
31/108 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:25"]

[/quote]

Jokaisella ei suinkaan ole mielisairauksia, oi hyvä tavaton. Jotain ongelmaa, pienempää tai suurempaa on jokaisella mutta ei se kenestäkään sairasta tee. Ap tuskin kieltää omia ongelmiaan, tuskailee vain kun joka asia käännetään ja väännetään ja keksitään jotain mitä ei ole. Jää pian tuolla tyylillä todelliset ongelmat huomaamatta -tai kukaan ei ota tätä lähespsykologiystävää tosissaan, vähän kuin Pekka ja susi-sadussa.[/quote]

Tämä ei ollut ap, mutta olisi yhtä hyvin voinut olla. Näin itsekin ajattelen. Kyllähän meissä kaikissa on vikamme, myös henkisellä puolella, mutta se ei tarkoita, että jokainen ihminen pitää varustaa yhdellä tai useammalla diagnoosilla. Se ei tarkoita mielestäni myöskään sitä, että toista ihmistä ei voisi kohdata ihan vaan lohduttamalla ja kuuntelemalla, olemalla läsnä. Sitä minä kaipaan ystäviltäni suurimman osan ajasta. Toki minulle saa huomauttaa esim. omista defensseistäni, jos siihen on tarvetta, mutta suhtaudun kyynisesti tähän jatkuvaan analysointiin ja huomautteluun. En pidä sitä tarpeellisena, vaan enemmänkin ystävyyssuhdettamme haittavana tekijänä. 

- Ap

Vierailija
32/108 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:30"]

[/quote]

Onhan tämäkin mahdollista, sitä en kiellä :D. Ehkä sitten pitäisi seuraavaksi pohtia, miksi tämä ystäväni on haalinut ympärilleen niin hullun kaveripiirin jo ennen opiskeluaikojaan...

- Ap

Vierailija
33/108 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun täytyy kyllä psykologina sanoa, että paljon on vielä kaverillasi kypsyttävää ennen kuin hänestä ammatinharjoittajaa saa. Jokainen tätä ammattia harjoittava tietää, ettei ole yhtä totuutta tai yhtä tapaa tehdä tai toimia.

Voisin verrata ystäväsi käytöstä siihen mitä Kiinasta maasta sanotaan: Ihmiset, jotka ovat olleet Kiinassa viikon, luulevat tietävänsä siitä suurin piirtein kaiken. Kuukauden siellä olleet alkavat ymmärtää, etteivät paljoa ymmärrä. Vuoden siellä oleskelleet tietävät jo, etteivät tiedä maasta juuri mitään. Sama pätee kaverisi harjoittamaan käytökseen.

Kyllä hän sieltä tipahtaa alas vielä.

Vierailija
34/108 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on muutama psykologiystävä, mutta ne ei koskaan tuo ammattiansa esiin, enemmänkin ovat varovaisia sanoissaan ja välttävät "analysoimasta" ketään. Hirvittävän fiksuja tyyppejä, joita ihailen. Itse aion taas ensi vuonna hakea psykologiaan opiskelemaan (kolmannen kerran). Tänä vuonna jäin muutaman pisteen päähän. Sosiaalipsykologit eivät muuten ole psykologeja (meinasin sitä ensin hakea opiskelemaan myös, kunnes asia selvisi minulle).

Toisessa, enemmän lapsuudenystävistäni koostuvassa kaveripiirissä kyllä on aina juoruttu ja tehty päätelmiä ihmisistä, epäilty mielenterveyttä jne. että eipä tuo kai ammatista ole kiinni... oon ajatellu että kaikki, varsinkin naiset, tekee niin.

Vierailija
35/108 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:35"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:30"]

[/quote]

Onhan tämäkin mahdollista, sitä en kiellä :D. Ehkä sitten pitäisi seuraavaksi pohtia, miksi tämä ystäväni on haalinut ympärilleen niin hullun kaveripiirin jo ennen opiskeluaikojaan...

- Ap

[/quote]

Hahhah! Totta, eikös kaveripiiri kerro usein henkilöstä itsestään aika paljon! :D

Vierailija
36/108 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:58"]

Mulla on tuollainen appiukko! Psykologi siis, ja lähenee eläkeikää. Valitettavasti aika ei siis välttämättä paranna, vaan nuo psykologin lasit voi jäädä pysyvästi päähän, vaikka tekisi tuota työtäkin vuosikymmenet. Sanot hänelle mitä vain, niin aina taustalla on jotain muuta, ihan sama oletko iloinen vai surullinen, tyytyväinen tai tyytymätön, terve tai sairas, niin se on vain sinun oma harhainen käsityksesi itsestäsi, ja hän tietää paremmin. Hän saattaa yhdestä lauseesta analysoida minun suhdettani ystäviini tai sukulaisiini joita hän ei ole koskaan tavannut. Kaikki vitsailu on poissuljettu, sillä niistä löytyy joku salattu viesti. Ei ole kovin rentoja joulupäivällisiä meillä, voin kertoa! Turha varmaan sanoa että mieheni ja minä varomme sanomisiamme tarkkaan kun näemme, eikä appivanhemmilla ole meihin mitään todellista suhdetta. Siis sellaista joka perustuu aitoon kohtaamiseen. Häiriintyneitä nuo psykologit ovat itse!

[/quote]

Olen tehnyt yli 15 vuotta psykologin työtä enkä ole itse appiukon kaltainen tai ap:n ystävän kaltainen enkä tunne ketään kollegaa (onneksi) joka tällä tavalla terrorisoisi ystäviään ja sukulaisiaan!

Vierailija
37/108 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Psoriasis, voin tulla analysoimaan teidät heti.

Vierailija
38/108 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy siltä, milloin on ajatellut itse mennä terapiaan.

Vierailija
39/108 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille että ylidiagnosointi on rasittavaa ja jopa loukkavaa. En usko että hän tarkoittaa mitään pahaa, kunhan vaan on innoissaan alastaan. 

Vierailija
40/108 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:31"]

psykologikin on vain ihminen...

[/quote]

Mutta eihän ap:n ystävä ole edes valmistunut vielä! Eikä tehnyt päivääkään alan töitä. - Ohis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi