Miksi liha on ravinnossa toisille niin tärkeää?
Tarkoitus ei ole provosoida vaan ihan mielenkiinnosta kysyn. Miksi toiset eivät voisi kuvitellakaan elävänsä ilman lihaa? Onko se vain tottumiskysymys?
Itse söin lihaa teini-ikään asti, jonka jälkeen iski eläinsuojelija-vaihe ja ryhdyin lakto-ovo-vegetaristiksi.
Vuosia sitten on kuitenkin nuttura löystynyt ja edelleen olen samalla ruokavaliolla. Liha on mielestäni ihan hyvää, mutta en ole kokenut kaipaavani sitä. Ruuasta saa hyvää ilmankin, eikä ainakaan lisää vaivaa. Nopeammin melkein ruuan valmistaa.
En myöskään tarkoita, että kaikkien pitäisi olla kasvossyöjiä. Ymmärrän myös maito- ja kananmunatuotteiden tulevan eläimistä.
Mutta miksi lihattomuus toisille on ihan mahdoton ajatus?
Kommentit (204)
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 13:13"]Tuntuu että monilla on lihattomasta ruuasta ennakkoluuloja jotka on syntyny ainaki osittain sen takia ku lihasta "kuuluu" tykätä (ei anneta mahdollisuutta koska eihän lihaton ruoka VAAN VOI OLLA hyvää) ja ei haluta että leimataan heti ituhipiksi tai jotain :D Itse en oo lihasta tykänyt koskaan mitenkää kamalasti ja vaikka en varsinaisesti kasvissyöjä oo, niin syön tosi kasvispainotteisesti. Liharuokia en itse koskaan tee mutta muiden tekemää kanaa saatan joskus kokeilla. [/quote] Mulla on sellainen ennakkoluuloi, että tuleeko maha täyteen ja pysyykö nälkä poissa, jos pelkkiä kasviksia syö? En syö makaronia tai riisiä tms.
[/quote]
Joku kerkeskin jo vastata kattavasti, mutta kyllä ainakin itse tulen täyteen :D Eikä tule sitä inhottavan turvonnutta oloa mikä lihansyönnin jälkeen tuli, vaikka söis paljonkin.
[/quote]
Ei ole mitään järkeä syödä paljon.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 13:35"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 13:13"]Tuntuu että monilla on lihattomasta ruuasta ennakkoluuloja jotka on syntyny ainaki osittain sen takia ku lihasta "kuuluu" tykätä (ei anneta mahdollisuutta koska eihän lihaton ruoka VAAN VOI OLLA hyvää) ja ei haluta että leimataan heti ituhipiksi tai jotain :D Itse en oo lihasta tykänyt koskaan mitenkää kamalasti ja vaikka en varsinaisesti kasvissyöjä oo, niin syön tosi kasvispainotteisesti. Liharuokia en itse koskaan tee mutta muiden tekemää kanaa saatan joskus kokeilla. [/quote] Mulla on sellainen ennakkoluuloi, että tuleeko maha täyteen ja pysyykö nälkä poissa, jos pelkkiä kasviksia syö? En syö makaronia tai riisiä tms.
[/quote]
Joku kerkeskin jo vastata kattavasti, mutta kyllä ainakin itse tulen täyteen :D Eikä tule sitä inhottavan turvonnutta oloa mikä lihansyönnin jälkeen tuli, vaikka söis paljonkin.
[/quote]Ei mulle tule turvonnutta oloa jos syön kasviksia ja lihaa. Jos syön viljoja niin maha turpoaa jatulee kipeäksi, siksi en niitä syö.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 13:40"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En tiiä miksi tartuit tuohon, mutta itsellä ainakin tulee joskus ihan huomaamatta syötyä liikaa :D Esim jos ruoka on todella hyvää.
Kerrotko myös sudelle, ettei lammasta pidä syödä ja että voikukat ovat maukkaampia?
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 13:44"]
Kerrotko myös sudelle, ettei lammasta pidä syödä ja että voikukat ovat maukkaampia?
[/quote]
saattaa tulla yllätyksenä mutta näitä asioita ei oikeen voi verrata :/
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 13:43"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En tiiä miksi tartuit tuohon, mutta itsellä ainakin tulee joskus ihan huomaamatta syötyä liikaa :D Esim jos ruoka on todella hyvää.
[/quote]
Ehkä ruokasi on huonosti koostettu, jos et tule kylläiseksi vähällä ruualla.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 13:35"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 13:19"] [quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 13:13"]Tuntuu että monilla on lihattomasta ruuasta ennakkoluuloja jotka on syntyny ainaki osittain sen takia ku lihasta "kuuluu" tykätä (ei anneta mahdollisuutta koska eihän lihaton ruoka VAAN VOI OLLA hyvää) ja ei haluta että leimataan heti ituhipiksi tai jotain :D Itse en oo lihasta tykänyt koskaan mitenkää kamalasti ja vaikka en varsinaisesti kasvissyöjä oo, niin syön tosi kasvispainotteisesti. Liharuokia en itse koskaan tee mutta muiden tekemää kanaa saatan joskus kokeilla. [/quote] Mulla on sellainen ennakkoluuloi, että tuleeko maha täyteen ja pysyykö nälkä poissa, jos pelkkiä kasviksia syö? En syö makaronia tai riisiä tms. [/quote] Joku kerkeskin jo vastata kattavasti, mutta kyllä ainakin itse tulen täyteen :D Eikä tule sitä inhottavan turvonnutta oloa mikä lihansyönnin jälkeen tuli, vaikka söis paljonkin. [/quote]Ei mulle tule turvonnutta oloa jos syön kasviksia ja lihaa. Jos syön viljoja niin maha turpoaa jatulee kipeäksi, siksi en niitä syö.
[/quote]
Hienoa :) Mulle valitettavasti tulee ja sen takia syön mieluummin kasvisruokaa.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 11:07"]Pavut, linssit ja keitetyt herneet maistuu minusta raskailta ja mössömäisiltä. Söisin niitä proteiininlähteinä, jos ne maistuisivat herkullisilta. Nyt niiden syöminen on pakkopullaa ja niistä tulee raskas ja tuhti olo. Asuin teininä puoli vuotta Englannissa ja ai että mä inhosin niitä papuja ja herneitä, joita tarjottiin joka aterialla. Testasin hetki sitten hesen falafel-hampurilaisen ja vaikka maku oli ihan hyvä, tuntui oudolta syödä kikherne-perunapihviä sämpylän välissä. Sama kuin söisi riisiä perunamuusin kanssa tai pastaa ranskalaisten kanssa. Kaipaan enemmän tekstuuria.
[/quote]
Kokeile vaikka Hälsans kökin kasvispihvejä. Niistä teen itse "hampurilaiset". Ja maistuu tupsu hyvälle. :) Sisältää kananmunaa, joten ei tietysti sovi vegaaneille. Muitten kannattaa kokeilla. :9
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 13:46"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ehkä ruokasi on huonosti koostettu, jos et tule kylläiseksi vähällä ruualla.
[/quote]
En omasta mielestäni missään kohti oo sanonu etten tulis kylläiseksi :D Jos vaikutti siltä, niin olen pahoillani että kirjoitin epäselvästi. Tarkoitin sitä että liharuuista mulle tulee ähky ja turvonnut olo tosi helposti, kun taas kasvisruuan kanssa olo pysyy hyvänä vaikka ehkä mahdollisesti joskus harvoin söisinkin ihan liikaa.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 12:26"]
Käytän maitotuotteita, koska elimistöni tarvitsee paljon kalsiumia, ja sitä saa maidosta. Kalsiumia ja vitamiineja saa tietenkin myös keinotekoisessa muodossa ja käytänkin myös ravintolisiä.
[/quote]
Hyvin on Valio saanut maitopropagandansa uppoamaan kansalaisiin. Maidossa ei ole mitenkään eriskummallisen paljon kalsiumia, parempiakin lähteitä on olemassa ihan kasvisten ihmeellisessä maailmassa. Eniten kalsiumia on mahdollista saada pellavansiemenistä (1448 mg sadassa grammassa) ja levästä (1380 mg sadassa grammassa). Muita kalsiuminlähteitä ovat mm. seesami, soija, manteli ja lehtikaali. Kaikki nämä ainekset sisältävät yli 150 mg kalsiumia. Lehmänmaito sisältää vain 120 mg kalsiumia. Entä oletko koskaan miettinyt sitä seikkaa, miksi erityisesti pohjoisissa maissa on niin paljon osteoporoosia, vaikka täällä litkitään sitä maitoa kaksin käsin, vrt. esim. sellaisissa maissa, jossa maitotuotteiden käyttö on vähäistä, ilmenee myös huomattavasti vähemmän luun sairauksia ja osteoporoosia...
Mut ei mitään, Valio saa valtiolta kivoja summia mainontaansa ja hyvinhän se uppoaa, kun ei tarvitse omia aivojaan käyttää... =D
[/quote]
Mun mielestä on kätevämpää juoda se lasillinen maitoa päivässä kuin syödä kilo jotain pellavan- tai seesaminsiemeniä. Noista siemenistä saa muuten ihan järjettömästi omegakutosia, joita tasapainottamaan pitäisi vetää järjettömästi omegakolmosia.
Osteoporoosia aiheuttaa D-vitamiinin puutos. D-vitamiinia muodostuu iholla kolesterolista, aurinkorasvat estävät tämän prosessin. Syödyn D-vitamiinin imeytymiseen tarvitaan rasvaa. Ei ole siis mikään ihme että tämä kolesteroli- ja rasvakammoinen aurinkorasvoja iholleen läästivä kansakunta kärsii osteoporoosista.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 11:13"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 11:07"]
Pavut, linssit ja keitetyt herneet maistuu minusta raskailta ja mössömäisiltä. Söisin niitä proteiininlähteinä, jos ne maistuisivat herkullisilta. Nyt niiden syöminen on pakkopullaa ja niistä tulee raskas ja tuhti olo. Asuin teininä puoli vuotta Englannissa ja ai että mä inhosin niitä papuja ja herneitä, joita tarjottiin joka aterialla. Testasin hetki sitten hesen falafel-hampurilaisen ja vaikka maku oli ihan hyvä, tuntui oudolta syödä kikherne-perunapihviä sämpylän välissä. Sama kuin söisi riisiä perunamuusin kanssa tai pastaa ranskalaisten kanssa. Kaipaan enemmän tekstuuria.
[/quote]
Juu eiku toki sun tekstuurin- ja maunkaipuusi ovat ehdottomasti tärkeämpiä kuin eläimien eläimet. Mansikki lihoiksi, av-mamma kaipaa tekstuuria! Vittu että mua turhauttaa nää. Millään muulla ei ole väliä kuin sillä vartin makunautinnolla, jonka eteen joku heittää henkensä. Kun mulkuille pitää olla TEKSTUURIA.
[/quote]
I have news for you little honey baby: kuolema on osa elämää. Eläimet tappaa syödäkseen, ihmiset tappaa syödäkseen. Meillä syödään lihaa, ah, se ravitsee mieleni ja kroppani. Olen tarkka siitä, ettei lihaa heitetä hukkaan, ja suosin riistaa ja kalaa. Harmittelen tuotannon tilaa, se on selvä. Rutiinileikkeleitä ei harrasteta. Mutta. Tässä luomakunnassa vaan ihminen ei ole jumala, ei ylimaallinen kaiken hallitsija, vaan pohjimmiltaan viettieläin siinä kuin muutkin. Voimme toimia jossain määrin fiksummin kuin eläimet (oletkos seurannut kun kissa metsästää? Säälitkö hiirtä?), mutta eläinkunnan yläpuolelle emme koskaan tule pääsemään.
Ai niin, olen kokeillut myös kasvissyöntiä vuoden ajan, ei sopinut, olin luikkulaiha, kärttyinen ja väsynyt. Myös mulla itsellä on vaan yksi elämä.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:46"]
Koska toiset ajattelee sydämellään (eläimet kärsivät) ja järjellä (eläintuotanto aiheuttaa 51 prosenttia maailman kasvihuonepäästöistä), toiset vain makunystyröillään (LIHA ON HYVÄÄÄÄÄ!).
[/quote]
Jos lihan syönti lopetettaisiin kokonaan niin kuinka paljon niitä eläimiä sitten jäisi jäljelle? Ei niitä huvikseen ruokita ja makseta kattoa niiden pään päälle..
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:05"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:00"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:58"]
Sitten jos joku keksii miten kasvatetaan keinotekoista lihaa jossain labravadissa, niin voidaan pistää kaikki karjaeläimet hengiltä ja saada kaikki eläinfarmi ja eläinrehutilat parempaan käyttöön, eikä enää elellä eläinrääkkäyksen varjossa.
Tulevaisuus voi olla ihanaa!
[/quote]
Sehän on tehty jo.
[/quote]
Oletteko miettineet, mistä tämä keinotekoisen lihan (solujen) kasvualusta on tehty? Ei ne tyhjästä synny.
[/quote]
Se on tehty kasveista. Niissä on hemoglobiinin kaltaista ainetta joka maistuu vereltä.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:44"]
Ja kuinka moni lihansyöjistä olisi oikeasti valmis ITSE tappamaan sen eläimen, jota tyytyväisenä mussuttaa? Ei kovin moni. Helpompi pitää silmät kiinni ja leikkiä että pihvi kasvaa pensaassa.
[/quote]
Tämä saattaa tulla yllätyksenä monelle cityvihreälle, mutta kehäIII ulkopuolella ei olla vielä aivan niin vieraantuneita luonnosta, etteikö suurimmalle osalle olisi selvää, mistä se liha lautaselle tulee tai että sen lihan jalostaminen eläimestä lautaselle tarvittaessa vaikka omin käsin olisi jotenkin ongelma.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 14:07"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:46"]
Koska toiset ajattelee sydämellään (eläimet kärsivät) ja järjellä (eläintuotanto aiheuttaa 51 prosenttia maailman kasvihuonepäästöistä), toiset vain makunystyröillään (LIHA ON HYVÄÄÄÄÄ!).
[/quote]
Jos lihan syönti lopetettaisiin kokonaan niin kuinka paljon niitä eläimiä sitten jäisi jäljelle? Ei niitä huvikseen ruokita ja makseta kattoa niiden pään päälle..
[/quote] muistakaa myös hirvet yms joita pitää "harventaa" Heitetäänkö johonki mätänemään, siitäkin tulee päästöjä.
Joo aattele, miten ihmeessä tää maapallo ja niiden eläimet ikinä pärjäskään, ennen kuin tuli ihminen harventamaan, hoivaamaan, tehotuottamaan, lypsämään, imemään kuiviin. Olemme maapallon pelastus!
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 10:52"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 08:51"]
Tassa ketjussa on tosi paljon todella hataria perusteita lihansyonnille. Luullaan, etta valmistaminen on vaikeaa, ei "jaksa" etsia uusia resepteja, miehisyys surkastuu pois kasviksilla ja etta ruoassa ei ole paatahtea ilman lihaa! Mielestani nama kertovat vain pinttyneista asenteista ja totaalisesta piittaamattomuudesta.
[/quote]
Perusteet voivat olla ainakin sinun mielestäsi hataria, mutta ne ovat olemassa olevia perusteita kuitenkin. Useimmat ihmiset ovat perusluonteeltaan laiskoja ja ennen kuin nämä esteet ("en osaa, en jaksa etsiä jne.) kasvissyöjäksi ryhtymiselle poistuvat niin lihansyönti jatkuu. Samasta syystä ilmastonmuutoksesta ei piitata, ihmiset ovat valmiita muuttamaan toimintatapojaan yleensä vain niiltä osin kuin se käy heiltä helposti.
[/quote]
Tämä pätee aivan kaikkeen ihmisten toimintaan eikä ole mitenkään erityisesti "tyhmien" ominaisuus - on luonnollista haluta tehdä sellaista, mistä saa maksimaalisen hyödyn/mielihyvän pienimmällä mahdollisella vaivalla. Sitä voi kutsua laiskuudeksi mutta joissain tilanteissa myös älykkyydeksi
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 11:13"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 11:07"]
Pavut, linssit ja keitetyt herneet maistuu minusta raskailta ja mössömäisiltä. Söisin niitä proteiininlähteinä, jos ne maistuisivat herkullisilta. Nyt niiden syöminen on pakkopullaa ja niistä tulee raskas ja tuhti olo. Asuin teininä puoli vuotta Englannissa ja ai että mä inhosin niitä papuja ja herneitä, joita tarjottiin joka aterialla. Testasin hetki sitten hesen falafel-hampurilaisen ja vaikka maku oli ihan hyvä, tuntui oudolta syödä kikherne-perunapihviä sämpylän välissä. Sama kuin söisi riisiä perunamuusin kanssa tai pastaa ranskalaisten kanssa. Kaipaan enemmän tekstuuria.
[/quote]
Juu eiku toki sun tekstuurin- ja maunkaipuusi ovat ehdottomasti tärkeämpiä kuin eläimien eläimet. Mansikki lihoiksi, av-mamma kaipaa tekstuuria! Vittu että mua turhauttaa nää. Millään muulla ei ole väliä kuin sillä vartin makunautinnolla, jonka eteen joku heittää henkensä. Kun mulkuille pitää olla TEKSTUURIA.
[/quote]
Rauhoitu. Se on vain lehmä. Jos haluan syödä sen, voin ilomielin käydä itsekin tappamassa - tapan minä toisinaan kanojanikin lihaksi. Jotkut eläimet ovat kasvissyöjiä, toiset lihansyöjiä ja monet siltä väliltä, mm. ihminen
[/quote]