Miksi liha on ravinnossa toisille niin tärkeää?
Tarkoitus ei ole provosoida vaan ihan mielenkiinnosta kysyn. Miksi toiset eivät voisi kuvitellakaan elävänsä ilman lihaa? Onko se vain tottumiskysymys?
Itse söin lihaa teini-ikään asti, jonka jälkeen iski eläinsuojelija-vaihe ja ryhdyin lakto-ovo-vegetaristiksi.
Vuosia sitten on kuitenkin nuttura löystynyt ja edelleen olen samalla ruokavaliolla. Liha on mielestäni ihan hyvää, mutta en ole kokenut kaipaavani sitä. Ruuasta saa hyvää ilmankin, eikä ainakaan lisää vaivaa. Nopeammin melkein ruuan valmistaa.
En myöskään tarkoita, että kaikkien pitäisi olla kasvossyöjiä. Ymmärrän myös maito- ja kananmunatuotteiden tulevan eläimistä.
Mutta miksi lihattomuus toisille on ihan mahdoton ajatus?
Kommentit (204)
Koska se on hyvää ja täyttävää. Lihan sijasta käytän usein myös kalaa ja äyriäisiä ja nekon ovat lihan ohella herkkua
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 10:55"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 10:36"]
Pidän lihan mausta. Liharuokia on helppo valmistaa ja pitävät nälän hyvin poissa, vaikka jättäisin makaronit yms ruuan kanssa syömättä. Lisäksi lihan korvikkeet maksaa aikalailla ja esim soijaahan ei suositella poikien syövän.
[/quote]
Soijajuttu on jo wanha. Soija ehkäisee sydän- ja verisuonitauteja, mm. rinta- ja eturauhassyöpää sekä liikalihavuuteen liittyviä komplikaatioita kuten diabetestä. Soijalla tai isoflavonoideilla ei ollut mitään vaikutusta miesten testosteronin tuotantoon. Kliininen tutkimusnäyttö osoittaa myös, ettei soija nosta naishormoni estrogeenin tasoa miehillä (Messina 2010). Niinkin suuri määrä kuin 150 milligrammaa isoflavonoideja, nelinkertaisesti japanilaisten saama päiväannostus, ei vaikuta elimistön estrogeenipitoisuuteen. Tutkimusnäytön perusteella miesten ei siis tarvitse varoa soijan syöntiä. (lähteet: Huffington Post, American Journal Of Clinical Nutrition, Huazhong University of Science and Technology)
[/quote] Entäs se hinta? Olen opiskelija ja koitan jollakin ruokkia perheeni. Kolmasosa lihoistamme tulee ilmaiseksi itse kasvatetuista lehmistä. Myös hirvenlihaa saadaan ilmaiseksi. Minusta hirvenmetsästys on hyvä asia, mutta hirven dumppaaminen monttuun mätänemään ilman käyttöä taas on väärin.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:44"]Minun mielestäni (huom. en käy julistamassa tätä ääneen, mutta näin ajattelen) lihansyöjät ovat vulgaarejä, henkisesti laiskoja, ajattelemattomia ja vanhanaikaisia. Lihansyönti on kuvottavaa ja lihantuotanto useimmiten eläinrääkkäystä. Ja kuinka moni lihansyöjistä olisi oikeasti valmis ITSE tappamaan sen eläimen, jota tyytyväisenä mussuttaa? Ei kovin moni. Helpompi pitää silmät kiinni ja leikkiä että pihvi kasvaa pensaassa. [/quote] Voisin tappaa eläimen ruoaksi. Olen myös tappanut muunmuassa minkkejä kalakantojen takia.
[/quote]
Oikeastiko olet syönyt minkkejä?!?
Miten eroaa kalan perkaus ja eläimen teurastus, voisin hyvin itse teurastaa lihani.
Siihenhän metsästyskin on tarkoitettu, riista muuten on parempaa kuin tehotuotetut eläimet.
Peuraa ja jänistä tulee syötyä usein.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:44"]Minun mielestäni (huom. en käy julistamassa tätä ääneen, mutta näin ajattelen) lihansyöjät ovat vulgaarejä, henkisesti laiskoja, ajattelemattomia ja vanhanaikaisia. Lihansyönti on kuvottavaa ja lihantuotanto useimmiten eläinrääkkäystä. Ja kuinka moni lihansyöjistä olisi oikeasti valmis ITSE tappamaan sen eläimen, jota tyytyväisenä mussuttaa? Ei kovin moni. Helpompi pitää silmät kiinni ja leikkiä että pihvi kasvaa pensaassa. [/quote] Voisin tappaa eläimen ruoaksi. Olen myös tappanut muunmuassa minkkejä kalakantojen takia.
[/quote]
Oikeastiko olet syönyt minkkejä?!?
[/quote]
Minkin liha voisi olla erittäin herkullista, etenkin kun se syö kalaa. Lähes kaikki eläimet ovat syömäkelpoisia. Jos pelottaa niin sitten pelottaa.
Koska karppaus olis aika vaikeeta ilman.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 12:15"]
[/quote]
Söisit sinäkin ihan normaalisti niin ei tarttis larpata.
Syön lihaa siksi, koska elimistöni tarvitsee proteiineja, ja lihasta niitä saa helposti. Käytän maitotuotteita, koska elimistöni tarvitsee paljon kalsiumia, ja sitä saa maidosta. Kalsiumia ja vitamiineja saa tietenkin myös keinotekoisessa muodossa ja käytänkin myös ravintolisiä.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 11:29"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 10:49"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 10:28"]
Mitä järkee olis sellaisessa syömisessä, et tä pitää syödä jotain luonnottomia synteettisiä pillereitä jostain purkista? Syökää lihaa jos sitä on tarjolla. Se on terveellistä ja täyttävää, ja ennenkaikkea se maistuu hyvältä.
[/quote]
Ai oot täälläkin jo keuhkoomassa noista synteettisistä pillereistä. Voin kopioida sulle tähän saman vastauksen kuin siihen toiseenkin ketjuun, ole hyvä:
Miten huolehdit D-vitamiinin tarpeestasi talvisin, jos et suostu mitään pilleriä popsimaan? Siis kai nyt hyvä ihminen edes tiesit, että näillä leveyspiireillä aurinkoa ei riitä tarpeeksi ympäri vuoden takaamaan riittävän D-vitamiinin saannin? :O
[/quote]
D-vitamiinia ei tarvitse syödä mistään vitun purkista, vaikka olisi ikitalvi...
[/quote]
Ainakin joidenkin ihmisten täytyy välttämättä syödä D-vitamiinia purkista. Ruuasta saa vain pieniä määriä D-vitamiinia. Syön D-vitamiinivalmisteita lääkärin määräyksestä. Muuten luuni haihtuisivat vähitellen taivaan tuuliin.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 12:15"]
[/quote]
Karpata voi ilman lihaakin.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:40"]
Tykkään syödä kuollutta eläintä
[/quote]
Kannibaali. Ihminenkin on nääs eläin, etkä erotellut mitä eläimiä.
Miksi lihansyönnistä pitää tehdä moraalikysymys? Luonnossa eläimet tappavat toisia eläimiä ravinnokseen, se on osa kiertokulkua. Ihminenkään ei erämaassa ole ravintoketjun huipulla, toisin kuin ns. kulttuuriympäristössä. Ihminen lajina on sekasyöjä.
Ruoan haaskaaminen ja muu luonnonvaroja haaskaava kuluttaminen on paljon rujempaa käyttäytymistä kuin lihansyönti.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 11:39"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 10:57"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 10:36"]
Pidän lihan mausta. Liharuokia on helppo valmistaa ja pitävät nälän hyvin poissa, vaikka jättäisin makaronit yms ruuan kanssa syömättä. Lisäksi lihan korvikkeet maksaa aikalailla
[/quote]
Mitkä "lihan korvikkeet"? No joo, jos meinaat korvata leikkelet tofuleikkeleillä ja juuston soijajuustolla yms. Muutenhan lihaa ei tarvitse mitenkään "korvata", proteiinia saat linsseistä ja pavuista, vai enkö nyt oikein ymmärrä mitä tarkoitat lihan korvaamisella? :)
[/quote]
harmi vaan että tofut, herneet, pavut ja soija maistuu MINUN mielestäni todella paskalle, valmisti ne aivan miten tahansa. ei ei helvetti, otan mieluummin sen kypsän ja mehevän pippuripihvin :3
[/quote]
Niinhän ne aina väittää. Silti kun tehtiin luokkatovereiden kanssa tuotekehittelyn kurssilla soijarouhepasteijoita ja verrokiksi jauhelihapasteijoita, YKSIKÄÄN ei erottanut niitä toisistaan. Toki luokan kasvissyöjät sai suosiolla ensinmainittuja, koska heillä olisi mennyt vatsa sekaisin lihasta, mutta heidän pasteijat oli selkeästi erillään, ja muut saivat yhden kutakin versiota (eivät tienneet, että osassa lihaa toisissa ei, tiesivät vain, että meidän ryhmän resepti oli itsekeksimä).
Mutta siis edes vannoutuneimmat sekasyöjät (jopa eräs poika, joka kehui etukäteen että huomaa heti jos ruuassa ei ole lihaa. No, ihan tyytyväisenä mussutti soijarouhepasteijoita, ja yllättyi kovin :D
Tuon reseptin kehitti muuten vegaani, mutta sitäkään emme kertoneet muille ennen kuin maistatus oli ohi.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 12:26"]
Syön lihaa siksi, koska elimistöni tarvitsee proteiineja, ja lihasta niitä saa helposti. Käytän maitotuotteita, koska elimistöni tarvitsee paljon kalsiumia, ja sitä saa maidosta. Kalsiumia ja vitamiineja saa tietenkin myös keinotekoisessa muodossa ja käytänkin myös ravintolisiä.
[/quote]
Kyllä niitä kasviksistakin saa, ja vielä ihmisen suolistolle paremmassa muodossa. Meidän suolisto on liian pitkä lihansyöjälle. Tässä muuten eräs vegaani kehonrakentaja.. nam! ;) http://www.greatveganathletes.com/bodybuilders
Tuntuu että monilla on lihattomasta ruuasta ennakkoluuloja jotka on syntyny ainaki osittain sen takia ku lihasta "kuuluu" tykätä (ei anneta mahdollisuutta koska eihän lihaton ruoka VAAN VOI OLLA hyvää) ja ei haluta että leimataan heti ituhipiksi tai jotain :D
Itse en oo lihasta tykänyt koskaan mitenkää kamalasti ja vaikka en varsinaisesti kasvissyöjä oo, niin syön tosi kasvispainotteisesti. Liharuokia en itse koskaan tee mutta muiden tekemää kanaa saatan joskus kokeilla.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 13:13"]Tuntuu että monilla on lihattomasta ruuasta ennakkoluuloja jotka on syntyny ainaki osittain sen takia ku lihasta "kuuluu" tykätä (ei anneta mahdollisuutta koska eihän lihaton ruoka VAAN VOI OLLA hyvää) ja ei haluta että leimataan heti ituhipiksi tai jotain :D
Itse en oo lihasta tykänyt koskaan mitenkää kamalasti ja vaikka en varsinaisesti kasvissyöjä oo, niin syön tosi kasvispainotteisesti. Liharuokia en itse koskaan tee mutta muiden tekemää kanaa saatan joskus kokeilla.
[/quote] Mulla on sellainen ennakkoluuloi, että tuleeko maha täyteen ja pysyykö nälkä poissa, jos pelkkiä kasviksia syö? En syö makaronia tai riisiä tms.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 12:26"]
Käytän maitotuotteita, koska elimistöni tarvitsee paljon kalsiumia, ja sitä saa maidosta. Kalsiumia ja vitamiineja saa tietenkin myös keinotekoisessa muodossa ja käytänkin myös ravintolisiä.
[/quote]
Hyvin on Valio saanut maitopropagandansa uppoamaan kansalaisiin. Maidossa ei ole mitenkään eriskummallisen paljon kalsiumia, parempiakin lähteitä on olemassa ihan kasvisten ihmeellisessä maailmassa. Eniten kalsiumia on mahdollista saada pellavansiemenistä (1448 mg sadassa grammassa) ja levästä (1380 mg sadassa grammassa). Muita kalsiuminlähteitä ovat mm. seesami, soija, manteli ja lehtikaali. Kaikki nämä ainekset sisältävät yli 150 mg kalsiumia. Lehmänmaito sisältää vain 120 mg kalsiumia. Entä oletko koskaan miettinyt sitä seikkaa, miksi erityisesti pohjoisissa maissa on niin paljon osteoporoosia, vaikka täällä litkitään sitä maitoa kaksin käsin, vrt. esim. sellaisissa maissa, jossa maitotuotteiden käyttö on vähäistä, ilmenee myös huomattavasti vähemmän luun sairauksia ja osteoporoosia...
Mut ei mitään, Valio saa valtiolta kivoja summia mainontaansa ja hyvinhän se uppoaa, kun ei tarvitse omia aivojaan käyttää... =D
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 13:13"]Tuntuu että monilla on lihattomasta ruuasta ennakkoluuloja jotka on syntyny ainaki osittain sen takia ku lihasta "kuuluu" tykätä (ei anneta mahdollisuutta koska eihän lihaton ruoka VAAN VOI OLLA hyvää) ja ei haluta että leimataan heti ituhipiksi tai jotain :D Itse en oo lihasta tykänyt koskaan mitenkää kamalasti ja vaikka en varsinaisesti kasvissyöjä oo, niin syön tosi kasvispainotteisesti. Liharuokia en itse koskaan tee mutta muiden tekemää kanaa saatan joskus kokeilla. [/quote] Mulla on sellainen ennakkoluuloi, että tuleeko maha täyteen ja pysyykö nälkä poissa, jos pelkkiä kasviksia syö? En syö makaronia tai riisiä tms.
[/quote]
Kasvissyönti ei ole sama asia, kuin liharuoat miinus se liha, jolloin lautaselle jäljelle jää, mitä, perunat ja salaatti? Ei, vaan kasvissyönti/vegaanius lähestyy koko ruoanlaittoa ihan eri kulmasta, kasvikset eivät ole mikään lisuke tai koriste siinä lautasen reunalla, vaan ruoanlaitto perustuu esim. proteiinirikkaisiin ruoka-aineisiin, kuten linssit, pavut, herneet. "Syö pelkkiä kasviksia" kuulostaa kieltämättä aneemiselta, mutta entä jos lähtisit ajattelemaan ruokaa ihan toisin. Kaikki tutut annokset voit muodostaa eläinystävällisesti - lasagnet, padat, keitot, kastikkeet, pastat - jopa hyvin pihvin kaltaista seitania on helppo valmistaa itse, jos sitä lihan tekstuuria kaipaa.
Kurkkaa esim. http://www.vegaanihaaste.net/ravitsemus.html
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 10:21"]
Montako vegaania kehonrakentajaa on olemassa? Ei kovin montaa, jos yhtään. Kehonrakentajat ovat toki marginaalinen ryhmä, mutta mielestäni vegaanikehonrakentajien puuttuminen on merkki siitä että lihasta saatavia aminohappoja tarvitaan lihasten rakennukseen ja ylläpitoon. Ne saa toki myös purkista, mutta parempihan ne on saada ravinnosta. Ja turha argumentoida että kehonrakennus on muutenkin perseestä, steroideilla ne lihakset on kasvatettu jne... Se ei ollut tämän esimerkin pointti. On totta että melkein kaikki Suomessa käytettävä menee lihakarjan rehuksi ja tässä tulisi tehdä parannus. Itse syön lihaa tiedostaen sen tuotannon epäkohdat, mutta koska olen maalla kasvanut, olen melko varma että minulla on realistisempi käsitys suomalaisesta eläintuotannosta kuin ikänsä kaupungissa eläneellä.
[/quote]
On kyllä olemassa kehonrakentajia ja urheilijoita jotka ovat vegaaneja tai kasvissyöjiä ja ihan hyvin ovat pärjänneet :) Kannattaa vaikka googlettaa!
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:01"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:52"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:39"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:32"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:12"]
Jotenkin en usko, että se liha itsessään on mitenkään ehdottoman tärkeää, vaan se, että siitä saa mm. rautaa ja B12-vitamiinia, ja tietenkin proteiinia. Näitä kaikkia voi saada kasvisravinnosta, mutta se toki edellyttää perehtymistä ja vaivannäköä, joten on ymmärrettävää, että ihmisten käsketään vaan syödä lihaa.
[/quote]
Kasviproteiini ei vastaa laadullisesti eläinproteiiniä.
[/quote]
Heitäpäs tähän vähän tarkennusta ja mielellään joku luotettava lähde.
[/quote]
Vajaa aminohappokoostumis ja huono imeytyminen tekevät kasviproteiinistä laadullisesti eläinproteiinia huonompaa. Tuolla se on lyhyesti selitettynä mutta näiden asioiden pitäisi olla peruskauraa kaikille peruskoulun käyneille?
http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1403675129642
[/quote]
Tai sitten olisit voinut vaan sanoa, mitä yleensä tarkoitat "laadulla". Joo, kasviksia pitää syödä vaihtelevasti ja enemmän, että saa samat aminohapot kuin lihasta. Lihan syöminen on siis tässä mielessä helpompi tapa saada proteiineja. Tämän tiesin (en tosin peruskoulusta, ei meillä mitään ravitsemusoppia ollut). Mutta toisaalta lihansyönnillä on selkeä yhteys esim. sydän- ja verisuoniongelmiin, joten pelkän aminohappokoostumuksen takia en julistaisi lihaa parhaaksi ravinnoksi (kuten et toki sinäkään ole tehnyt).
[/quote]
Kerropas, mikä yhteys lihansyönnillä on sv-ongelmiin.
[/quote]
Etkö oikeasti tiedä, vai kysytkö kun tuolla aiemminkin kysyttiin lähdettä?
http://tesso.fi/content/tutkimus-vahvistaa-kova-rasva-yh%C3%A4-kova-riski
Voi toki olla, että olet karppaaja, jolloin tuo ei sinulle kelpaa lähteeksi.
[/quote]
Toki muutkin hyvin ravinnosta tietävät, että lehtiartikkelit eivät ole hyviä lähteitä.