"Kyllä on pieni maailma" -esimerkkejä?
Itse aloin deittailemaan ennestään tuntematonta miestä, kun selvisi että hän onkin exäni nuoruudenkavereita ja olen itse asiassa kerran käynyt kylässäkin hänellä - 15 vuotta sitten!
Tämä tapahtui kuitenkin yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista...
Kommentit (110)
Matkustin toissa vuonna Zambiaan pieneen kylään kännykkäverkon rakennustöissä, tai paremminkin konsulttina toimin siinä. Vierailu venyi kolmeen viikkoon ja matkustin kylän johtajan huvimajalle iltaa viettämään ja juhlimaan. Siinä istuttiin iltaa ja jossain vaiheessa oli käytävä ulkohuussissa. Sinne johti pieni polku ja matkaa oli noin 200 metriä. Kun tulin ulkohuussille ja avasin sen oven, näin peilikuvan. Peilissä oli sama tyyppi kuin kotona!
Minulle selvisi hiljattain, että eräs inhoamani tyyppi (yläaste/lukioaikojeni kiusaaja) on pikkuserkkuni serkku hänen isänsä puolelta - ei siis mitään sukua minulle, luojan kiitos.
Minulla oli opiskeluaikojeni alussa eräs kiusallinen kännisekoilu erään baarissa tapaamani tyypin kanssa. Myöhemmin näin hänet kampuksemme ruokalassa: hän opiskelikin samassa tiedekunnassa kuin minä.
Eikä siinä kaikki, vaan eräs kaverini vilkutti hänelle pöydästämme reippaasti, ja tyyppi moikkasi takaisin. Minä kysyin (sanomalehden taakse piiloutuneena), että mistä kaveri tunsi hänet, ja tämä kertoi tyypin olevan eksänsä, jonka kanssa on edelleen hyvissä väleissä. Ou nou.
Vanha ryhmänohjaajani lukiosta sattui viereiselle penkille musikaalissa Lontoossa.
Olen kotoisin melko pieneltä paikkakunnalta. Lähdin Barcelonaan pienelle kielikurssille ja majoituin eräässä perheessä, perillä selvisi että perheen isä on kotoisin samalta paikkakunnalta kuin minä. Hän kieltäytyi kyllä puhumasta suomea kanssani, että oppisin paremmin käyttämään espanjan kieltä :D
Lukiossa tutustuin ikäiseeni tyttöön enkun kurssilla. Viikon päästä selvisi, että ollaan serkkuja. Ei oltu ikinä tavattu, koska meidän isät eli veljekset oli riidoissa ja välit poikki ja oltiin kumpikin asuttu toisella puolella Suomea ja muutettu samaan pikkukaupunkiin.
Olin n. 13-vuotiaana toisella puolella Suomea isän lapsuudenystävän tyttären häissä. Majoituimme perheeni kanssa morsiamen perheen isossa maalaistalossa kuten myös yksi toinen häävieras n. 11-vuotiaan tyttärensä kanssa. Edellämainitut olivat kotoisin pk-seudulta, mutta kävivät ilmeisesti usein kylässä kyseissessä perheessä, koska tämä tyttö oli tutustunut naapuritalon samanikäiseen tyttöön, joka tuli sitten häitä seuraavana päivänä leikkimään ja minäkin sain osallistua leikkeihin. Tytöllä oli punainen tukka, aika harvinainen etunimi ja hän kertoi jossain vaiheessa että joutuu lähtemään kotiin pistämään insuliinia.
N 7 vuotta myöhemmin satojen kilometrien päässä oman seurakuntani riparin kesätyöntekijänä yhdistin yhtäkkiä yhden rippileiriläisistä äskenmainittuun diabeetikkotyttöön, nimi, ulkonäkö ja sairaus täsmäsivät, ja sama tyttö sitten olikin kyseessä kun asiaa kysyin. Oli muuttanut perheineen kotipaikkakunnalleni.
N. parikymppisenä olin au pairina pienessä saksalaiskylässä opettajapariskunnan perheessä. N. 5 vuotta myöhemmin osallistuin Oulussa ns. tandemprojektiin, jossa tutustuttiin eri maista tuleviin vaihtareihin ja opeteltiin kieltä puolin ja toisin. Yhdessä tandemprojektin yhteistapaamisessa meidät jaettiin n. 4 hengen ryhmiin ja tehtävänä oli keskustella ja tutustua. Ilmeni, että samassa pienryhmässä kanssani oli au pair -perheeni vanhempien entinen oppilas.
Menin kielikurssille Englantiin. Matkalla piti esitellä itsensä (bussimatka) ja kun kävelin takaisin omalle paikalleni, eräs tyttö pysäytti minut rupattelutuokiota varten. Olin ollut kaverini kanssa laivalla ja tutustunut yhteen poikaan, jonka sisko oli tämän minut pysäyttäneen tytön paras kaveri.
Olin Lontoossa au pairina ja menin ennakkoäänestämään, äiti oli lähettänyt äänestyslaput Suomesta. Odotustilassa juttelin erään miehen kanssa, että ketäs äänestäisi... pois lähtiessään mies vielä moikkasi. Kun menin itse äänestämään, näin miehen sukunimen sattumalta listassa, ja sukunimi oli sama kuin minulla. Suomessa on vain 2 sukua, joilla on tämä sukunimi, ei ole siis mikään kovin yleinen sukunimi.
Äitini työkaveri lähti lapsuuskaverinsa kanssa matkalle Amsterdamiin. Samalla matkalla oli äitini veli, siis enoni, joka asuu eri paikkakunnalla, n. 200 km päässä. Äitini työkaveri oli tunnistanut enoni, vaikka ovat korkeintaan kerran pikaisesti tavanneet enon täällä vieraillessa.
Nuorena poikana onnistui jotenkin iskemään Lontoossa oman pikkuserkkuni onneksi oli vain yhdet sukujuhat sen jälkeen tai olihan niitä, mutta olin jo sen ikäinen ettei kukaan pystynyt minua pakottamaan.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 01:24"]Olin Bangokissa Koh-San roadilla ja törmäsin ravintolassa australialaiseen tyyppiin, jonka olin tavannut 2vuotta aikaisemmin Balila ja viettänyt muutaman villin yön tämän tyypin kanssa.
[/quote]
Ehkä olen sinusta kuullut, tai voi olla että enempikin suomalaisia jakaa toosaansa siellä päin.
Olimme menossa vapuksi maalle ja mukaan oli tulossa myös ystäväni sekä hänen uusi miesystävänsä jota emme olleet tavanneet.
Lähtiessämme poikkesimme Stockmannilla ostamassa juhlaruokia ja samalla kyselimme lihatiskin myyjämieheltä suosituksia lihojen suhteen.
Kun ystäväni ja tämän uusi mies saapuivat, huomasimme että kyseinen mies oli juurikin Stockan miesmyyjä! Tämä tosiaan tapahtui Helsingissä, joten melkoinen sattuma.
Mieheni on täysin eri puolelta Suomea, ja ensimmäisiä kertoja hänen vanhempiensa luona käydessäni tapasin hänen setänsä ja tätinsä. Pienen keskustelun jälkeen kävi ilmi että mieheni setä ja täti olivat olleet Sri Lankassa yhteisellä matkalla mummoni kanssa 60- tai 70-luvulla. Heiltä jopa löytyi kuva jossa he poseeraavat mummoni kanssa.
Vanhemmat veivät minut lomalle Bulgariaan joskus 6-vuotiaana. Viereisessä hotellihuoneessa majaili pikkupoika perheineen, ja ystävystyimmekin nopeasti. Hän antoi minulle salaa sukulaisilleen tuliaisiksi ostetun kukkopillin ja pysyin vaiti, koska se oli minusta hurjan romanttista.
Parikymmentä vuotta myöhemmin muutin yhteen miesystäväni kanssa, ja krääsää lajitellessamme mies löysi tuon kukkopillin. Hän alkoi sitten nostalgisena selittää perhelomalla tapaamastaan tytöstä, selitti tarkoin miten he olivat juoksennelleet kaduilla vanhempiensa närkästykseksi ja kiipeilleet toistensa luo "kylään" parvekkeiden kautta. Kuulosti aivan omalta lomaltani, joten aloin täydennellä yksityiskohtia ja lopulta tiedustelimme molempien vanhemmilta matkan ajankohdasta ja kyllä, sama poika kyseessä!
Omia luokkakavereita on alastonsuomessa ja 715517.biz-sivulla. Nämä piirit on tosi pienet. Varsinkin kun on noin 30 panoa noista paikoista, tuntee aika intiimisti monia aika suoraan heidän kautta.
Tutustuin netissä Espanjassa asuvaan virolaistyttöön. Kun menin kylään hänen ja perheensä luokse Espanjaan, kävi ilmi, että tämän tytön isäpuoli on asunut lähes koko ikänsä samalla paikkakunnalla kuin minä. Eikä ole loppujen lopuksi mikään iso paikka kyseessä :)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:20"]
En tuntenut äitiäni, minut adoptoitiin ja sain tietää vain isäni nimen. Lähdin ulkomaille työharjoitteluun, ja uskomatonta kyllä, siellä oli töissä minun biologinen äiti.
[/quote]
Palan halusta kuulla lisää! :o
Paras opiskeluaikainen kaverini oli serkkunsa ja tämän aviomiehen mökillä. He istuivat hetken ohikävellessään naapurimökin portailla kun odottivat, että koira tulee perässä. Jälkeenpäin selvisi että tämä serkun mies on minun serkkuni ja mökki, jonka portailla he istuivat, oli perheeni kesämökki. Mökki sijaitsee parinsadan kilometrin päässä opiskelupaikkakunnastamme ja satojen kilometrien päässä kummankaan kotipaikkakunnasta jotka eivät ole samoja.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 02:35"]
Vanhemmat veivät minut lomalle Bulgariaan joskus 6-vuotiaana. Viereisessä hotellihuoneessa majaili pikkupoika perheineen, ja ystävystyimmekin nopeasti. Hän antoi minulle salaa sukulaisilleen tuliaisiksi ostetun kukkopillin ja pysyin vaiti, koska se oli minusta hurjan romanttista.
Parikymmentä vuotta myöhemmin muutin yhteen miesystäväni kanssa, ja krääsää lajitellessamme mies löysi tuon kukkopillin. Hän alkoi sitten nostalgisena selittää perhelomalla tapaamastaan tytöstä, selitti tarkoin miten he olivat juoksennelleet kaduilla vanhempiensa närkästykseksi ja kiipeilleet toistensa luo "kylään" parvekkeiden kautta. Kuulosti aivan omalta lomaltani, joten aloin täydennellä yksityiskohtia ja lopulta tiedustelimme molempien vanhemmilta matkan ajankohdasta ja kyllä, sama poika kyseessä!
[/quote]
AWWWW <3 Harvoin tulee näitä tapauksia, joissa ihmiset ovat toisilleen tarkoitetut näin selkeästi.
Mieheni äidillä ja minun isällä on ollut lyhyt romanssi noin 40 vuotta sitten ennen kummankaan meidän syntymää. Asia tuli ilmi vasta kun olimme olleet yhdessä muutaman vuoden. Oudointa vieläpä se, että asuivat tapahtumahetkellä kirjaimellisesti eri puolilla suomea!! En tiedä uskoisinko tällaista sattumaa jos ei olisi sattunut omalle kohdalle.