Teimme kaupan talopaketista - haukkukaa
Anoppi ehti jo haukkua alimpaan hlvettiin.
Kolme lasta, joista vanhin kouluikäinen, yksi vielä mahdollisesti tulee. Tavoitteena käytännöllisyys, ei turhia neliöitä ja mahdollisimman monelle yksityistä tilaa. Se sitten tuli yhteisen tilan kustannuksella.
Valinnassa on mietitty se vaihtoehto, että lasten pois muuttaessa yhden seinän pois ottamalla saadaan lisää yhteistä tilaa. Siksi ei tule takkaakaan, eikä siksi, että meille tulee vesikeskuslämmitys lattialämmityksellä ja kaikki puukeskuslämmittäjät sanoivat, että takka on silloin ihan turha.
Vähänhän nuo portaat "olohuoneessa" (sohvanurkka) harmittavat, mutta tällainen valinta nyt kuitenkin tällä kertaa.
Kyllä oli kova urakka vertailla satoja paketteja ja sen jälkeen kilpailuttaa valittuja. Huhhuh.
Kommentit (133)
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:01"]Niin ja minkäs kokoinen tontti teillä on?[/quote]
Meillä on 167 hehtaaria metsää. Sieltä saa puuta sen minkä vain hakee, suurin osa pikkupuusta jää käyttämättä ja menee hukkaan. Tämä talo tulee siis maalle. Mieheni on maanviljelijä, minä olen opettaja ja käyn tilan ulkopuolella töissä.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:59"]Te pihistelette vessoissa, suihkuissa, oleskelutiloissa... Ja ylipäätänsä pohjaratkaisussa ja neliöissä. Mutta sitten on ihan ok perustaa lämmityskeskus! Onko tämä siis erillinen rakennus? Jos rakennus on jokin hevostallin jatke, niin sitten voin vähän ymmärtää, mutta jos erillinen rakennus lähinnä vain lämmittämistä varten, niin on vähän prioriteetit ja budjetointi vinksallaan.
Mitä teidän lämmitysjärjestelmä tulee maksamaan?
[/quote]eristetyt putketkin joilla vesi/lämpö tuodaan kanaalia pitkin taloon maksaa n.100 euroa metri. Iso kattila ja usean kuution varaaja eivät ole ilmaisia nekään. Järeät työkalut puuhommiin maksaa useita tuhansia. Piharakennus kattilalle ja puun varastointiin maksaa vähintään 15 tonnia. Niillä rahoilla tekee maalämmön ja maksaa sen sähkölaskua useita vuosia eikä tarvitse kaikkea vapaa-aikaa käyttää puusouviin. Ihan hullu suunnitelma "säästää"
Ainoa mitä jäin ihmettelemään, että eikö tuo ole liian iso kahdelle siinä vaiheessa kun lapset ovat muuttaneet pois? Toki voitte sitten vaihtaa pienempään.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:02"]Hitto,että teette kyllä vaikeesti ja kalliisti.Perustalo kuitenkin kyseessä.[/quote]
Takka maksaa monta tonnia, hyvä aggregaatti, jolle on muutakin käyttöä miehen töissä, pari tonnia, ja liitäntä ulkoiselle sähkölle 500 euroa. Meidän ratkaisumme on siis halvempi kuin takka.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:59"]Te pihistelette vessoissa, suihkuissa, oleskelutiloissa... Ja ylipäätänsä pohjaratkaisussa ja neliöissä. Mutta sitten on ihan ok perustaa lämmityskeskus! Onko tämä siis erillinen rakennus? Jos rakennus on jokin hevostallin jatke, niin sitten voin vähän ymmärtää, mutta jos erillinen rakennus lähinnä vain lämmittämistä varten, niin on vähän prioriteetit ja budjetointi vinksallaan.
Mitä teidän lämmitysjärjestelmä tulee maksamaan?
[/quote]eristetyt putketkin joilla vesi/lämpö tuodaan kanaalia pitkin taloon maksaa n.100 euroa metri. Iso kattila ja usean kuution varaaja eivät ole ilmaisia nekään. Järeät työkalut puuhommiin maksaa useita tuhansia. Piharakennus kattilalle ja puun varastointiin maksaa vähintään 15 tonnia. Niillä rahoilla tekee maalämmön ja maksaa sen sähkölaskua useita vuosia eikä tarvitse kaikkea vapaa-aikaa käyttää puusouviin. Ihan hullu suunnitelma "säästää"
[/quote]
Antaa hölmöjen oppia kantapään kautta.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:02"]Hitto,että teette kyllä vaikeesti ja kalliisti.Perustalo kuitenkin kyseessä.[/quote]
Takka maksaa monta tonnia, hyvä aggregaatti, jolle on muutakin käyttöä miehen töissä, pari tonnia, ja liitäntä ulkoiselle sähkölle 500 euroa. Meidän ratkaisumme on siis halvempi kuin takka.
[/quote]
:D
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:07"]eristetyt putketkin joilla vesi/lämpö tuodaan kanaalia pitkin taloon maksaa n.100 euroa metri.[/quote]
Kyllä, mutta ei sitä matkaa ole kuin lain vaatimat kahdeksan metriä. Onhan se kuluerä, mutta kokonaisuudessa kuitenkin hyvin pieni.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:07"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:01"]Niin ja minkäs kokoinen tontti teillä on?[/quote]
Meillä on 167 hehtaaria metsää. Sieltä saa puuta sen minkä vain hakee, suurin osa pikkupuusta jää käyttämättä ja menee hukkaan. Tämä talo tulee siis maalle. Mieheni on maanviljelijä, minä olen opettaja ja käyn tilan ulkopuolella töissä.
[/quote]
Sitten puulämmityksessä on ajatusta, mutta kaikki klapikoneet, kuljetukset ym. touhut niin aika vaivalloista.
Meilläkin on metsää, mutta juuri tuon työn ja oheislaitteiden takia päädyimme maalämpöön.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:57"]Ei ainakaan työelämässä olevien. Kaikki vapaa-aika menee puiden kanssa tuhtaamiseen.[/quote]
Ei se kyllä noin ole. Klapikoneella saa tehtyä viisikin kuutiota tunnissa eli parissa tunnissa vuoden puut. Niitä ei tarvitse myöskään pinota, vaan ne voi säilyttää klapisäkeissä, joissa ne kuivuvat ja joissa niitä on helppo traktorilla liikuttaa.
Kun tekee urakalla esimerkiksi yhtenä kesänä viiden vuoden puut, niin sen jälkeen puita tekee ihan harrastuksekseen eivätkä ne lopu. Jos tekee puoli kuutiota kuukaudessa eli tosi tosi vähän, niin siinä on jo melkein vuodessa kuluvat puut.
Tuhraamista on puiden kanssa järjestelmillä, jotka ovat alimitoitettuja ja joissa järjestelmän päässä on energiasyöppö talo.
[/quote]ja siihen pariin tuntiin sisältyy puiden kaato ja roudaus klapikoneelle?
Eikä kymmenen kuutiota kyllä tule riittämään vuoden käyttöön. Ja sen viisi kuutiota tunnissa tekee ihan optimipuulla. Itse teen parikymmentä kuutiota kerralla kuljettimella varustetulla klapikoneella ja ei sellaista harvennuskokoista puuta kyllä viittä kuutiota tunnissa pilko.
Kyllä nyt on itsensähuijaus vahvasti käynnissä. Ja pihallako ajattelitte ne suursäkit säilyttää? Varsinainen kaunistus.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:03"]Mutta tuohan on nätti, kiva sekä sisältä että ulkoa. Itse voisin tehdä ihan samanlaisen, tosin pelkän alakerran, koska se riittäisi meille ja laittaisin takkaleivinuunin/puusauna, koska tuo ratkaisu mahdollistaa sen. Mutta se on teidän talo, ei kenekään muun! Erityisesti tykkään tuossa siitä, että talo näyttää kunnon talolta eikä miltään arkkitehtien legoleikkikokeilulta.
[/quote]
Komppaan!
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:59"]Te pihistelette vessoissa, suihkuissa, oleskelutiloissa... Ja ylipäätänsä pohjaratkaisussa ja neliöissä. Mutta sitten on ihan ok perustaa lämmityskeskus![/quote]
Ei lämmityskeskus maksa kuin joitain tonneja, kun hakee Virosta tarpeet (teemme sen harkoista).
Kysymys ei myöskään ole pihistelystä vaan siitä, että en tahdo kylpyhuoneeseen pönttöä. Ja kun pienestä huoneesta tehdään vaatteiden säilytystila, jonne saattaa tulla myös kenkiä, niin miksi maksaa siinä parketista?
[/quote]
Joitain tonneja? Kymppitonneja maksaa. Jo pelkkään varaajaan menee varmasti yli 5000 e, että saat sen tontilles. Plus se kattila. Ja piippu. Vaikka tulis virosta. Virolaiset materiaalihinnat rahteineen ei niin paljoa suomalaisesta rautakaupasta tingittyä hintaa halvempia ole, että maksais vaivan.
Jos teet lämmityskeskuksen vain harkoista ja talon ulkopuolelle, tulet vuosien myötä lämmittämään harakoita todella paljon. Jo pelkkä piippu asuintalon sisällä varaa ja luovuttaa sen verran lämpöä, että mä en ainakaan viitsis sitä hukkaan heittää.
Jos oot itse tosi taitava putkiasentaja, niin siinä säästää paljon, mutta tollasen varaajasysteemin rakentaminen on melko monimutkainen juttu, että mä en ainakaan teettäisi sitä pimeenä virolaisella putkimiehellä.
Parketti on usein halvempaa, kuin muovimatto. Laminaatti toki halvinta. Kaksi vessaa kuudelle on liian vähän. En minäkään tykkää vessasta kylppärissä, joten mun ratkaisu olisi kolme erillistä vessaa.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:57"]Ei ainakaan työelämässä olevien. Kaikki vapaa-aika menee puiden kanssa tuhtaamiseen.[/quote]
Ei se kyllä noin ole. Klapikoneella saa tehtyä viisikin kuutiota tunnissa eli parissa tunnissa vuoden puut. Niitä ei tarvitse myöskään pinota, vaan ne voi säilyttää klapisäkeissä, joissa ne kuivuvat ja joissa niitä on helppo traktorilla liikuttaa.
Kun tekee urakalla esimerkiksi yhtenä kesänä viiden vuoden puut, niin sen jälkeen puita tekee ihan harrastuksekseen eivätkä ne lopu. Jos tekee puoli kuutiota kuukaudessa eli tosi tosi vähän, niin siinä on jo melkein vuodessa kuluvat puut.
Tuhraamista on puiden kanssa järjestelmillä, jotka ovat alimitoitettuja ja joissa järjestelmän päässä on energiasyöppö talo.
[/quote]ja siihen pariin tuntiin sisältyy puiden kaato ja roudaus klapikoneelle?
Eikä kymmenen kuutiota kyllä tule riittämään vuoden käyttöön. Ja sen viisi kuutiota tunnissa tekee ihan optimipuulla. Itse teen parikymmentä kuutiota kerralla kuljettimella varustetulla klapikoneella ja ei sellaista harvennuskokoista puuta kyllä viittä kuutiota tunnissa pilko.
Kyllä nyt on itsensähuojaus vahvasti käynnissä. Ja pihallako ajattelitte ne suursäkit säilyttää? Varsinainen kaunistus.
Aloittajan olisi kannattanut jo aloituksessaan kertoa, millä tavalla toteutettava talo eroaa peruspaketin pohjakuvasta, jolloin pienen alakerran huoneen käyttäminen varastohuoneena ja pesuhuoneen wc-istuimen pois jättäminen olisi ollut meidän "haukkujien" tiedossa. Anopin asenteen kertominen oli sitä tärkeämpää. Minua jotenkin harmittaa pyydetyn kommentoinnin kannalta oleellisen tiedon pihtaaminen.
Ei kai väri ole tuo kuvassa oleva? Ei mulla muuta. Onnea uuteen kotiin.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:15"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:59"]Te pihistelette vessoissa, suihkuissa, oleskelutiloissa... Ja ylipäätänsä pohjaratkaisussa ja neliöissä. Mutta sitten on ihan ok perustaa lämmityskeskus![/quote]
Ei lämmityskeskus maksa kuin joitain tonneja, kun hakee Virosta tarpeet (teemme sen harkoista).
Kysymys ei myöskään ole pihistelystä vaan siitä, että en tahdo kylpyhuoneeseen pönttöä. Ja kun pienestä huoneesta tehdään vaatteiden säilytystila, jonne saattaa tulla myös kenkiä, niin miksi maksaa siinä parketista?
[/quote]
Joitain tonneja? Kymppitonneja maksaa. Jo pelkkään varaajaan menee varmasti yli 5000 e, että saat sen tontilles. Plus se kattila. Ja piippu. Vaikka tulis virosta. Virolaiset materiaalihinnat rahteineen ei niin paljoa suomalaisesta rautakaupasta tingittyä hintaa halvempia ole, että maksais vaivan.
Jos teet lämmityskeskuksen vain harkoista ja talon ulkopuolelle, tulet vuosien myötä lämmittämään harakoita todella paljon. Jo pelkkä piippu asuintalon sisällä varaa ja luovuttaa sen verran lämpöä, että mä en ainakaan viitsis sitä hukkaan heittää.
Jos oot itse tosi taitava putkiasentaja, niin siinä säästää paljon, mutta tollasen varaajasysteemin rakentaminen on melko monimutkainen juttu, että mä en ainakaan teettäisi sitä pimeenä virolaisella putkimiehellä.
Parketti on usein halvempaa, kuin muovimatto. Laminaatti toki halvinta. Kaksi vessaa kuudelle on liian vähän. En minäkään tykkää vessasta kylppärissä, joten mun ratkaisu olisi kolme erillistä vessaa.
[/quote]
Kaikessa muussa olen samaa mieltä,paitsi tossa wc asiassa.Välillä voi ehkä joutua jonottanämaan;D
Oikeesti, talopakettimyyjät vois siirtyä myymään vaikka jätskiä kioskille.
Jos niillä olis mitään ammattitaitoa, niin olisko ehkä kannattanut ap:n mainitseman lämmitysjärjestelmän kanssa aloittaa myymään ihan toisenlaista pohjaratkaisua? Ap olisi säästänyt aikaa, vaivaa ja rahaa.
Mut ei, kaupat kiinni vaan heti, asiakas itkeköön sitten ihan keskenään eteen tulevia ongelmia, talomyyjän perävalot vilahti jo.
Puulämmitys ei välttämättä ole kyllä kovin vaivalloinen. Meillä ei ole omaa metsää, ostetaan puut. Vuoden puut maksaa noin 600€. Ostetaan kuljetus 1-2vuoden välein, maksaa noin 100€. Naapuri tulee jeesaamaan traktorilla ja pilkkoo puut, maksetaan sille noin 100€. Eli vuodessa lämmittämiseen menee rahaa noin 800€ (meillä 250m2). Ja meille jää siis puiden vienti liiteriin (se vie aikaa jos kaksin tehdään mutta yleensä on pidetty talkoot jolloin aikaa menee noin 4h) ja mies tekee naapurin kans niitä puita muutaman tunnin. Ärsyttävintä on puuroska pihassa... Vaikka pihasta on rajattu alue puuhommiin niin kuitenkin. Talvella tulet pitää lyödä kerran päivässä, siinähän sitä ehtii samalla surffata netissä luurilla...
Toki jos rakentaisin niin ehkä maalämmön ottaisin kuitenkin. Ja uusia puukattiloita ei muuten tarvitse "vahtia", eikä sammuttaa jos tulee sähkökatko. Niissä kiertää vesi myös ilman sähköä ns, vapaalla kierrolla ja ainakin meillä kattila "sammuttaa" itse itsensä jos varaaja kuumenee liikaa.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:14"]ja siihen pariin tuntiin sisältyy puiden kaato ja roudaus klapikoneelle?
(Ensi)harvennusta on kuitenkin tehtävä. Puiden tekeminen omaan käyttöön on erittäin kustannustehokasta, koska se syntyy muun välttämättömyyden sivutuotteena.
Eikä kymmenen kuutiota kyllä tule riittämään vuoden käyttöön.
Tuota luokkaa se on nykyisten energiatehokkuusvaatimusten mukaan rakennetuilla taloilla vähän talvesta riippuen, saattaa päästä allekin, etenkin jos on ohjelmoitu huonekohtainen lämpötilansäätö.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:15"]Joitain tonneja? Kymppitonneja maksaa. [/quote]
No kun ei vain maksa. Sen kuin katsot harkkojen hinnat Virosta, kokoa tulee olemaan noin 4x5 metriä tai vähemmän. Itse lämmitysjärjestelmä tietenkin maksaa paljon, mutta se maksaisi aivan yhtä paljon, vaikka sen laittaisi sisälle taloon.