Työuupumuksen vuoksi vaihdettava alaa: vinkkejä mukavista ja ei-kuormittavista töistä
Terveys ei enää kestä nykypäivän työelämää, mutta töitä olisi painettava vielä pitkään. Töitä pystyn kyllä tekemään, mutta en pärjää enää yhtään kuormittavassa/stressaavassa tietotyössä.
Onko enää mitään töitä, joissa ei ole kuormitusta kiireen vuoksi, eli, että saisi ottaa rauhassa?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Joku puutarha-ala? En tosin tiedä, onko kuinka kiireistä sesonkiaikana, mutta varmaan puolet vuodesta saa levätä.
Puutarha-ala ei ole kevyttä työtä, ainakaan ulkohommat. Paljon konetyötä (siimaleikkuri, lehtipuhallin ym.), melua, tärinää, raskaita taakkoja, epämukavat työasennot. Harvalla kroppa kestää eläkeikään asti.
Rajavartijat, nosturikuskit, metsurit. Yksinäisiä hommia.
Etätyö, monelle sopii se ainakin alkuun, jotta toivut. Voit tehdä omaan tahtiin ja pystyt keskittymään. Ei sovi, jos on pieniä lapsia kotona. Koululaisetkin kotiutuvat aika aikaisin ja pienet taas sairastavat ja kotipäiviä on, vaikka olisikin hoitopaikka.
Työterveyshoitaja. Leppoisaa työtä, palkka kohtuullinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi eräopas? Siinä on toki se sosiaalinen kuormitus uusista ihmisistä, mutta ei kiirettä eikä liikaa vaatimuksia tai deadlineja.
:DD Kausityötä, työolot usein aivan järkyttävät, 12 tuntisia päiviä. Oltava hyvä kielitaito. Porukalla on aivan utopistisia käsityksiä tuosta hommasta.
Eräoppaan vastuulla on tuoda tumpelot turistit pois erämaasta kaikissa oloissa ja olosuhteissa. Iskipä myrsky tai jalka nyrjähti, niin vastuulla on. Ei se työ mitään sumnuntaikävelyä puistossa ole.
Nää on näitä, että jengi käy etelänlomalla ja on ihan, et hei oppaan työ on tosi kivaa, siel vaan makailee altaalla ja ottaa arskaa, miten helppoa ja ihanaa - kyllähän sen näkee kun käy itse lomalla! Ja entäs hei kylpylä, aivan unelmatyöpaikka - olen käynyt kylpylälomalla ja siellä on ihania hierontoja ja hoitoja, miten ihana työ, siellä vaan makailee hierottavana koko päivän. Joo ja eläintarha, sielläkin oon käynyt, oispa ihku olla siellä töissä, kävelis vaan päivät pitkät edestakaisin jäätelötötterö kädessä - helppoa työtä.
Itse työskentelen isossa yrityksessä markkinointipäällikkönä, ja voi miten usein olen kuullutkaan, että työni on helppoa ja mukavaa, valikoin vain rauhassa erilaisia värejä, tilaan karkkeja ja kuvailen vähän kivoja videoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin kommentit siitä, että on yksilöllistä, mistä kukakin uupuu. Mutta kun uupuminen on sitten tapahtunut minulle itselleni on ainakin käynyt niin, että siitä en ole vielä parissa vuodessakaan toipunut kestämään kiirettä ja stressiä. Tämän vuoksi työlle ei ole muuta kriteeriä kuin se, että saisi tehdä työtä rauhassa ilman painetta. En todellakaan ole laiskottelija ja en tykkää istua kahvitauoilla. Joku aivoissa on vaan mennyt pysyvästi (?) vinksalleen ja kuormitus ja vaatimukset eivät sovi ja uuvun toimintakyvyttömäksi jos niitä on.
En ole uskaltanut edes hakea töitä tämän takia, miten ihmeessä tämän selittäisi työnantajalle ja kuka minut palkkaisi? Haluan kyllä kovasti töihin.
ApEhkä sitten työt, joissa on jotain ehdottomia deadlineja eli tietyt asiat on vaan tehtävä tiettynä aikana ja tiettyyn aikaan mennessä, ei sitten sovi. Ehkä m
Tietotyössä on usein ehdottomia deadlineja. Toki siinä mielessä eivät ole ehdottomia, että jos ohjelmisto ei toimi, niin sitten se ei vaan toimi. Silloin tulee yleensä asiakkaalta haukkuja.
Toki kaikki ei ole asiakkaan haukkumisista moksiskaan. Tämmöisiä henkilöille voi vain olla kateellinen. Kysyy vaan, että saisinko samaa lääkettä, kiitos.
Haalarihommat, trukkikuski, traktori- tai rekkakuski. Siivous- tai viherala. Onhan näitä pilvin pimein. Tee käsilläsi, niin et tressaannu. Pysy kaukana toimistotöistä, joissa on deadline. Talouslaskenta ja kirjanpito on stressaavinta.
Seuraan. Monella on tuo sama ongelma, että ei kestä yhtään stressiä