Työuupumuksen vuoksi vaihdettava alaa: vinkkejä mukavista ja ei-kuormittavista töistä
Terveys ei enää kestä nykypäivän työelämää, mutta töitä olisi painettava vielä pitkään. Töitä pystyn kyllä tekemään, mutta en pärjää enää yhtään kuormittavassa/stressaavassa tietotyössä.
Onko enää mitään töitä, joissa ei ole kuormitusta kiireen vuoksi, eli, että saisi ottaa rauhassa?
Kommentit (111)
Kaikki toimistotyö tietokoneineen. Siksi valtaosa onkin naisia.
Paperitehtaassa työskentely. Palkkakin on mukava.
Itse teen osakemarkkinoilla päiväkauppaa oman yritykseni nimiin.
Tässä ammatissa menestys on täysin itsestä kiinni. Jos sen kanssa on sinut, toisin sanoen on valmis kantamaan täyden vastuun omasta menestyksestä tai sen puutteesta, niin muutoin en löydä mitään kielteistä tästä ammatista.
Tässä voi vapaasti valita että kuinka paljon ja missä töitä tekee eivätkä pitkät työpäivät välttämättä tarkoita parempaa tulosta, usein juuri päinvastoin. Toki ammatti täytyy osata kunnolla, mutta eipä missään muussakaan ammatissa puolivillaisella suorituksella pitkälle pötkitä.
Ymmärrän hyvin kommentit siitä, että on yksilöllistä, mistä kukakin uupuu. Mutta kun uupuminen on sitten tapahtunut minulle itselleni on ainakin käynyt niin, että siitä en ole vielä parissa vuodessakaan toipunut kestämään kiirettä ja stressiä. Tämän vuoksi työlle ei ole muuta kriteeriä kuin se, että saisi tehdä työtä rauhassa ilman painetta. En todellakaan ole laiskottelija ja en tykkää istua kahvitauoilla. Joku aivoissa on vaan mennyt pysyvästi (?) vinksalleen ja kuormitus ja vaatimukset eivät sovi ja uuvun toimintakyvyttömäksi jos niitä on.
En ole uskaltanut edes hakea töitä tämän takia, miten ihmeessä tämän selittäisi työnantajalle ja kuka minut palkkaisi? Haluan kyllä kovasti töihin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkanlaskija, ei tarvitse koulutusta ja Excel tekee kaiken puolestasi kaavoilla.
Olen laskenut palkkoja 15 vuotta. Jännä, kun tässä on pyörinyt kaikenlaista porukkaa ja vain harvasta on tähän työhön. Ei ole niin simppeliä kuin annat ymmärtää.
Kuten sanoin, minä sain työpaikan ilman koulutusta tai aikaisempaa työkokemusta. Ja työ on erittäin helppoa minulle. Siksi ehdotinkin sitä AP:lle.
Eikö sinulla ole työssä yhtään kiirettä tai painetta tuovia vaatimuksia? Olen todella skeptinen, että pärjäisin missään toimistohommissa, koska aina on resurssit vedetty niin tiukoille ja töitä on liikaa. Sinänsä numeroiden pyörittely on minulle helppoa, joten voisin pärjätäkin palkanlaskijana.
Ap
Niinkuin täällä jo aikaisemmin mainittu linjastolla elintarviketehtaassa, itse olen leipuri isossa leipomossa.
Tehtäväni on valvoa linjaston toimintaa ja lisätä jauhoja tarvittaessa, ei kyllä mitään stressattavaa. Lisäksi työsuhde-etuna saa ottaa epämuodostuneita leivoksia ja leipiä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin kommentit siitä, että on yksilöllistä, mistä kukakin uupuu. Mutta kun uupuminen on sitten tapahtunut minulle itselleni on ainakin käynyt niin, että siitä en ole vielä parissa vuodessakaan toipunut kestämään kiirettä ja stressiä. Tämän vuoksi työlle ei ole muuta kriteeriä kuin se, että saisi tehdä työtä rauhassa ilman painetta. En todellakaan ole laiskottelija ja en tykkää istua kahvitauoilla. Joku aivoissa on vaan mennyt pysyvästi (?) vinksalleen ja kuormitus ja vaatimukset eivät sovi ja uuvun toimintakyvyttömäksi jos niitä on.
En ole uskaltanut edes hakea töitä tämän takia, miten ihmeessä tämän selittäisi työnantajalle ja kuka minut palkkaisi? Haluan kyllä kovasti töihin.
Ap
Ehkä sitten työt, joissa on jotain ehdottomia deadlineja eli tietyt asiat on vaan tehtävä tiettynä aikana ja tiettyyn aikaan mennessä, ei sitten sovi. Ehkä myyjä johonkin erikoisputiikkiin? Nykyään aika monessa työssä resurssit on niin minimissä, että väkisinkin on ainakin välillä kiirettä. Tai sitten just jokin tehdastyö...
Sellaista työtä ei ole enää tänä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Niinkuin täällä jo aikaisemmin mainittu linjastolla elintarviketehtaassa, itse olen leipuri isossa leipomossa.
Tehtäväni on valvoa linjaston toimintaa ja lisätä jauhoja tarvittaessa, ei kyllä mitään stressattavaa. Lisäksi työsuhde-etuna saa ottaa epämuodostuneita leivoksia ja leipiä kotiin.
Tämä voisi olla, vaikuttaa aika stressivapaalta, mutta linjastoa täytyy varmaan valvoa koko ajan, eli ei voi vapaasti pitää taukoa silloin kun sen tarvitsee? Tarkoitan tällä sitä, että jos pitää herpaantumatta seurata linjastoa on sekin uupuneelle hyvin kuormittavaa…
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Voiko kysyä oletko ohjelmistokehittäjä it-alalla, vai minkä tyyppistä hommaa teet?
Vierailija kirjoitti:
Sellaista työtä ei ole enää tänä päivänä.
Tätä pahoin pelkään…
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkanlaskija, ei tarvitse koulutusta ja Excel tekee kaiken puolestasi kaavoilla.
Olen laskenut palkkoja 15 vuotta. Jännä, kun tässä on pyörinyt kaikenlaista porukkaa ja vain harvasta on tähän työhön. Ei ole niin simppeliä kuin annat ymmärtää.
Kuten sanoin, minä sain työpaikan ilman koulutusta tai aikaisempaa työkokemusta. Ja työ on erittäin helppoa minulle. Siksi ehdotinkin sitä AP:lle.
Eikö sinulla ole työssä yhtään kiirettä tai painetta tuovia vaatimuksia? Olen todella skeptinen, että pärjäisin missään toimistohommissa, koska aina on resurssit vedetty niin tiukoille ja töitä on liikaa. Sinänsä numeroiden pyörittely on minulle helppoa, joten voisin pärjätäkin palkanlaskijana.
Ap
Palkanlaskennassa on tiukat aikataulut, joissa on pysyttävä. Ja näitä eri aikatauluja on monia pitkin kuukautta ja joka kuukausi. Lisäksi tietysti mm vuoden vaihteen ja lomavuoden vaihteen omat kiireensä. Mahdollisten kelahakemusten aikataulut ym. Eli kiirettä on usein.
-eri
Prostituoitu. Tarvitsee vain levittää jalat ja rahaa tulee kuin roskaa.
Miten olisi eräopas? Siinä on toki se sosiaalinen kuormitus uusista ihmisistä, mutta ei kiirettä eikä liikaa vaatimuksia tai deadlineja.
Meillä tulee yleensä tauko silloin kuin linjastossa tuote vaihtuu.
Linjastoa ei tarvitse koko ajan tarkkaavaisesti seurata, mutta jos taikina jumiutuu koneeseen väärään paikkaan (mitä tapahtuu harvoin)
Niin on hirveä homma saada se linja uudestaan käyntiin, lisäksi linjan toisessa päässä toisen työntekikän tarvitsee nostaa leivospellit uunivaunuun, siinä ei tarvitse edes seurata Linjastoa, siinä tehdään koko ajan samaa liikettä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulee yleensä tauko silloin kuin linjastossa tuote vaihtuu.
Linjastoa ei tarvitse koko ajan tarkkaavaisesti seurata, mutta jos taikina jumiutuu koneeseen väärään paikkaan (mitä tapahtuu harvoin)
Niin on hirveä homma saada se linja uudestaan käyntiin, lisäksi linjan toisessa päässä toisen työntekikän tarvitsee nostaa leivospellit uunivaunuun, siinä ei tarvitse edes seurata Linjastoa, siinä tehdään koko ajan samaa liikettä.
Aamuvuorossa palkka on huono, mutta Yövuoroilla tienaa hyvin.
Jos on letittämässä pullapitkoja niin samaa kädenliikettä tehdään koko ajan.
Mä vaihdoin sote-alalta varastoon töihin. On kyl kiirettä välillä, mutta tappouhkauksia ei ole tarvinut ainakaan kuunnella. Eikä kukaa ole sanonut mua hu×××si.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tässä on vähän sellainen ongelma, että tottakai jokaisessa työssä on jonkinlaisia vaatimuksia. Nimittäin jos ei olisi yhtään mitään väliä, saako työssä jotain aikaiseksi vai ei, niin miksi ihmeessä kukaan haluaisi sellaisesta maksaa?
Vierailija kirjoitti:
kioskin myyjä
Leppoisaa, jos tykkää kännisistä kaljan ostajista, ihmisten raivosta kun tulevat hakemaan pakettejaan, jotka onkin ohjattu toiseen toimipaikkaan, tai jatkuvasta "suosittelevasta myynnistä" eli sellaisten tuotteiden tuputtamisesta, joita asiakas ei tullut ostamaan.
Ei nykyään enää ole helppoja töitä.