Työuupumuksen vuoksi vaihdettava alaa: vinkkejä mukavista ja ei-kuormittavista töistä
Terveys ei enää kestä nykypäivän työelämää, mutta töitä olisi painettava vielä pitkään. Töitä pystyn kyllä tekemään, mutta en pärjää enää yhtään kuormittavassa/stressaavassa tietotyössä.
Onko enää mitään töitä, joissa ei ole kuormitusta kiireen vuoksi, eli, että saisi ottaa rauhassa?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Hr johtaja tässä, tätä mun hommaa en suosittele (joudut pitämään yt:t ja saat tapp0uhkauksia kun irtisanot) mutta mun tiimissä osa töistä on todella leppoisia. Siis alaisilla.
Esim koulutussuunnittelija, työhyvinvointivastaava, kaikki sellaiset missä ei ole ikäviä päätöksiä tehtävänä.
Ei kai työhyvinvointivastaava mikään ammatti ole. Meidänkin työpaikalla on työhyvinvointivastaava. Ihan oman työnsä ohella sitä hommaa pyörittää, eikä siitä mitään maksetakaan.
Ap:n pitäisi ensin kertoa mikä nykyisessä työssä kuormittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkanlaskija, ei tarvitse koulutusta ja Excel tekee kaiken puolestasi kaavoilla.
Olen laskenut palkkoja 15 vuotta. Jännä, kun tässä on pyörinyt kaikenlaista porukkaa ja vain harvasta on tähän työhön. Ei ole niin simppeliä kuin annat ymmärtää.
Kuten sanoin, minä sain työpaikan ilman koulutusta tai aikaisempaa työkokemusta. Ja työ on erittäin helppoa minulle. Siksi ehdotinkin sitä AP:lle.
Vierailija kirjoitti:
Museo- tai kirjastovirkailija
Heh heh, kantis käydä nykyisessä kirjastossa. Ne ovat itsepalvelukirjastossa, ainostaaan voi tavata jonkun informaatikon jossain pisteellä, muut kaikki tekevät pedagogista kstotyötä, vetävät erilaisia lukupiirejä,
työskentelevät vetäjinä erilaisissa työpajoissa, joissa on 3D tulostiminet sun muut vehkeet.
Osa tekee pelkkää kirjavalinta duunia, ja siinä täytyy olla hyvä yleisivistys ja tietämys missä mennään yhteiskunnassa ja kirjallisuudessa ja it-maailmaassa. Väärin valittu aineisto seisoo vain hyllyssä.
Ja samoin veronmaksijien rahat.
Tämän päivän kirjasto ottaa töihin eri koulutuspohjalta olevia ihmisiä, joilla on hyvät sosiaaliset taidot, esiintymiskykyä ja monipuolinen tietous siltä alalta, joihin tehtäviin hänet kstoon palkataan.
Erittäin hyvät atk-taidot oltava, sillä kirjasto tuottaa verkkon tietoa ja aineistoa ja niiden analysointia erittäin paljon.
Joku hiljainen kirjastotila ja rauhallinen työ siellä on kauan sitten mennyttä aikaa kirjastoissa.
Toki jossakin kirkonkylän pienessä kstossa noitakin hommia saattaa vielä olla, mutta katoamassa ovat sielläkin. Vaan noita paikkoja ei riitä kuin muutamille.
Ei tarvitse kuin vilkaista sisään Oodin ovista, niin näkee mikä meininki on siinä yhteiskunnan olohuoneeksi kutsutussa kirjastossa nykyisin.
Itse vaihdoin alaa ja työskentelen nykyisin kiinteistövälittäjänä, olen tekemissä vain aikuisten ihmisten kanssa, ja minun tarvitsee osata ja tietää ja neuvoa ja ohjata ihmisiä vain ja ainoastaan yhdellä alalla, kiinteistö- ja asuntoalalla asiantuntevasti. Suoritin kiinteistövälittäjän tutkinnon ja vaikka toisin vois luulla, viihdyn työssäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkanlaskija, ei tarvitse koulutusta ja Excel tekee kaiken puolestasi kaavoilla.
Olen laskenut palkkoja 15 vuotta. Jännä, kun tässä on pyörinyt kaikenlaista porukkaa ja vain harvasta on tähän työhön. Ei ole niin simppeliä kuin annat ymmärtää.
Kuten sanoin, minä sain työpaikan ilman koulutusta tai aikaisempaa työkokemusta. Ja työ on erittäin helppoa minulle. Siksi ehdotinkin sitä AP:lle.
Olen eri, mutta myös palkanlaskija. Missähän olet töissä? Sekin vaikuttaa nimittäin paljon niin siihen helppouteen kuin kiireeseenkin. Myös laskettavien yritysten koko, alat ym. Ei se ole kaikki pelkkää exceliä, ei todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta myös palkanlaskija. Missähän olet töissä? Sekin vaikuttaa nimittäin paljon niin siihen helppouteen kuin kiireeseenkin. Myös laskettavien yritysten koko, alat ym. Ei se ole kaikki pelkkää exceliä, ei todellakaan.
En varmana kerro teille hörhöille missä olen töissä... Sen verran vihamielisiä kommentteja ja alanuolia olen saanut.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n pitäisi ensin kertoa mikä nykyisessä työssä kuormittaa.
Tämä ja vain tämä. Jotkut väsyvät ja uupuvat kaikissa työssä, riippumatta siitä, miten vaativaa ja vastuunalaista työ on.
Ei kai kukaan kuvittele, että mihinkään työhön mennään vain oleskelemaan ja viettämään aikaa ja juttelemaan työtovereiden kanssa, ja vain noin puolet, jos sitäkään, työajasta tehdään sitä työtä, mihin on palkattu.
Toki näitäkin työpaikkoja on. Esimerkiksi verotoimistoissa voi olla tietty aika vuodesta tosi kiireistä ja hektistä aikaa, puhelimet soi ja asiakkaita käy paikan päällä, ja kinkkisiäkin asioita on selvitettävänä.
Sitten taas on kiireettömämpiä aikoja, joilloin saa tehdä sitä työtään täysin rauhallista tahtia, ja joskus jopa niin leppoissaa, että toivois olevan töitä enemmänkin, että työpäivät menisivät nopeammin.
Riippuu tietenkin siitäkin, millaisissa tehtävissä verotoimistossa työskentelee.
On ihmisiä, jotka hermostuvat ja joutuvat paniikkiin kaikissa työpaikoissa, joissa on ajoittain kiire ja töitä helvetisti jonossa.
Kouluterveydenhoitaja, lautankuljettaja, runoilija, opo
Psykoterapeutti on varmaan helpoin. Istut mukavassa nojatuolissa ja esität kuuntelevasi. Välillä ynähdät. Jos joku potilas jotain valittaa johonkin huonosta terapiasta, niin vetoa tämän mt-ongelmiin ja hankaluuteen ja siihen ettei potilas ymmärrä että kaikki ajattelutyö on tehtävä terapiassa itse. Ei kukaan hulluja usko, joten saat tehdä mitä tykkäät.
Mikä kenellekin on helppoa? Onko palkalla merkitystä?
Jotkut avustavat toimistotyöt kivassa firmassa, järjestössä tai julkisella puolella on varmaan yleensä kevyitä henkisesti ja fyysisesti. Jos n.1800 e/kk bruttopalkka riittää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On erilaisia palkanlaskijan tehtäviä, riippuu täysin siitä millaisessa toimistossa palkanlaskija on milloinkin töissä. On niitä pieniä tstoja joissa todellakin pärjää, kun ohjaa tietyt asiat alkuun ja oppii työn kautta tehtävät, ei siinä mitään.
Sitten on vaativampia työpaikkoja kaikkine suurine erilaisineen juttuineen, ulkomaan päivärahoineen, lentomatkoineen, kuittien tarkistamisineen, yhteyksineen verotoimistoon, kirjanpitoon, eri osastojen esimiehiin. On päiviä jolloin on pakko tarttua kiinni työehtosopimuksiin ja tarkistaa, että miten tässä nyt pitääkin menetellä. Jne, jne , jne.
Kouluttamattomilla ja kokemattomilla ihmisillä on aina ollut taito ja vähätellä jotain alaa ja kehua miten nopeasti he nopsasti he ovat alalle oppineet. Vain tyhmät ja tietämättömät ihmiset ovat tuollaisia.
Ja olkoon niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En varmana kerro teille hörhöille missä olen töissä... Sen verran vihamielisiä kommentteja ja alanuolia olen saanut.
Ei täällä ole kukaan mitään vihamielisiä kommentteja laittanut. Kyllähän sitä nyt voi kertoa onko esim jokin pienempi tai keksikokoinen tilitoimisto vai ihan palkkahallintoon erikoistunut isompi toimija. Näissä kun on iso ero. Toisessa tarvitaan laajaakin tietämystä ja osaamista sekä eri tessien tulkintaa. Toisessa taas on usein asiakkaan päässä hr -henkilöstöä, joka tekee ison osan ns palkanlaskijan valmistelevasta työstä ja hoitaa paljolti kontakteja palkansaajien suuntaan. Sitten on vielä se, että saako palkansaajat ottaa itse suoraan palkanlaskentaan yhteyttä vai ei ja jos saa, niin miten aktiivisesti esim soittelevat.
Ei kaikista ole palkanlaskijoiksi ja monessa firmassa kiirettä on. Monet ei sitä jaksa.
Laitoshuoltaja sotella.
Tänään 8h työajasta juoruiltiin ja velttoiltiin n 4h. Ei kuormita millään tavalla :)
Sain itsekin burn outin ja siksi vaihdoin alaa, kannatti.
Tehtaalle tuotantoon vuorotyöhön. Huono palkka, työajat sukkaa mutta itse työt, ne jää työpaikalle. Tuurilla vielä kiva työporukka (kun jättää huomioimatta ne röhhöhhöö tänään veetään viinoo -tyypit) .
Kaikki työ kuormittaa jollain tavalla. Ennen pitkää. Tosin työttömänä olokin kuormittaa ja stressaa, samoin se rahattomuus.
Myp kirjoitti:
Mihin alaan olet uupunut ja mitä ovat yleiset kiinnostuksen kohteesi?
Olisiko nyt aika sellaiselle, mitä olet aina halunnut tehdä? 🙂
Kiitos viestistäsi. Tottahan tämä on, että nyt olisi oiva aika muutokselle. Olen uupunut koulutukseni mukaisessa tietotyössä. Mieluiten viettäisin aikani hyvinvoinnin ja urheilun parissa, mutta olen liian huonossa kunnossa niiden parissa työskentelyyn. Siihen voisi tietysti tähdätä tulevaisuudessa, mutta pelkään, että on aika yrittäjäpainotteisia hommia noilla aloilla ja sen myötä liian stressaavaa…
Ap
Kaikki sellaiset työt, jotka voi jättää työpaikalle. Joku tehdaslinjalla työskentelevä voisi olla sellainen. Vaatii kyllä hyvää kuntoa fyysisesti.
Itse olen elintarviketyöntekijä valmisruokatehtaassa. Päiväni koostuu linjastolla saman kädenliikkeen tekemisestä. Ei ole kyllä mitää stressattavaa, tosin tahti on nopeatempoista mutta siihen tottuu.