Mikä satsaus omaan hyvinvointiisi on oikeasti kannattanut?
Mikä yksittäinen, pieni tai iso asia on vaikuttanut huomattavasti terveyteesi tai hyvinvointiisi? Vinkkaa meille muillekin!
Itse sanoisin, että hyvä, laadukas sänky on ollut jokaisen euron arvoinen.
Kommentit (958)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unen ja levon priorisointi. Tuntui siirtymiseltä keski-ikään, mutta tuli tarpeeseen.
Pienistä ostoksista ilmankostutin ja nastakengät talvikauteen.
Laserkarvanpoisto. Parhautta.
Nyt yritän opetella eroon sokeristen herkkujen syönnistä. Niitä meni aivan liikaa ja painoa on samoin aivan liikaa. En vielä osaa raportoida mutta tuntuu, että suolisto voi paremmin.
Vielä lisäisin että herään työpäivinä riittävän varhain. Olen täysi iltaihminen. Aamuista tulee kuitenkin vähemmän kauheita sillä, että saan ensimmäisen puoli tuntia istua sängyssä juoden kahvia, heräilen ja rauhassa meikkaillen. Pystyn kyllä äkkilähtöihin, mutta lempeämpi aloitus parantaa elämänlaatua.
Kuka juo kahvia ja meikkaa sängyssä??!?
Vierailija kirjoitti:
Silikonit rintoihin. Lisäsi itsetuntoani ja tyytyväisyyttä omaan kehooni huomattavasti.
No eihän se voinut lisätä sun tyytyväisyyttä omaan kehoosi, vaan vierasesineisiin kehossasi. Ei ne ole aidot ja osa sinua itseäsi, tiedät aina olevasi feikki. Et ole tyytyväinen itseesi koskaan, jos olet tyytyväinen vain lisäosien kera.
Vierailija kirjoitti:
Hampaiden oikomishoito., melkeinpä puhtaasti kosmeettisista syistä. Maksoi 5000 euroa. Itsekin sanon, mitä tässä ketjussa on toisteltu, eli "harmittaa vain, etten mennyt aiemmin".
Sama ja samat ajatukset. Hinta vielä korkeampi, mutta onneksi viimein menin.
Satsaus hyvään patjaan kannatti myös.
Samoin paluu nuoruuden harrastuksen pariin on antanut enemmän kuin uskalsin toivoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tupakanpolton lopettaminen. Ainoastaan positiivisia vaikutuksia ollut tällä.
Alkoholinkäytön lopettaminen. Taas sama juttu, eli ainoastaan positiivisia vaikutuksia ollut tällä.
Painon pudottaminen 40 kiloa. Tälläkin on ollut ainoastaan positiivisia vaikutuksia jos nyt mukaan ei lasketa koko vaatekaapin uusimisprosessia johon meni useampi tuhat euroa rahaa.
Myrkyllisten ihmisten poistaminen elämästä. Tällä on ollut myös negatiivisia vaikutuksia, en ole saanut luotua terveitä ihmissuhteita tilalle joten nykyään olen sellaisessa sosiaalisessa tyhjiössä ikään kuin.
Psykoterapiassa käyminen. Terapiaprosessi on ollut omalla kohdallani helvetin vaikea prosessi, mutta ehdottomasti kannattava kuitenkin. En olisi voinut jäädä menneisyyteen kiinni.
AAL vertaistukiryhmässä käyminen. Kahdeksan vuotta nyt käynyt, suositteluni. Ei ole helppo ohjelma, mutta sitäkin kannattavampi.
Uskoontulo, eli nykyään uskon Jumalaan sellaisena kuin sen itse käsitän. Auttanut todella paljon monella tavalla, yksi parhaimpia tekojani elämän aikana.
Jos sä olet uskovainen, eikä sulla ole kavereita, niin mene mukaan seurakunnan toimintaan. Tai mene helluntaiseurakuntaan tai vapaakirkkoon. Siellä on paljon aktiivisia kaiken ikäisiä ja yleensä halutaan tutustua uusiin ihmisiin. Lähde ens kesänä Juhannuskonferenssiin Keuruulle, aivan varmasti tapaat siellä monia uusia tuttavuuksia, kysele vaikka kimppakyytiä paikkakunnaltasi, niin siinäkin pääset tutustumaan ihmisiin.
Olen itse entinen helluntailainen, mut usko loppui. Seurakunnan koen silti hyväksi paikaksi.
Hyvä auto. Ostin auton uutena ensimmäistä kertaa ikinä. Elämäni huolettomimmat 2 vuotta auton ratissa. Hyvät renkaat, auto toiminut, ei ole seisonut korjaamolla, eikä ole kummallista ääntä ajaessa. Olen käytetyillä autoilla ajellut yli 20 vuotta ennen uuden auton ostoa.
Estee lauder night repair seerumi.
Vierailija kirjoitti:
kokoaikatyön vaihtaminen osa-aikatyöhön 25h/viikossa töitä. enää en mieti jatkuvasti synkkiä ajatuksia enenn töihin menoa<3
Oikean valinnan teit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unen ja levon priorisointi. Tuntui siirtymiseltä keski-ikään, mutta tuli tarpeeseen.
Pienistä ostoksista ilmankostutin ja nastakengät talvikauteen.
Laserkarvanpoisto. Parhautta.
Nyt yritän opetella eroon sokeristen herkkujen syönnistä. Niitä meni aivan liikaa ja painoa on samoin aivan liikaa. En vielä osaa raportoida mutta tuntuu, että suolisto voi paremmin.
Vielä lisäisin että herään työpäivinä riittävän varhain. Olen täysi iltaihminen. Aamuista tulee kuitenkin vähemmän kauheita sillä, että saan ensimmäisen puoli tuntia istua sängyssä juoden kahvia, heräilen ja rauhassa meikkaillen. Pystyn kyllä äkkilähtöihin, mutta lempeämpi aloitus parantaa elämänlaatua.
Kuka juo kahvia ja meikkaa sängyssä??!?
Kuka juo aamukahvin epämukavasti pöydän ääressä enää nykyaikana.
Pöydän ääressä juotiin kun piti lukea lehti samalla. Kukaan ei enää lue paperilehteä.
Sängyssä on paljon mukavampi nauttia kahvista, lämpimässä peiton alla, hyvässä asennossa. Istuminen on niin epäterveellistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Venyttely! Venyttelen/teen joogaliikkeitä vähintään muutaman kerran viikossa ja jumit ovat poissa.
Ei minulla auta. Nytkin on hartiat jumissa, vaikka olin eilen tunnin joogassa. Venyttelen useamman kerran viikossa ja silti on ikuiset niska-hartiajumit. Ainoa hetki kun helpottaa, on kesäloma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plastiikkakirurginen leikkaus. Ei enää haukkumisia eikä kompleksia asian suhteen. Olisi pitänyt aiemmin vaan mennä, se on ainoa mikä harmittaa. Positiivinen vaikutus.
mitä sinulta leikattiin?
Jotain kasvojen/pään alueella, en halua sanoa tarkemmin. Oli kiusattu koulussa aikoinaan ja myöhemminkin aikuisiällä sain välillä kuulla esim humalaisilta miehiltä ja viimeinen tikki oli kun olin kesällä kauppajonossa ja takana ollut vanhempi mies (spurgu) nolasi koko jonon edessä. Nauroin ja olin kuin ei mitään, mutta.... niin.
En ole voinut tuntea itseä kauniiksi, monta vuotta niin, että en pystynyt kuvia tai peiliä kunnolla katsomaan. Pitkään menin sillä logiikalla, että ei se nyt niin..., plastiikkakirurgia ei ole kannatettavaa jne.
En ole rikas, säästöjä ja lainasin. En myöskään kokenut mitään identiteettikriisiä leikkauksen jälkeen.
Positiivinen vaikutus, nostalgialla muistelen leikkaushommaa. Piirteet asettuivat suhteisiinsa, koin olevani enemmän se, mitä tunsin.
Vuosikausien ajan... vuosien ja vuosien.... ei voi muuta sanoa kuin, että tehkää mikä teistä on oikein/hyvin, jos mahdollista. Ei niin mitä yleisesti sanotaan jne.
❤️
Näitä on onneksi monta ❤ ylivoimaisesti kirkkainta kärkeä ovat kuitenkin väkivaltaisesta suhteesta lähteminen sekä huumeiden- ja alkoholinkäytön totaalinen lopettaminen. Ihanaa elää elämää, jonka kulusta päättää ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakanpolton lopettaminen. Ainoastaan positiivisia vaikutuksia ollut tällä.
Alkoholinkäytön lopettaminen. Taas sama juttu, eli ainoastaan positiivisia vaikutuksia ollut tällä.
Painon pudottaminen 40 kiloa. Tälläkin on ollut ainoastaan positiivisia vaikutuksia jos nyt mukaan ei lasketa koko vaatekaapin uusimisprosessia johon meni useampi tuhat euroa rahaa.
Myrkyllisten ihmisten poistaminen elämästä. Tällä on ollut myös negatiivisia vaikutuksia, en ole saanut luotua terveitä ihmissuhteita tilalle joten nykyään olen sellaisessa sosiaalisessa tyhjiössä ikään kuin.
Psykoterapiassa käyminen. Terapiaprosessi on ollut omalla kohdallani helvetin vaikea prosessi, mutta ehdottomasti kannattava kuitenkin. En olisi voinut jäädä menneisyyteen kiinni.
AAL vertaistukiryhmässä käyminen. Kahdeksan vuotta nyt käynyt, suositteluni. Ei ole helppo ohjelma, mutta sitäkin kannattavampi.
Uskoontulo, eli nykyään uskon Jumalaan sellaisena kuin sen itse käsitän. Auttanut todella paljon monella tavalla, yksi parhaimpia tekojani elämän aikana.
Jos sä olet uskovainen, eikä sulla ole kavereita, niin mene mukaan seurakunnan toimintaan. Tai mene helluntaiseurakuntaan tai vapaakirkkoon. Siellä on paljon aktiivisia kaiken ikäisiä ja yleensä halutaan tutustua uusiin ihmisiin. Lähde ens kesänä Juhannuskonferenssiin Keuruulle, aivan varmasti tapaat siellä monia uusia tuttavuuksia, kysele vaikka kimppakyytiä paikkakunnaltasi, niin siinäkin pääset tutustumaan ihmisiin.
Olen itse entinen helluntailainen, mut usko loppui. Seurakunnan koen silti hyväksi paikaksi.
Lainaamasi kirjoittaja on tehnyt töitä päästäkseen eroon myrkyllisistä ihmisistä, ja sinä tulet ehdottamaan herätysliikkeisiin tutustumista :D Ne ovat täynnä haitallisia, toksisia ihmisiä, joista on parasta pysyä kaukana, jos haluaa säilyttää mielenterveytensä rippeet.
Tämä!
- Ulkomaalainen nettivalmennus liikuntaan ja painon pudotukseen
Lopetin ylisuorittamisen ja teen enää vain työni - hyvin, mutta vain riittävän hyvin. Kasvatusalalla on pienet palkat ja lopulta vain rajalliset mahdollisuuden vaikuttaa lapsen kasvuun.
Jätin sen kasvattamisen ja huolipuheen muille. Minä vain opetan ja olen mukava turvallinen aikuinen. Vapaa-ajalla en edes ajattele oppilaita ja työpuhelin wilmoineen jää töihin.
Matkailu, mahdollisimman usein ja mahdollisimman monta kuukautta kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomion kiinnittäminen uneen. Unen määrä on ollut minulle tärkeää ja sitä kautta riittävä määrä unen vaiheita ja ylipäätään unta.
Tämä. Hyvä ja riittävä uni on niin tärkeää! Vuosien unettomuuskierteen jälkeen todella arvostan, että jaksoin etsiä ratkaisuja, ja saan nyt nukkua lähes jokaisen yön kunnolla ja sikeästi.
Hei, minkälaisia ratkaisuja löysit tai teit nukkumisen parantamiseksi. Itse alan olla todella epätoivoinen ja pelkään, että sekoa kohta tämän unettomuuden vuoksi.
Tilanteet on tietenkin niin yksilöllisiä, joten en tiedä johtuvatko sinun uniongelmat samoista syistä kuin itselläni. Mutta tässä minun ratkaisut:
- Oma makuuhuone ja sinne hyvä sänky. Tarkoittaa erillään nukkumista puolisosta, mutta sen se vaatii, että saan nukuttua kunnolla. Hyvä sänky on myös ihan ehdoton, sellainen että siellä on oikeasti hyvä olla kaikin tavoin, eikä yö mene pyöriessä ja hyvää asentoa etsiessä.
- Korvatulpat ja kunnolliset pimennysverhot.
- Perusjutut joka ilta about samaan aikaan: huoneen tuuletus, omat rauhoittumisrutiinit (kamomillatee ja iltapala, iltapesut, pieni venyttely erityisesti niska ja hartiat, meditaatioharjoitus tai joku leppoisa podcast tai lempisarja pyörimään ja siihen uppoaminen. Kännykkä ja somet ja uutisvirrat pois.)
- Sänkyyn vasta sitten, kun oikeasti nukuttaa. Useimmiten tarvitsen 1-2 h ihan omaa rauhoittumisaikaa iltaisin, että saan kierrokset kunnolla alas ja nukahdan. Onneksi puoliso menee aiemmin nukkumaan, joten oma aika järjestyy helposti.
- Vuoteessa ajattelen jotain neutraaleita asioita, vaikka jotain katsomaani sarjaa tai lukemaani kirjaa. Käyn niiden tapahtumia niin hitaasti ja yksitoikkoisesti mielessäni läpi, että nukahdan siihen tylsyyteen. Sama juttu, jos yöllä herään kesken unien. Jos mielessä pyörii liikaa kaikkea muuta, alan käydä samoja asioita läpi jollain kielellä, jota en puhu täysin sujuvasti. Se vaatii sen verran keskittymistä, että mieli yleensä rauhoittuu.
- Vuodetekstiilit ja yöpaita itselle sopivia materiaaleja, jotka eivät esim. hiosta tai tunnu muuten ikäviltä. Itse rakastan paksua, painavaa villapeittoani ja oikein odotan, että pääsen iltaisin rauhoittumaan sen alle. Keinokuituja välttelen. Vaihdan lakanat n. kerran viikossa, koska puhtaissa lakanoissa nukun ja viihdyn paremmin.
- Talvisaikaan myös ilmankostutin on ollut hyvä, että ei mene nenä tukkoon yöllä.
- Aamulla kylmä suihku ja päivän aikana mahdollisuuksien mukaan ulkoilua ja liikuntaa.
Toivottavasti joku näistä vinkeistä olisi sinullekin avuksi! 😊
Melko surkeita "vinkkejä" tuollainen suorittaminen. Lisää vaan stressiä ja pahentaa uniongelmia. Tarpeelliset neuvot:
- unirauha, mitä se kellekin tarkoittaa
- Laadukkaat patjat, tyynyt ja petivaatteet
- säännölliset uniajat
- ei liikaa yrittämistä, ettei nukkumisestakin tule suorittamista
Mikä sinusta tuossa on suorittamista? 🤔 Oma listasi on lisäksi käytännössä ihan samanlainen, vain lyhyemmin ja ytimekkäämmin ilmaistu.
Sitä paitsi nämä omat rutiinini rentouttavat ja rauhoittavat MINUA, ja poistavat stressiä, eivät lisää sitä. Aika outoa käytöstä sinulta haukkua asiat, jotka ovat olleet itselleni tehokas apu.
Runkkaus.
Hymy herkemmässä ja muutoinkin rento olo. Ja sitten kestää rakastellakin pidempään, kun ei ole kovin herkillä ja vaimokin hymyilee. Suosittelen 3-4 kertaa viikossa tai miksei ihan vain maun mukaan. Aiemmin tuli ajateltua, että olis luuserien hommaa, mutta ei, siitä tulee voittajafiilis!
Melko surkeita "vinkkejä" tuollainen suorittaminen. Lisää vaan stressiä ja pahentaa uniongelmia. Tarpeelliset neuvot:
- unirauha, mitä se kellekin tarkoittaa
- Laadukkaat patjat, tyynyt ja petivaatteet
- säännölliset uniajat
- ei liikaa yrittämistä, ettei nukkumisestakin tule suorittamista