Miten voi olla, että me eletään yli varojemme? Bruttotulot 11 000 euroa kuussa, eikä raha riitä.
Ydinperhe, kolme lasta. Lapset kouluikäisiä, ei mene enää päivähoitomaksuja. Vanhempien yhteenlasketut tulot lapsilisineen noin 11 000 euroa kuussa, eli tienataan keskivertoa enemmän.
Asutaan aivan tavallisessa rivitalossa Helsingissä, josta maksettiin 450 000 euroa (aivan tavallinen rivitalon hinta neljällä makuuhuoneella Helsingissä). Asuntolainaa tästä on noin 350 000 euroa. Yhtiövastike on 550 euroa.
Ei tilata lehtiä, ei käydä ravintoloissa, lapsilla aivan tavalliset harrastukset (musiikkiopisto, tanssi).
Ja koko ajan tuntuu siltä, että raha on tiukassa. Rahaa menee säästöön 300 euroa kuussa ja säästötili tyhjenee aina parin vuoden välein, kun tulee joku isompi ja yllättävä meno - pesukone hajoaa tai jotain muuta tällaista.
Halvimmat puhelinliittymät, pakolliset vakuutukset. Ei ole Netflixejä, ei tupakoida, ei matkustella, ei mitään.
Auto on yksityisleasingillä (550 euroa kuussa + bensat), kun ei ole varaa ostaa omaa.
Syödään makaronilaatikkoa ja vaatteita ostetaan alesta, kun edelliset ovat hajonneet. Miten tämä voi olla mahdollista?
Kommentit (518)
Mihinkä Helsingissä tarvitsee autoa, ellei sillä tee töitä?
Leasing auton yhteenlasketut menot jotain 800€/kk, jos pystyisi olemaan kolme kuukautta ilman autoa, saisi jo käytetyn, jolla säästää leasing rahat. Paljoa ei tarvitsisi ajella kun olisi rahaa vaikka uuteen, parempaan autoon. Parasta olisi olla kokonaan ilman autoa; sijoitusmielessähän se on aivan karmea rahareikä. Leasing auto varsinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vain typerykset valittavat rahan puutteessa. Meillä nettopalkkatulot kuussa on noin 5300 € ja säästöön jää kuussa 5600 €. Aivan mahdollista kun osaa laskea ja käyttää rahaa oikein.
Huhhuh! Itse en vissiin osaa sitten laskea kun en ole onnistunut saamaan tuloja enemmän säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain typerykset valittavat rahan puutteessa. Meillä nettopalkkatulot kuussa on noin 5300 € ja säästöön jää kuussa 5600 €. Aivan mahdollista kun osaa laskea ja käyttää rahaa oikein.
Huhhuh! Itse en vissiin osaa sitten laskea kun en ole onnistunut saamaan tuloja enemmän säästöön.
Niinpä. Todistit juuri olevasi typerys. Rahaa saa muualtakin kuin PALKASTA. Fiksut osaavat hankkia muitakin tuloja kuin palkkatuloja. Näin yhtälö on ratkaistu.
Itse vilpittömästi kadehdin naapurini vm. -97 Toyota Corollaa. On pitänyt sitä kuin kukkaa kämmenellä. Kyselin josko myisi, muttei suostunut edes keskustelemaan aiheesta, tunnearvo kuulemma mittaamaton. Erottuu kyllä naapuruston Mersuista ja Bemuista. Ei tarvitse sijoittaa omaisuutta autoon saadakseen naapurin kateelliseksi😁
Ap;n i..diotismin tajuaa jo otsikosta. Ei bruttotulot ole se summa jolla eletään vaan nettotulot.
Muutenkin selkeä trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu et. Fiksut erottaa tyhmistä se että fiksuilla on työnantajasta riippumatonta pääomatuloa. Meille esim. tulee mitään tekemättä n.1000 euroa kuukaudessa osinkotuloja.Ensi vuonna summa kasvaa koska sijoitamme joka kuukausi uudelleen edellisen kuun osinkotulot palkoista yli jäävien rahojen kanssa.
Säästöt pitää laittaa töihin, ei niitä pidä hillota tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukausibudjetti:
Asuntolaina 1400
Yhtiövastike 550
Sähkö (siirto ja käyttö yhteensä) n. 65Netti 30
Koko perheen puhelinlaskut 125
Koko perheen matkaliput 210
Hesari 20
Vakuutukset (koti+auto+henkilövakuutukset) 85
Trafi 55
Auton leasing 550
Bensat 200 (paitsi että kohta varmaan 300..)
Musiikkiopisto 65
Tanssitunnit 140
Kuntosali (minä ja mies yhteensä) 40
Säästötilille 300
Yhteensä säännölliset menot n. 3835 euroa tämän listan mukaan.
Nettotulot noin 6600 euroa, eli näiden säännöllisten menojen jälkeen jää noin 2765 euroa. Kuukaudessa on noin 30 päivää, eli päivää kohden on käytettävissä noin 92 euroa. Se on ihan ok, mutta eipä se mihinkään ihmeelliseen riitä. Tuosta rahasta kun pitää ostaa siis ihan kaikki sohvasta talvitakkiin ja teatterilipusta ketsuppiin.
Paljonko teille muille jää käteen kuussa? Mistä me nipistetään, jotta mekin voidaan joskus lähteä vaikka lomalle jonnekin?
ap
Tuosta listasta pois Hesari ja sitten auton vaihto halvempaan leasing-autoon 400 euroa/kk. Tai sitten oman auton osto ja siihen rahoitus, jota maksatte pois esim. 400 euroa/kk.
Sitten kahlaat joka maanantai Tokmannin ja Lidlin tarjouslehdet läpi ja torstaisin? K-Supermarketin tarjouslehden läpikäynti. Ruokaostokset ja pesuaineet, hammastahnat ym. näiden perusteella. Silloin tällöin sitten tietysti herkuttelua ilman, että katsoo tarjouslehtiä.
Joku k-supermarketin tarjouslehden lukeminen on kyllä yhtä tyhjän kanssa, halvemmalla ja helpommalla pääsee, kun käy siellä Prismassa mutta tekee huolella kauppalistan ja ei heräteostele. Noissa alelehdissä on se ongelma, että sieltä tulee ostettua sitten muutakin kun on tarjouksessa, varsinkin jos on tuhlailevaa sorttia niinkuin ap.
Kaksi muuta neuvoa oli hyviä, lisäksi puhelin-ja nettiliittymät kannattaa kilpailuttaa koska nuo ei todellakaan ole halvimmat mahdolliset. Rajattoman liittymän saa reilusti alle 20e/kk ja netin n. 15e/kk jos ei tarvitse erityisnopeaa nettiyhteyttä. Lisäksi kun tuplaa tai triplaa kuukaudessa säästöön menevän summan ja miettii hyvin kriittisesti mihin ne säästöt käyttää, alkaa sitä säästöäkin pikkuhiljaa kertyä.
Ei minulla ainakaan ole mitään ongelmaa heräteostosten tekemisen suhteen, vaan ostan kaupasta vain sitä, mitä tarvitsen. Suunnittelen ruokalistaa osittain sen mukaan, mitä on tarjouksessa. Sitten kauppaan ja ostoskärryyn vain sitä, mitä tarvitaan.
Mä en enää nykyään sorru heräteostoksiin, ja olen tarjoukset lukenut tarkkaan ennen kauppaan menoa. Mulla on listassa yleensä jo valmiiksi merkattu, mitä ostan mistäkin, käyn siis useammassa kaupassa samalla reissulla. Ja vaikka on ostoslista, niin jos nyt sattuu olemaan kaupassa paahtoleivät alennettu -30%, niin ostan niitä silti, koska meillä paahtoleipää kuluu. Mulla on aika tarkka reitti kaupoissa, ja nyt parikin kauppaa on juuri myllännyt järjestyksen uusiksi - mulla menee aikaa taas viisi minuuttia enemmän, kun joudun kävelemään edestakaisin turhaan.
Mä en oikein jaksa uskoa, että ihan tavallisiin asioihin ap:n perheen rahat kuluu. Meillä on bruttotulot jotain vajaa kymppitonnin luokkaa, eikä meillä jää säästöön mitään, mutta mä pystyn sanomaan parin euron tarkkuudella, mihin meidän rahat menee. Auto ei ole leasing, olen yrittänyt etsiä järkevää liisaustapaa, mutta ei ole vielä mulle sopivaa löytynyt. Juuri nyt suurimmat kulut liittyvätkin autoihin, korjausta, polttoainekustannuksia, vakuutuksia ja autoveroja. Seuraavana on sähkö, jota sähkölämmitteisessä talossa kuluu liikaa, tietenkin. Ruokakustannukset meillä on ihan kohtuulliset, varmaan itseasiassa aika alhaiset. Mutta kun perheessä on teinejä, lukiolaisia (jotka ei ole kuitenkaan oppivelvollisuuden piirissä eli kaikki maksaa) ja kasvavia nuoria (hei äiti, nää viime viikolla ostetut kengät puristaa?) niin siellähän on se musta aukko, jonne voi syytää rahaa ihan rajattomasti.
Mutta miksi ap:n pitää joka kuukausi ostaa huonekaluja, talvivaatteita, teatterilippuja, silmälaseja? Jotenkin tuntuu, että ei nyt ole ihan pään sisällä kaikki asiat järjestyksessä. Jos käytettävissä on vähemmän rahaa, kuin mitä sitä pitäisi kulua, niin jossain on vikaa. Joko rahaa pitäisi saada tienattua enemmän TAI kulutusta pitää karsia. Samalla talvitakilla pärjää aikuinen ihminen useamman talven, samoin kengillä - lenkkarit saattaa kulua nopeammin. Sohvan pitäisi kestää vähintään 15v, tiskikoneen 5-7v, pyykkikoneen 6-8v jne. Mutta jos rahat on loppu, olipa se alkusumma 100 tai 100 000, niin silloin ei osteta teatterilippuja eikä uutta toppatakkia, eikä todellakaan sohvaa. Tiskit tiskataan käsin, kunnes on vara ostaa tiskikone hajonneen tilalle, jos sitä ei voi korjata (käsin pyykkäämistä en ehdota).
PIdän todella tyhminä kaikkia ihmisiä jotka eivät tajua että nettotulot ovat se mikä merkkaa, ei brutto.
Ap on kirjoittanut tämän trollauksen ihan lesoillakseen ja te kaikki menitte siihen ihan täpöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukausibudjetti:
Asuntolaina 1400
Yhtiövastike 550
Sähkö (siirto ja käyttö yhteensä) n. 65Netti 30
Koko perheen puhelinlaskut 125
Koko perheen matkaliput 210
Hesari 20
Vakuutukset (koti+auto+henkilövakuutukset) 85
Trafi 55
Auton leasing 550
Bensat 200 (paitsi että kohta varmaan 300..)
Musiikkiopisto 65
Tanssitunnit 140
Kuntosali (minä ja mies yhteensä) 40
Säästötilille 300
Yhteensä säännölliset menot n. 3835 euroa tämän listan mukaan.
Nettotulot noin 6600 euroa, eli näiden säännöllisten menojen jälkeen jää noin 2765 euroa. Kuukaudessa on noin 30 päivää, eli päivää kohden on käytettävissä noin 92 euroa. Se on ihan ok, mutta eipä se mihinkään ihmeelliseen riitä. Tuosta rahasta kun pitää ostaa siis ihan kaikki sohvasta talvitakkiin ja teatterilipusta ketsuppiin.
Paljonko teille muille jää käteen kuussa? Mistä me nipistetään, jotta mekin voidaan joskus lähteä vaikka lomalle jonnekin?
ap
Tuosta listasta pois Hesari ja sitten auton vaihto halvempaan leasing-autoon 400 euroa/kk. Tai sitten oman auton osto ja siihen rahoitus, jota maksatte pois esim. 400 euroa/kk.
Sitten kahlaat joka maanantai Tokmannin ja Lidlin tarjouslehdet läpi ja torstaisin? K-Supermarketin tarjouslehden läpikäynti. Ruokaostokset ja pesuaineet, hammastahnat ym. näiden perusteella. Silloin tällöin sitten tietysti herkuttelua ilman, että katsoo tarjouslehtiä.
Joku k-supermarketin tarjouslehden lukeminen on kyllä yhtä tyhjän kanssa, halvemmalla ja helpommalla pääsee, kun käy siellä Prismassa mutta tekee huolella kauppalistan ja ei heräteostele. Noissa alelehdissä on se ongelma, että sieltä tulee ostettua sitten muutakin kun on tarjouksessa, varsinkin jos on tuhlailevaa sorttia niinkuin ap.
Kaksi muuta neuvoa oli hyviä, lisäksi puhelin-ja nettiliittymät kannattaa kilpailuttaa koska nuo ei todellakaan ole halvimmat mahdolliset. Rajattoman liittymän saa reilusti alle 20e/kk ja netin n. 15e/kk jos ei tarvitse erityisnopeaa nettiyhteyttä. Lisäksi kun tuplaa tai triplaa kuukaudessa säästöön menevän summan ja miettii hyvin kriittisesti mihin ne säästöt käyttää, alkaa sitä säästöäkin pikkuhiljaa kertyä.
Ei minulla ainakaan ole mitään ongelmaa heräteostosten tekemisen suhteen, vaan ostan kaupasta vain sitä, mitä tarvitsen. Suunnittelen ruokalistaa osittain sen mukaan, mitä on tarjouksessa. Sitten kauppaan ja ostoskärryyn vain sitä, mitä tarvitaan.
Mä en enää nykyään sorru heräteostoksiin, ja olen tarjoukset lukenut tarkkaan ennen kauppaan menoa. Mulla on listassa yleensä jo valmiiksi merkattu, mitä ostan mistäkin, käyn siis useammassa kaupassa samalla reissulla. Ja vaikka on ostoslista, niin jos nyt sattuu olemaan kaupassa paahtoleivät alennettu -30%, niin ostan niitä silti, koska meillä paahtoleipää kuluu. Mulla on aika tarkka reitti kaupoissa, ja nyt parikin kauppaa on juuri myllännyt järjestyksen uusiksi - mulla menee aikaa taas viisi minuuttia enemmän, kun joudun kävelemään edestakaisin turhaan.
Mä en oikein jaksa uskoa, että ihan tavallisiin asioihin ap:n perheen rahat kuluu. Meillä on bruttotulot jotain vajaa kymppitonnin luokkaa, eikä meillä jää säästöön mitään, mutta mä pystyn sanomaan parin euron tarkkuudella, mihin meidän rahat menee. Auto ei ole leasing, olen yrittänyt etsiä järkevää liisaustapaa, mutta ei ole vielä mulle sopivaa löytynyt. Juuri nyt suurimmat kulut liittyvätkin autoihin, korjausta, polttoainekustannuksia, vakuutuksia ja autoveroja. Seuraavana on sähkö, jota sähkölämmitteisessä talossa kuluu liikaa, tietenkin. Ruokakustannukset meillä on ihan kohtuulliset, varmaan itseasiassa aika alhaiset. Mutta kun perheessä on teinejä, lukiolaisia (jotka ei ole kuitenkaan oppivelvollisuuden piirissä eli kaikki maksaa) ja kasvavia nuoria (hei äiti, nää viime viikolla ostetut kengät puristaa?) niin siellähän on se musta aukko, jonne voi syytää rahaa ihan rajattomasti.
Mutta miksi ap:n pitää joka kuukausi ostaa huonekaluja, talvivaatteita, teatterilippuja, silmälaseja? Jotenkin tuntuu, että ei nyt ole ihan pään sisällä kaikki asiat järjestyksessä. Jos käytettävissä on vähemmän rahaa, kuin mitä sitä pitäisi kulua, niin jossain on vikaa. Joko rahaa pitäisi saada tienattua enemmän TAI kulutusta pitää karsia. Samalla talvitakilla pärjää aikuinen ihminen useamman talven, samoin kengillä - lenkkarit saattaa kulua nopeammin. Sohvan pitäisi kestää vähintään 15v, tiskikoneen 5-7v, pyykkikoneen 6-8v jne. Mutta jos rahat on loppu, olipa se alkusumma 100 tai 100 000, niin silloin ei osteta teatterilippuja eikä uutta toppatakkia, eikä todellakaan sohvaa. Tiskit tiskataan käsin, kunnes on vara ostaa tiskikone hajonneen tilalle, jos sitä ei voi korjata (käsin pyykkäämistä en ehdota).
Sullekin tiedoksi että bruttotuloilla ei kukaan elele. Nettotulot on se mikä merkkaa eli paljonko teille tulee tilille rahaa SEN JÄLKEEN kun bruttopalkasta on vähennetty ennakonpidätys, työeläkemaksut ja työttömyysvakuutusmaksu?
24. neljäs sivu menossa, etkä luultavasti edes lue tätä. Mutta on tämän varmaan jo moneen kertaan kerrottu.
Ottakaa talteen aina kaikki kuitit. Ihan jokaisesta iltapäivälehdestä, kahvikupillisesta ja musta pikkuostoksesta. Sitten tarkistaa tiliotteet. Ei siis mitään tapahtumia tai muuta vaan se, jossa näkyy ihan jokainen maksu. Siitä te näette, mihin teidän rahanne oikeasti menevät.
Meillä bruttotulot 5700e kuussa. Asumme kolmiossa josta lainoineen ja yhtiövastikkeiden kulturt ovat 1500e kk. Autokulut ovat 600ekk, nyt bensan hinnan noustua emme käytä autoa yhtä paljon. Syömme hyvin ja lapset 3kpl harrastavat ratsastusta,partiota, cheerleadingiä ja musiikkia. Saan säästöön n100-300kk
Vierailija kirjoitti:
Meillä bruttotulot 5700e kuussa. Asumme kolmiossa josta lainoineen ja yhtiövastikkeiden kulturt ovat 1500e kk. Autokulut ovat 600ekk, nyt bensan hinnan noustua emme käytä autoa yhtä paljon. Syömme hyvin ja lapset 3kpl harrastavat ratsastusta,partiota, cheerleadingiä ja musiikkia. Saan säästöön n100-300kk
Ahdasta on, 5 hlöä kolmiossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu et. Fiksut erottaa tyhmistä se että fiksuilla on työnantajasta riippumatonta pääomatuloa. Meille esim. tulee mitään tekemättä n.1000 euroa kuukaudessa osinkotuloja.Ensi vuonna summa kasvaa koska sijoitamme joka kuukausi uudelleen edellisen kuun osinkotulot palkoista yli jäävien rahojen kanssa.
Säästöt pitää laittaa töihin, ei niitä pidä hillota tilillä.
Kyse on siitä jos ilmoittaa että tulot on tietyt ja sitten että rahaa menee enemmän säästöön kuin on tuloja. Miksi ei kirjoita tuohon sitten että palkkatöistä tulee tietyn verran ja sen lisäksi on muita tuloja? Koska tarkoitus oli trollata ja päästä jatkamaan tätä ”ootte muut niin tyhmiä!!” ilkkumista.
P.s. Mulla ei ole ainakaan ole juuri pääomatuloja, koska sijoitukset on osakesäästötilillä niin en joudu maksamaan veroja välistä vaan saan koko potin sijoitettua, ostilla tällä hetkellä yli 5-kertainen summa sinne sijoitettuun nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo autohan on ihan h*lkutin kallis omaan verrattuna! Ei meillä mene kahteenkaan autoon 6600 e/vuosi + bensat, vaikka ovat vanhoja kotteroita ja korjatakin tarvitsee joskus. Oman autoni vakuutus (osakasko hinausturvalla) on 360 e/vuosi, katsastus 80 e ja korjauksiin, renkaisiin ym. menee 0-500 e vuodessa. Bensa on törkeän kallista, joten ajan vain pakolliset. Miehen auto on vähän kalliimpi ylläpidettävä, ja vaatinut isompia korjauksia, muttei siihenkään vuositasolla enempää mene kuin maks. 1000 e + bensat.
Tekin puolittaisitte autokulut, jos ostaisitte oman auton rahoituksella (200-300 e/kk), jollei ole säästöjä ostaa käteisellä.
Pohdin aiemmin oman auton ja leasing-auton hankkimisen välillä. Leasing on olevinaan jotenkin helpompi vaihtoehto ja ehkä se onkin, jos auton haluaa vain vuodeksi tai pariksi. Päädyin kuitenkin hankkimaan hyväkuntoisen ja asiallisesti huolletun alle 10 vuotta vanhan auton, joka maksoi saman verran kuin parin vuoden leasing-maksut. En kokenut saavani uudemmista autoista sellaista hyötyä, että olisi kannattanut laittaa autoon enemmän rahaa kiinni. Kuitenkin leasing-maksuun ei kuulu vakuutukset, bensat, renkaat jne, jotka pitää omassakin autossa maksaa. Ainakin täällä pk-seudulla on korjaamoita joka mutkassa, joten auton vieminen huoltoon ei ole temppu eikä mikään. Ainoa leasingin etu on se, että jonkinlaisella kk-maksulla ilman omaa rahaa pääsee vähän parempaan autoon käsiksi. Minulle auto on pelkkä hyödyke, ei mikään munanjatke tai naapurikateuden lietsomisen väline.
Leasingiin saa mukaan myös vakuutukset tai jos oikein höveliksi ryhtyy, niin saa ihan täyden palvelun leasingejakin, toki lompakkoa pitää raottaa aina vain enemmän.
Lisäisin tuohon leasingin hyödyksi sen, että etenkin tänä päivänä, autoilun ja voimanlähteiden myllerryksessä leasing (tai takuuhyvityksellinen osari) on se, joka tarjoaa mukavan turvan; voi ajaa tuoreella tekniikalla, ilman että tarvitsee miettiä ja murehtia sitä, onko se 3-5 vuoden päästä tuhoon tuomittua, eikä siten tarvitse myöskään miettiä mahdollisia ylisuuria arvonalenemisia, jos sattui valitsemaan ns. väärän voimanlähteen eli häviävän tekniikan.
Jostain syystä leasing myös todetaan poikkeuksetta jotenkin kalliiksi, ja sitä se on jos verrokkina on joku 15 vuotta vanha, tonnin räpsä. Jos verrokiksi ottaa saman, uuden, auton leasingilla tai osarilla, niin erot kapenee kummasti. Esim. suht perus Skoda Octavia farkku maksaa liisattuna, vakuutuksella, herkästi sen 550-600 e/kk. Jos tuumii, että noin 35 kiloeuron Octavia menettää arvoa noin 50% kolmessa vuodessa, niin tämä tarkoittaa pelkkänä arvonalenemana 480 e/kk, kolmen vuoden aikana.
Seuraavaksi voi toki kysyä, että onko pakko ajaa uudella autolla? Ei toki, mutta mitä se kertoo maan tulotasosta ja maanelinkustannuksista, jos toiseksi ylimpään tulodesiiliin kuuluva pariskunta JOUTUU ajamaan jollain vanhalla pa*kakasalla. Ja huom, noilla tuloilla 11000 e/kk brutto kahdelta hengeltä tarkoittaa toiseksi korkeinta eli 9. tulodesiiliä (5357 e/kk, vuonna 2020 - uutisoitu IL 13.10.2021)
Se pääpointti oli enemmän siinä, etten näe mitään järkeä laittaa kymmeniä tuhansia kiinni autoon. Kymppitonnin auto on itselleni riittävä. En koe saavani mitään lisäarvoa siitä, että auto on uudempi tms.
Tämäkin on aivan OK ja hyvä juttu sinulle. Joku toinen taas saa ja kokee iloa voidessaan ajaa uudemmalla ja/tai paremmin varustellulla autolla, ja on valmis maksamaan tästä.
Esim. perheessämme kahden auton leasing-kustannukset (työsuhdeautot) ovat yhteensä n. 1300 e/kk, kahteen autoon. Toisaalta en koe tuhlaavani, koska saamme molemmat niistä iloa. Mainitaan myös se, mikä koetaan ehkä poikkeuksellisena, on se että perheen mies ajaa näistä halvemmalla autolla. Samaan hengenvetoon; perheen nettotulot ovat n. 7,5 te kuukaudessa, ja tästä on autojen leasing jo laskettu pois eli autoista huolimatta saamme mukavasti yhteiseen säästöön, sijoituksiin yms.
Toki, voisin harkita edelleen muuttamista Korsoon, autojen vaihtamista kahteen tonnin ritsaan ja sijoittaa kaiken ylijäämän, mutta mikä vitsi siinä olisi? Miksi kihnuttaisin kurjuudessä 30 vuotta elääkseni "rikkaana" eläkkeellä, kun ennemmin valitsen tasapainon tämän hetken mukavuuden ja tulevaisuuden omaisuuden kartutuksen välillä.
Vierailija kirjoitti:
Ei heru myötätuntoa ap:lle. Tässä kaksi ihmistä pärjää alle 2000 € bruttotuloilla yhteensä ja jää rahaa säästöön. Tt-tukea emme saa.
Huono vertaus. Aplla on lukuisia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Te olette kyllä taitavia, kun säästätte enemmän kuin tienaatte.
Kerro salaisuutesi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Todistit juuri olevasi typerys. Rahaa saa muualtakin kuin PALKASTA. Fiksut osaavat hankkia muitakin tuloja kuin palkkatuloja. Näin yhtälö on ratkaistu.
ap on kertonut nettotulonsa, ei nettopalkkatulonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
rahaa nyt saa (palkan lisäksi) vaikka ryöstämällä porukkaa kadulla. onko se fiksua?
Moni perhe pärjää huomattavasti pienemmällä summalla joka kuukausi. Avain on menojen suhteuttaminen tuloihin ja ymmärrys siitä mihin tuloluokkaan kuuluu. Jos on keskituloinen niin rahat riittävät keskituloisen elämäntyyliin, ei hyvätuloisten elämäntyyliin. Hyvätuloinen ei ole myöskään automaattisesti "turvassa" siltä tosiseikalta että kaikkea ei voi saada (varsinkaan jos on 2+ lasta perheessä ja asuu pk-seudulla). Kannattaa tarkistaa suurimmat menoerät jos on tiukkaa (asuminen, auto, ruoka, "laskut").