Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voi olla, että me eletään yli varojemme? Bruttotulot 11 000 euroa kuussa, eikä raha riitä.

Vierailija
09.03.2022 |

Ydinperhe, kolme lasta. Lapset kouluikäisiä, ei mene enää päivähoitomaksuja. Vanhempien yhteenlasketut tulot lapsilisineen noin 11 000 euroa kuussa, eli tienataan keskivertoa enemmän.

Asutaan aivan tavallisessa rivitalossa Helsingissä, josta maksettiin 450 000 euroa (aivan tavallinen rivitalon hinta neljällä makuuhuoneella Helsingissä). Asuntolainaa tästä on noin 350 000 euroa. Yhtiövastike on 550 euroa.

Ei tilata lehtiä, ei käydä ravintoloissa, lapsilla aivan tavalliset harrastukset (musiikkiopisto, tanssi).

Ja koko ajan tuntuu siltä, että raha on tiukassa. Rahaa menee säästöön 300 euroa kuussa ja säästötili tyhjenee aina parin vuoden välein, kun tulee joku isompi ja yllättävä meno - pesukone hajoaa tai jotain muuta tällaista.

Halvimmat puhelinliittymät, pakolliset vakuutukset. Ei ole Netflixejä, ei tupakoida, ei matkustella, ei mitään.

Auto on yksityisleasingillä (550 euroa kuussa + bensat), kun ei ole varaa ostaa omaa.

Syödään makaronilaatikkoa ja vaatteita ostetaan alesta, kun edelliset ovat hajonneet. Miten tämä voi olla mahdollista?

Kommentit (518)

Vierailija
481/518 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukausibudjetti:

Asuntolaina 1400

Yhtiövastike 550

Sähkö (siirto ja käyttö yhteensä) n. 65 

Netti 30

Koko perheen puhelinlaskut 125

Koko perheen matkaliput 210

Hesari 20

Vakuutukset (koti+auto+henkilövakuutukset) 85

Trafi 55

Auton leasing 550

Bensat 200 (paitsi että kohta varmaan 300..)

Musiikkiopisto 65

Tanssitunnit 140

Kuntosali (minä ja mies yhteensä) 40

Säästötilille 300

Yhteensä säännölliset menot n. 3835 euroa tämän listan mukaan.

Nettotulot noin 6600 euroa, eli näiden säännöllisten menojen jälkeen jää noin 2765 euroa. Kuukaudessa on noin 30 päivää, eli päivää kohden on käytettävissä noin 92 euroa. Se on ihan ok, mutta eipä se mihinkään ihmeelliseen riitä. Tuosta rahasta kun pitää ostaa siis ihan kaikki sohvasta talvitakkiin ja teatterilipusta ketsuppiin.

Paljonko teille muille jää käteen kuussa? Mistä me nipistetään, jotta mekin voidaan joskus lähteä vaikka lomalle jonnekin? 

ap

Tuosta listasta pois Hesari ja sitten auton vaihto halvempaan leasing-autoon 400 euroa/kk. Tai sitten oman auton osto ja siihen rahoitus, jota maksatte pois esim. 400 euroa/kk.

Sitten kahlaat joka maanantai Tokmannin ja Lidlin tarjouslehdet läpi ja torstaisin? K-Supermarketin tarjouslehden läpikäynti. Ruokaostokset ja pesuaineet, hammastahnat ym. näiden perusteella. Silloin tällöin sitten tietysti herkuttelua ilman, että katsoo tarjouslehtiä.

Joku k-supermarketin tarjouslehden lukeminen on kyllä yhtä tyhjän kanssa, halvemmalla ja helpommalla pääsee, kun käy siellä Prismassa mutta tekee huolella kauppalistan ja ei heräteostele. Noissa alelehdissä on se ongelma, että sieltä tulee ostettua sitten muutakin kun on tarjouksessa, varsinkin jos on tuhlailevaa sorttia niinkuin ap.

Kaksi muuta neuvoa oli hyviä, lisäksi puhelin-ja nettiliittymät kannattaa kilpailuttaa koska nuo ei todellakaan ole halvimmat mahdolliset. Rajattoman liittymän saa reilusti alle 20e/kk ja netin n. 15e/kk jos ei tarvitse erityisnopeaa nettiyhteyttä. Lisäksi kun tuplaa tai triplaa kuukaudessa säästöön menevän summan ja miettii hyvin kriittisesti mihin ne säästöt käyttää, alkaa sitä säästöäkin pikkuhiljaa kertyä.

Ei minulla ainakaan ole mitään ongelmaa heräteostosten tekemisen suhteen, vaan ostan kaupasta vain sitä, mitä tarvitsen. Suunnittelen ruokalistaa osittain sen mukaan, mitä on tarjouksessa. Sitten kauppaan ja ostoskärryyn vain sitä, mitä tarvitaan.

Mä en enää nykyään sorru heräteostoksiin, ja olen tarjoukset lukenut tarkkaan ennen kauppaan menoa. Mulla on listassa yleensä jo valmiiksi merkattu, mitä ostan mistäkin, käyn siis useammassa kaupassa samalla reissulla. Ja vaikka on ostoslista, niin jos nyt sattuu olemaan kaupassa paahtoleivät alennettu -30%, niin ostan niitä silti, koska meillä paahtoleipää kuluu. Mulla on aika tarkka reitti kaupoissa, ja nyt parikin kauppaa on juuri myllännyt järjestyksen uusiksi - mulla menee aikaa taas viisi minuuttia enemmän, kun joudun kävelemään edestakaisin turhaan.

Mä en oikein jaksa uskoa, että ihan tavallisiin asioihin ap:n perheen rahat kuluu. Meillä on bruttotulot jotain vajaa kymppitonnin luokkaa, eikä meillä jää säästöön mitään, mutta mä pystyn sanomaan parin euron tarkkuudella, mihin meidän rahat menee. Auto ei ole leasing, olen yrittänyt etsiä järkevää liisaustapaa, mutta ei ole vielä mulle sopivaa löytynyt. Juuri nyt suurimmat kulut liittyvätkin autoihin, korjausta, polttoainekustannuksia, vakuutuksia ja autoveroja. Seuraavana on sähkö, jota sähkölämmitteisessä talossa kuluu liikaa, tietenkin. Ruokakustannukset meillä on ihan kohtuulliset, varmaan itseasiassa aika alhaiset. Mutta kun perheessä on teinejä, lukiolaisia (jotka ei ole kuitenkaan oppivelvollisuuden piirissä eli kaikki maksaa) ja kasvavia nuoria (hei äiti, nää viime viikolla ostetut kengät puristaa?) niin siellähän on se musta aukko, jonne voi syytää rahaa ihan rajattomasti.

Mutta miksi ap:n pitää joka kuukausi ostaa huonekaluja, talvivaatteita, teatterilippuja, silmälaseja? Jotenkin tuntuu, että ei nyt ole ihan pään sisällä kaikki asiat järjestyksessä. Jos käytettävissä on vähemmän rahaa, kuin mitä sitä pitäisi kulua, niin jossain on vikaa. Joko rahaa pitäisi saada tienattua enemmän TAI kulutusta pitää karsia. Samalla talvitakilla pärjää aikuinen ihminen useamman talven, samoin kengillä - lenkkarit saattaa kulua nopeammin. Sohvan pitäisi kestää vähintään 15v, tiskikoneen 5-7v, pyykkikoneen 6-8v jne. Mutta jos rahat on loppu, olipa se alkusumma 100 tai 100 000, niin silloin ei osteta teatterilippuja eikä uutta toppatakkia, eikä todellakaan sohvaa. Tiskit tiskataan käsin, kunnes on vara ostaa tiskikone hajonneen tilalle, jos sitä ei voi korjata (käsin pyykkäämistä en ehdota).

Sullekin tiedoksi että bruttotuloilla ei kukaan elele. Nettotulot on se mikä merkkaa eli paljonko teille tulee tilille rahaa SEN JÄLKEEN kun bruttopalkasta on vähennetty ennakonpidätys, työeläkemaksut ja työttömyysvakuutusmaksu?

Laiton tähän bruttotulot, koska myös ap ensimmäisessä viestissään puhui bruttotuloista. Ymmärsitkö sinä sen?

Vierailija
482/518 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituista. Miten voi olla rahan kanssa noin holtiton? Jos nyt ei enää nuori ole ainakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/518 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samanlainen tilanne joitain vuosia sitten. Rahanmenon syyksi paljastui miehen peliriippuvuus.

Vierailija
484/518 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun bensa kallistuu ja kohta ruokakin niin ap:lla on melko virtsaiset paikat. Pienipalkkaisena nauran ap:lle ja hänen "rahaongelmilleen".

Vierailija
485/518 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asutte liian kalliisti.

Nimenomaan. Velkaa liikaa ja auvan järjetön yhtiövastike!!! Ja itse asun pk seudulla samankokoikoisessa uudehkossa paritalossa jossa yhtiövastike 200€ kuussa.

Vierailija
486/518 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vastike ole kallis!! Minulla 75 neliötä pieni taloyhtiön ja vastike on 360 sis vesi ja lämmitys.

On se siihen nähden että meillä 140 neliön omakotitalon kk-kulut on paljon vähemmän. Mutta toki taloyhtiössä asuminen on kalliimpaa.

Miten niin taloyhtiössä asuminen kalliimpaa? Toki heillä on kallis vastike, mutta se vastike vastaa onakotitalon muita kuluja mm. kiinteisveroa, jätehuoltoa yms yms. Siksi toiseksi maksat puolet enemmän varainsiirtoveroa onakotitaloa ostaessasi. Sen voit lisätä kuukausi kuluksi kun sitä lainaa lyhentelet.

Vierailija
487/518 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja valehtelee. Vaikka kuinka olisi lainaa ja auto,tuollaista rahamäärää ei tuhlattua kuin kadulle viskelemällä tai polttamalla,tai huumeita ostamalla. 2500 e hankitaan yhdessä,ruuat ostetaan,autolla ajetaan,vastiketta maksetaan,mökkiä pidetään ,lähetykseen annetaan satoja euroja. Ruoka tosin laitetaan kotona,vaatteita ei ostella paljon, siivotaan itse,kaikki työt sähkö-ja putkitöitä vaille tehdään itse.

Vierailija
488/518 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä voi mennä 6600 euroa kahden vuoden välein kodinkoneisiin tai johonkin muuhun hommaan? 

Vierailija
489/518 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vastike ole kallis!! Minulla 75 neliötä pieni taloyhtiön ja vastike on 360 sis vesi ja lämmitys.

No on tuokin kallis! Itsellä 250€ kk, sis. lämmityksen, veden ja netin. Neliöitä 85

Vierailija
490/518 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet saanut paljon kuraa niskaan ja talousneuvoja. Niiden perusteella valtaosa viettää valtaosin aika ankeaa elämää. Kaikki elämää helpottava ja iloa tuova on pannassa. Ja ihmisiltä puuttuu taito lukea (esim. moni takertunut pesukoneen hintaan, kun asia pitäisi ymmärtää laajemmin. Pistäämiettimään kuinka typeriä ihmisiä keskuudessamme liikkuu. Mutta se on taas eri juttu.)

Tunnistan tilanteesi. En ole koskaan ollut niitä, jotka antavat lahjaksi Tiimarin roskaa. Lapsetkin ovat vieneet synttäreille mennessään kunnon lahjat. Joskus kun on ollut kolmella lapsella kaverisynttäreitä vaikka parit jokaisella samassa kuussa, niin äkkiä tulee hintaa. No, näissä tapauksissa on halvimmaksi tullut antaa €20 lahjakortti kuin ostaa lahja lahja. Siis 6 x 20= 120. Kavereita on jokaisella ja kiva on juhlia synttäreitä.

Vaikka harrastukset eivät ole kalliita, niin välillä tarvitaan kuljetuksia, kisatarvikkeita, välipaloja. Äkkiä on 100-200 kk mennyt vain siihen, että voi osallistua.

Vaikka käymme luontoretkillä, katsomme kotona elokuvia, niin yritämme tehdä perheenä myös jotain. Kiva käydä vaikka ravintolassa tai elokuvissa, teatterissa tai museossa. Viisi henkeä ja 100 euroa on pieni budjetti.

Ei ole kalleimmat puhelimet tai tietokoneet, mutta jonkinlaiset pitää olla. Turvallisuudesta emme tingi. Autot ovat olleet turvallisia, renkaat kunnossa. Polkupyörät ja kypärät kunnollisia ja testattuja. Kuten aikoinaan lasten turvaistuimet.

Osaamme ostaa kirppareilta, mutta nuoret tarvitsevat ainakin muutaman vaatekappaleen, joka on kuten muillakin. Itse koulukiusaamisen vaatteiden vuoksi kokeneena olen sitä mieltä, että omien lasteni ei tarvitse sitä kokea. Perusjutut kelpaavat käyettyinä, mutta esim. kenkiä en voi käytettyinä ajatella kenenkään jalkoihin. Kasvavat vilkkaat lapset, kenkiä kuluu.

Ja vaikka pahan päivän varalle varaudutaan, niin tilanne on tuttu: säästöt tuppaavat aina välillä kadota. Kodinkoneet ja kulkuneuvot eivät ole ikuisia.

Elämä on tehty elämistä varten. Mitä siitäkin sitten tulisi, että lapset kyhjöttäisivät kotona ja netin ääressä päivät pitkät. Silloin kun on lapsi ja nuori pitää päästä katsomaan ja kokemaan.

Vierailija
491/518 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vilpittömästi kadehdin naapurini vm. -97 Toyota Corollaa. On pitänyt sitä kuin kukkaa kämmenellä. Kyselin josko myisi, muttei suostunut edes keskustelemaan aiheesta, tunnearvo kuulemma mittaamaton. Erottuu kyllä naapuruston Mersuista ja Bemuista. Ei tarvitse sijoittaa omaisuutta autoon saadakseen naapurin kateelliseksi😁

Minulla on saman ikäinen fiiatti.  Tojotan hintaan kuului uutena tojotalisä. Fiiattilisää ei ollutkaan ja fiiatti on pelannut hyvin.

Vierailija
492/518 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun bensa kallistuu ja kohta ruokakin niin ap:lla on melko virtsaiset paikat. Pienipalkkaisena nauran ap:lle ja hänen "rahaongelmilleen".

Mikä on pahempaa kuin olla rahaton? Sydämetön ja rahaton.

Keskituloisena en naura kenenkään ongelmille.

Vierailija
493/518 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä voi mennä 6600 euroa kahden vuoden välein kodinkoneisiin tai johonkin muuhun hommaan? 

Oletko huomannut, että monet kodinkoneet on hankittu samaan aikaan ja kas, tekevät stopin suunnilleen samoihin aikoihin.

Meillä muutaman kuukauden sisällä: pesukone Miele. Korjaus 1. kerran 150. Muutama kuukausi myöhemmin löhes 200.

Auton renkaat n. 800.

Auton tuulilasi vaihto 400. Oli korjattu jo, mutta ennen katsastusta pakko korjata.

Tv lakkasi toimimasta. Ikää sen verran, että päötimme olevan edullisempaa pitemmän päälle uusia tv kuin korjata. Ei ostettu ökyä, vaan 600 meni tähän.

Olihan se mukavaa ennen, kun mikrot ja jääkaapit kesti isältä pojalle. Ei tarvinnut korjaajaakaan kutsua. Puhelinkin pysyi pöydällä. Vaan eipä kestä enää. Ja joskus on fiksumpaa ostaa uusi kuin edes yrittää korjautaa. Puuttuva osa maksaa aina mansikoita ja pitää tilata jostain kaukomailta.

Tulossa on ainakin jarruremppaa, polkupyörien huollot, yksi ikkuna on alkanut oireilla ja ainakin yksi patja pitää päivittää. Ei tee selälle hyvää nukkua linttaan nukutulla patjalla.

Vierailija
494/518 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko huomannut, että monet kodinkoneet on hankittu samaan aikaan ja kas, tekevät stopin suunnilleen samoihin aikoihin.

Meillä muutaman kuukauden sisällä: pesukone Miele. Korjaus 1. kerran 150. Muutama kuukausi myöhemmin löhes 200.

Auton renkaat n. 800.

Auton tuulilasi vaihto 400. Oli korjattu jo, mutta ennen katsastusta pakko korjata.

Tv lakkasi toimimasta. Ikää sen verran, että päötimme olevan edullisempaa pitemmän päälle uusia tv kuin korjata. Ei ostettu ökyä, vaan 600 meni tähän.

Olihan se mukavaa ennen, kun mikrot ja jääkaapit kesti isältä pojalle. Ei tarvinnut korjaajaakaan kutsua. Puhelinkin pysyi pöydällä. Vaan eipä kestä enää. Ja joskus on fiksumpaa ostaa uusi kuin edes yrittää korjautaa. Puuttuva osa maksaa aina mansikoita ja pitää tilata jostain kaukomailta.

Tulossa on ainakin jarruremppaa, polkupyörien huollot, yksi ikkuna on alkanut oireilla ja ainakin yksi patja pitää päivittää. Ei tee selälle hyvää nukkua linttaan nukutulla patjalla.

600 euroa telkkariin? mitä vittua?

Vierailija
495/518 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tuossa yhtälössä ei natsaa.

Minulla ja p:solla yhdessä on brutto ja myös nettotulot n. 680:- kuussa. Asunto on oma ja velaton.

Minä pidän itseäni ja p:soa rikkaana.  Tosin säästössä on n. 80 000:- .Minä olen n. 10 vuotiaasta ollut nuuka mutta emme ole olleet kovin suurituloisia. Viim. 13 v. minä olen ollut työtön, tuitta.

Vierailija
496/518 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auton renkaat n. 800.

3 vuotta sitten meni 800 ja ostettiin alennustv, edellinen samaa merkkiä vuodelta 2006 toimii yhä. en valita hinnasta, olen pienituloinen ja säästin 3v sitten 1/2 vuotta. jokainen saa käyttää rahansa, miten haluaa. 

Vierailija
497/518 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mustaa ja valkoista kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas ketju jossa hyvätuloiset valittaa rahan olevan vähissä. Oispa kivaa joskus lukea oikeasti pienituloisen valittavan, mutta useimmiten nekin ketjut alkaa hyvätuloisen valituksella siitä, kuinka hän henkilökohtaisesti rahoittaa työttömiä luusereita.

Sori etten jaksa vuodattaa kyyneliä tai olla empaattinen.

Juuri näin! Tulee kommentointia että "Aivan oma vika mitäs on köyhä!", tai "Miksi et ole ostanut uutta sähköautoa?!" yms...  

Käyhät on laiskoja, tyhmiä ja saamattomia. Lisäksi elävät muiden rahoilla. Samaa stereotypiaa.  Kyllähän se v*tuttaa. Jokaisen pitäisi olla velvollinen huolehtimaan itsestään, eikä olettaa valtion (muiden) sponsorointia.  Oikeidenmukainen tasaverotus, olisi reilumpi. Jokainen voisi tehdä tienesteillään mitä haluaa. Sellainen demokratia, jossa enemmistö on kuitenkin saajien puolella, ei kuitenkaan toimi tilanteessa. Harmi.  

Ylimieliset "rikkaat" jotka eivät ymmärrä että kaikki eivät ole syntyneet kultalusikka perseessä ja eivät ymmärrä että kaikille ei isi ja äiti ole kustantaneet kaikkea vaa joutunut ihan itse hommaamaan... Ne ylimieliset mulkerot ovat tyhmiä, laiskoja ja saamattomia ja kaikenlisäksi vielä älyllisesti vajavaisia eivätkä tajua esim lähimmäisenrakkaudesta yhtään mitään.... 

Aina tuo sama ainainen kitinä kultalusikasta. Mutta sorry, ei pidä paikkaansa tässäkään keississä. Stadin lähiöstä, alkoholistiperheestä josta peruskoulun jälkeen omilleen. Suomessa onneksi kaikilla mahdollisuus kouluttautua, ja vaikuttaa elämäänsä. Toki poikkeuksiakin on, mutta monen ”köyhän” takana on suhteellista köyhyyttä, ja sukupolvilta toiselle periytyvää käyttäytymistä, sekä opittua tukien varassa elämistä. Sen tiedän. Slummissa kun näet oppii..

Nykyisin tuskin rikas, mutta hyvätuloinen kuitenkin. Ns verokalenterikamaa isolla %. Ite hommattu. Kaikki

Vierailija
498/518 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auton renkaat n. 800.

Sillä saa halvan Samsungin. Hinnathan huitelee hyvin helposti yli tonnin.

Vierailija
499/518 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ap vain ihmetteli, miten joudenkin elämä näyttäisi sosiaalisen median mukaan olevan tanssia ja laulua, kahvittelua ja matkailua ihan vain perustuloilla. Samaa ihmettelen itsekin, vaikka tulot ovat kohtuu hyvät. Mutta ei meillä ole varaa kilistellä shampanjalla joka aamu ja ehtoo, käydä brunssilla ja syömässä erityismenua trendiravintolassa kerran pari kuussa. Ei osteta 50 tuoksykynttilöitä eikä ajella avoautolla Pariisissa. Ei käydä meikissä ja kampaajalla tyttöjen iltaa varten. Hyvä kun kosmetologilla kerran vuodessa ja sekin joululahja anopilta.

Mutta joillakin on varaa ja hyvä niin.

Vierailija
500/518 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette osaa tehdä budjettia.

Jos opettelette budjetoimaan ja katsomaan tarkasti kotitaloutennne menot, niin saatte taloutenne haltuun.

Ensimmäisenä säästäisin käteiset omaan autoon ja leasingit pois. Pienikulutuksinen auto, jossa pienet verot ja vakuutusmaksut.

Seuraavaksi katsoisin kotona sähkön&veden kulutuksen minimiin ja halvat sopimukset.

Kolmanneksi budjetoisin ruokalaskun tarkaksi.

Neljänneksi tukkisin kaikki rahareiät, tsekkaisin siis tiliotteilta kuka kuluttaa 2-10€ pieniin ostoksiin monta kertaa kuussa rahaa. Tai kampaamot, manikyyrit , elektroniikka ym.

Viidenneksi osamaksut hiton helkattiin. Sohvia, vaatteita, pyöriä, luistimia yms saa puoli-ilmaiseksi nettikirppiksiltä.

Näin talous saadaan ylijäämäiseksi.