Mikä ihmisiä vaivaa? IS: Keräyspisteisiin on tuotu valtavasti tavaraa, josta osa on likaisia ja homeessa.
”Keräyspisteisiin on tuotu valtavasti tavaraa, josta osa on likaisia ja homeessa. Ukrainalaiset eivät tarvitse korkokenkiä tai hepeneitä.”
https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000008669301.html
Jutun mukaan on muutenkin ollut asiatonta käytöstä keräyspisteillä. Miten se voi olla niin vaikea käsittää, ettei tuollaiset keräykset ole mikään ilmainen kierrätyspiste? Netissä ja somessa on monessa eri lähteessä hyviä listauksia siitä, mille asioille on tarvetta, jos haluaa auttaa. Ja jos ei ole tällaisia tavaroita ylimääräisenä tai halua sellaisia erikseen lähteä ostamaan niin aina voi tehdä rahalahjoituksen.
Kommentit (122)
Minä olen täältä palstoilta lukenut monista ketjuista kuinka roinaa viedään nuorempien huusholleihin väkisin, vaikka kielletään eikä haluta ottaa vastaan.
Meillä päin tällaista ei harrasteta ja olen asiaa ihmetellyt. Näköjään jossain päin Suomea samalla periaatteella avustetaan nyt ukrainalaisia. Ikävää tosin.
Minulla on semmoinen käsitys asiasta, että yleensä ne lumppuja lahjoittavat ovat niitä jo iäkkäitä ihmisiä, jotka ovat nuukia sekä säästeliäitä, mahdollisesti kitupiikkejä. Ne varmaan kuvittelee että nuukana ne omat lumput mitkä on joskus kalliilla ostettu vielä kelpaisi jollekin....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä antaa vähästään.
Jos vaatekaapissa on vain kirpputorilta ja kierrätyskeskuksista hankittuja vaatteita kun ei ole varaa ostaa kaupasta, pitäisikö itse kulkea rikkinäisissä vaatteissa, että hätää kärsivä voisi kulkea siinä ainoassa untuvatakissa jonka lahjoittaja omistaa.
Jos on hätä, kelpaa hieman rikkinäinenkin vaate tuomaan lämpöä kehoon ja jos hieman hometalo haiskahtaa, vitunko sille voi että suuri osa suomalaisista joutuu asumaan sellaisessa.
Köyhän ei tarvitse eikä kannata antaa mitään, jos ei ole mitään mistä antaa - kyllähän tuon nyt järkikin sanoo. Ei kukaan oleta, että köyhä antaa ainoan hyvän takkinsa eteenpäin, mutta ei tarvitse antaa myöskään mitään rikki mennyttä roskaa. Edelleen, ei ole mikään pakko lahjoittaa mitään.
Olen edelleen sitä mieltä, että jos ihmisellä on kylmä, hän vetää päälleen lämpimän lahjoitusvaatteen, vaikka siinä olisikin reikä tai vähän home haiskahtaisi.
Jos mieluummin jatkaa elämäänsä palellen, onko todellista hätää edes olemassa?
MIhin ne Ukrainalaiset niitä vaatteita oikein tarvitsevat.
Samalla tavalla he elävät kuin mekin ja laittaneet talvitamineet päälleen kun ovat lähteneet matkaan linkalla, junalla tai omalla autolla kohti Puolan rajaa.
Jos mulle tulisi joku idiootti tarjomaan ties mitä luteista kirppuista takkia ruotsin rajalla, tuskinpa tulisi vaihtokauppoja ja jättäisi oman untsikkani rajalla myöhemmin kirpputorilla myytäväksi.
Suuri osa näistä lahjoitusvaatteista löytää todennäköisesti tiensä Puolan kirppiksille.
Päätä jo mitä mieltä olet. Ensin meuhkaat miten ukrainalaisten pitäisi ottaa kaikki vastaan, mutta melkein seuraavassa lauseessa sanot miten et itse ottaisi vastaan "luteista untuvatakkia". Miksi niiden ukrainalaisten pitäisi ottaa vastaan kun et itsekkään sitä haluaisi?
Vanhoilla ihmisillä voi olla myös se ongelma ettei oikeasti ymmärretä että se oma kämppä ja kaikki irtaimisto haisee homeelta.
Se haju kun on koko ajan ympärillä ja omissa vaatteissa, sitä ei enää itse tunne.
Näkyvä home tietysti toinen juttu...
Vierailija kirjoitti:
Minulla on semmoinen käsitys asiasta, että yleensä ne lumppuja lahjoittavat ovat niitä jo iäkkäitä ihmisiä, jotka ovat nuukia sekä säästeliäitä, mahdollisesti kitupiikkejä. Ne varmaan kuvittelee että nuukana ne omat lumput mitkä on joskus kalliilla ostettu vielä kelpaisi jollekin....
Juuri näin. Mun 80 v anoppi antaa ihan käsittämättömiä lahjoja. Esim. jouluna sain venähtäneen 80-luvun pikeepaidan, joka ei anopille enää mahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä antaa vähästään.
Jos vaatekaapissa on vain kirpputorilta ja kierrätyskeskuksista hankittuja vaatteita kun ei ole varaa ostaa kaupasta, pitäisikö itse kulkea rikkinäisissä vaatteissa, että hätää kärsivä voisi kulkea siinä ainoassa untuvatakissa jonka lahjoittaja omistaa.
Jos on hätä, kelpaa hieman rikkinäinenkin vaate tuomaan lämpöä kehoon ja jos hieman hometalo haiskahtaa, vitunko sille voi että suuri osa suomalaisista joutuu asumaan sellaisessa.
Köyhän ei tarvitse eikä kannata antaa mitään, jos ei ole mitään mistä antaa - kyllähän tuon nyt järkikin sanoo. Ei kukaan oleta, että köyhä antaa ainoan hyvän takkinsa eteenpäin, mutta ei tarvitse antaa myöskään mitään rikki mennyttä roskaa. Edelleen, ei ole mikään pakko lahjoittaa mitään.
Olen edelleen sitä mieltä, että jos ihmisellä on kylmä, hän vetää päälleen lämpimän lahjoitusvaatteen, vaikka siinä olisikin reikä tai vähän home haiskahtaisi.
Samalla tavalla he elävät kuin mekin ja laittaneet talvitamineet päälleen kun ovat lähteneet matkaan linkalla, junalla tai omalla autolla kohti Puolan rajaa.
Jos mulle tulisi joku idiootti tarjomaan ties mitä luteista kirppuista takkia ruotsin rajalla, tuskinpa tulisi vaihtokauppoja ja jättäisi oman untsikkani rajalla myöhemmin kirpputorilla myytäväksi.
Suuri osa näistä lahjoitusvaatteista löytää todennäköisesti tiensä Puolan kirppiksille.
Päätä jo mitä mieltä olet. Ensin meuhkaat miten ukrainalaisten pitäisi ottaa kaikki vastaan, mutta melkein seuraavassa lauseessa sanot miten et itse ottaisi vastaan "luteista untuvatakkia". Miksi niiden ukrainalaisten pitäisi ottaa vastaan kun et itsekkään sitä haluaisi?
Asetan koko vaatehysterian ja vaatteiden lahjoituksen Ukrainalaisille kyseenalaiseksi.
He kyllä itse tietävät mitä pukevat päälleen ja osaavat pakata vaihtovaatteita mukaansa lähtiessään esim. Puolaan.
Jos ihmisellä on todellinen hätä ja hän palelee, kelpaa huonompikin vaate.
Uskoisin etteivät vaatteet ole se mitä Puolan rajalla tarvitaan.
Ja edelleen väitän, että kun niitä vanhoja vaatteita ei tarvita kymmeniä tuhansia kiloja avustustoimintaan, niistä päätyy valtaosa Puolalaisille kirpputoreille paikallisten jobbareiden pöytiin myytäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä antaa vähästään.
Asetan koko vaatehysterian ja vaatteiden lahjoituksen Ukrainalaisille kyseenalaiseksi.
He kyllä itse tietävät mitä pukevat päälleen ja osaavat pakata vaihtovaatteita mukaansa lähtiessään esim. Puolaan.
Jos ihmisellä on todellinen hätä ja hän palelee, kelpaa huonompikin vaate.
Uskoisin etteivät vaatteet ole se mitä Puolan rajalla tarvitaan.
Ja edelleen väitän, että kun niitä vanhoja vaatteita ei tarvita kymmeniä tuhansia kiloja avustustoimintaan, niistä päätyy valtaosa Puolalaisille kirpputoreille paikallisten jobbareiden pöytiin myytäväksi.
Ei nuo silti ole syitä viedä likaista jätettä keräyksiin. Päinvastoin.
Kotioloissa ryppyinen puuvillapaita voidaan pestä ja silittää, keräyslaatikkoon ei käy, koska kierrätyskeskus ei voi pestä.
Laitan aina kaksinkertaiseen muovipakkaukseen puhtaat ja ehjät.
Vierailija kirjoitti:
Kotioloissa ryppyinen puuvillapaita voidaan pestä ja silittää, keräyslaatikkoon ei käy, koska kierrätyskeskus ei voi pestä.
Laitan aina kaksinkertaiseen muovipakkaukseen puhtaat ja ehjät.
Jo on taas oleellista. Ja tietenkin lahjoitettavien vaatteiden tulee olla puhtaita.
Vierailija kirjoitti:
Ni mitä uutta tuossa on? Aiemminkin lahjoituslaatikoihin jätetyistä tavaroista menee puolet suoraan roskiin.
Niin kauan kuin esim. UFFin laatikoita on ollut kierrätyspaikoilla, hämmentävän moni on tuntunut aidosti kuvittelevan sen olevan lumppuroskis. Siis paikka, johon ne rikkinäiset ja homeiset vaatteet oikeasti kuuluu viedä! Sitten ovat tyytyväisiä, kun kokevat olevansa vastuullisia ja kierrättävänsä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ni mitä uutta tuossa on? Aiemminkin lahjoituslaatikoihin jätetyistä tavaroista menee puolet suoraan roskiin.
Niin kauan kuin esim. UFFin laatikoita on ollut kierrätyspaikoilla, hämmentävän moni on tuntunut aidosti kuvittelevan sen olevan lumppuroskis. Siis paikka, johon ne rikkinäiset ja homeiset vaatteet oikeasti kuuluu viedä! Sitten ovat tyytyväisiä, kun kokevat olevansa vastuullisia ja kierrättävänsä...
Se on järjestäjän ongelma kun ei laita viereen lumppusäiliötä ja varaa riittävästi ihmisiä lajittelemaan. Hyvä muistutus siitä, että meillä on paljon näkymätöntä köyhyyttä, lähtee ne massat liikkeelle jos oikein patistellaan.
Ei sinänsä ihmetytä, kävin näet jokin aika sitten kirppiskierroksella pitkästä aikaa. Suurin osa myyntipöydistä ja rekeistä oli ihan asiallisia mutta se loppuosa...herranjestas mitä lumppua ja rytkyä ja risoja tavaroita pullollaan. Esim. muodottomaksi venyneitä, tahraisia ja haalistuneita H&M:n paitoja 2000-luvun alusta. Rikkinäisiä leluja. Avattua ja puoliksi käytettyä kosmetiikkaa.
Samat tyypit tunkevat sitten koinsyömät lumppunsa ukrainalaisille, "suureen tarpeeseen".
Se sama niitä vaivaa kuin miksi kierrätykseen tuodaan täyttä roskaa. Helpompaa ja ennenkaikkea halvempaa kuin viedä itse kaatopaikalle. Karkeasti vähintään puolet kierrätykseen tuoduista tavaroista ja vaatteista menee käyttökelvottomina roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on järjestäjän ongelma kun ei laita viereen lumppusäiliötä ja varaa riittävästi ihmisiä lajittelemaan. Hyvä muistutus siitä, että meillä on paljon näkymätöntä köyhyyttä, lähtee ne massat liikkeelle jos oikein patistellaan.
Onhan siinä roskikset heittää ne lumput sinne, mutta jotenkin ne päätyvät sinne keräyslaatikkoon. Ja mistäpä se järjestävä taho saa porukkaa lajittelemaan kun monessa paikassa kyse on hyväntekeväisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinänsä ihmetytä, kävin näet jokin aika sitten kirppiskierroksella pitkästä aikaa. Suurin osa myyntipöydistä ja rekeistä oli ihan asiallisia mutta se loppuosa...herranjestas mitä lumppua ja rytkyä ja risoja tavaroita pullollaan. Esim. muodottomaksi venyneitä, tahraisia ja haalistuneita H&M:n paitoja 2000-luvun alusta. Rikkinäisiä leluja. Avattua ja puoliksi käytettyä kosmetiikkaa.
Samat tyypit tunkevat sitten koinsyömät lumppunsa ukrainalaisille, "suureen tarpeeseen".
Onhan heillä sama oikeus olla hyvätekijänä siinä missä rikkaillakin. Jokainen antaa omastaan. Vai pitäisikö huomauttaa, että jätä tämän viikon ruokaostokset tekemättä jotta pääset samaan lahjoituksessasi kuin työssäkäyvä naapurisi.
Oikeasti kaikki ylimääräinen roju ja roina on pelkästään haitaksi. Jonkun pitää käydä se läpi, lajitella ja pestä. Eihän tuolla ole sellaiseen mahdollisuutta.
Pitäisi lahjoittaa vain pyydettyä ja sellaista josta oikeasti pula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan heillä sama oikeus olla hyvätekijänä siinä missä rikkaillakin. Jokainen antaa omastaan. Vai pitäisikö huomauttaa, että jätä tämän viikon ruokaostokset tekemättä jotta pääset samaan lahjoituksessasi kuin työssäkäyvä naapurisi.
Jos haluaa köyhänä olla hyväntekijä niin menee vapaaehtoiseksi selvittelemään niitä lumppuja. Materia ei ole ainoa asia mitä lahjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että voi tehdä jotakin ei tarkoita että pitäisi tehdä tämä jokin. Omaa järkeään voi käyttää ja miettiä että käyttäisikö itse roskiskunnossa olevia ryysyjä, jos sellaisia saisi lahjoituksena. Tuollaiset lumput menevät suoraan kaatopaikalle, ei niitä anneta yhtään kenellekään vaikka olisi mikä sota käynnissä. Vähävarainen pystyy avustamaan muullakin tavoin, esim. ryhtymällä itse vapaaehtoiseksi vaate- ja tavaralahjoitusten lajittelijaksi.
Laiteltiin kaikki dildot menemään keräykseen. Ukot on rintamalla niin naiset tarvitsevat seuraa. Varmaan joku feministitantta nekin kerää pois paketeista.
Ei mitenkään epätavallista. Jos olette ikinä olleet vapaaehtoistyössä tavara- ja vaatelahjoitusten parissa, tiedätte ongelman. Kuten joku aiemmin jo sanoi, ihmisille tavarahyväntekeväisyys=roskis. Vaikka kuinka tarkkaan olisi sanottu, mitä saa tuoda, niin aivan varmasti tuodaan sopimattomia, homeisia, ulosteen ja virtsan peitossa olevia, ulkovarastossa säilytettyjä, rikkinäisiä ja nukkaisia lumppuja jätesäkissä. Jos esimerkiksi etsitte vaatteita 5v tytölle (kärjistetty esimerkki), niin joku aivan varmasti tuo mummojen neuleita ja jakkupukuja.
Ja tämä lajittelu itsessään kuormittaa vapaaehtoisia ja käytettävissä olevaa aikaa. Vaatteet pitää lajitella ja vielä viedä jatkopaikkoihin, mistä tulee lisäkuluja. Eikä käytössä ole pesukoneita, kuivausrumpuja tmv. niin sinne ei voi tuoda "vähän tahraisia tai hikisiä" vaatteita.