Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos työnantaja ei suostu etyöhön?

Vierailija
09.03.2022 |

Tilanne sellainen että työpaikka eri kaupungissa. Matkaa liki 300km. Työ sovittu ja aloitettu koronan aikaan ja sovittiin siis että käyn kerran viikossa toimistolla päivän, eli siis yhtenä päivänä viikossa ajan tuon matkan edes takaisin. Mulla pieniä lapsia ja tuo ei siis ole liian raskasta.
Nyt sit ilmoitettiin että toukokuun alusta pitää olla väh. 4pv viikossa paikalla. Tästä etätyöstä ei ole kirjallista sopimusta, nyt toki tajuan että olisi pitänyt olla.
Saako tästä potkut jos ei suostu? En mitenkään voi, pysty tai halua olla liki koko viikkoa erossa perheestä eri paikkakunnalla.
Mitä tässä voisi tehdä? Onko itsensä irtisanominen ja kerenssi ainoa keino?
Työt on hoituneet hyvin etänäkin mutta nyt TA perustelee että pitää olla läsnä että yhteistyö toimii ja kokoukset onnistuu paremmin.

Vähän tuntuu että en ole ehkä ainoa jolle näin käy, sillä moni tosiaan aloitti työt pandemian aikana ja nyt sit yhtäkkiä tilanne muuttuikin ”vanhaksi normaaliksi”.

Kommentit (138)

Vierailija
1/138 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala etsimään uutta työnantajaa, joka seuraa aikaansa.

Vierailija
2/138 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajalla on työnjohto-oikeus eli etpä valitettavasti mitään mahda millekään. Järkevä työnantaja toimisi toisin, mutta nyt on tällaiset kortit jaettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/138 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitat neuvotella etätyömahdollisuudesta vielä, jos ei onnistu, sinut kyllä irtisanotaan joten ala etsiä uutta työtä.

Vierailija
4/138 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittelittekö te koronan jälkeistä aikaa ollenkaan sopimusvaiheessa? Onko tästä meilejä jäljellä?

Vierailija
5/138 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole etätuöoikeudestasovittu kun teit sopimuksen sitten ei ole.

Erätyö koronan vuoksi oli poikkeus

Vierailija
6/138 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et mee töihin niin saat huomautuksia

Luvarna poissaolo

Vierailija
7/138 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehdottomasti vaihtaa työpaikkaa. Ei tuollaisella työnantajalla ole tulevaksuutta, kun ei seuraa aikaansa.

Noin pitkä työmatka on muutenkin täysin järjetön tapa tuhlata aikaa.

Aika on rajallinen resurssi, älä käytä sitä työnantajasi hyväksi vaan itsellesi.

On täysin järjetöntä tuhlata aikaa asioihin joista ei nauti, aika on moninverroin kalliimpaa, kuin materia.

Vierailija
8/138 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ehdottomasti vaihtaa työpaikkaa. Ei tuollaisella työnantajalla ole tulevaksuutta, kun ei seuraa aikaansa.

Aika on rajallinen resurssi, älä käytä sitä työnantajasi hyväksi vaan itsellesi.

On täysin järjetöntä tuhlata aikaa asioihin joista ei nauti, aika on moninverroin kalliimpaa, kuin materia.

Olet oikeassa, inhoan tuota pitkää työmatkaa mutta olen sen kestänyt kun se on pitänyt mennä vain kerran viikossa.

Mutta, omassa kaupungissa missä asun, on huono työtilanne ja tän takia olen joutunut ottamaankin muualta töitä. Vaarana on siis se että tipahdan työttömäksi. Työnantajaa ei kiinnosta mun pitkä työmatka, vaan on sitä mieltä että kaikille yhdenvertainen kohtelu (eli kaikkien pitää olla se väh, 4pv toimistolla).

Ihan hirveää. Ja joo omaa syytä osin kun luotin että suullisesti sovitut asiat pitää.

En mitenkään kestä että olisin pienistä lapsistani koko arkiviikon erossa, sydän särkyy kun ajattelenkin asiaa.

Työnhaun olen nyt aloittanut mutta siinä voi mennä vuosikin ennenkuin onnistuu eli se ei nyt mua pelasta. Saanko karenssin jos työmatkan takia irtisanon itseni? Ap

Vierailija
9/138 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain elämäntaparyötön tai ökyrikas voi sanoa noin. Meidän muiden on PAKKO käydä töissä ja ei siinä kukaan kysele nautitaanko vai ei.

Mulla työmatkaan menee 50 min suuntaan eli liki joka päivä 2h istun autossa. Ja en nauti, mutta kun on PAKKO.

Vierailija
10/138 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa, inhoan tuota pitkää työmatkaa mutta olen sen kestänyt kun se on pitänyt mennä vain kerran viikossa.

Mutta, omassa kaupungissa missä asun, on huono työtilanne ja tän takia olen joutunut ottamaankin muualta töitä. Vaarana on siis se että tipahdan työttömäksi. Työnantajaa ei kiinnosta mun pitkä työmatka, vaan on sitä mieltä että kaikille yhdenvertainen kohtelu (eli kaikkien pitää olla se väh, 4pv toimistolla).

Ihan hirveää. Ja joo omaa syytä osin kun luotin että suullisesti sovitut asiat pitää.

En mitenkään kestä että olisin pienistä lapsistani koko arkiviikon erossa, sydän särkyy kun ajattelenkin asiaa.

Työnhaun olen nyt aloittanut mutta siinä voi mennä vuosikin ennenkuin onnistuu eli se ei nyt mua pelasta. Saanko karenssin jos työmatkan takia irtisanon itseni? Ap

Mutta ettehän te ole sopineet, että etätyökuvio jatkuu aina samalla tavalla, joten et voi väittää että työnantajasi kohtelee sinua tässä asiassa kaltoin. Samat säännöt ne koskee sinua kuin muitakin työntekijäitä.

Vierailija
11/138 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saanko karenssin jos työmatkan takia irtisanon itseni? Ap

(Valitettavasti) saat

Vierailija
12/138 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvottelet työnantajan kanssa tuoden esille työnantajapuolen etuja. Paljonko aikaa sinulla menee päivässä työmatkoihin? Kerrot että tämä on yöunestasi pois ja lisää infektioherkkyyttä, tehottomuutta ym. Jos ei neuvottelu tuota tulosta, uusi työpaikka tai karenssi.

Vierailija
13/138 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajasi kuulostaa typerykseltä, joka ei ole herännyt tähän vuosituhanteen vieläkään. Jos työt ovat sujuneet etänä tähänkin asti, niin muutetaanpa käytäntöä palavereiden vuoksi? Ohhoh. Ala etsimään uutta työtä heti paikalla. Eihän sen tarvitse olla omalla paikkakunnalla, koska on kyllä olemassa fiksuja työnantajia, joille voit työskennellä vaikka 100% etänä.

Vierailija
14/138 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ettehän te ole sopineet, että etätyökuvio jatkuu aina samalla tavalla, joten et voi väittää että työnantajasi kohtelee sinua tässä asiassa kaltoin. Samat säännöt ne koskee sinua kuin muitakin työntekijäitä.

Tuolloin kun sovittiin työstä ei mitenkään sanottu että yhtäkkiä olisi 4pv löhityötä. Vaan nimenomaan puhui TA että onnistuu nämä työt etänä.- ap

Vierailija
15/138 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvottelet työnantajan kanssa tuoden esille työnantajapuolen etuja. Paljonko aikaa sinulla menee päivässä työmatkoihin? Kerrot että tämä on yöunestasi pois ja lisää infektioherkkyyttä, tehottomuutta ym. Jos ei neuvottelu tuota tulosta, uusi työpaikka tai karenssi.

6 tuntia menee työmatkaan päivässä. Ap

Vierailija
16/138 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

6 tuntia menee työmatkaan päivässä. Ap

Kiva työpäivä, 8h työtä ja 6h ajamista, jokainen meistä jaksaa 14h työpäivän!

Vierailija
17/138 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa avausta. Meilläkin on töissä ihmisiä noin 300 km:n päästä ja heidät on palkattu nimenomaan korona-aikana. On päivänselvää, ettei heiltä odoteta toimistolle tuloa kuin yhteisinä kehittämispäivinä eli muutaman kerran vuodessa.

Siis sinullako ei lue työsopimuksessa etätyö?

Vierailija
18/138 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota mieluummin potkut, älä irtisano itseäsi.

Vierailija
19/138 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota mieluummin potkut, älä irtisano itseäsi.

Se näyttäisikin hyvältä uutta työpaikkaa haettaessa...

Vierailija
20/138 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa avausta. Meilläkin on töissä ihmisiä noin 300 km:n päästä ja heidät on palkattu nimenomaan korona-aikana. On päivänselvää, ettei heiltä odoteta toimistolle tuloa kuin yhteisinä kehittämispäivinä eli muutaman kerran vuodessa.

Siis sinullako ei lue työsopimuksessa etätyö?

Se ei ole työnantajan huoli miten työntekijät pääsevät töihin, joten osa ei välitä siitä ollenkaan. Kiva, että sinulla on hyvä työnantaja, mutta kaikki eivät sellaisia ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi