Mitä jos työnantaja ei suostu etyöhön?
Tilanne sellainen että työpaikka eri kaupungissa. Matkaa liki 300km. Työ sovittu ja aloitettu koronan aikaan ja sovittiin siis että käyn kerran viikossa toimistolla päivän, eli siis yhtenä päivänä viikossa ajan tuon matkan edes takaisin. Mulla pieniä lapsia ja tuo ei siis ole liian raskasta.
Nyt sit ilmoitettiin että toukokuun alusta pitää olla väh. 4pv viikossa paikalla. Tästä etätyöstä ei ole kirjallista sopimusta, nyt toki tajuan että olisi pitänyt olla.
Saako tästä potkut jos ei suostu? En mitenkään voi, pysty tai halua olla liki koko viikkoa erossa perheestä eri paikkakunnalla.
Mitä tässä voisi tehdä? Onko itsensä irtisanominen ja kerenssi ainoa keino?
Työt on hoituneet hyvin etänäkin mutta nyt TA perustelee että pitää olla läsnä että yhteistyö toimii ja kokoukset onnistuu paremmin.
Vähän tuntuu että en ole ehkä ainoa jolle näin käy, sillä moni tosiaan aloitti työt pandemian aikana ja nyt sit yhtäkkiä tilanne muuttuikin ”vanhaksi normaaliksi”.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Ota mieluummin potkut, älä irtisano itseäsi.
Juuri näin. Minullekin saa antaa potkut, jos yritettäisiin pakottaa lähitöihin. Olen joka tapauksessa pelkkä pätkätyöläinen ja tämä pesti on päättymässä syksyllä ja uudesta jo tehty sopimus toisen työnantajan kanssa, etätyömallilla. Pärjäisin kyllä väliajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se näyttäisikin hyvältä uutta työpaikkaa haettaessa...
Eihän sitä tarvitse kertoa.
Työhaastattelussa kysytään aina, mihin edellinen työsuhde päättyi, ellei jo hakemuksessa lue, että työsuhde oli määräaikainen. Lisäksi on epäilyttävää, jos työnhakija ei nimeä suosittelijaksi edellistä esimiestään, poikkeuksena tilanne kun haetaan uutta työtä vaikka ollaan vielä työsuhteessa entiseen.
Minä en usko ap:n tarinaa.
Kysy asiallisesti, mitä puutteita etätyö aiheutti työsuoritteeseesi, joiden nyt siis odotetaan korjaantuvan lähityöllä. Jos työnantaja ei osaa tähän konkreettisesti vastata, pakotetulle lähityölle ei ole järjellisiä perusteita. Silloin kannattaa vaihtaa parempaan työnantajaan.
Työttömyyskö se jälleen kerran on ainoa vaihtoehto? Ei käynyt mielessä että voi hankkia uuden työpaikan?
Ota potkut, niin karenssi on 2kk. Kannattaa pyrkiä eroon työnantajasta, joka ei pidä lupauksiaan. Itse olen juuri karenssilla, koska työnantaja ei pitänyt lupauksiaan lapseen liittyvistä joustoista, työ ei ollut sitä mitä piti olla eli ei vastannut työsopimusta enkä saanut perehdytystä työhön. Minulla oli mielestäni painavat syyt purkaa työsuhde, mutta silti tuli karenssi. Olisi muka pitänyt liiton kanssa selvittää asia, vaikken edes ehtinyt liittyä liittoon. Ihan mielivaltainen päätös, josta ei saa edes valittaa. Arvatkaa, uskallanko enää hakea töitä, jos käy samalla tavaoin?
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskö se jälleen kerran on ainoa vaihtoehto? Ei käynyt mielessä että voi hankkia uuden työpaikan?
Olisi ihan kiva jos nämä "fiksut" kommentoijat vaivautuisivat lukemaan kommentit ennen kuin pieraisevat aivopierunsa ilmoille.
"Mutta, omassa kaupungissa missä asun, on huono työtilanne ja tän takia olen joutunut ottamaankin muualta töitä. Vaarana on siis se että tipahdan työttömäksi."
"Työnhaun olen nyt aloittanut mutta siinä voi mennä vuosikin ennenkuin onnistuu eli se ei nyt mua pelasta. Ap"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työhaastattelussa kysytään aina, mihin edellinen työsuhde päättyi, ellei jo hakemuksessa lue, että työsuhde oli määräaikainen. Lisäksi on epäilyttävää, jos työnhakija ei nimeä suosittelijaksi edellistä esimiestään, poikkeuksena tilanne kun haetaan uutta työtä vaikka ollaan vielä työsuhteessa entiseen.
Olen ihan taatusti käynyt useammassa työhaastattelussa kuin sinä. Työsuhteiden päättymisen syitä harvemmin kysytään, kun CV:n mukaan olen vaihtanut parempaan ja/tai mielenkiintoisempaan työhön. Ei siellä tietenkään lue, että minut irtisanottiin yt:eissä, vaan siellä näkyy, että vaihdoin kilpailijalle. Näin myös kysyttäessä sanon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvottelet työnantajan kanssa tuoden esille työnantajapuolen etuja. Paljonko aikaa sinulla menee päivässä työmatkoihin? Kerrot että tämä on yöunestasi pois ja lisää infektioherkkyyttä, tehottomuutta ym. Jos ei neuvottelu tuota tulosta, uusi työpaikka tai karenssi.
6 tuntia menee työmatkaan päivässä. Ap
No et kyllä ajaa kolmessa tunnissa kolmeasataa kilometriä. Trollollloo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko karenssin jos työmatkan takia irtisanon itseni? Ap
(Valitettavasti) saat
Et välttämättä saa, kun perustelet ton matkan, pienet lapset ja muutoksen eli et saa enää tehdä etänä.
Miksi hel**tissä et tee kirjallista sopparia tärkeistä asioista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihan kiva jos nämä "fiksut" kommentoijat vaivautuisivat lukemaan kommentit ennen kuin pieraisevat aivopierunsa ilmoille.
"Mutta, omassa kaupungissa missä asun, on huono työtilanne ja tän takia olen joutunut ottamaankin muualta töitä. Vaarana on siis se että tipahdan työttömäksi."
"Työnhaun olen nyt aloittanut mutta siinä voi mennä vuosikin ennenkuin onnistuu eli se ei nyt mua pelasta. Ap"
Miksi se uusi työpaikka ei voisi olla vaikka 600 km päässä, jos se on etätyötä? Paskaa provoamista
Ottaisin yhteyttä liittoon ja sitten TA ja liiton edustaja ja sinä keskustelemaan siitä, onko suullisesti tehty sopimus voimassa vai ei ja miksi asioita ei ole kirjattu ylös (tämä oikeasti pitäisi vaatia soppariin). Jos TA ei jousta, irtisanoudu. Hae uusi parempi työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan taatusti käynyt useammassa työhaastattelussa kuin sinä. Työsuhteiden päättymisen syitä harvemmin kysytään, kun CV:n mukaan olen vaihtanut parempaan ja/tai mielenkiintoisempaan työhön. Ei siellä tietenkään lue, että minut irtisanottiin yt:eissä, vaan siellä näkyy, että vaihdoin kilpailijalle. Näin myös kysyttäessä sanon.
Olen 2000-luvulla käynyt alle viidessa työhaastattelussa mutta pelkästään viime kuukausien aikana haastatellut noin 15:ttä työnhakijaa. Yksin ja yhdessä tj:mme kanssa. Ja kyllä silloin, jos hakija on työtön eikä hakemuksesta käy ilmi, että edellinen työsuhde olisi ollut määräaikainen, aina kysytään, miksiedellinen työsuhde päättyi.
Vaihda työpaikkaa tai muuta lähemmäs.
On järjetöntä yrittää ylläpitää kulisseja, mikäli matka kotoa työpaikalle on satoja kilometrejä autolla / bussilla / junalla.
Olen itse pyrkinyt vastaavissa tilanteissa (huom. aikanaan lapsettomana) joko siirtymään itse lähemmäs työpaikkaa (ensimmäinen vakipaikka 400 kilomterin päässä tuolloisesta asuinpaikastani --> muutin työpaikkakunnalle), tai vaihtamaan työpaikkaa kokonaan.
Työnantajalla on mahdollisuus määritellä missä teet työsi ja vaikka nyt kuinka etätyötä hypetetäänkin, niin on lähityöskentelyssäkin puolensa. Jonkin näköinen hybridimalli on tulevaisuutta. Pelkkä etätyö tai suurin osa etätyötä ei kovinkaan helposti onnistu monessakaan paikassa.
Meillä on töissä samanlainen tilanne. Työnantaja muuttanut mielensä. Eli ensin luvattiin että saa jatkaa etänä ja kaukaa tulevat saa olla etänä myös. Nytpä mieli muuttui. Kaikkien pitää tulla lähityöhön.
Monessa paikassa on käynyt nyt tällalailla
Ei etätyötä ole tarjolla kaikilla aloilla. Olen itse HRD päällikkö (eli henkilöstön kehittämispäällikkö) ja ihan JOKAISESSA työpaikkailmoituksessa on vaatimus että hybridimalli, max 2 pv etänä muut lähinä.
Eli mäkin etsin työtä, ja joka tapauksessa joudun myös sitten ramppaamaan autolla ees taas työn perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se uusi työpaikka ei voisi olla vaikka 600 km päässä, jos se on etätyötä? Paskaa provoamista
Alallani ei ole etätyötä tarjolla, koska siinä pitää juuri palaveerata ja kokoustaa ja joskus kouluttaa. Ap
Haet sairaslomaa niin kauan, että etätyö taas sopii työnantajalle. Samalla toki etsit uutta työtä!
It-ala on ainoa jossa OIKEASTI etätyö hyväksytään ja jossa se myös toimii. Sinne kannattaa pyrkiä.
Vierailija kirjoitti:
Haet sairaslomaa niin kauan, että etätyö taas sopii työnantajalle. Samalla toki etsit uutta työtä!
Uuden työn löytymiseen menee ainakin puoli vuotta jos etsin koko suomesta, ja 1-2v jos etsin kotikaupungista missä asun. En voi olla noin pitkään saikulla. Mutta joo, nyt siis uutta työtä alkanut jo etsimään. En silti tiedä mitä teen toukokuussa. Kieltäydynkö menemästä? Vai pakko ottaa joku pieni vuokra-asunto ja asua viikot erossa omista pienistä lapsista? Ap