Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko pliis vanhemmat laittaa lapsenne ajoissa nukkumaan? t. ope

Vierailija
08.08.2015 |

Nyt koulujen alkujen myötä olen huomannut, etteivät vanhemmat osaa laittaa lapsiaan ajoissa nukkumaan ja kääntää heidän vuorokausirytmiään.

Voisitteko tänä vuonna miettiä asiaa?

t. ope

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:07"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:58"]Luin jostain hesarin kolumnista jutun, jossa kysyttiin tyyliin miksi koulut ja työelämä eivät voisi sopeutua paremmin nyky-yhteiskuntaan. Tuntui käsittämättömän naiivilta aikuisen ihmisen suusta. Itsekin lapsena vihasin aamulla kouluun menemistä. Ne päivät kun tunnit alkoi vasta 10 tai 11 aikaan oli juhlaa. Nykyään nautin siitä, että pääsen aikaisin nukkumaan ja herään kuudelta. Kun on vaikkapa viikon tai kaksi mökillä ilman televisiota ja nettiä huomaa, että on helpompi nukahtaa aiemmin. Ei ole kovin vaikeaa päätellä mikä meitä pitää valveilla yöllä. Ihmiset luulevat menettävänsä jotain kallisarvoista, jos menevät aikaisin illalla nukkumaan. Syy siihen, miksi illalla ei nukuta on se että on nukuttu aamulla liian pitkään. Armeijassa oli pakkoherätys kuudelta, jopa aiemmin. Ei ollut mitään vaikeuksia saada illalla unen päästä kiinni. Vanhemmat, jotka eivät ymmärrä muuttaa lapsiensa unirytmiä riittävän ajoissa ennen koulujen alkua, ovat mielestäni välinpitämättömiä. Opettaja kärsii väsyneistä lapsista paljon vähemmän kuin mitä ne lapset itse kärsivät siitä kun ovat väsyneinä koulussa. Viime kädessä huonoina arvosanoina kokeissa. Eli ei sitä vuorokausirytmiä tarvitse opettajan takia muuttaa, lapsenne parasta siinä ajatellaan. [/quote] Kerrohan mitä ihmettä sä teet kuuden aikaan aamulla? Mä en keksisi mitään tekemistä, kun kerrostalossa ei voi möykätä kovin aikaisin. Telkkarista ei tule mitään, kaupat ovat kiinni, netissä ei porukkaa liiku vielä, joten mitä? Istua nököttäisin sohvalla seinää tuijottaen kolmisen tuntia, että vois alkaa sitten vaik siivoamaan, juu ei. Sitäpaitsi ilta/yövirkkuna ei todellakaan uni tule ennen yhtä yöllä, vaikka heräisin aikaisin aamulla, niin iltaa kohden piristyy.

[/quote]

Onko elämäsi oikeasti sitä, ettet keksi tekemistä ellet saa möykätä tai mennä kauppaan?

Et esimerkiksi voi lueskella rauhassa lehteä jne?

Vierailija
82/94 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mulla ainakin stressaa aikaiset aamuherätykset, enkä siks saa nukuttua. Jos pitää seiskalta herätä, saatan vielä kahdelta pyöriä sängyssä. Jos kymmeneltä, hyvin tulee uni puolilta öin heti kun alkaa väsyttään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:28"]

Mielenkiinnosta kysyn, miten 12-vuotiaan saa väkisin nukkumaan? Menee sänkyyn, ei puhelimia tms ja hämärä huone (tai pimeä). Silti nukahtaa yleensä vasta 12 jälkeen, herää kyllä ihan virkeänä kouluun. Jos nukahtaa vaikkapa 22, herää jo viideltä.

[/quote]

Kuonka monelta ennen nukkumaannmenoa lopettaa tietokoneen ja pleikan käytön, TV laitetaan kiinni milloin?

Vierailija
84/94 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 08:57"]

Ja mulla ainakin stressaa aikaiset aamuherätykset, enkä siks saa nukuttua. Jos pitää seiskalta herätä, saatan vielä kahdelta pyöriä sängyssä. Jos kymmeneltä, hyvin tulee uni puolilta öin heti kun alkaa väsyttään.

[/quote]

Joten siksi lapsi saa vapaasti valvoa kahteen asti yöllä, vai mikä oli pointtisi?

Vierailija
85/94 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:25"]

Ei kuulu pätkääkään teille "opet".

[/quote]

Jos sinua ei kiinnosta ne ongelmat, joita opettajille koituu liian vähän nukkuvista lapsista, luulisi kuitenkin kiinnostavan ne ongelmat, joita lapsellesi koutuu liian vähästä nukkumisesta. Vai eikö kiinnosta?
[/quote]

Eiku ne ongelmat johtuu sitten opettajasta tai koulusta, ei missään nimessä kullannuppu-piltistä tai mistään kotioloista. Nuppunen kärsii jos se komennetaan nukkumaan. Tulee paha mieli ja traumat.

Vierailija
86/94 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ap muka on ope, jos koulu on jo alkanut?

Vierailija
87/94 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:05"]

Nyt koulujen alkujen myötä olen huomannut, etteivät vanhemmat osaa laittaa lapsiaan ajoissa nukkumaan ja kääntää heidän vuorokausirytmiään.

t. ope

[/quote]

Voitaisko koulu laittaa alkamaan inhimilliseen aikaan? Suomi kun ei ole enään agraariyhteiskunta mikä vaatii ennen sianpieremää nousemista.

Terveisin realisti vanhempi.

Vierailija
88/94 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 23:20"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:07"]

Kerrohan mitä ihmettä sä teet kuuden aikaan aamulla? Mä en keksisi mitään tekemistä, kun kerrostalossa ei voi möykätä kovin aikaisin. Telkkarista ei tule mitään, kaupat ovat kiinni, netissä ei porukkaa liiku vielä, joten mitä? Istua nököttäisin sohvalla seinää tuijottaen kolmisen tuntia, että vois alkaa sitten vaik siivoamaan, juu ei. Sitäpaitsi ilta/yövirkkuna ei todellakaan uni tule ennen yhtä yöllä, vaikka heräisin aikaisin aamulla, niin iltaa kohden piristyy.

[/quote]

Tämä on varmaan jonkun syrjäytyneen puhetta? Et taida olla työelämässä mukana. Kaltaistesi ihmisten lapset ovat hyvin hankalia pitää koulussa muun ryhmän mukana. Jos vanhemmat jäävät aamulla nukkumaan kun lapset lähtevät kouluun, tällä annetaan sellainen esimerkki, että aamulla ei todellakaan ole mitään järkeä herätä kuudelta.

Mutta jos ihan uusavuttomalle lähden tätä avaamaan niin klo 6 herätys. Voit laittaa televisiosta vaikkapa aamu-tv:n auki. Käydä vessassa, aamupesulla. Sitten alat tehdä aamupalaa, laitat puurot tulemaan, leivät paahtumaan. Jos on lapsia, käyt herättelemässä heitä. Jos ei ole lapsia, voit lukea vaikkapa aamun lehteä, netissä tai paperilla. Sitten käyt suihkussa, suihkun jälkeen varmaan meikkaat, jos olet nainen tai ts. Sitten puet vaatteet päälle. Jos on lapsia niin varmaan tässä samassa ajassa sinun pitää katsoa, että lapsetkin syövät aamupalan ja pukevat. Jos perheessä on teini-ikäisiä, alkaa suihkussa olla ruuhkaa viimeistään seitsemän aikaan. Sitten viet lapset tarhaan ja menet itse töihin. Tai laitat lapset fillarin selässä kouluun. Tai sitten vaan lähdet itse töhin.

Tai sitten tosiaan jäät siivoilemaan kämppääsi ja tappamaan aikaa nettiin kun muut menevät ansiotyöhön. Jos on lapseton niin vastuu on vain omasta elämästä. Jos on lapsia, niin on vastuullista näyttää jälkikasvulle edes vähän esimerkkiä siitä miten elämässä toimitaan vaikka itse on syystä tai toisesta jäänyt arjen rutiinien ulkopuolelle.
[/quote]

Minula ei ole lapsia, eikä varmasti tulekkaan, mutta töissä käyn. Voi helvetti että minä vihaan aikaisia herätyksiä, enkä aamuisin saa mitään aikaan. Ei minusta ole pakko noudattaa jotain rutiineja. Herään aamulla ja lähden töihin nopeiden aamutoimien jälkeen. Suihkussa käyntiä aamuisin en harrasta.

Vierailija
89/94 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 09:21"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:05"]

t. ope

[/quote]

Voitaisko koulu laittaa alkamaan inhimilliseen aikaan? Suomi kun ei ole enään agraariyhteiskunta mikä vaatii ennen sianpieremää nousemista.

[/quote]
Meillä lukiossa siirrettiin alkamaan 8:30 ja vanhemmat alkoi valittaa, että lapset on kotona myöhemmin kuin vanhemmat, eikä niin myöhään voi pitää koulussa, kun kouluhan sitten loppui 16:30. Ikinä ei ole hyvä.

Vierailija
90/94 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin herätellä tänään aiemmin ja huomenna vielä aiemmin, että siirryttäisiin lomarytmistä pois.

Vierailija
91/94 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 09:21"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:05"]

t. ope

[/quote]

[/quote]

Aika moni työkin alkaa samoihin aikoihin, eli kahdeksan aikaan. 

Vaaditko niihinkin muutosta siksi, ettet saa aikaiseksi mennä ajoissa nukkumaan ja olet siksi väsynyt töissä? 

Vierailija
92/94 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä aika hämmästynyt tästä keskustelusta. Eli ilmeisesti joissain perheissä lapset saavat vapaasti riekkua yömyöhään koska "ei ne kuitenkaan siellä sängyssä nuku/yhteiskunnan kellonajat on ihan väärät meidän perheelle/en itsekään saisi nukuttua, joten lapsenikaan ei ole pakko".

Ette sitten yhtään ajattele sitä lastanne? Ei se lapsi tajua mennä nukkumaan, ellei vanhemmat ohjaa. Sitten aamulla ollaankin todella väsyneitä muutaman tunnin unen jälkeen, ja väsymystä puretaan koulussa riehumalla ja kiukuttelemalla. Ja vanhemmat vain päivittelevät, että koulut alkavat ihan väärään aikaan, me ei nukkumaanmenojamme muutella.

Huhhuh... Tsemppiä opettajat.

Vierailija
93/94 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 09:21"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:05"]

t. ope

[/quote]

[/quote]

Hyvä sun on opettaa ipanas elämään yhteiskunnan mukaan eikä vaatia yhteiskuntaa elämään sun ipanas mukaan. Tulee muuten pumpulissa kasvatetullesi ankea elämä

Vierailija
94/94 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päinvastainen ongelma. Lapset heräävät 6 aikaan. He joutuvat olemaan aamun ilman vanhempia jotka menevät töihin. Himassa lapset sitten riekkuvat ja keksivät ties mitä typeryyksiä jos koulu alkaa klo 9 tai 10...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi