Voisitteko pliis vanhemmat laittaa lapsenne ajoissa nukkumaan? t. ope
Nyt koulujen alkujen myötä olen huomannut, etteivät vanhemmat osaa laittaa lapsiaan ajoissa nukkumaan ja kääntää heidän vuorokausirytmiään.
Voisitteko tänä vuonna miettiä asiaa?
t. ope
Kommentit (94)
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 07:51"]
Moikka, opet! Mulla karisee ropinalla arvostus ammattikuntaanne kohtaan sitä mukaa, kun huutelette asioitanne ja annatte ohjeita vanhemmille anonyymisti julkisella keskustelupalstalla!
[/quote]
Moikka, vanhemmat! Mun silmät avautuu opettajien työn vaikeuksiin kun luen tätä ketjua. Nyt ymmärrän sen, että lapsia ei pidä koskaan syyttä omista ongelmistaan. Idiootti vanhemmat, jotka ei osaa kasvattaa, on syypäitä. Ollaan niin persherkkiä, että jos pyydetään pistämään lapset ajoissa nukkumaan niin tulee suurinpiirtein vastareaktio, että älä sinä kansankynttilä kälise, meillä mennään niin myöhään nukkumaan kuin halutaan ja ollaan päivät koulussa väsyneitä ja nollavastaanotolla ihan vaikka kiusallamme. Pääasia, että saa vapaasti kasvattaa. Lehdessä oli vasta juttua, miten työnantaja otti mieluummin töihin eläkeläisen kuin opiskelijan. Vetelehtijät, naurettavat odotukset palkkojen ja työaikojen suhteen, työhakemuksissa napapaitakuvat kuin instagrammista. Vanhemmat sais hävetä silmät päästään, jos ymmärtäisivät, että oman kasvatuksen tulos. Mutta ei, kyllä syy on aina jossain muualla.
Joo minulla on aina ollut aamuvirkku lapsi. Nyt teini-iän myötä se on muuttunut. Hän yksinkertaisesti ei saa unta vaikka olisi somen ulottumattomissa. Ei edes vaikka olisi tehnyt päivän puita ja muita fyysisiä töitä. Se on fysiologinen juttu. Siksi koulut voisi alkaa myöhemmin. Voisitteko te opettajat tehdä töitä edes 17.00 asti?
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 10:48"]
Olenpas minä tehokas äiti, kun kykenen äitiydestäni huolimatta lukemaan sanomalehteä aamulla! =D
[/quote]
Kannattakin olla ylpeä. Ei sitä joka perheessä pysty hesariin keskittymään kun lapset aloittaa aamurundin ympäri kämppää. Saat olla kiitollinen, jos muutama minuutti on omaa aikaa. Toiset näköjään nukkuu senkin ajan mieluummin.
Voisitko ope kertoa miten lapsi laitetaan nukkumaan? Miten sen saa tottelemaan? Minä en osaa.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 12:04"]
Joo minulla on aina ollut aamuvirkku lapsi. Nyt teini-iän myötä se on muuttunut. Hän yksinkertaisesti ei saa unta vaikka olisi somen ulottumattomissa. Ei edes vaikka olisi tehnyt päivän puita ja muita fyysisiä töitä. Se on fysiologinen juttu. Siksi koulut voisi alkaa myöhemmin. Voisitteko te opettajat tehdä töitä edes 17.00 asti?
[/quote]
Tähän vois taas kerran lisätä muistutuksen, että opettajat eivät saa päättää omaa lukujärjestystään. Ehkä alakoululla luokan opettajat voi valita mikä tunti on missäkin kohtaa päivää, mutta aineenopettajat, jotka näitä teinejä opettaa, menee tasan sen työjärjestyksen mukaan minkä rehtori syksyllä lyö käteen. Opettajat on monesti useamman tunnin koululla sen jälkeen kun oppilaat on lähteneet, mm. suunnittelemassa oppitunteja tai korjaamassa kokeita. Tätä ei kannata kääntää niin, että opettajat haluaa olla töissä 8-13 joka päivä, ja siksi oppilailla alkaa koulu 8:lta. Se, että muutamat vanhemmat ymmärtää lapsiensa aamuväsymystä siihen pisteeseen asti, että muuttaisivat koulupäivät vaikkapa 11-17, ei tarkoita sitä että kaikkien muiden lasten vanhemmat haluavat sitä. Iltalukiot on sitten erikseen, nekin tosin on oikeammalta nimeltään aikuislukioita eikä etupäässä teineille tarkoitettu. Opettajat tosiaan käy töissä tasan sen mukaan kun oppitunnit on, ei toisin päin.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 12:15"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 12:04"]
[/quote]
Tähän vois taas kerran lisätä muistutuksen, että opettajat eivät saa päättää omaa lukujärjestystään. Ehkä alakoululla luokan opettajat voi valita mikä tunti on missäkin kohtaa päivää, mutta aineenopettajat, jotka näitä teinejä opettaa, menee tasan sen työjärjestyksen mukaan minkä rehtori syksyllä lyö käteen. Opettajat on monesti useamman tunnin koululla sen jälkeen kun oppilaat on lähteneet, mm. suunnittelemassa oppitunteja tai korjaamassa kokeita. Tätä ei kannata kääntää niin, että opettajat haluaa olla töissä 8-13 joka päivä, ja siksi oppilailla alkaa koulu 8:lta. Se, että muutamat vanhemmat ymmärtää lapsiensa aamuväsymystä siihen pisteeseen asti, että muuttaisivat koulupäivät vaikkapa 11-17, ei tarkoita sitä että kaikkien muiden lasten vanhemmat haluavat sitä. Iltalukiot on sitten erikseen, nekin tosin on oikeammalta nimeltään aikuislukioita eikä etupäässä teineille tarkoitettu. Opettajat tosiaan käy töissä tasan sen mukaan kun oppitunnit on, ei toisin päin.
[/quote]
Miksei ne opettajat voi suunnitella tuntejaan ja korjata kokeita aamulla ennen tunteja? Pakkoko se on jäädä koulupäivän jälkeen paikalle? Rehtorihan voi sen lukujärjestyksen muuttaa samalla vaivalla alkamaan tuntia myöhemmäksi, mutta se ei sitä tee ennenkun vanhemmat sitä äänekkäästi vaadi.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 09:08"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:25"] Ei kuulu pätkääkään teille "opet". [/quote] Jos sinua ei kiinnosta ne ongelmat, joita opettajille koituu liian vähän nukkuvista lapsista, luulisi kuitenkin kiinnostavan ne ongelmat, joita lapsellesi koutuu liian vähästä nukkumisesta. Vai eikö kiinnosta? [/quote] Eiku ne ongelmat johtuu sitten opettajasta tai koulusta, ei missään nimessä kullannuppu-piltistä tai mistään kotioloista. Nuppunen kärsii jos se komennetaan nukkumaan. Tulee paha mieli ja traumat.
[/quote]
Ihmiset on jotenkin aika omahyväisiä omien tapojensa ja tottumustensa oikeellisuudesta. Unohtuu, että päiväkodeissa ja kouluissa on koulutetut ihmiset, joiden vastuulle kuuluu osittain teidän lasten kasvatus. Ei ihan hirveän hyvää lupaa siitä, että koulut ja kodit pitäis uuden OPSin mukaan olla lähemmässä vuorovaikutuksessa tulevaisuudessa. Aika paljon sellaista traumaa ja kouluvihaa nykyajan vanhemmissa, että pidetään kouluja melkein vihollisina. Opettajille heitetään usein aika törkeää läppää myös suoraan kodeista.
Jos tosiaan haluaa, että sen oman lapsen kaikki tarpeet huomioidaan niin, että se oppii että oma napa on tärkein maailmassa, niin kannattaa kouluttaa lapsensa kotonaan. Koulunkäyntipakkoa ei ole, vain oppivelvollisuus. Silloin voi koko perhe nukkua iltapäivään ja pitää päivän oppitunnit vaikka klo 21-03.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 12:24"]
Miksei ne opettajat voi suunnitella tuntejaan ja korjata kokeita aamulla ennen tunteja? Pakkoko se on jäädä koulupäivän jälkeen paikalle? Rehtorihan voi sen lukujärjestyksen muuttaa samalla vaivalla alkamaan tuntia myöhemmäksi, mutta se ei sitä tee ennenkun vanhemmat sitä äänekkäästi vaadi.
[/quote]
Tai vielä paremmin: Miksei opettajat voi korjata kokeita vaikkapa yöllä 12-02, kun silloin ne teinitkin on virkeimmillään netissä? Miksi yleensäkään ihmisten pitää herätä koskaan aamulla muulloin kun silloin kun itseä huvittaa? Soita rehtorille ja pyydä, että tekee lukujärjestyksen, jossa kaikki koulupäivät alkaa 10.00. Saat huutonaurua.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 23:29"]Ei ne lapset, mutta ne lukiolaiset. Argh... Takapenkki nuokkuu energiajuomatölkki kädessä pipot päässä ja ihmettelee kun tulee kurssista huono arvosana. Eikä niihin voi enää vanhemmatkaan vaikuttaa. Onneksi ne on jo niin isoja, ettei mun tarvi niitä paimentaa, niiden ei oo mikään pakko edes olla siellä lukiossa, mutta silti ärsyttää.
[/quote]
Kyllä lukiolaisetkin tietynlaista "vahtimista" tarvitsevat. Meillä ainakin tytär notkuisi luultavasti koko yön jos emme muistuttaisi että nyt iltatoimet käyntiin ja omaan huoneeseen. Känny jätetään latautumaan eri huoneeseen. Näin siksi että on ystäviä jotka viestittelevät pitkin yötä. Loppui kärsivällisyys sen kanssa.
Sitä en tiedä moneltako nukahdetaan, mutta hän kyllä herää aamulla hyvin kouluun. Ja koulu sujuu hyvin. Mutta selvästikin lukiolainenkin tarvitsee ainakin sen 8 h. unta sen jälkeen ajatus luistaa ja jaksaa pitkän päivän.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 09:21"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:05"]
Nyt koulujen alkujen myötä olen huomannut, etteivät vanhemmat osaa laittaa lapsiaan ajoissa nukkumaan ja kääntää heidän vuorokausirytmiään.
Voisitteko tänä vuonna miettiä asiaa?
t. ope
[/quote]
Voitaisko koulu laittaa alkamaan inhimilliseen aikaan? Suomi kun ei ole enään agraariyhteiskunta mikä vaatii ennen sianpieremää nousemista.
Terveisin realisti vanhempi.
[/quote]
Onko realisti vanhempi sitä mieltä, että inhimillisyys on sitä, että koulun pitäisi alkaa nyt myöhempään, koska yhteiskunta tarjoaa virikkeitä niin myöhään illalla että aamulla ei voi herätä samaan aikaan kuin aikoinaan maatalousyhteiskunnassa, jolloin iltaisin ei voinut tehdä mitään? Miten työnantaja voi vaatia tulemaan töihin aamukahdeksaan jos kouluun ei tarvinnut koskaan mennä siihen aikaan? Jos yökerhotkin on auki aamuneljään niin miten voi vaatia ihmisiä elämään sellaisessa orjamaailmassa, jossa työt alkaa kahdeksalta? Todella epäinhimillistä esittää ihmisille minkäänlaisia vaatimuksia jotka sotii ihmisen omia mielihaluja vastaan.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 12:08"]
Voisitko ope kertoa miten lapsi laitetaan nukkumaan? Miten sen saa tottelemaan? Minä en osaa.
[/quote]
Näytä omalla käytökselläsi esimerkkiä. Sammuta valot ja mene sänkyyn nukkumaan. Pyydä neuvolasta apua, jos lapsi ei tottele nukkumaanmenokäskyä.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 23:04"]
En mä viitti.
Meillä on vielä lomaa kaksi viikkoa ja koulussa muksut ehtivät olla kolme päivää ja sitten lähdetään taas viikon reissuun.
Kyllä se tasaantuu sitten ajan kanssa. Ehkä ovat sitten väsyneempiä alkuun, mutta se tasottuu ajan kanssa.
Eikä noiden koulussa alussa edes tule läksyjä, se on semmoista pehmeetä laskua jne.
Seiskalle ja ysille menevät muksut.
[/quote]
Vittu mikä vanhempi! Jos Suomen koululaitoksessa on jotain mätää, niin kyllä se tässä viestissä paljastuu. Mitäpä jos et tuo niitä lapsia sen viikon ylimääräisen loman jälkeen ollenkaan kouluun, opeta niitä itse vaikka himassa, anna läksyjä tai ole antamatta. Muu luokka paahtaa jo kolmatta viikkoa koulua kun teidän 9 ja 7-luokkalaiset vasta vetäytyy lomilta takaisin kouluun.
"En mä viitti." Tsiisus! Eipä tarvi ihmetellä mistä on asenteet opittu kun se teidän kakara luokassa toistaa tätä fraasia pitkin lukuvuotta.
Jo toinen menetetty sukupolvi, niin kuin sanotaan.
Onneksi ei tarvitse vielä pariin vuoteen opetella heräämään klo 6:30 kun koulu alkaa 1.9. klo 16:40! Terveisin aikuislinjalla oleva 17v.
Unirytmin siirtämiseen pitää varata aikaa. Sitä ei voi siirtää tunnilla päivässä, ilman että joutuu valvomaan. 10min päivässä on realistinen siirto.
Moikka, opet! Mulla karisee ropinalla arvostus ammattikuntaanne kohtaan sitä mukaa, kun huutelette asioitanne ja annatte ohjeita vanhemmille anonyymisti julkisella keskustelupalstalla!
Miksi ihmeessä? Täällähän ne tulevat parhaiten kaiken kansan tietoon.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:28"]
Mielenkiinnosta kysyn, miten 12-vuotiaan saa väkisin nukkumaan? Menee sänkyyn, ei puhelimia tms ja hämärä huone (tai pimeä). Silti nukahtaa yleensä vasta 12 jälkeen, herää kyllä ihan virkeänä kouluun. Jos nukahtaa vaikkapa 22, herää jo viideltä.
[/quote]
Meillä ihan sama homma 9-vuotiaan kanssa.
Pitäisikö kenties antaa nuijanukutus tai jotain että nukahtaa heti kun pää osuu tyynyyn?
[/quote]
Eiköhän tässä tarkoiteta enemmän sitä, että rauhoitetaan menoa ajoissa, hoidetaan ajoissa iltapalat ja -pesut ja sänkyynmenot. Ei siis esim yhdentoista-kahdentoista aikaan enää katsella tv:tä tai roikuta koneella, vaan lapsi on jo sängyssä. Helpommin se nukahtaminen käy kun lepoasentoon asettuu, kuin koneen äärellä istuessa.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 23:43"]
Höpön höpön näitä rytmejä. Olin rauhallinen kympin tyttö koulussa ja aina valvoin melko myöhään. Samoin oma lapsi nyt. Miksi pakottaisin sänkyyn joskus alkuillasta, mun mielestä sellainen on kiduttamista jollei toista väsytä. Päiväkotilainenkaan ei meillä saa unta vielä ysiltä saatika koululainen. Pirteinä ja reippaina ovat aina olleet ryhmässä tai luokassa ja kilttejä kavereille. Ei koskaan ole tullut sanomista käytöksestä tai väsymyksestä. Perheiden pulmat on kyllä täysin muualla ja moni laittaa alkuillasta petiin vain ja ainoastaan, koska ei jaksa viettää lasten kanssa aikaa. ja se on mielestäni paljon suurempi ongelman lähde, yhteisen ajan puute. Pelailu ja juttelu vanhempien kanssa iltaisin elvyttää enemmän kuin ylipitkät unet.
Hyvinvoivassa perheessä lapdet kyllä syövät ja nukkuvat tarpeeseensa, ongelmat näissä ovat vanhempien päässä.
[/quote]
Jos nyt vähän mietit esitettyä ongelmaa, niin käsität varmaan ettei tämä sitten koske sinua ja lastasi. Jos lapsesi ei ole väsynyt ja tuo kotiin hyviä numeroita (=todiste siitä, että siellä tunnilla ei nukuta), niin eihän hän silloin nuku liian vähän.
Tässä puhutaan lapsista ja nuorista, jotka kukkuvat yömyöhään ja sen johdosta sitten nukutaan tunneilla, eikä jakseta keskittyä.
"Perheiden pulmat on kyllä täysin muualla ja moni laittaa alkuillasta petiin vain ja ainoastaan, koska ei jaksa viettää lasten kanssa aikaa. ja se on mielestäni paljon suurempi ongelman lähde, yhteisen ajan puute. Pelailu ja juttelu vanhempien kanssa iltaisin elvyttää enemmän kuin ylipitkät unet. "
Et tainnut nyt ihan sisäistää aloituksen ja koko keskustelun pointtia?
Ei ne meillä ainakaan nukahda jos yrittää laittaa aiemmin nukkumaan. Ihan sama juttu itsellä loman jälkeen. Rytmi löytyy vasta kun on pakko herätä muutamana aamuna aikaisin ja sitten väsyttää jo illallakin aiemmin
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 09:53"]
Olen kyllä aika hämmästynyt tästä keskustelusta. Eli ilmeisesti joissain perheissä lapset saavat vapaasti riekkua yömyöhään koska "ei ne kuitenkaan siellä sängyssä nuku/yhteiskunnan kellonajat on ihan väärät meidän perheelle/en itsekään saisi nukuttua, joten lapsenikaan ei ole pakko".
Ette sitten yhtään ajattele sitä lastanne? Ei se lapsi tajua mennä nukkumaan, ellei vanhemmat ohjaa. Sitten aamulla ollaankin todella väsyneitä muutaman tunnin unen jälkeen, ja väsymystä puretaan koulussa riehumalla ja kiukuttelemalla. Ja vanhemmat vain päivittelevät, että koulut alkavat ihan väärään aikaan, me ei nukkumaanmenojamme muutella.
Huhhuh... Tsemppiä opettajat.
[/quote]
Oletko ihan oikeasti noin tyhmä vai naivi? Arkisin lapset laitetaan meillä sänkyyn yhdeksältä. Tunnin saavat lukea kirjoja tai sarjiksia jos haluavat. Puhelimet, tabletit, tietsikat ja tv on pois sen yhdeksän jälkeen. Silti se nukahtaminen on vaikeaa. Liekö perinnöllistä kun en itse saa koskaan unta ennen puoltayötä?
Itse olen tavallaan tottunut siihen että aamulla on silmät ristissä ja ajatus alkaa toimia vasta kahvin (piristeen) jälkeen. Eikä meillä aamuisin paljon puhuta. Jokaista ärsyttää ihan kaikki. Todella vähästä menee hermot niin kaikki koitetaan olla ärsyttämättä toisiamme. Vkl ja lomilla ihan eri meno. Jokainen saa herätä omaan tahtiin, kukaan ei kiukuttele. Jopa teini kestää huulen heittoa kun nousee viimeisenä.
Sanonpa vain että paljon pahaa mieltä johtuu liian aikaisin alkavasta pakko heräämisestä.
[/quote]
No voi että. Ihan paha mieli tulee kun joutuu aikaisin herämään. Kamalaa.