Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko pliis vanhemmat laittaa lapsenne ajoissa nukkumaan? t. ope

Vierailija
08.08.2015 |

Nyt koulujen alkujen myötä olen huomannut, etteivät vanhemmat osaa laittaa lapsiaan ajoissa nukkumaan ja kääntää heidän vuorokausirytmiään.

Voisitteko tänä vuonna miettiä asiaa?

t. ope

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:00"]No miten jonkun kasi-ysiluokkalaisen enää voi pakottaa nukkumaan. :D Ala-asteikäisten kanssa toki vanhempien velvollisuus.
[/quote]
no meillä valot sammuu kello 21. Kännykät kerätään yön ajaksi kaappiin. modermista vireat pois. hyvin nukkuuvat

Vierailija
42/94 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lapsuudenkodissa sääntö, että teini-iässä nukkumaan piti mennä klo 22:30. Ja tätä sääntöä piti noudattaa, kunnes täysi-ikäisenä muutin kotoa pois. Päiväkotiaikana ja ala-asteen 1-2 luokilla nukkumaan piti mennä heti pikku kakkosen jälkeen, eli klo 18. Ai että inhosin tätä, mutta kai vanhemmilla pointti oli. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä viitti.

Meillä on vielä lomaa kaksi viikkoa ja koulussa muksut ehtivät olla kolme päivää ja sitten lähdetään taas viikon reissuun.

Kyllä se tasaantuu sitten ajan kanssa. Ehkä ovat sitten väsyneempiä alkuun, mutta se tasottuu ajan kanssa.

Eikä noiden koulussa alussa edes tule läksyjä, se on semmoista pehmeetä laskua jne.

Seiskalle ja ysille menevät muksut.

Vierailija
44/94 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:32"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:28"]

Mielenkiinnosta kysyn, miten 12-vuotiaan saa väkisin nukkumaan? Menee sänkyyn, ei puhelimia tms ja hämärä huone (tai pimeä). Silti nukahtaa yleensä vasta 12 jälkeen, herää kyllä ihan virkeänä kouluun. Jos nukahtaa vaikkapa 22, herää jo viideltä.

[/quote]

Meillä ihan sama homma 9-vuotiaan kanssa.

Pitäisikö kenties antaa nuijanukutus tai jotain että nukahtaa heti kun pää osuu tyynyyn?

[/quote]

Mun pojalla ongelma ilmeni jo 2-vuotiaana. Lisättiin ulkoilua elämään ja nyt on urheileva 12v, joka nukkuu n 9 tuntia yössä, joskus harvoin enemmänkin.

Vierailija
45/94 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:07"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:43"]

Voisitteko opet vaikuttaa siihen, että kahdeksan aamut jäisivät historiaan? Tuskaa koko perheelle. Ja kyllä, kovasti yritetään, ajoissa sänkyyn, liikuntaa harrastetaan ja rajoitetaan ruutuaikaa illalla. Ei vaan herätä lypsylle viideltä, kuten ei nykyään suurin osa muistakaan ihmisistä nykyään.

[/quote]

Tiesitkö, että suurin osa ihmisistä tekee 8-16 työaikaa?

Opet eivät muuten määrää koulun alkamisesta vaan se on ihan muista asioista kiinni. Liity koulun johtokuntaan ja esitä, että koulut alkaisivat klo 10. Ainakin ekaluokan vanhemmat varmaan vastustavat, kun aamupäivähoitoa ei tarjota useimmissa kunnissa.
[/quote]

Tiedän että opettajat ei ainakaan tee.

Vierailija
46/94 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:35"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:11"]

Voisitteko opettajat pliis suunnitella lukujärjestyksenne niin, ettei kellään olis kasin aamuja. Moneessa tutkimuksessa jo todettu, ettei aamu ole oppimiselle otollisin aika...

http://www.uusisuomi.fi/tiede-ja-ymparisto/65752-tutkimus-koulu-alkoi-25-min-myohemmin-merkittava-vaikutus-nuoriin

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288588159978.html

http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1305867641460

http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/antakaa_koululaisten_nukkua_

[/quote]

Luuleeko joku vielä, että opettajat itse päättävät työaikansa. Voin kertoa, että eivät päätä. Nykykoulu pyörii täysin eri reunaehdoilla kuin ammoisina aikoina. Aineenopettajajärjestelmässä (yläkoulu, lukio) on kyse todella monesta eri asiasta, jotta lukujärjestyksen tekeminen edes onnistuu. Jos jokainen opettaja itse tekisi lukujärjestyksensä, millaisethan olisivat oppilaiden työjärjestykset? Myöskin alakoulun puolella tulee esille samat asiat, on kieltenopettajia, erityisopettajia ja eri aineisiin erikoistuneita opettajia, jotka eivät todellakaan tule töihin luokanopettajan määräämän aikataulun puitteissa.

Kuka työjärjestykset sitten laatii: rehtori. Kenen antamilla suuntaviivoilla: esimiehensä (opetuspäällikkö tms). Kenen ohjeistuksesta hän puolestaan toimii: kaupungin luottamushenkilöiden, jotka te itse olette vaaleilla valinneet sivistys-, opetus- tai vastaavaan lautakuntaan. Näin tämä homma pyörii!

[/quote]

Mä teen itse lukujärjestykseni, rehtori hyväksyy sen.

t: luokanopettaja

Vierailija
47/94 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:07"]

Kerrohan mitä ihmettä sä teet kuuden aikaan aamulla? Mä en keksisi mitään tekemistä, kun kerrostalossa ei voi möykätä kovin aikaisin. Telkkarista ei tule mitään, kaupat ovat kiinni, netissä ei porukkaa liiku vielä, joten mitä? Istua nököttäisin sohvalla seinää tuijottaen kolmisen tuntia, että vois alkaa sitten vaik siivoamaan, juu ei. Sitäpaitsi ilta/yövirkkuna ei todellakaan uni tule ennen yhtä yöllä, vaikka heräisin aikaisin aamulla, niin iltaa kohden piristyy.

[/quote]

Tämä on varmaan jonkun syrjäytyneen puhetta? Et taida olla työelämässä mukana. Kaltaistesi ihmisten lapset ovat hyvin hankalia pitää koulussa muun ryhmän mukana. Jos vanhemmat jäävät aamulla nukkumaan kun lapset lähtevät kouluun, tällä annetaan sellainen esimerkki, että aamulla ei todellakaan ole mitään järkeä herätä kuudelta.

Mutta jos ihan uusavuttomalle lähden tätä avaamaan niin klo 6 herätys. Voit laittaa televisiosta vaikkapa aamu-tv:n auki. Käydä vessassa, aamupesulla. Sitten alat tehdä aamupalaa, laitat puurot tulemaan, leivät paahtumaan. Jos on lapsia, käyt herättelemässä heitä. Jos ei ole lapsia, voit lukea vaikkapa aamun lehteä, netissä tai paperilla. Sitten käyt suihkussa, suihkun jälkeen varmaan meikkaat, jos olet nainen tai ts. Sitten puet vaatteet päälle. Jos on lapsia niin varmaan tässä samassa ajassa sinun pitää katsoa, että lapsetkin syövät aamupalan ja pukevat. Jos perheessä on teini-ikäisiä, alkaa suihkussa olla ruuhkaa viimeistään seitsemän aikaan. Sitten viet lapset tarhaan ja menet itse töihin. Tai laitat lapset fillarin selässä kouluun. Tai sitten vaan lähdet itse töhin.

Tai sitten tosiaan jäät siivoilemaan kämppääsi ja tappamaan aikaa nettiin kun muut menevät ansiotyöhön. Jos on lapseton niin vastuu on vain omasta elämästä. Jos on lapsia, niin on vastuullista näyttää jälkikasvulle edes vähän esimerkkiä siitä miten elämässä toimitaan vaikka itse on syystä tai toisesta jäänyt arjen rutiinien ulkopuolelle.

Vierailija
48/94 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tässä kyse nyt kesäloman jälkeisestä ymmärrettävästä koulunaloituskrapulasta(kun totuttu lomalla LOMAILEMAAN) vai yleensä siitä että lapset menevät turhan myöhään yöunille kouluaikana eivätkä jaksa opiskella?

[/quote]

Aloituksen voi ymmärtää molemmilla tavoilla. Koulunaloituskrapula vaivaa myös opettajia. Enemmän koulussa on silti talven aikaan aamuisin väsyneitä oppilaita kuin opettajia, joten kysymys on myös siitä, että oppilaat nukkuvat liian lyhyitä yöunia koko lukuvuoden aikana.

Vierailija
49/94 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne lapset, mutta ne lukiolaiset. Argh... Takapenkki nuokkuu energiajuomatölkki kädessä pipot päässä ja ihmettelee kun tulee kurssista huono arvosana. Eikä niihin voi enää vanhemmatkaan vaikuttaa. Onneksi ne on jo niin isoja, ettei mun tarvi niitä paimentaa, niiden ei oo mikään pakko edes olla siellä lukiossa, mutta silti ärsyttää.

Vierailija
50/94 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysty korjaamaan unirytmiä nyt kun lapset ei saa möykän takia unta. Eilen yönä jumputettiin kaupungin siunauksella myöhään yöhön, ja tänä yönä sama homma. Huomenna ei enää oikein ehdi korjata rytmiä maanantaiaamuksi.

Vierailija
51/94 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/antakaa_koululaisten_nukkua_

"Voidakseen hyvin teini-ikäisten pitäisi nukkua keskimäärin yhdeksän tuntia yössä."

Moneltako pitää mennä sänkyyn, jos unen tulemiseen menee tunti ja aamulla kello soi 7.00?

Digiboxi, Katsomo, Ruutu ja YLE Areena on keksitty sitä varten, että ohjelmat voi katsoa myös muulloin kuin ne esitetään televisiossa.

Vierailija
52/94 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä koulut muka ovat jo alkaneet?

Vierailija
53/94 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:25"]

Ei kuulu pätkääkään teille "opet".

[/quote]

No meillehän se valitettavasti kuuluu. Vähien unien seuraukset näkyvät siellä oppitunnilla. Sitten tulee huonoja koenumeroita, kun on nukuttu koulussa, ja te Vuoden Vanhemmat alatte määkiä, että on huono opetus.

Vierailija
54/94 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:43"]

Voisitteko opet vaikuttaa siihen, että kahdeksan aamut jäisivät historiaan? Tuskaa koko perheelle. Ja kyllä, kovasti yritetään, ajoissa sänkyyn, liikuntaa harrastetaan ja rajoitetaan ruutuaikaa illalla. Ei vaan herätä lypsylle viideltä, kuten ei nykyään suurin osa muistakaan ihmisistä nykyään.

[/quote]

Se ei ole kiinni opettajista vaan koulutuslautakunnasta, johon valitaan jäsenet poliittisesti. Meidän kunnassa siihen ei kuulu yhtään opettajaa, kylläkin useampia kalastajia ja maanviljelijöitä. Jos minusta olisi kiinni, koulupäivät alkaisivat vasta siinä kymmenen aikoihin, itsekin kun olen illan virkku aamun torkku.

Vierailija
55/94 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida kaikkien rytmi niin helposti kääntyä. Itse olen luonnostani yönkukkuja ja huonouninen. En nyt muista oliko se yläasteella vai ala-asteella, kun ensimmäisen kerran valvoin koko yön kun en saanut unta. Helppoa ei ole ollut sen jälkeenkään. Vaikka minulla olisi paljonkin univelkaa, niin virkistyn aina kun pääsen pitkäkseni ja uni ei tule. Töihin joudun heräämään viideltä, joten nukkumaan pitäisi mennä klo 21, mutta ei tule kuuloonkaan että uni maittaisi tuohon aikaan.

Vierailija
56/94 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpön höpön näitä rytmejä. Olin rauhallinen kympin tyttö koulussa ja aina valvoin melko myöhään. Samoin oma lapsi nyt. Miksi pakottaisin sänkyyn joskus alkuillasta, mun mielestä sellainen on kiduttamista jollei toista väsytä. Päiväkotilainenkaan ei meillä saa unta vielä ysiltä saatika koululainen. Pirteinä ja reippaina ovat aina olleet ryhmässä tai luokassa ja kilttejä kavereille. Ei koskaan ole tullut sanomista käytöksestä tai väsymyksestä. Perheiden pulmat on kyllä täysin muualla ja moni laittaa alkuillasta petiin vain ja ainoastaan, koska ei jaksa viettää lasten kanssa aikaa. ja se on mielestäni paljon suurempi ongelman lähde, yhteisen ajan puute. Pelailu ja juttelu vanhempien kanssa iltaisin elvyttää enemmän kuin ylipitkät unet. 

Hyvinvoivassa perheessä lapdet kyllä syövät ja nukkuvat tarpeeseensa, ongelmat näissä ovat vanhempien päässä. 

Vierailija
57/94 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpön höpön näitä rytmejä. Olin rauhallinen kympin tyttö koulussa ja aina valvoin melko myöhään. Samoin oma lapsi nyt. Miksi pakottaisin sänkyyn joskus alkuillasta, mun mielestä sellainen on kiduttamista jollei toista väsytä. Päiväkotilainenkaan ei meillä saa unta vielä ysiltä saatika koululainen. Pirteinä ja reippaina ovat aina olleet ryhmässä tai luokassa ja kilttejä kavereille. Ei koskaan ole tullut sanomista käytöksestä tai väsymyksestä. Perheiden pulmat on kyllä täysin muualla ja moni laittaa alkuillasta petiin vain ja ainoastaan, koska ei jaksa viettää lasten kanssa aikaa. ja se on mielestäni paljon suurempi ongelman lähde, yhteisen ajan puute. Pelailu ja juttelu vanhempien kanssa iltaisin elvyttää enemmän kuin ylipitkät unet. 

Hyvinvoivassa perheessä lapdet kyllä syövät ja nukkuvat tarpeeseensa, ongelmat näissä ovat vanhempien päässä. 

Vierailija
58/94 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 23:20"]

Kerrohan mitä ihmettä sä teet kuuden aikaan aamulla? Mä en keksisi mitään tekemistä, kun kerrostalossa ei voi möykätä kovin aikaisin. Telkkarista ei tule mitään, kaupat ovat kiinni, netissä ei porukkaa liiku vielä, joten mitä? Istua nököttäisin sohvalla seinää tuijottaen kolmisen tuntia, että vois alkaa sitten vaik siivoamaan, juu ei. Sitäpaitsi ilta/yövirkkuna ei todellakaan uni tule ennen yhtä yöllä, vaikka heräisin aikaisin aamulla, niin iltaa kohden piristyy.

[/quote]

Tämä on varmaan jonkun syrjäytyneen puhetta? Et taida olla työelämässä mukana. Kaltaistesi ihmisten lapset ovat hyvin hankalia pitää koulussa muun ryhmän mukana. Jos vanhemmat jäävät aamulla nukkumaan kun lapset lähtevät kouluun, tällä annetaan sellainen esimerkki, että aamulla ei todellakaan ole mitään järkeä herätä kuudelta.

Mutta jos ihan uusavuttomalle lähden tätä avaamaan niin klo 6 herätys. Voit laittaa televisiosta vaikkapa aamu-tv:n auki. Käydä vessassa, aamupesulla. Sitten alat tehdä aamupalaa, laitat puurot tulemaan, leivät paahtumaan. Jos on lapsia, käyt herättelemässä heitä. Jos ei ole lapsia, voit lukea vaikkapa aamun lehteä, netissä tai paperilla. Sitten käyt suihkussa, suihkun jälkeen varmaan meikkaat, jos olet nainen tai ts. Sitten puet vaatteet päälle. Jos on lapsia niin varmaan tässä samassa ajassa sinun pitää katsoa, että lapsetkin syövät aamupalan ja pukevat. Jos perheessä on teini-ikäisiä, alkaa suihkussa olla ruuhkaa viimeistään seitsemän aikaan. Sitten viet lapset tarhaan ja menet itse töihin. Tai laitat lapset fillarin selässä kouluun. Tai sitten vaan lähdet itse töhin.

Tai sitten tosiaan jäät siivoilemaan kämppääsi ja tappamaan aikaa nettiin kun muut menevät ansiotyöhön. Jos on lapseton niin vastuu on vain omasta elämästä. Jos on lapsia, niin on vastuullista näyttää jälkikasvulle edes vähän esimerkkiä siitä miten elämässä toimitaan vaikka itse on syystä tai toisesta jäänyt arjen rutiinien ulkopuolelle.

[/quote]

Olenpas minä tehokas äiti, kun kykenen äitiydestäni huolimatta lukemaan sanomalehteä aamulla! =D

Vierailija
59/94 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mailman vittumaisin ääni on herätyskellon soiminen. Sen keksijä olisi pitänyt hirttää, ampua ja polttaa vielä varmuuden vuoksi. En millään tajua miksi arki on 8-16? Yhtä hyvin se voisi olla 10-18. Silkkaa sadismia vaatia liian aikaisia herätyksiä. Samalla voi kysyä miksi 8 tuntia kun ihminen on tutkitusti tehokas 6 tuntia?

Mulle passaa heti palkan alennus jos työpäivä lyhenee kuuteen tuntiin. Nuo helvetin aikaiset heräämiset ei sovi kuin harvojen friikkien normaaliin vuorokausi rytmiin. Ajatelkaa edes lapsia, vähän inhimillisyyttä kiitos.

Vierailija
60/94 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 09:53"]

Olen kyllä aika hämmästynyt tästä keskustelusta. Eli ilmeisesti joissain perheissä lapset saavat vapaasti riekkua yömyöhään koska "ei ne kuitenkaan siellä sängyssä nuku/yhteiskunnan kellonajat on ihan väärät meidän perheelle/en itsekään saisi nukuttua, joten lapsenikaan ei ole pakko".

Ette sitten yhtään ajattele sitä lastanne? Ei se lapsi tajua mennä nukkumaan, ellei vanhemmat ohjaa. Sitten aamulla ollaankin todella väsyneitä muutaman tunnin unen jälkeen, ja väsymystä puretaan koulussa riehumalla ja kiukuttelemalla. Ja vanhemmat vain päivittelevät, että koulut alkavat ihan väärään aikaan, me ei nukkumaanmenojamme muutella.

Huhhuh... Tsemppiä opettajat.

[/quote]

Oletko ihan oikeasti noin tyhmä vai naivi? Arkisin lapset laitetaan meillä sänkyyn yhdeksältä. Tunnin saavat lukea kirjoja tai sarjiksia jos haluavat. Puhelimet, tabletit, tietsikat ja tv on pois sen yhdeksän jälkeen. Silti se nukahtaminen on vaikeaa. Liekö perinnöllistä kun en itse saa koskaan unta ennen puoltayötä?

Itse olen tavallaan tottunut siihen että aamulla on silmät ristissä ja ajatus alkaa toimia vasta kahvin (piristeen) jälkeen. Eikä meillä aamuisin paljon puhuta. Jokaista ärsyttää ihan kaikki. Todella vähästä menee hermot niin kaikki koitetaan olla ärsyttämättä toisiamme. Vkl ja lomilla ihan eri meno. Jokainen saa herätä omaan tahtiin, kukaan ei kiukuttele. Jopa teini kestää huulen heittoa kun nousee viimeisenä.

Sanonpa vain että paljon pahaa mieltä johtuu liian aikaisin alkavasta pakko heräämisestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan