Musiikki häiritsee Helsingissä, entä muualla Suomessa?
Kauhea itku ja hammasten kiristys on joillakin helsinkiläisilllä kun jaksavat valittaa esim. nyt flow- festivaalista.
Olen itse helsinkiläinen, ja ihmettelen kovasti tätä valittamista. Mun parvekkeelle kuuluu stadionin konsertit ja aina nautin niistä:). Nyt festarijärjestäjät aikovat etsiä jonkun muun kaupungin ensi kesäksi ja muut kaupungit ottavat riemusta kiljuen festari vastaan. Ravintolat, kaupat, hotellit ja pienimmätkin nakkikioskit tekevät tiliä. Helsingille ei kelpaa. Muutama melusta nillittäjä ajaa turistitkin pois.
Kiinnostaisi tietää, miten esim. Tampereella Tammerfest sujui? Onko melusta valittajia? Nykyään on vaikka mitä kaupunkifestareita, Helsinki taitaa olla ainoa joka rajoittaa tuota soittoaikaa noin naurettavasti.
Olen itse jo 47v. Ärsyttää silti tämä melu- höpötys. Viikonloppuiltoina vaikka 02 asti paukuttaisivat musiikkia, olis kiva heille, jotka siellä käy. Talvella ehditään mököttämään.
Kertokaa siis Tampere ja Turku, Seinäjoki jne miten teillä menee näiden festareiden kanssa??
Kommentit (142)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:30"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:19"]Mutta siis onko ap esim. oikeasti sitä mieltä, että 18 h bassonjytkettä 15 km:n päässä on normaalia? Kun kyse on tasan lavan sijoittamisesta. Siksihän se ärsyttää, kun se on järjestäjien tietoinen valinta. Ja toki lähiöiden asukit, joille tapahtumien melu ei ole yhtä arkista kuin keskustan asukkaille kiinnittävät siihen enemmän huomiota ja siksi varmaan valittavatkin herkemmin. [/quote] No eihän sitä ole 18h/pv, että jos nyt oikeasti ei kestä n. 9-10 tuntia/pv kovempaa "mökää" muutaman kerran vuodessa ja viikonloppuna, niin kannattaa muuttaa metsän keskelle. Ja tuskin päiväsaikaan tuollaista edes huomaa, kun varmasti on muutakin tekemistä kuin vahdata festaria. Tietty valittajat nyt tarkoituksella hakeutuu johonkin lähistölle, että saa siunailla seuraavat 12kk muiden samanhenkisten kanssa kuinka sieltä kuului niin kovaa jytkettä, vaikka todellisuudessa ei heidän omaan kotiinsa kuulu mitään. Tyypillistä.
[/quote]
Haloo! Mä asun LÄHIÖSSÄ! Eli metsän keskellä! Ja kuten edellinen kirjoittaja sanoi: jos kuuluisikin musiikkia. Mutta kun kuuluu vaan mökää.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:31"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 22:55"]
Tamperelainen tässä. Just viime viikolla joku aloitteleva kiteeläinen bändi heitti keikan Ratinan stadionilla, Kissanmaalle asti kuului niin hyvin että biisit tunnisti :D Ei valittamista - roskaa ehkä tulee jonkin verran kaupungissa, mutta toisaalta pullot kyllä kerätään talteen tosi nopeasti.
[/quote]
Kaleva komppaa tätä. Hyvin kuului ja keikan lopuksi ollut ilotulitus jytisi oikein kunnolla. Mutta ei haittaa, kuuluu minusta kaupunkielämään tällaiset ajoittaiset äänet. Minusta kaupunki on kaikkia varten, myös niitä juhlijoita. Mieluummin elävä kaupunki ja melua muutamana viikonloppuna vuodessa kuin kuollut kylänraitti. Kunhan vain kaikki muistaisivat juhlia siististi roskaamatta ja vetämättä liikaa päihteitä.
Ihan perheellinen, keski-ikäinen olen.
[/quote]
No, mitä veikkaatte. Mahtuuko Ratinan ja Kissanmaan väliin joku, jota melu haittasi? Entäs, kun täällä melu kantaa melkein viisinkertaisen matkan? Totta kai siihen välimatkaan mahtuu ihmisiä, jotka valittavat. Tänä vuonna järjestäjät sanoivat, että ovat järjestäneet asiat niin, ettei vastaavaa melua enää kuulu. Ja kuitenkin kuuluu. Varmasti sekin ärsyttää muutamia. Se joukko, jolle tämä bassonjytke nyt kuuluu käsittää vähintääkin kymmeniätuhansia ihmisiä. Totta kai joku valittaa.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 22:36"]
Juuri uutisoitiin että Turussa ei tullut YHTÄÄN valitusta DBTL:n melusta.
[/quote]
Niin, aivan! Tätä mä olen tässä ajanut takaa. Miksei muualla kiukutella tästä? Siksi kun muut kaupungit ymmärtää turistien tuoman rahavirran ja positiivisen imagon jne. Helsinki ei. Joku Viikistä kommentoi teknosta ja uhkaili kattilankansilla jne jotakin kommentoijaa..No, aika huono. Mä en tod. pidä teknosta yms. Mutta ihan oikeasti, ei mulla maailma kaadu jos pari iltaa vuodessa teknoa joku paukuttaisi yöhön asti ja jengi tykkää. Bassonjytke ei kuulosta kattilankansien paukuttelulta, jopa minä, vanha rouva ymmärrän sen ( ja kuulen korvillani).
[/quote]
Siis kuuluuko tää bassonjytke sulle? Ei vissiin, jos Stadikan keikat kuuluu. Tää alkaa oikeasti puuduttamaan. Ekat neljä tuntia meni ihan ok. Nyt jo hapottaa. Ja ei, ei voida lähteä viikonlopuksi minnekään, kun lasten pitäisi päästä normaaliryhmiin, kun arki alkaa maanantaina. Ei sillä, en mä tästä valituksia tee, mutta on vähättelyä järjestäjiltä väittää, että ääni kantaisi Herttoniemeen, kuten olivat jossain todenneet. Enkä mä tästä nauti. Ikävää, jos se tekee sinut surulliseksi. Hyvin ymmärrän, jos joku tekeekin valituksen. Lähempänä on varmaan jo tosi kova jumputus.
[/quote]
En mä kyllä surullinen ole. En tiedä oliko tämä kommentti mulle? Ikävää jos teillä noin on ongelmia nukkumisten kanssa. En tiedä, ei ole lapsia. Jotenkin ihmettelen, miten 2 iltaa vuodessa voi laittaa koko elämän sekaisin? Eikä ne nyt soita edes aamuun asti? Mutta jos on noin pahoja uniongelmia tai vaikea löytää arkirytmiä, uskoisin että tämä Weekend ei ole syyllinen. Kaikella ystävyydellä, en halua loukata.
Ap
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:30"]
Ja tuskin päiväsaikaan tuollaista edes huomaa, kun varmasti on muutakin tekemistä kuin vahdata festaria. Tietty valittajat nyt tarkoituksella hakeutuu johonkin lähistölle, että saa siunailla seuraavat 12kk muiden samanhenkisten kanssa kuinka sieltä kuului niin kovaa jytkettä, vaikka todellisuudessa ei heidän omaan kotiinsa kuulu mitään. Tyypillistä.
[/quote]
Mä olen ollut sairauslomalla kotona tän päivän. Huono sattuma, mutta minkäs teet. Eikä siinä, mä pidän festareista, mutta tää pelkkä basso oikeasti alkaa jo koskemaan päähän. Harmittaa, ettei järjestäjät reagoineet viime vuoden valituksiin tosissaan, koska osanottajille varmasti kiva tapahtuma. Mulle ei. Se ei edelleenkään tarkoita, että tekisin asiasta valitusta. Mutta jota kuta tämä tapahtuma ärsyttää varmasti enemmän ja he sitten saattavat valittaa. Heillä on siihen oikeus, vaikka palstalla eri mieltä oltaisiinkin.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:09"]
Asun Jyväskylässä ja meille kuuluu niin rallien aikana olevat mökät, SuomiPop festarit yms tapahtumien musiikit. Koskaan ei ole haitannu (paitsi ku ollu huono esiintyjä :D). Ralleissa ärsyttää ainoastaa ne kopterit mitkä laskee maihin joskus 23 ja nousee ilmoille 7 kieppeillä aamusta. Enkä todellakaan halua valittaa noista! :) Ihana vaan et ees joskus kuuluu jotain mökää.
[/quote]
Ihanaa että on elämää:). Terkut Jyväskylään. En ole koskaan käynyt, noloa juu:). Ap
Jumpjumpjumpjump...Tänne Hertsikaan kuuluu kyllä myös yleisön huuto ja aplodit! Kun avaa ikkunat, jumputus kuulostaa paremmalta,ei resonoi kiviseinistä. Ihan kivaa vaihtelua!
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:04"]Oulussa Jalometalli-festarit. Tuirassa asti raikaa...
[/quote]
Kuuluu myös Saarelaan asti. Täältä n.9-10 km keskustaan :) tänne kuuluu aina kaikki festarit jotka Oulussa järkätään. Joki kantaa äänen tosi kauas. Ei mikään ihme että Tuirassa kuuluu. :D Vai oliko tuo vitsi?
Olin Mötley Crüen keikalla stadissa joskus 2012? Tai 2013 milloin se nyt olikaan. Oli mahtava keikka ja HUUTO oli kuulemma kuulunut kauas :) siis yleisön huuto
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:11"]
Ap, ne stadikan keikathan loppuvat nyt vähäksi aikaa, kun siellä alkaa remontti. Ei siis siksi, ettei Helsingille kelpaisi. Hämeenlinnan Kantola on nyt sisäänajettu, niin siellä varmaan raikaa ensi vuonna. Ja kaupunki kiittää kaikista euroista, mitä sinne kannetaan yrittäjiä avittamaan.
[/quote]
Totta, en muistanutkaan. Harmi, mutta Jari Sillanpää sentään parin viikon päästä:D.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:40"]
En mä kyllä surullinen ole. En tiedä oliko tämä kommentti mulle? Ikävää jos teillä noin on ongelmia nukkumisten kanssa. En tiedä, ei ole lapsia. Jotenkin ihmettelen, miten 2 iltaa vuodessa voi laittaa koko elämän sekaisin? Eikä ne nyt soita edes aamuun asti? Mutta jos on noin pahoja uniongelmia tai vaikea löytää arkirytmiä, uskoisin että tämä Weekend ei ole syyllinen. Kaikella ystävyydellä, en halua loukata.
Ap
[/quote]
Sulla on ollut niin vaikeeta hyväksyä se, että joitain tämä ärsyttää. Nämä 2 iltaa osuvat siihen kohtaan, jolloin koululaisten pitäisi viimeistään kääntää rytmi normaaliksi. Täällä lähiöissä tällainen melumäärä on poikkeuksellista, joten se oikeasti voi häiritä, kun siihen ei ole tottunut. Siksi se venyttää näitä suht kriittisiä iltoja. Esimerkiksi meidän lasten pitäisi mennä nukkumaan viimeistään kahdeksalta, ymmärtänet, että siksi ei erityisesti auta, vaikka soitto lakkaa ennen aamuyötä. Meidän koko elämä ei mennyt sekaisin, mutta arkirytmin saimme juuri käännettyä ja nyt jumputus häiritsee lasten unta. Koska asumme kaukana tapahtumapaikasta, se on mielestäni kohtuutonta, sillä paremmilla järjestelyillä häiriöitä olisi voitu vähentää.
Nuo melurajat on ihan älyttömiä. Kyllä isojenkin festareiden pitäisi saada soittaa normaalisti ainakin neljään, kuten pienemmätkin.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:19"]
Mutta siis onko ap esim. oikeasti sitä mieltä, että 18 h bassonjytkettä 15 km:n päässä on normaalia? Kun kyse on tasan lavan sijoittamisesta. Siksihän se ärsyttää, kun se on järjestäjien tietoinen valinta. Ja toki lähiöiden asukit, joille tapahtumien melu ei ole yhtä arkista kuin keskustan asukkaille kiinnittävät siihen enemmän huomiota ja siksi varmaan valittavatkin herkemmin.
[/quote]
En tiedä mitä tarkoitat normaalilla?? Enkä tiedä mitään järjestäjien tietoisesta valinnasta sijoittaa lava... en osaa vastata, oli kummallinen kysymys. En siis ole mikään festareiden järjestäjätahon edustaja.
Mua ei haittaa jos pari pvää vuodessa soi tekno. Tai joku muu paska ( Sori te teknoihmiset, yritän kuitenin puolustaa teidän festaria). En ole niin herkkä, ettenkö pärjäisi sen loppuvuoden kuitenkin. En vain ymmärrä tuota melu- kiukuttelua. Peace.
Turussa päättyi just Aurafest tältä illalta. Hyvin raikasi, viimeisenä Elastinen ja yleisön huuto joen toiselle puolellekin. Ei häirinnyt, sen verran harvoin noita tapahtumia on. Huomenna toinen festpäivä :)
Öö mä asun töölössä enkä ole kuullut mitään koko iltana!
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 00:02"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:19"]
Mutta siis onko ap esim. oikeasti sitä mieltä, että 18 h bassonjytkettä 15 km:n päässä on normaalia? Kun kyse on tasan lavan sijoittamisesta. Siksihän se ärsyttää, kun se on järjestäjien tietoinen valinta. Ja toki lähiöiden asukit, joille tapahtumien melu ei ole yhtä arkista kuin keskustan asukkaille kiinnittävät siihen enemmän huomiota ja siksi varmaan valittavatkin herkemmin.
[/quote]
En tiedä mitä tarkoitat normaalilla?? Enkä tiedä mitään järjestäjien tietoisesta valinnasta sijoittaa lava... en osaa vastata, oli kummallinen kysymys. En siis ole mikään festareiden järjestäjätahon edustaja.
Mua ei haittaa jos pari pvää vuodessa soi tekno. Tai joku muu paska ( Sori te teknoihmiset, yritän kuitenin puolustaa teidän festaria). En ole niin herkkä, ettenkö pärjäisi sen loppuvuoden kuitenkin. En vain ymmärrä tuota melu- kiukuttelua. Peace.
[/quote]
Normaalia siten, että onko joku muu tapahtuma, jonka äänet kantautuisivat yhtä kauas? Lähes keskustasta Vantaalle? Että eikö siinä mennä jo kohtuuttoman rajoilla? Kun kuitenkin muut tapahtumat häiritsevät huomattavasti pienempää porukkaa ja aiheuttavat siksi vähemmän närää.
Mun lähiössäni asuu valtavasti ikäihmisiä. Voin kuvitella, että osa heistä on kokenut tän hyvin ikäväksi ja saattavat kiukutella. Järjestäjät eivät käsittääkseni edelleenkään tunnusta, että ääniä edes kuuluisi näin kauas, he puhuvat Herttoniemenrannasta ja ovat sinne jakaneet jotain varoituslappuja. Tällainen vähättely ei erityisesti paranna tilannetta.
En ymmärrä sitäkään, miksi haluat liioitella muiden reaktioita. Mua ärsytti jumputus. Se loppui, ei ärsytä enää. Ei mulla mikään mennyt pilalle, vaikka ilmaisin negatiivisen tunteen. Jollakulla täällä on oikeasti voinut mennä yö pilalle ja jollekulle se on voinut olla iso juttu. He sitten saattavat valittaa, koska eläkeläisväestön esim. tuskin voidaan odottaa pitävän kirjaa nuorisotapahtumista ja odottavan niitä tai tietävän milloin ne loppuvat?
"ja vielä viikonloppuna, en ymmärrä miten voi ärsyttää. "
Kaikki meistä ei työskentele vain toimistoaikoina ja viikonloppuunkin sattuvaan työvuoroon olisi kiva mennä hyvin nukkuneena. No jotkuthan nukahtavat vaikka hammaslääkärin tuoliin, mutta toiset meistä eivät nuku kovin helposti.
Toisekseen haluan itse valita minkä tyylilajin musiikkia kuuntelen ja milloin, ja koskaan en halua kuunnella mitään seinien läpi epätasaisesti suodattunutta ja muutenkin matkalla vääristynyttä "musiikkia".
Minulla on parevekkelta suora näkyvyys Suvilahteen, jossa järjestetään joka kesä useita festareita. Kyläsaareen on ehkä joku 5 kilometriä. Silti tuo Weekend Festivalin tarjonta kuului tänne ensimmäisenä Kyläsaaren vuonna paremmin kuin yhdenkään Suvilahdessa koskaan järjestetyn festarin.
Aivan naapurustossa pitää vielä sitten elää niiden matalien ääniaaltojen kanssa, jotka pääsevät liikkumaan pitkiä matkoja vapaasti, ja jäävät sitten resonoimaan rakenteisiin. Stadikallahan nuo jäävät kivasti niiden 30 metriä korkeiden ja ja varmaan paikoin katsomoiden ansiosta yhtä paksujen seinien taakse, jos nyt yleensä bassotoisto on se pääasia siellä pidettävissä konserteissa - ja harvemminhan se on.
Korjaisin otsikkoa seuraavasti: Basso häiritsee Helsingissä, entä muualla Suomessa? Kyse on kuitenkin aika erilaisesta ääniärsykkeestä.
Tamperelainen tässä. Just viime viikolla joku aloitteleva kiteeläinen bändi heitti keikan Ratinan stadionilla, Kissanmaalle asti kuului niin hyvin että biisit tunnisti :D Ei valittamista - roskaa ehkä tulee jonkin verran kaupungissa, mutta toisaalta pullot kyllä kerätään talteen tosi nopeasti.
[/quote]
Kaleva komppaa tätä. Hyvin kuului ja keikan lopuksi ollut ilotulitus jytisi oikein kunnolla. Mutta ei haittaa, kuuluu minusta kaupunkielämään tällaiset ajoittaiset äänet. Minusta kaupunki on kaikkia varten, myös niitä juhlijoita. Mieluummin elävä kaupunki ja melua muutamana viikonloppuna vuodessa kuin kuollut kylänraitti. Kunhan vain kaikki muistaisivat juhlia siististi roskaamatta ja vetämättä liikaa päihteitä.
Ihan perheellinen, keski-ikäinen olen.