Musiikki häiritsee Helsingissä, entä muualla Suomessa?
Kauhea itku ja hammasten kiristys on joillakin helsinkiläisilllä kun jaksavat valittaa esim. nyt flow- festivaalista.
Olen itse helsinkiläinen, ja ihmettelen kovasti tätä valittamista. Mun parvekkeelle kuuluu stadionin konsertit ja aina nautin niistä:). Nyt festarijärjestäjät aikovat etsiä jonkun muun kaupungin ensi kesäksi ja muut kaupungit ottavat riemusta kiljuen festari vastaan. Ravintolat, kaupat, hotellit ja pienimmätkin nakkikioskit tekevät tiliä. Helsingille ei kelpaa. Muutama melusta nillittäjä ajaa turistitkin pois.
Kiinnostaisi tietää, miten esim. Tampereella Tammerfest sujui? Onko melusta valittajia? Nykyään on vaikka mitä kaupunkifestareita, Helsinki taitaa olla ainoa joka rajoittaa tuota soittoaikaa noin naurettavasti.
Olen itse jo 47v. Ärsyttää silti tämä melu- höpötys. Viikonloppuiltoina vaikka 02 asti paukuttaisivat musiikkia, olis kiva heille, jotka siellä käy. Talvella ehditään mököttämään.
Kertokaa siis Tampere ja Turku, Seinäjoki jne miten teillä menee näiden festareiden kanssa??
Kommentit (142)
Oulussa Jalometalli-festarit. Tuirassa asti raikaa...
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 22:54"]
Mä asun Tampereella n. 300 metriä esim. Tammerfestien lavasta. Voin kyllä sanoa, että kuuluu ja hyvin. Ei siinä lasta nukuteta. Mutta roskapaskan määrä tässä eniten riepoo. Blockfesteiksi lähden evakkoon tänä vuonna.
[/quote]
No kyllä mäkin ymmärtäisin, jos kilsan sisällä mun kotoa järjestettäisiin tapahtuma, että siitä kuuluisi melua. Nyt ko. tapahtuma on 10 km:n päässä ja se häiritsi silti mm. lasten nukuttamista, joskaan ei tehnyt sitä mahdottomaksi. Jos mä asuisin stadionin vieressä tai takapihalla olisi iso kenttä, jossa tällaisia kinkereitä voisi järjestää, voisin sanoa, että olisi se pitänyt jo muuttaessa hoksata, että näin käy. Kilometrien päähän voimakkaasti kuuluva ääni on musta jo kohtuuttoman rajamailla. Kun huomioidaan, että muut järjestäjät täällä Helsingissäkin kykenevät järkkäämään tapahtumansa niin, että todella häiritsevää ääntä kuuluu vain lähiseudulle.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 22:45"]
No ei ole ollut täällä paltamossa juuri ongelmaa musiikin suhteen. Joskus joku amispoppi raikaa parikymppisten bemarista..
[/quote]
Kiiitos ihanasta kommentista, en tiedä missä on Paltamo (pohjoisessa?) mutta terveisiä sinne. Selkeästi teillä ei ole meidän herkkänahkaisten kaupunkilaisten ongelmia:).
Mutta hei, ehdota teidän kunnan/kaupungin päättäjille että siirretään nämä kaupunkifestarit Helsingistä sinne teille!
Ap
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:01"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 22:56"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 22:41"]
Meille asti kuuluu tuo jytke. Ja asun Vantaalla!
[/quote]
Siellä on varmaan omat jytkeet Vantaalla:). Asun Hki kantakaupunki, ei kuulu mitään. Hetki sit vähän ehkä, en tiedä kuuluiko sieltä tai sit jotkut hipit mellastaa tuossa kadulla. Häiritseekö sua se jytke?
[/quote]
Ei ole omat jytkeet vaan kyseessä tuo flow festari. Koko päivän jumputus kuulunut. Meri ei niin kaukana tästä kuitenkaan, eli kyllä se kantautuu.
[/quote]
Nyt on Weekend, Flow ensi viikonloppuna.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:03"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 22:57"] [quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 22:39"]Kannattaa muistaa, että Helsingissä on paljon tapahtumia, joista ei valiteta. Tämä yksi häiritsee, koska sen äänet kantautuvat kilometrien päähän. Lisäksi kyseessä on suht tuore tapahtuma, joten mitenkään ei olla voitu tottua sen ääniin. Muakin ärsyttää tuo monituntinen bassojytke. Ei ärsyttänyt, kun kuului Metallican soitto. Eikä oikeasti ole ikinä mikään muu tapahtuma kaivellut. [/quote] Mua taas ottaisi päähän Metallican kitaranrämpytys ja epämääräinen mörinä, mutta makunsa kullakin. Normaalisti en itsekään kuuntele konemusiikkia/teknoa/"bassonjytkettä" kovinkaan usein, mutta kerta pari kesässä ei mua haittaa kuunnella tavanomaista enemmän. [/quote] Niin. No, mua taas se pelkkä basso alkoi tosiaan tympimään jo muutaman tunnin jälkeen. Muissa festareissa on sentään se hyvä puoli, että jos ei artisti nappaa omaan makuun, hän lopettanee kohtuullisen ajan sisällä. Tässä tapauksessa bassoa kuuluu vajaat 10h/pvä. Pelkkää bassoa. [/quote] Ok, enpä väännä tästä enempää, sinä et tykkää, minä tykkään...sillain. Myöhäisillan jatkoja vaan.
[/quote]
Ei kannata vääntää juu. Jos tykkää, niin voi ostaa lipun ja mennä paikan päälle. Tyhmiähän ne on, kun ilmaiseksi sitä puolelle pk-seutua luukuttavat.
Tapahtumat eivät häiritse, mutta jokaöiset piknik-/pussikaljaseurueet kyllä. Haluaisin nukkua ikkuna auki kaikessa rauhassa, mutta jokaöinen ryhmäkaraoke Aikuisesta naisesta tai Viidennestätoista yöstä häiritsee unia senkin edestä. Kuseskelijat ovatkin sitten asia täysin erikseen.
Asun Jyväskylässä ja meille kuuluu niin rallien aikana olevat mökät, SuomiPop festarit yms tapahtumien musiikit. Koskaan ei ole haitannu (paitsi ku ollu huono esiintyjä :D).
Ralleissa ärsyttää ainoastaa ne kopterit mitkä laskee maihin joskus 23 ja nousee ilmoille 7 kieppeillä aamusta.
Enkä todellakaan halua valittaa noista! :) Ihana vaan et ees joskus kuuluu jotain mökää.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:04"]Oulussa Jalometalli-festarit. Tuirassa asti raikaa...
[/quote]
:DDad Tuirahan onkin niin julmetun kaukana Kuusisaaresta :DD
Ap, ne stadikan keikathan loppuvat nyt vähäksi aikaa, kun siellä alkaa remontti. Ei siis siksi, ettei Helsingille kelpaisi. Hämeenlinnan Kantola on nyt sisäänajettu, niin siellä varmaan raikaa ensi vuonna. Ja kaupunki kiittää kaikista euroista, mitä sinne kannetaan yrittäjiä avittamaan.
Jooh musiikki kuuluu koko weekend ajan tänne meille ja lapsi huutaa, kun ei saa unta.Haistakaa pitkä v/ttu . Kertokaa minne laitan palautetta?? Tällaisia roskatapahtumia ei koskaan tänne..
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:10"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:04"]Oulussa Jalometalli-festarit. Tuirassa asti raikaa... [/quote] :DDad Tuirahan onkin niin julmetun kaukana Kuusisaaresta :DD
[/quote]No joo :D Mut täällä Tuiran kauimmaisessa mahdollisessa päässäkin.
Mutta siis onko ap esim. oikeasti sitä mieltä, että 18 h bassonjytkettä 15 km:n päässä on normaalia? Kun kyse on tasan lavan sijoittamisesta. Siksihän se ärsyttää, kun se on järjestäjien tietoinen valinta. Ja toki lähiöiden asukit, joille tapahtumien melu ei ole yhtä arkista kuin keskustan asukkaille kiinnittävät siihen enemmän huomiota ja siksi varmaan valittavatkin herkemmin.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:14"]Jooh musiikki kuuluu koko weekend ajan tänne meille ja lapsi huutaa, kun ei saa unta.Haistakaa pitkä v/ttu . Kertokaa minne laitan palautetta?? Tällaisia roskatapahtumia ei koskaan tänne..
[/quote]
Voi voi.... Kannattaa opettaa ne piltit nukkumaan melussakin, ei täydessä hiljaisuudessa. Tai annat valvoa ja nautitte musiikista koko perhe yhdessä. Nukutte aamupäivällä paremmin. Tosin nythän sen pitäisi jo olla loppunut/lopuillaan, että suht ajoissa muksu pääsee nukkumaan. Relaa vähän. ;)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 22:39"]
Kannattaa muistaa, että Helsingissä on paljon tapahtumia, joista ei valiteta. Tämä yksi häiritsee, koska sen äänet kantautuvat kilometrien päähän. Lisäksi kyseessä on suht tuore tapahtuma, joten mitenkään ei olla voitu tottua sen ääniin. Muakin ärsyttää tuo monituntinen bassojytke. Ei ärsyttänyt, kun kuului Metallican soitto. Eikä oikeasti ole ikinä mikään muu tapahtuma kaivellut.
[/quote]
Mä olin Metallicaa katsomassa -90 luvun alussa Oulunkylässä:). Se oli iso juttu silloin. Ei oltu kaupunkifestareista kuultukaan aikaisemmin. Mun takaraivo näkyy lehtikuvissa IS ja HS :D. Nykyään kun mun partsille kuuluu kaikki stadikan keikat, olen onnistunut aina varaamaan lomareissut juuri silloin. jälkeenpäin on harmittanut. No, olihan tänä kesänä se One Directions, se teinityttöjen kirkumisbändi. ja parin viikon päästä Jari Sillanpää.
Musiikkimaku ei minuakaan miellytä tässä Weekendissä, mutta ei se yöunia vie ja jyskyttävät bassoa pari päivää, ihan ok. Nuoriso tykkää ja kaupunki on elävä ja elossa:). Aikaisemminkin sanoin, mökötetään sitten talvella:).
Ap
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:14"]Jooh musiikki kuuluu koko weekend ajan tänne meille ja lapsi huutaa, kun ei saa unta.Haistakaa pitkä v/ttu . Kertokaa minne laitan palautetta?? Tällaisia roskatapahtumia ei koskaan tänne.. [/quote] Voi voi.... Kannattaa opettaa ne piltit nukkumaan melussakin, ei täydessä hiljaisuudessa. Tai annat valvoa ja nautitte musiikista koko perhe yhdessä. Nukutte aamupäivällä paremmin. Tosin nythän sen pitäisi jo olla loppunut/lopuillaan, että suht ajoissa muksu pääsee nukkumaan. Relaa vähän. ;)
[/quote]
:D Relaa, kun väsynyt lapsi huutaa. Onnistunee helposti. Jatkossa bassoharjoituksia nukkumaanmenoaikaan.
Mun mielestä siis tää jytke edelleen on ärsyttävää ja jos tosiaan olisi pakko saada jatkaa myöhempään, niin sitten ehkä kannattaa vaihtaa kaupunkia, kun lupauksista huolimatta ei melun vähentäminen onnistunut. Tai vaihtaa edes aikaisempaan viikonloppuun. Ei muakaan lomalla tää haittais. Mä uskon, että meidän naapurustosta kuitenkin irtoaa tänä vuonna ainakin yksi valitus ja ymmärrän sen kyllä.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:14"]
Jooh musiikki kuuluu koko weekend ajan tänne meille ja lapsi huutaa, kun ei saa unta.Haistakaa pitkä v/ttu . Kertokaa minne laitan palautetta?? Tällaisia roskatapahtumia ei koskaan tänne..
[/quote]
Palautetta voi laittaa kirjaamoon:
http://www.hel.fi/www/ymk/fi/yhteystiedot/
Weekend varmaan siirtyy kuitenkin muualle melurajoitusten vuoksi, joten en tiedä, onko valituksesta mitään iloa.
Mä en näe tätä ongelmaa. Helsinkiin jää silti iso kasa festareita ja tapahtumia. Täällä ei mitenkään näivetytä, jos yksi tapahtuma lähtee. Jos Weekend häiritsee monia ja Weekendin järjestäjiä ärsyttää Helsingin säännöt ja rajoitukset, niin eikö ole kaikkien etu, että joku muukin kaupunki saa eloa ja vetovoimaa?
Koska tää kyseinen tapahtuma herättää eniten närää, niin sen poistuminen voisi tuoda muille festareille ja vastaaville helpommat ajat, kun jengi ei olisi yhtä ärsyyntynyttä.
Ihmettelin, että mikä jytke kuului. Ilmeisesti kuului meille asti. Asun 15 kilometriä keskustasta. En kyllä tiedä missä festari pidetään, mutta aika monta ihmistä jää meidän väliin. Nyt on hiljaista. Ennen Pasilassa asuessani nautin konserteista. Sinne kuului kunnolla eikä tuollainen jyly.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:19"]Mutta siis onko ap esim. oikeasti sitä mieltä, että 18 h bassonjytkettä 15 km:n päässä on normaalia? Kun kyse on tasan lavan sijoittamisesta. Siksihän se ärsyttää, kun se on järjestäjien tietoinen valinta. Ja toki lähiöiden asukit, joille tapahtumien melu ei ole yhtä arkista kuin keskustan asukkaille kiinnittävät siihen enemmän huomiota ja siksi varmaan valittavatkin herkemmin.
[/quote]
No eihän sitä ole 18h/pv, että jos nyt oikeasti ei kestä n. 9-10 tuntia/pv kovempaa "mökää" muutaman kerran vuodessa ja viikonloppuna, niin kannattaa muuttaa metsän keskelle. Ja tuskin päiväsaikaan tuollaista edes huomaa, kun varmasti on muutakin tekemistä kuin vahdata festaria. Tietty valittajat nyt tarkoituksella hakeutuu johonkin lähistölle, että saa siunailla seuraavat 12kk muiden samanhenkisten kanssa kuinka sieltä kuului niin kovaa jytkettä, vaikka todellisuudessa ei heidän omaan kotiinsa kuulu mitään. Tyypillistä.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 22:39"]Kannattaa muistaa, että Helsingissä on paljon tapahtumia, joista ei valiteta. Tämä yksi häiritsee, koska sen äänet kantautuvat kilometrien päähän. Lisäksi kyseessä on suht tuore tapahtuma, joten mitenkään ei olla voitu tottua sen ääniin. Muakin ärsyttää tuo monituntinen bassojytke. Ei ärsyttänyt, kun kuului Metallican soitto. Eikä oikeasti ole ikinä mikään muu tapahtuma kaivellut. [/quote] Mua taas ottaisi päähän Metallican kitaranrämpytys ja epämääräinen mörinä, mutta makunsa kullakin. Normaalisti en itsekään kuuntele konemusiikkia/teknoa/"bassonjytkettä" kovinkaan usein, mutta kerta pari kesässä ei mua haittaa kuunnella tavanomaista enemmän.
[/quote]
Niin. No, mua taas se pelkkä basso alkoi tosiaan tympimään jo muutaman tunnin jälkeen. Muissa festareissa on sentään se hyvä puoli, että jos ei artisti nappaa omaan makuun, hän lopettanee kohtuullisen ajan sisällä. Tässä tapauksessa bassoa kuuluu vajaat 10h/pvä. Pelkkää bassoa.
[/quote]
Ok, enpä väännä tästä enempää, sinä et tykkää, minä tykkään...sillain. Myöhäisillan jatkoja vaan.