Anoppi holhouksen tarpeessa? (avautuminen)
Kyse ei ole mistään ikälopusta, seniilistä ihmisestä, vaan työssäkäyvästä 53-vuotiaasta. Meillä on vastasyntynyt vauva, jota anoppi on tulossa katsomaan. Mies osti (!) äidilleen junalipun, jotta tämä pääsisi katsomaan vauvaa. Simppeli homma, radanvarsikaupungista X asemalle Y, josta mies poimii äitinsä mukaansa ja tuo autolla tänne meille. Meille pääsisi ihan kävellenkin asemalta, mutta kuulemma äitinsä ei osaa vaihtaa junaa. Mietin jo silloin, että voiko muka ihminen olla niin avuton ja tyhmä, mutten sanonut mitään.
NOH, nyt sitten anoppi soitti itkien (!!!) pojalleen Riihimäen asemalta, se on lahopää mennyt väärään suuntaan lähtevään junaan, enkä todellakaan ymmärrä miten se voi olla mahdollista. Tyyppi ruikutti puhelimessa vartin verran, ettei hän todellakaan voi mennä kysymään keneltäkään apua eikä varmasti osaa ostaa lippua eikä siis varmaan pääse enää koskaan Riihimäeltä pois ja kuolee sinne, joten ei auttanut muu kuin miehen lähteä hakemaan sitä autolla.
Voiko tuollainen oikeasti olla normaaliälyisen aikuisen ihmisen käytöstä, voiko noin tapahtua ns. "tavikselle"? Vai onko tuo nyt viimeinen osoitus siitä, että miehen puolelta ei periydy mitenkään tyydyttävä älykkyysosamäärä? Mies on ihan normaali, mitä nyt oli alkuun aivan uskomattoman avuton äitinsä höösättyä ja lellittyä piloille.
Kommentit (134)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 21:46"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 21:20"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 20:37"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 19:44"]Uskomatonta! Onko noin epäitsenäisiä naisia vieläkin olemassa. Joskus muinoin aviomies huolehti kaikesta ja vaimo oli sitten huuli pyöreänä, kun miestä ei enää ollutkaan. Ei osannut maksaa laskuja, ei osannut hankkia matkalippuja, ei osannut hakea asemalta oikeaa junaa jne. Ettei vaan olisi huomionkipeä nainen. Jotenkin ymmärtäisin asian, jos mummeli olisi jo likempänä yhdeksääkymppiä ja heikkonäköinen ja -kuuloinen. Mutta että työelämässä oleva viisikymppinen. Ei, ei, ei. [/quote] Ihan yhtä avuton kun ap. Ei ole mikään syy jos on kuusi päivää vanha vauva. Olis itse hypännyt junaan tai taksiin hakemaan anoppia ja tullessa käyneet kaupassa. Ei oo yhtään varaa haukkua anoppia. Ja kyllä, olisi se mies pärjännyt sen hetken vauvan kanssa. Mutta kun maataan perse homeessa ja roikutaan av:lla ja hoetaan minäninäminä. Vähän ryhtiä nyt. [/quote] Sektiohaava. 6 päivää aikaa. Ei silloin saa liikkua
[/quote]
MInä kävin tuossa vaiheessa kaupassa, haava oli siististi piilossa vaatteiden alla. Miksi naiset olettae, että sektio tekee liikuntakyvyttömäksi?
[/quote]
Silloin, kun minä synnytin, niin samassa huoneessa oli jo kuudetta päivää tuore äiti toipumassa sektiosta, ei liikkunut kuin vessaan. Että aikas liikuntakyvytön oli. Huomaa taas kuinka ei ymmärretä, että jokainen synnytys on erilainen ja jokainen synnyttäjä kokee sen omanlaisesti.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 21:46"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 21:20"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 20:37"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 19:44"]Uskomatonta! Onko noin epäitsenäisiä naisia vieläkin olemassa. Joskus muinoin aviomies huolehti kaikesta ja vaimo oli sitten huuli pyöreänä, kun miestä ei enää ollutkaan. Ei osannut maksaa laskuja, ei osannut hankkia matkalippuja, ei osannut hakea asemalta oikeaa junaa jne. Ettei vaan olisi huomionkipeä nainen. Jotenkin ymmärtäisin asian, jos mummeli olisi jo likempänä yhdeksääkymppiä ja heikkonäköinen ja -kuuloinen. Mutta että työelämässä oleva viisikymppinen. Ei, ei, ei. [/quote] Ihan yhtä avuton kun ap. Ei ole mikään syy jos on kuusi päivää vanha vauva. Olis itse hypännyt junaan tai taksiin hakemaan anoppia ja tullessa käyneet kaupassa. Ei oo yhtään varaa haukkua anoppia. Ja kyllä, olisi se mies pärjännyt sen hetken vauvan kanssa. Mutta kun maataan perse homeessa ja roikutaan av:lla ja hoetaan minäninäminä. Vähän ryhtiä nyt. [/quote] Sektiohaava. 6 päivää aikaa. Ei silloin saa liikkua
[/quote]
MInä kävin tuossa vaiheessa kaupassa, haava oli siististi piilossa vaatteiden alla. Miksi naiset olettae, että sektio tekee liikuntakyvyttömäksi?
[/quote]
Juu, kannata maata sängyssä viikkotolkulla ja sitten ihmetellä kun saa veritulpan, haava tukehtuu ja kasvaa kunnon kiinnikkeet.
Kyllä normaali ihminen toipuu niin, että viikon päästä pystyy ihan normi liikkumiseen.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 22:40"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 21:46"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 21:20"] [quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 20:37"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 19:44"]Uskomatonta! Onko noin epäitsenäisiä naisia vieläkin olemassa. Joskus muinoin aviomies huolehti kaikesta ja vaimo oli sitten huuli pyöreänä, kun miestä ei enää ollutkaan. Ei osannut maksaa laskuja, ei osannut hankkia matkalippuja, ei osannut hakea asemalta oikeaa junaa jne. Ettei vaan olisi huomionkipeä nainen. Jotenkin ymmärtäisin asian, jos mummeli olisi jo likempänä yhdeksääkymppiä ja heikkonäköinen ja -kuuloinen. Mutta että työelämässä oleva viisikymppinen. Ei, ei, ei. [/quote] Ihan yhtä avuton kun ap. Ei ole mikään syy jos on kuusi päivää vanha vauva. Olis itse hypännyt junaan tai taksiin hakemaan anoppia ja tullessa käyneet kaupassa. Ei oo yhtään varaa haukkua anoppia. Ja kyllä, olisi se mies pärjännyt sen hetken vauvan kanssa. Mutta kun maataan perse homeessa ja roikutaan av:lla ja hoetaan minäninäminä. Vähän ryhtiä nyt. [/quote] Sektiohaava. 6 päivää aikaa. Ei silloin saa liikkua [/quote] MInä kävin tuossa vaiheessa kaupassa, haava oli siististi piilossa vaatteiden alla. Miksi naiset olettae, että sektio tekee liikuntakyvyttömäksi? [/quote] Silloin, kun minä synnytin, niin samassa huoneessa oli jo kuudetta päivää tuore äiti toipumassa sektiosta, ei liikkunut kuin vessaan. Että aikas liikuntakyvytön oli. Huomaa taas kuinka ei ymmärretä, että jokainen synnytys on erilainen ja jokainen synnyttäjä kokee sen omanlaisesti.
[/quote]Ymmärtääkseni ap oli jo kotona eikä sairaalassa. Ei ne liikuntakyvytöntä kotiin laita.
Tuollaisia ihmisiä on paljonkin, uudet asiat pelottaa. Itse olen myös samanlainen. Äitini myös,
Joillakin voi olla ihan hemmetin huono suuntavaisto ja siksi eivät osaa liikkua minnekään.Käsittämätöntä mutta totta.Osalla voi olla vaan uusavuttomuutta.Itse olen reissannut aasiassa suurkaupungeissa ja viidakossa,eurooppaakin muutama kaupunki koluttu.Kai toiset vaan osaa selvittää asiat paremmin kuin toiset.Järki lähtis itellä jos anoppias seurais,otan osaa:D
Tää kuulostaa siltä, että saamme varmasti jatkossakin kuulla ah niin ihania miniä-anoppi juttuja. Toi on kuule AP vasta alkua. Kohta jo kirjoittelet kuinka anoppi aina alkaa syöttämään lapsille lettuja jo ovella. Kuinka anoppi antaa lapsen riehua ja valvoa ja mummolassa tehdään kaikki toisin ja mummo pesee huonosti astiat ja jääkaapissa vanhentuneita ruokia. Kuinka mummo laittaa käytetyt lakanat takaisin kaappiin yms.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:06"]Tää kuulostaa siltä, että saamme varmasti jatkossakin kuulla ah niin ihania miniä-anoppi juttuja. Toi on kuule AP vasta alkua. Kohta jo kirjoittelet kuinka anoppi aina alkaa syöttämään lapsille lettuja jo ovella. Kuinka anoppi antaa lapsen riehua ja valvoa ja mummolassa tehdään kaikki toisin ja mummo pesee huonosti astiat ja jääkaapissa vanhentuneita ruokia. Kuinka mummo laittaa käytetyt lakanat takaisin kaappiin yms.
[/quote]
Ainiin ja kaiken tämän keskellä mies ihmettelee mikä hänen niin leppoisaan elämään tuli.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 22:40"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 21:46"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 21:20"] [quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 20:37"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 19:44"]Uskomatonta! Onko noin epäitsenäisiä naisia vieläkin olemassa. Joskus muinoin aviomies huolehti kaikesta ja vaimo oli sitten huuli pyöreänä, kun miestä ei enää ollutkaan. Ei osannut maksaa laskuja, ei osannut hankkia matkalippuja, ei osannut hakea asemalta oikeaa junaa jne. Ettei vaan olisi huomionkipeä nainen. Jotenkin ymmärtäisin asian, jos mummeli olisi jo likempänä yhdeksääkymppiä ja heikkonäköinen ja -kuuloinen. Mutta että työelämässä oleva viisikymppinen. Ei, ei, ei. [/quote] Ihan yhtä avuton kun ap. Ei ole mikään syy jos on kuusi päivää vanha vauva. Olis itse hypännyt junaan tai taksiin hakemaan anoppia ja tullessa käyneet kaupassa. Ei oo yhtään varaa haukkua anoppia. Ja kyllä, olisi se mies pärjännyt sen hetken vauvan kanssa. Mutta kun maataan perse homeessa ja roikutaan av:lla ja hoetaan minäninäminä. Vähän ryhtiä nyt. [/quote] Sektiohaava. 6 päivää aikaa. Ei silloin saa liikkua [/quote] MInä kävin tuossa vaiheessa kaupassa, haava oli siististi piilossa vaatteiden alla. Miksi naiset olettae, että sektio tekee liikuntakyvyttömäksi? [/quote] Silloin, kun minä synnytin, niin samassa huoneessa oli jo kuudetta päivää tuore äiti toipumassa sektiosta, ei liikkunut kuin vessaan. Että aikas liikuntakyvytön oli. Huomaa taas kuinka ei ymmärretä, että jokainen synnytys on erilainen ja jokainen synnyttäjä kokee sen omanlaisesti.
[/quote]Ymmärtääkseni ap oli jo kotona eikä sairaalassa. Ei ne liikuntakyvytöntä kotiin laita.
[/quote]
Vastasin vain väitteeseen ettei sektio liikuntakyvyttömäksi tee, joskus tekee. En ottanut kantaa siihen kuka on kotona ja kuka ei. Av:laisten luetunymmärtäminen on tunnetusti heikkoa, todistettu jälleen.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 20:58"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 19:42"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 17:20"]Entä jos anopille on puhkeamassa alzheimerin tauti . Alkaa oireilla usein juuri viidenkymmenen paikkeilla. Siinä sitä onkin, että ap saa haukkua tulevina vuosina anoppiaan monet kerrat tälle palstalle.
[/quote]
Ei todella ala 50 jälkeen kuin poikkeustapauksissa
[/quote]
Kyllä alkaa, olen terveydenhoitoalalla ja kyllä niitä on.
Ja vaikka olisi harvinaistakin niin jonkun kohdalle se osuu.
Kokonaisuutena tämä tarina ihmetyttää kuitenkin.
Kun minä sain vauvan, tulivat anoppi ja appi heti kylään.
Minun ei tarvinnut tehdä yhtään mitään muuta kuin hoitaa vauvaa ja siihenkin sain apua.
Molemmilla kerroilla (2 lasta) vierailusta oli todellakin enemmän apua kuin vaivaa.
[/quote]
Voi sinua. Lähihoitaja ja nähnyt yhden muisisairaan 50 v. Mikä hänen sairautensa oli?
Kuule. Terveydenhuollon ihmiset perustaa väitteensä tietoon ei mutuin
[/quote]
Jaa' a minulla tulee mieleen kyllä ihan nopeasti 4 sellaista, joilla on alkanut dementia vähän yli 50 vuotiaana. Tänä keväänä oli yhden sellaisen hautajaiset, oli juuri täyttänyt 60- vuotta.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 20:55"]
Todennäköisesti anoppisi on valinnut vain väärän raiteen. Ja sitä sattuu ihan paremmissakin piireissä ja nuorille. Ei siitä kauaa ole kun nuori mies, ehkä kolmekymppinen hyppäsi Ouluun menevään junaan Lahdessa, vaikka oli menossa Helsinkiin ja konnari huomasi vasta lipun tarkastuksessa. Keskustelusta päätellen mies kuulosti ihan sivistyneeltä. Ei ollut kiinnittänyt raiteen numeroon huomiota, vaan lähinnä lähtöaikaan.
Ja minusta se on ihan ymmärrettävää ja inhimillistä, kun itse usein sekoilen liikenteessä ja lähden ajamaan aivan väärää kaistaa,jos on vieras paikka, oli kysymys vaikka Helsingistä tai Moskovasta.
Jo on ap:llä murheet ja noin pienestä pahoittaa mielensä ja pitää tulla oikein mammapalstalle avautumaan ja haukkumaan niin anoppi kuin aviopuoliso. Lykkyä tykö parisuhteelle.
[/quote]Lahdesta ei mene Ouluun junia.
Alkava muistisairaus minullakin tuli mieleen.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:08"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:06"]Tää kuulostaa siltä, että saamme varmasti jatkossakin kuulla ah niin ihania miniä-anoppi juttuja. Toi on kuule AP vasta alkua. Kohta jo kirjoittelet kuinka anoppi aina alkaa syöttämään lapsille lettuja jo ovella. Kuinka anoppi antaa lapsen riehua ja valvoa ja mummolassa tehdään kaikki toisin ja mummo pesee huonosti astiat ja jääkaapissa vanhentuneita ruokia. Kuinka mummo laittaa käytetyt lakanat takaisin kaappiin yms. [/quote] Ainiin ja kaiken tämän keskellä mies ihmettelee mikä hänen niin leppoisaan elämään tuli.
[/quote]
Ja kohta ap kirjoittaa, että mies on sika ja meni vieraisiin
Sektiosta sen verran, että minulle tehtiin kiireellinen sektio ja varmaan ihan normaalisti sujui, kun sain jo kolmen päivän päästä kotiutua. Ohjeet olivat kuitenkin selvät: maitotölkkiä painavampaa ei saa nostaa, mitään pomppimista, juoksemista tms. ei saa harrastaa kahteen viikkoon, rauhallinen kävely ok, mutta vauvaa ei saanut viedä ulos ennen ensimmäistä neuvolaa, jolloin annettaisiin lisäohjeita (eikä sitten saanut lupaa esim. kauppakäynteihin tai ulosmenoon yli kuukauteen loppujen lopuksi). En siis olisi voinut vauvan kanssa käydä kaupassa enkä olisi voinut kantaa kauppakassia.
Loppujen lopuksi toivuin itse sektiosta niin, että juuri tuo 6. päivä oli ensimmäinen kivuton päivä ja ilman ohjeita olisin voinut yrittääkin jotain kauppareissua, kun voin sen verran hyvin. Sektio ei kuitenkaan ollut minulle ihan niin jokapäiväinen juttu ettenkö olisi viiden päivän ajan ollut erittäin kipeä ja söin runsaasti särkylääkkeitä. Voin vakuuttaa, etten ollut ihan oma itseni siinä tilanteessa, vaikka täällä muut kuinka olisivat pärjänneet ilman kipulääkkeitä ja vetivät jumppia kuuden päivän päästä sektiosta. Niin teki työkaverinikin ja kas kummaa, kun repesi kohtu ja hengenlähtö oli lähellä. Ei niitä ohjeita hatusta anneta.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 21:28"]
"Onko näillä kriittisillä kommentoijilla itsellään lapsia ja jos on, kuinka tuoreessa muistissa teillä on lapsivuodeaika? Mulla on kaksi lasta ja takana kaksi hyvin tyypillistä synnytystä, ei mitään extrememenoa, niin kuin aloittajalla ilmeisesti. Silti olin ensimmäiset viikot aika heikkona, viikkoon en istunut ilman uimarengasta hetkeäkään, kävely oli hankalaa, vuoto runsasta, rinnat kipeät ja pää niin vauvahuuruinen, ettei kovin selkeästi pystynyt ajattelemaan. Onneksi minun mieheni ymmärsi, mikä oli hänen prioriteetti numero yksi tuona aikana - oma perhe, se jonka syntymisessä ollaan itse oltu aktiivisena tekijänä. Jos anoppi ei osaa ilman apua perille, niin anopilla ei varmaan ole hirveä kiire vauvaa näkemään muutenkaan. Jos hän olisi joku mielenterveystapaus, olisi ambulanssi hoitanut homman kotiin ja mummon turvaan. Jos kyse on ihan normaalista 53-vuotiaasta naisesta, hän joko hoitaa itse itsensä kotiin tai itkee ja hoitaa."
Onneksi saat asua Suomessa ja pyöriä oman navan ympärillä, muualla maailmassa äiti tulee kotiin jopa samana päivänä tai seuraavana synnytyksestä, jonka jälkeen KOKO SUKU tulee katsomaan vauvaa ja pidetään oikein kunnon kemut. Siinä ei tosiaan ehdi tuntea väsymystään, saati masentua. Se on ilon juhla myös äidille. Suomessa kaikki on toisin, siellä lapsivuodeaikakin ymmärretään vain vieraiden karkoittamiseksi, mutta salille äidit sitten rientävätkin jo muutaman viikon päästä synnytyksestä, kunhan vain inhottu anoppi pysyy poissa, vaikka hän on lapsen isoäiti ja lapsella on myös oikeus omaan sukuunsa ja isovanhempiinsa, mutta viis siitä.
[/quote]
Mutaman vuoden päästä miniät itkee sitten täällä, että anopille on oman tytön lapset tärkeämpiä. Niitä hoitaa ja ostaa lahjoja, mutta ei heille.
No ei kait se ihme ole, kun miehen äiti on heivattu elämästä pois. Mutta kun hoitajaa ja uutta toppapukua tarvitaan, miniä on kärkkymässä anopin oven takana. Ja entäs kun anoppi kuolee Miniä on ensimäisenä haalimassa sieltä kaikkea pois, mitä vain saa revittyä