Montako % talossanne/taloyhtiössänne on ulkomaalaisia?
Kommentit (59)
ja sama linja varmasti säilyy... Taloyhtiön asukkaat iäkkäitä tai " rauhallisia" nuoria perheellisiä. Yksi ainoa kämppä vuokralla ja sen vuokrauksessa muutama tiukka ehto.
eikä kaikkien tartte mielestäni tavoiltaan muistuttaa suomalaisia, ei mekään taikka siis ette tekään mitään fiksuimmasta päästä ole. Olen itse lapsuuteni Ruotissa monikulttuurisessa lähiössä kasvaneena vakuuttaa. Monet vierasmaalaiset pesee mennen tullen tavoissa suomalaiset jörömoukat.
suomalaiset naapurit/työkaverit eivät tervehdi, eivät katso silmiin. Häririköivät kyllä humalassa vieraita ihmisiä kadulla ohikulkijoita. Sukulaissuhteet eivät merkitse mitään. Eivät auta busseissa eikä junissa äitejä eikä vanhuksia varsinkaan.
Samantapaisista kulttuureista tulevat ja kehitysmaan koulutetut ovat ok. Muista on häiriötä.
Onhan tuo varmaan tarpeen että oppii ymmärtämään suomalaisten käytöstä tai sulautumaan joukkoon.
kun taasen englantilaiset muistuttaa ruotsalaisia ja virolaiset suomalaisia.
Mielummin muuttaisin vaikka ite pois.
Niitä kun on paljon muitkin kuin somalit ym. Jos ulkomaalainen tulee kovin erilaisesta kulttuurista kuin omamme, vaikeuksia varmasti tulee. Mutta koulutetut länsimaiset maahanmuuttajat toivotan tervetulleeksi minun taloyhtiööni.
joku tasohan niilläkin sentäs on!
Mun mieheni tulee kulttuurillisesti hyvin erilaisesta kulttuurista. Hän on aasialainen, mutta silti hyvin sivistynyt. Ei länsimaat ole ainoa jossa on hyvät tavat. Aasiassa on paljon maita joissa on hyvin pitkät perinteet ja esim. juuri ihmisten kunnioitus on paljon pitemmällä kuin meidän kulttuurissa. Arkisissa asioissa meille tulee paljonkin asioita joissa huomaamme että kulttuurimme eroavat todella paljon, mutta monesti täytyy todeta että meidän suomalaisten tavat ovat ne " pahemmat" .
Ja kun ihmiset ovat yksilöitä niin pitää aina muistaa ettei ulkonäkö tai kotimaa kerro ihmisestä juuri mitään. Joku somali voi olla todella sivistynyt kun taas joku suomalainen käyttäytyy kuin koulutusta saamaton kehitysmaan ihminen.
Minulla ainakin on sekä hyviä että huonoja kokemuksia ulkomaalaisista. Että kyllä esim. amerikkalaisetkin osaa käyttäytyä todella huonosti ja taas toisaalta venäläisiä rehellisiä ihmisiäkin on olemassa.
Ei pitäisi nähdä könttänä. Eihän se suomalaistenkaan koulutus-, sivistys- tai vauraustaso ole kaikilla sama, vaikka tää on näin pieni maa.
aika monelta täällä se puuttuu täysin.
ja vain oma mies " ulkomaalainen" ... länsinaapurista siis. :)
asuntoa! Kahdessa vuodessa oon nähnyt ehkä 5 naapuria. Asun kaupungin vuokra-asunnossa.
Se tämänpäiväinen hesarin juttu oli kyllä kiinnostava, en ehtinyt loppuun asti aamulla lukea.
Olisi kyllä mukavaa, jos monikultuurisuus olisi Helsingissäkin (koko Suomessa, mutta se lienee utopiaa) aitoa, eikä niin ghettoutunutta, eilen just Itäkeskuksessa kävelin ja siellä oli tosiaan vähän muutakin, kuin beigeä anorakkia. Enkä tällä halua sanoa, että on kivaa, kun ulkomaalaiset tuovat Suomeen uusia muotituulahduksia - on ylipäänsä kivaa, kun maailma avautuu ja avartuu. Mulla on vahva identiteetti ja rakkaus Suomeen, sitä ei horjuta tieto muista kulttuuritaustoista.
ja joskus muutankin takasin vielä, en tunne kodikseni sellasta paikkaa jossa on vaan arkista ja väritöntä.
-68.
suomalaiset ovat huomattavasti varutuneempia ja sulkeutuneempia kuin ruotsalaiset. Huomaa tälläkin palstalla.
-68.
Eestiläisiäkin alkaa olla jo paljon ja osa puhuu tosi sujuvaa suomea. Meidän taloyhtiössä on kai n. 7% ulkomaalaisia tai heiltä näyttäviä. Osahan on jo ihan syntyjäänkin suomalaisia, noista ruskeaihoisista esim.
Naapuritaloyhtiössä on kai 40%, ainakin vaikuttaa siltä kun pihassa käy.