Miksei taloyhtiöihin rakenneta sähköautojen latauspaikkoja?
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa ajaa sähköautolla on varaa maksaa ne latauspaikkansa ja latausähkönsä ihan itse.
Jep, mutta se tarvitsee siltikin taloyhtiön luvan.
Itse olen todennäköisesti ratkaisemassa asian vetämällä kaapelin pinta-asennuksena sähköpääkeskuksesta autopaikalle omalla sähköliittymällä. Tällöin yhtiökokouksen viiksipenoilla ei ole asiaan nokan koputtamista, kun on hallituksen/isännöitsijän lupa.
Vierailija kirjoitti:
Tulevat kalliiksi. Kaapeloinnit pitää uusia laajasti, kun nykyiset kaapeloinnit eivät kestä edes auton sisälämmittimen käyttöä.
Jos edes sisätilanlämmitintä ei voi käyttää niin sen kaapeloinin parasta ennen päivä on mennyt kauan sitten ihan ilman sähköautojakin. Ne kun ovat olleet valtavirtaa jo viimeiset 40-vuotta.
Tuollaisen yhtyiön pitäisi tehdä joka tapauksessa remontti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden autopaikan muuttaminen sähköpaikaksi maksaa vähintään 4000€. Tällöin tarpeelliset sähkökaapelit on lähellä. Jos ovat kauempana, hinta nousee.
Voi myös olla, että joutuu uusimaan talon pääskeskukselle tulevat kaapelit ja samalla keskuksen. Samalla joutuu ottamaan isomman liittymän joka maksaa taas lisää.
Voi olla ja voi olla. Ja voi olla että on jo valmiiksi 8A varaus per lämmitystolppa kuten yleisimmin on jo, kentän muuntaminen latauksen vaatii ainoastaan mittarillisen pöntön vaihtamista perinteisen lämmitystolpan tilalle.
Mutta höyrypäädieselpenan fantasioissa pitää aina mennä äärimmäisyyksiin ja lähteä siitä että latauspaikka vaatii ydinvoimalan rakentamista viereen.
Älä sitten yleistä, että jokaisessa taloyhtiössä on valmiudet tähän. Ei ole. Jos taloyhtiössä on liian pienet pääkeskukset ja syöttöjohdot, niin en joutuu uusimaan oli halua tai ei. Käypä katsomasa 50-70 luvun kerrostalojen sähkökaapelointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa ajaa sähköautolla on varaa maksaa ne latauspaikkansa ja latausähkönsä ihan itse.
Niinhän moni haluaisikin tehdä mutta taloyhtiö ei anna lupaa.
Tuskin kieltää jos kokonaisuudessaan itse maksaa.
"Älä sitten yleistä, että jokaisessa taloyhtiössä on valmiudet tähän. Ei ole. Jos taloyhtiössä on liian pienet pääkeskukset ja syöttöjohdot, niin en joutuu uusimaan oli halua tai ei. Käypä katsomasa 50-70 luvun kerrostalojen sähkökaapelointia."
Mitäpä lottoat, olisiko 70 vuotta vanhat sähkövedot aika uusia JOKA TAPAUKSESSA?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden autopaikan muuttaminen sähköpaikaksi maksaa vähintään 4000€. Tällöin tarpeelliset sähkökaapelit on lähellä. Jos ovat kauempana, hinta nousee.
No mulla maksoi 500€. Kaapeleissa on kapasiteettia vaikka ladata kaikilla paikoilla. Kaikki eivät asu 3. maailman infrastruktuurin yhtiöissä.
Suuri osa asuu.
No niissä ei ole pidetty omaisuuden arvosta huolta.
Tuollaisi yhtiöitä vältän kuin ruttoa asunnonvaihdon koittaessa.
Kyllä rakennetaan joten lopeta valehtelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi myös olla, että joutuu uusimaan talon pääskeskukselle tulevat kaapelit ja samalla keskuksen. Samalla joutuu ottamaan isomman liittymän joka maksaa taas lisää.
Voi olla ja voi olla. Ja voi olla että on jo valmiiksi 8A varaus per lämmitystolppa kuten yleisimmin on jo, kentän muuntaminen latauksen vaatii ainoastaan mittarillisen pöntön vaihtamista perinteisen lämmitystolpan tilalle.
Mutta höyrypäädieselpenan fantasioissa pitää aina mennä äärimmäisyyksiin ja lähteä siitä että latauspaikka vaatii ydinvoimalan rakentamista viereen.
Itse asuin ennen 60-luvun kerrostalossa, nykyään 70-luvun. Kummassakin uusittu sähköpääkeskus, jossa ei ole mitään kapasiteettivajetta. Mutta tosiaan ei mitään kehitysmaatason yhtiöitä kuitenkaan. Sellaiseen ei pidä muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään voit ladata sen patteriautosi ihan maksullisilla asemuilla. 150kW:n asemalla saat nopeesti patterit täyteen.
Siellä me muutkin automme tankki n täytämme,ei taloyhtiö ole meille ilmaisia tankkauspisteitä ole hommannut.
Kukaan ei ole ilmaisia latauspisteitä vaatimassakaan, pelle.
No lakkaa se ininä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on iso taloyhtiö ja juuri aloitetaan latausvalmiuden toteutus puolelle paikoista ja kymmenesosaan paikoista laitetaan latauspisteet. Eiköhän tämä lisää taloyhtiön houkuttelevuutta ja asuntojen hintoja kun sähköauton tai hybridin omistajatkin voivat yhtiöön muuttaa.
Maksaa enemmän mitä asunnon hinta nousee.
-Ainoa hyötyjä asuntoaan juurin NYT myyvä, muuta vain maksajina, en lähde tähän, kiitos kuitenkin taloyhtiömmekin puolesta!
Vierailija kirjoitti:
Pääsyy on se, että laskutuksen järjestäminen on sellaista tervanjuontia. Jos isännöitsijä ei suostu laskuttamaan käyttäjän ilmoituksen perusteella, vaihtoehdot ovat kalliita ja epäkäytännöllisiä.
Mitä kallista ja epäkäytännöllistä niissä on? Meillä ulkopuolinen yhtiö laskuttaa suoraan sovelluksen kautta asukkaita kulutuksen mukaan ja tilittää rahat taloyhtiölle (toki ottaa oman palkkion välistä). Taloyhtiö voi päättää paljonko sähkösta halutaan asukkailta veloittaa niin että se kattaa kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsyy on se, että laskutuksen järjestäminen on sellaista tervanjuontia. Jos isännöitsijä ei suostu laskuttamaan käyttäjän ilmoituksen perusteella, vaihtoehdot ovat kalliita ja epäkäytännöllisiä.
Mitä kallista ja epäkäytännöllistä niissä on? Meillä ulkopuolinen yhtiö laskuttaa suoraan sovelluksen kautta asukkaita kulutuksen mukaan ja tilittää rahat taloyhtiölle (toki ottaa oman palkkion välistä). Taloyhtiö voi päättää paljonko sähkösta halutaan asukkailta veloittaa niin että se kattaa kulut.
Mikä on todellinen kWh-hinta?
Vierailija kirjoitti:
"Älä sitten yleistä, että jokaisessa taloyhtiössä on valmiudet tähän. Ei ole. Jos taloyhtiössä on liian pienet pääkeskukset ja syöttöjohdot, niin en joutuu uusimaan oli halua tai ei. Käypä katsomasa 50-70 luvun kerrostalojen sähkökaapelointia."
Mitäpä lottoat, olisiko 70 vuotta vanhat sähkövedot aika uusia JOKA TAPAUKSESSA?
Niitä on uusittu mutta johdinpoikkipinta-aloja ei ole useinkaan kasvatettu säästämisen takia. Tai jos on niin ainoastaan sen verran kuin on ollut pakko.
"Maksaa enemmän mitä asunnon hinta nousee."
Rahanarvoista on myös se että meneekö se asunto kaupaksi tänään vai kolmen kuukauden päästä.
Mitä vähemmän ostajia karsivia ominaisuuksia asunnossa on, sitä nopeammin se menee kaupaksi.
Jos potentiaalinen ostaja haluaisi latauspaikan niin se on sitten voi voi jos sitä ei olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, mutta se tarvitsee siltikin taloyhtiön luvan.
Itse olen todennäköisesti ratkaisemassa asian vetämällä kaapelin pinta-asennuksena sähköpääkeskuksesta autopaikalle omalla sähköliittymällä. Tällöin yhtiökokouksen viiksipenoilla ei ole asiaan nokan koputtamista, kun on hallituksen/isännöitsijän lupa.
"Yhtiökokouksen viiksipenat"= Taloyhtiön osakkaat, jotka päättää, ei hallitus, ne "viiksipenat sen hallitukse valitsee ja omistaa yhtiön.
-Sinun osuus mitätön kokonaisuudessa, olet vain YKSI ääni.
-Kun et tiedä edes perusteita taloyhtiön toiminnasta.
Jos ei ole aikomusta vaihtaa ainakaan sähköautoa lähivuosina niin miksi maksaisin nyt latauspaikasta. Luulisi että tulevaisuudessa hinnat niissäkin laskee, joten turha kiirehtiä.
Kyllä tänne on järjestetty kun oli sähköauto. Niitä kun ei niin kauheasti vielä ole niin ei tarvi kaikille järjestelmällisesti sitä hommata.
Vierailija kirjoitti:
"Maksaa enemmän mitä asunnon hinta nousee."
Rahanarvoista on myös se että meneekö se asunto kaupaksi tänään vai kolmen kuukauden päästä.
Mitä vähemmän ostajia karsivia ominaisuuksia asunnossa on, sitä nopeammin se menee kaupaksi.
Jos potentiaalinen ostaja haluaisi latauspaikan niin se on sitten voi voi jos sitä ei olekaan.
JOs sinä olet myymässä, niin luuletko että minä maksan sulle sähköpaikan myyntisi edeistämiseksi?
-Olet edelleen ainoa hyötyjä tässä, muut maksumiehinä.
EI JATKOON.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän moni haluaisikin tehdä mutta taloyhtiö ei anna lupaa.
Tuskin kieltää jos kokonaisuudessaan itse maksaa.
Monia tapauksia tiedän että on kielletty, ihan siksi että hallituksessa on yksikin bensalenkkari jolla on missio vastustaa sähköautoilun lisääntymistä.
Kukaan ei ole ilmaisia latauspisteitä vaatimassakaan, pelle.