Miksei taloyhtiöihin rakenneta sähköautojen latauspaikkoja?
Kommentit (184)
No kun se maksaa.
Yleensä kaapeloinnit on sitä luokkaa, että yhtä autoa kohti on 270 - 600W teho käytettävissä.
Kyllä niitä rakennetaan. Sinun pitää ottaa asia puheeksi taloyhtiön kokouksessa. Siitä se homma lähtee etenemään, jos kannatusta löytyy riittävästi.
Nostaa vastikkeita, joten kaikki eivät niitä halua. Taitaa yhden paikan rakentaminen maksaa 5.000 - 15.000 euroa, riippuen parkkipaikan etäisyydestä ja taloyhtiön verkon/laitteiston kapasiteetin laajennustarpeesta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä rakennetaan. Sinun pitää ottaa asia puheeksi taloyhtiön kokouksessa. Siitä se homma lähtee etenemään, jos kannatusta löytyy riittävästi.
Toistaiseksi sitä kannatusta löytyy keskiverto kerrostaloyhtiössä sangen vähän
Yhden autopaikan muuttaminen sähköpaikaksi maksaa vähintään 4000€. Tällöin tarpeelliset sähkökaapelit on lähellä. Jos ovat kauempana, hinta nousee.
Ja miksi ihmeessä pitäisi rakentaa?
Vierailija kirjoitti:
Miksei taloyhtiöihin rakenneta sähköautojen latauspaikkoja?.
Miksi sellaisia tehtäisiin?
Ei siellä ole tankkisäiliötäkään että saisi polttoainetankit täytettyä.
Sen kun tarjoutuu hommaamaan sellaisen ihan itse ja itse maksaen, niin onnistuu helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Tulevat kalliiksi. Kaapeloinnit pitää uusia laajasti, kun nykyiset kaapeloinnit eivät kestä edes auton sisälämmittimen käyttöä.
Ei kaapelointeja tarvitse uusia, eikä ole mitään järkeä uusia latauspaikkoja varten kun latausverko toteutetaan erillisenä ratkaisuna. Esimerkiksi Plugit tarjoaa kyseisen ratkaisun. Meidän taloyhtiössä pakkosähköistettiin kaikki halliosakkeet eli niihin "rakennettiin" latausvalmius. Jos haluaa varsinaisen latausaseman joutuu siitä maksamaan vielä muutaman tonnin päälle. Sekä tietenkin käyttämänsä sähkön joka latauskerralta.
Kyllä niitä rakennetaan. Laki velvoittaa vähänkään isomman (piha)remontin yhteydessä rakentamaan sähköautojen latausvalmiuden. Mutta siitä ei hirveästi huudella kun se älykäs latauslaite asennuksineen maksaa sen 2-4 tonnia. Kuitenkin jos joku haluaa niin latauslaitteen saa asennuskulut maksamalla.
No on arveltu että 10 vuoden kuluttua, Suomessa saattaisi olla 700 000 sähköautoa.
Joten aikaa on niitä latauspaikkoja rakennella.
Toistaiseksi sähköautoja on meillä erittäin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevat kalliiksi. Kaapeloinnit pitää uusia laajasti, kun nykyiset kaapeloinnit eivät kestä edes auton sisälämmittimen käyttöä.
Ei kaapelointeja tarvitse uusia, eikä ole mitään järkeä uusia latauspaikkoja varten kun latausverko toteutetaan erillisenä ratkaisuna. Esimerkiksi Plugit tarjoaa kyseisen ratkaisun. Meidän taloyhtiössä pakkosähköistettiin kaikki halliosakkeet eli niihin "rakennettiin" latausvalmius. Jos haluaa varsinaisen latausaseman joutuu siitä maksamaan vielä muutaman tonnin päälle. Sekä tietenkin käyttämänsä sähkön joka latauskerralta.
Erillisenä ratkaisuna, ilman sähköä 🙄 sähkö taiotaan paikalle ilman kaapeleita.
Meidän taloyhtiöömme Vantaalle asennettiin juuri latausvalmius kaikille asunnoille.
Energiavahti Oy:n sivuilta löytyy paljon esimerkkejä erilaisten taloyhtiöiden latauspisteiden rakentamisesta https://evlataa.fi/
No meidän taloyhtiössä tehtiin kyselyä asiasta. Ei ollut tarpeeksi mielenkiintoa asiaan eli niitä ei toistaiseksi rakenneta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei taloyhtiöihin rakenneta sähköautojen latauspaikkoja?.
Miksi sellaisia tehtäisiin?
Ei siellä ole tankkisäiliötäkään että saisi polttoainetankit täytettyä.
Ehehhehe. Aika uuden vitsin repäisit!
Vierailija kirjoitti:
No kun se maksaa.
Yleensä kaapeloinnit on sitä luokkaa, että yhtä autoa kohti on 270 - 600W teho käytettävissä.
Puhumattakaan koko taloyhtiön syöttösähkön vahvistamisesta pykälällä tai parilla, joka maksaa ensin oikein kunnolla, ja sitten joka ikinen kuukausi korkeampana perusmaksuna.
Meillä päätettiin olla rakentamatta, kun enemmistö oli sitä mieltä ettei niitä tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä rakennetaan. Sinun pitää ottaa asia puheeksi taloyhtiön kokouksessa. Siitä se homma lähtee etenemään, jos kannatusta löytyy riittävästi.
Toistaiseksi sitä kannatusta löytyy keskiverto kerrostaloyhtiössä sangen vähän
Tietenkin.
Koko homma pitäisi tehdä "sähköautoilija maksaa" -periaatteella, mutta sähköautoilijat voi olla hyvin vaikea saada maksamaan omia todellisia kustannuksiaan, kun ne on totutettu lokkeilemaan markettien ja muiden muiden maksamilla latauspaikoilla.
Pitää muistaa, että jos sähköautoilijoita on enemmän kuin pari, täytyy koko taloyhtiön syöttölinjat uusia, joka maksaa aivan tolkuttomasti, ja sen päälle tulee joka ikinen kuukausi suurempi perusmaksu, kun pääsulakkeita joudutaan kasvattamaan.
Meillä on uusi, n 2 v vanha ja siinä tuli rakennusvaiheessa. Joka kk maksat enemmän vastiketta, eikä edes ole sähköautoa.
Tulevat kalliiksi. Kaapeloinnit pitää uusia laajasti, kun nykyiset kaapeloinnit eivät kestä edes auton sisälämmittimen käyttöä.