Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isken nyt minäkin lusikkani tähän rasismi-soppaan.

Vierailija
06.08.2015 |

Olen monikulttuurisen perheen äiti. Mieheni on länsimaalainen, mutta tummaihoinen. Lapsemme ovat myös tummaihoisia. Muutimme yllättäin esikoisen raskausaikana Suomeen, koska halusin kunnon neuvolapalveluiden ääreen ja pääsin tänne jatko-opiskelemaan. Mieheni on opiskellut suomea jo useamman vuoden vaihtelevalla menestyksellä, hänellä on oma firma ja hän tekee töitä sekä Suomeen, että kotimaahansa. Kukaan meisät ei kuulu mihinkään uskontokuntaan. Minä puhun lasten kanssa suomea, mies äidinkieltään. Mies puhuu sitkeästi minulle äidinkieltään, mutta minä puhun hänelle useimmiten suomea. 

Aina mies on kohdannut rasismia (myös omassa kotimaassaan), mutta nyt viime aikoina homma on mennyt ihan naurettavaksi. Ihmiset eivät tajua, että hän ymmärtää, mitä hänestä puhutaan esim. bussissa, ravintolassa, kaupassa... Pari melko avointa verbaalista hyökkäystä on myös kohdistettu mieheen ja lapsiin, kun ovat olleet keskenään liikenteessä. Eilen mies oli kavereiden kanssa baarissa ja laittoi viestin, että hyppää bussiin ja tulee kotiin. Vastasin viestiin, että tulisi bensiksen kautta ja hakisi maitoa. Ja kun mies ei vastannut siihen, eikä puheluihin, olin ihan varma, että hän on saanut turpaansa ja makaa puolikuolleena jossain katuojassa. Aletaan olla lähellä sitä pistettä, että meidän perhe elää jatkuvassa pelossa. Ja se on todella epäreilua. 

Mies ei ole koskaan jaksanut, enkä minä ole osunut paikalle niin, että olisin saanut kysyttyä näiltä huutelijoilta ja supattelijoilta, että mikä heidän ongelmansa on. Osaisiko joku teistä vastata? 

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:15"]Kaikki tuntematon pelottaa. Pelkoon reagoidaan vihalla, koska koetaan, että nyt pitää puolustautua jotenkin. Mene itse valkoihoisena jonnekin tummien alkuasukkaiden keskelle, niin reaktiot on varmasti samanlaisia.
[/quote]

Valkoihoinen menee tummaihoisten keskelle yleensä rakentamaan kaivoja tai kouluja, joita tummat eivät itse saisi aikaiseksi.

Ja tummaihoinen tulee tänne -- no ---- kotoutumaan.

Vierailija
102/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi kantasuomalainen, joka on todistanut montakin rasistista tapausta bussissa ja muualla kaupungissa. N-sanaa, sossupummia, miten mamulla voi olla noin hienot vaatteet, painu takaisin -huutoja. Myös lapsia kohtaan.

Ne, jotka eivät usko rasistien olemassaoloon, eivät varmaan näihin kiinnitä huomiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi suomalaisille:)!

Vierailija
104/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:25"]

Älä ap viitsi, naurattaa jo nämä "rasismi"kirjoitukset. :D Päästä keksittyä shaibaa. Mulle ei mene läpi yksikään enää, mitään näistä viime aikojen jutuista, höpöistä, ei ole pystytty todistamaan, joten täyttä propagandaa ja nyt hourailevat av-mammat jatkavat tätä. Btw, kai facebookkiin olet tehnyt jo päivityksen? Saat 15 minuuttia julkisuudessa. :P

[/quote]

Oikeasti, kun luet vaikka tätä palstaa ja ihmisten kommentteja,  onko sun vaikea uskoa että oikeassakin maailmassa ihmiset voisivat olla ihan yhtä julmia? 

Oikeastiko vain ne jutut, jotka tukevat sun omaa näkemystäsi, voivat olla totta?

Vierailija
105/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:13"]Olen monikulttuurisen perheen äiti. Mieheni on länsimaalainen, mutta tummaihoinen. Lapsemme ovat myös tummaihoisia. Muutimme yllättäin esikoisen raskausaikana Suomeen, koska halusin kunnon neuvolapalveluiden ääreen ja pääsin tänne jatko-opiskelemaan. Mieheni on opiskellut suomea jo useamman vuoden vaihtelevalla menestyksellä, hänellä on oma firma ja hän tekee töitä sekä Suomeen, että kotimaahansa. Kukaan meisät ei kuulu mihinkään uskontokuntaan. Minä puhun lasten kanssa suomea, mies äidinkieltään. Mies puhuu sitkeästi minulle äidinkieltään, mutta minä puhun hänelle useimmiten suomea. 

Aina mies on kohdannut rasismia (myös omassa kotimaassaan), mutta nyt viime aikoina homma on mennyt ihan naurettavaksi. Ihmiset eivät tajua, että hän ymmärtää, mitä hänestä puhutaan esim. bussissa, ravintolassa, kaupassa... Pari melko avointa verbaalista hyökkäystä on myös kohdistettu mieheen ja lapsiin, kun ovat olleet keskenään liikenteessä. Eilen mies oli kavereiden kanssa baarissa ja laittoi viestin, että hyppää bussiin ja tulee kotiin. Vastasin viestiin, että tulisi bensiksen kautta ja hakisi maitoa. Ja kun mies ei vastannut siihen, eikä puheluihin, olin ihan varma, että hän on saanut turpaansa ja makaa puolikuolleena jossain katuojassa. Aletaan olla lähellä sitä pistettä, että meidän perhe elää jatkuvassa pelossa. Ja se on todella epäreilua. 

Mies ei ole koskaan jaksanut, enkä minä ole osunut paikalle niin, että olisin saanut kysyttyä näiltä huutelijoilta ja supattelijoilta, että mikä heidän ongelmansa on. Osaisiko joku teistä vastata? 
[/quote][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:13"]Olen monikulttuurisen perheen äiti. Mieheni on länsimaalainen, mutta tummaihoinen. Lapsemme ovat myös tummaihoisia. Muutimme yllättäin esikoisen raskausaikana Suomeen, koska halusin kunnon neuvolapalveluiden ääreen ja pääsin tänne jatko-opiskelemaan. Mieheni on opiskellut suomea jo useamman vuoden vaihtelevalla menestyksellä, hänellä on oma firma ja hän tekee töitä sekä Suomeen, että kotimaahansa. Kukaan meisät ei kuulu mihinkään uskontokuntaan. Minä puhun lasten kanssa suomea, mies äidinkieltään. Mies puhuu sitkeästi minulle äidinkieltään, mutta minä puhun hänelle useimmiten suomea. 

[/quote][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:13"]Olen monikulttuurisen perheen äiti. Mieheni on länsimaalainen, mutta tummaihoinen. Lapsemme ovat myös tummaihoisia. Muutimme yllättäin esikoisen raskausaikana Suomeen, koska halusin kunnon neuvolapalveluiden ääreen ja pääsin tänne jatko-opiskelemaan. Mieheni on opiskellut suomea jo useamman vuoden vaihtelevalla menestyksellä, hänellä on oma firma ja hän tekee töitä sekä Suomeen, että kotimaahansa. Kukaan meisät ei kuulu mihinkään uskontokuntaan. Minä puhun lasten kanssa suomea, mies äidinkieltään. Mies puhuu sitkeästi minulle äidinkieltään, mutta minä puhun hänelle useimmiten suomea. 

[/quote]
Ootte väärässä maassa.muuttakaa miehes kotimaahan ja teet ison palveluksen.

Vierailija
106/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:35"]

Ei hemmetti tuota teidän lässytystä kestä kukaan. "Meillä on unelma" jee jee.. Niin olisi meillä tavallisilla suomalaisillakin. Saada elää ja liikkua kaduilla rauhassa omassa maassamme.

[/quote]

Minäkin olen ihan tavallinen suomalainen enkä minä jaa kanssasi samaa ajatusmaailmaa. 

Vierailija
107/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa pois Suomesta, vaikka johonkin Afrikkaan. Siellä ei ole rässistisiä valkoisia.

Vierailija
108/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 17:42"]Muuttakaa pois Suomesta, vaikka johonkin Afrikkaan. Siellä ei ole rässistisiä valkoisia.
[/quote]
Voi miten totta tämä onkaan.Ja voi kun te "hyysärit" sen tajuaisitte.
Katsokaas kun suomi on kuitenkin aika pikkuinen maa.Ei ole meidän tehtävä pelastaa ja elättää kaikkia saamarin mamuliineja.On ensinnäkin täysi mahdottomuus.
Muuttakaa tosiaan kaikki hysset sinne somaliaan

Vierailija
109/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP onko sun miehellä käsivarren mittainen kulli?

Vierailija
110/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 17:06"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:48"]

Minä ihan tavallinen suomalainen vaalea parikympppinen nainen koen tuota miehesi kertomaa supatusta ja mielipiteitä joka päivä junassa. Osaan arabiaa ja auttavasti somaliaa, joten ymmärrän varsin  hyvin, miten ympärillä matkaavat nuoret miehet juttelevat toistensa kanssa siitä, millainen perä minulla on, miltä tuntuisi laueta rintojeni väliin tai suuhuni tai mitä he minulle tekisivät, jos olisivat poikaystäväni. Tätä minä saan kuulla niiden suusta, jotka väittävät, että heitä pelottaa. Arvaapa ap kahdesti pelottaako minua!

Eli voisiko olla niin, että myös me muita kieliä kuin suomea puhuvat ymmärrämme, mitä monikulttuurisesti meistä ajatellaan. Ja se saa meidät aivan oikeutetusti pelkäämään.

[/quote]

Miten/missä olet oppinut somaliaa ja arabiaa? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
[/quote]

Samaa mietin?

Vierailija
111/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 17:10"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:44"]Asun pääkaupunkiseudulla ja kuljen julkisilla töihin. Liikun paljon sekä työ- että vapaa-aikanani eri puolilla pääkaupunkiseutua ja näen joka päivä lukuisia tummaihoisia yms. muiden etnisyyksien edustajia. Olen jo vuosikausia tarkkaillut ympäristöäni huolellisesti, tavoitteenani todistaa edes yksi rasismitapaus, joita kuulemani mukaan tapahtuu koko ajan ja joka puolella. Ei ole onnistunut. Ehkäpä 20 vuotta lisää päivittäistä tarkkailua, niin saatan minäkin päästä todistamaan ihka oikeaa rasistista ilmettä tai kehonkieltä julkisella paikalla?
[/quote]
Mä asun Kurvissa ja täällä saa sporassa kyllä kuulla, että neekerin pitäisi painua helvettiin. Ei ole kauaakaan, kun joku vanhempi mies tönäisi Kurvin sporapysäkillä somalinaisen raiteille, satuin näkemään. Ehkä se on tämä alue ja täällä liikkuvat laitapuolenkulkijat, mutta oon kyllä todistanut varsin monia rasismitapauksia tässä viime aikoina.
[/quote]

Mä en edes asu Helsingissä, mutta silti olen törmännyt rasistiseen huuteluun ratikassa. Viimeksi n. kuuskymppinen suomalainen nainen haukkui nuorta miestä (ei Afrikasta eikä Lähi-Idästä selkeästi, veikkasik länsi-Aasiaa) koska oli uskaltanu istua alas ratikassa! Tilaa oli eikä todellakaan tarvinnut esim. tämän naisen seistä!

Vierailija
112/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:54"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:40"]

Mitenkään vähättelemättä keneenkään kohdistuneita rasistisia solvauksia tms, mutta kyllä musta nyt tuntuu siltä, että näiden Immos-kohujen jälkeen tämmöiset "minä olen kokenut rasismia"-tyyppisiä avauksia alkaa tulemaan jo ihan liiaksikin esille. Nämä tapaukset vaikuttavat kaiken lisäksi todella epämääräisiltä ja aina oletus on se, että joku "eri värinen" on nimenomaan kokenut rasismia ja nimittely jne, on nimenomaan ihonväristä tai etnisesti kulttuuritaustasta lähtöisin. Jos ihmiset haluavat tietää totuuden näiden asioiden takana, niin välittömästi alkaa huutaminen, että rasismia yritetään vähätellä tms.

Miten muuten on. Miksi ihmeessä ulkonäkönsä takia kiusatuksi tulleista ei kirjoitella lehtiin isoin otsikoin, siis vaikkapa "Poikaa nimiteltiin puistossa isojen korvien vuoksi", "lapset kiusasivat ja matkivat kehitysvammaista leikkipuistossa". Olen sattumoisin nähnyt yhdellä asuinaluella kun teinilauma kiusasi vammaista lasta ja porukassa oli ihan kaiken värisiä ihmisiä. Hitto, jos siinä teimilaumassa olleita somaleita tai arabeja olisi kiusattu, niin joku olisi aivan varmasti ottanut asiakseen kertoa, miten se kiusaaminen nimenomaan johtui tämän etnisestä taustasta tai ihonväristä.

Minusta kiusaaminen on vastenmielistä, mutta mielestäni siihen pitää puuttua tasapuolisesti, eikä nostaa joitain ryhmiä muiden yläpuolelle. Tämä rasismihössötys on mennyt aivan överiksi nykypäivänä.

[/quote]

Mieheni on kohdannut rasismia koko ikänsä. Myös siis synnyinmaassaan, jossa oli yhtä lailla valtaväestöstä poikkeava. Ei tosin niin merkittävästi kuin täällä. Tämä Immos-kohu ja sitä seuranneet tapahtumat nyt vain saivat aikaan sen, että sanon tämän ekaa kertaa ääneen. Ja sen, että olemme asiaa myös kotona pohtineet enemmän. 

Minua pelottaa eniten se, että ilmapiiri tuntuu muuttuneen. Ja nyt on tosiaan myös pari kertaa käynyt niin, että lapset ovat kuulleet nämä puheet. Sitä ei ole tapahtunut ennen. Tuntuu, että nykyään ihmiset näkevät miehessäni ensisijaisesti ihonvärin ja tekevät sen perusteella kummallisia johtopäätöksiä. En tiedä, ehkä tässä on itse vähän herkemmällä, kuin normaalisti, mutta ei tämä asia ihan täysin meidän pään sisällä ole. Myös netissä nimettömänä huutelu on rasistisempaa, kuin ennen. Vai näenkö sen nyt vaan selkeämmin? Ystäväni ovat kertoneet, että jotkut ihan fiksut ihmiset ovat esim. facebookissa tuoneet esiin "maahanmuuttokriittisyytensä". ap

[/quote]

Siinä vaiheessa kun ihmisiltä yritetään viedä jopa oikeus keskustella maahanmuuton aiheuttamista lieveilmiöistä, kuten tästä Tapanilan joukkoraiskausesta ja nyt tuoreesta tapauksesta, jossa turkulaisnaisen kotiin tunkeuduttiin väkisin ja yritettiin raiskata, niin onko kummallista että ihmiset tuohtuvat?

Tiedätkö miltä tuntuu joutua ulkomaalaisen ryöstämäksi tai raiskausyrityksen kohteeksi? Minä ja kaverini tiedämme. Tiedätkö miltä tuntuu, kun tekoja vähätellään argumentein "no ei ne kaikki sellaisia ole" ikään kuin se poistaisi meihin kohdistuneet rikosnimikkeitä täyttävät teot.

Minä kovasti haluan nähdä ihmiset yksilöinä ja osaan kyllä käyttäytyä ja olla kohtelias vaikka sitten vihreän väriselle humanoidille, mutta kyllä jokainen järkevä tajuaa, että paikka, joka kuhisee tummaa miestä, tulisi yksin kävelevän naisen välttää tämmöisiä mestoja. 

Kunpa tämä niin paljon esillä ollut "rasismi" olisikin vain ihonväristä johtuvaa ennakkoluuloja ja vieraan turhaa pelkäämistä. On suorastaan huolestuttavaa, että lehtiartikkelissa oli juuri juttua siitäkin, että jo päiväkodeissakin puhutaan eri kieliä ja meidän olisi vain sopeuduttava kaikkeen ja suunnilleen opeteltava puhumaan 100 eri kieltä ja käyttäytyä kuin vieraat omassa kotimaassamme, koska pelko rasistileimasta on niin valtava.

Suomalaiset ovat hyvin pidettyjä mm. japanilaisten keskuudessa, koska kuulemma omaamme käytöstavat, olemme vieraanvaraisia ja nöyriä. Kännissä sitä saatetaan huudella vähän mitä sattuu ja käyttäytyä viikonloppuisin tyhmästi, mutta kuten tuolla joku jo mainitsikin, niin ei nurkkapieliä pitkin menevä ja ujo suomalainen huutele vieraille ihmisiä selväpäisenä rumuuksia. Taustalla lähes poikkeuksetta jonkun teinin päähänpisto, alkoholi tai mielenterveysongelmat.

Vierailija
113/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas nähdään että paras ratkaisu olisi segragaatio. Mustat omilla alueillaan, valkoiset omilla aluielleen. Kun etnisyydet ei tapaa keskenään, ei ongelmiakaan synny.

Vierailija
114/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas nähdään että paras ratkaisu olisi segragaatio. Mustat omilla alueillaan, valkoiset omilla aluielleen. Kun etnisyydet ei tapaa keskenään, ei ongelmiakaan synny.