Isken nyt minäkin lusikkani tähän rasismi-soppaan.
Olen monikulttuurisen perheen äiti. Mieheni on länsimaalainen, mutta tummaihoinen. Lapsemme ovat myös tummaihoisia. Muutimme yllättäin esikoisen raskausaikana Suomeen, koska halusin kunnon neuvolapalveluiden ääreen ja pääsin tänne jatko-opiskelemaan. Mieheni on opiskellut suomea jo useamman vuoden vaihtelevalla menestyksellä, hänellä on oma firma ja hän tekee töitä sekä Suomeen, että kotimaahansa. Kukaan meisät ei kuulu mihinkään uskontokuntaan. Minä puhun lasten kanssa suomea, mies äidinkieltään. Mies puhuu sitkeästi minulle äidinkieltään, mutta minä puhun hänelle useimmiten suomea.
Aina mies on kohdannut rasismia (myös omassa kotimaassaan), mutta nyt viime aikoina homma on mennyt ihan naurettavaksi. Ihmiset eivät tajua, että hän ymmärtää, mitä hänestä puhutaan esim. bussissa, ravintolassa, kaupassa... Pari melko avointa verbaalista hyökkäystä on myös kohdistettu mieheen ja lapsiin, kun ovat olleet keskenään liikenteessä. Eilen mies oli kavereiden kanssa baarissa ja laittoi viestin, että hyppää bussiin ja tulee kotiin. Vastasin viestiin, että tulisi bensiksen kautta ja hakisi maitoa. Ja kun mies ei vastannut siihen, eikä puheluihin, olin ihan varma, että hän on saanut turpaansa ja makaa puolikuolleena jossain katuojassa. Aletaan olla lähellä sitä pistettä, että meidän perhe elää jatkuvassa pelossa. Ja se on todella epäreilua.
Mies ei ole koskaan jaksanut, enkä minä ole osunut paikalle niin, että olisin saanut kysyttyä näiltä huutelijoilta ja supattelijoilta, että mikä heidän ongelmansa on. Osaisiko joku teistä vastata?
Kommentit (114)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:13"]
Osaisiko joku teistä vastata?
[/quote]
Tässä on ollut niin paljon raiskauksia, väkivaltaa, jengiytymistä, ja ennenkaikea sen kaiken peittelyä, että Suomalaiset on saaneet kertakaikkiaan tarpeekseen.
Olis kannattanut ajoissa tarttua ongelmaan,myöntää sen olemassaolo eikä alkaa valehdella ja peitellä rikoksia.
Pahin oli viimesyksyinen jengiväkivalta, joka oli aivan järjestelmällistä ja kohdistui suomalaisiin lapsiin. Sitä oli peitelty ja viimeiseen asti mm poliisikin yrittä valehdella asiaa piiloon. Se oli vaan liikaa monelle, itseni mukaanlukien.
Aloin seurata maahanmuuttovastaisia nettisivustoja ja huomasin, että kyseessä todellakin on järjestelmällinen ongelman vähättely ja peittely. Se ainakin oman kuppini kaatoi.
En osaa sanoa olenko rasisti, kenellekään en huutele, kohtelen kaikkia kauniisti, mutta se mitä näen maahanmuuttajiin liittyen tekee minusta yhä kriittisemmän ja kriittisemmän.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:40"]
Mitenkään vähättelemättä keneenkään kohdistuneita rasistisia solvauksia tms, mutta kyllä musta nyt tuntuu siltä, että näiden Immos-kohujen jälkeen tämmöiset "minä olen kokenut rasismia"-tyyppisiä avauksia alkaa tulemaan jo ihan liiaksikin esille. Nämä tapaukset vaikuttavat kaiken lisäksi todella epämääräisiltä ja aina oletus on se, että joku "eri värinen" on nimenomaan kokenut rasismia ja nimittely jne, on nimenomaan ihonväristä tai etnisesti kulttuuritaustasta lähtöisin. Jos ihmiset haluavat tietää totuuden näiden asioiden takana, niin välittömästi alkaa huutaminen, että rasismia yritetään vähätellä tms.
Miten muuten on. Miksi ihmeessä ulkonäkönsä takia kiusatuksi tulleista ei kirjoitella lehtiin isoin otsikoin, siis vaikkapa "Poikaa nimiteltiin puistossa isojen korvien vuoksi", "lapset kiusasivat ja matkivat kehitysvammaista leikkipuistossa". Olen sattumoisin nähnyt yhdellä asuinaluella kun teinilauma kiusasi vammaista lasta ja porukassa oli ihan kaiken värisiä ihmisiä. Hitto, jos siinä teimilaumassa olleita somaleita tai arabeja olisi kiusattu, niin joku olisi aivan varmasti ottanut asiakseen kertoa, miten se kiusaaminen nimenomaan johtui tämän etnisestä taustasta tai ihonväristä.
Minusta kiusaaminen on vastenmielistä, mutta mielestäni siihen pitää puuttua tasapuolisesti, eikä nostaa joitain ryhmiä muiden yläpuolelle. Tämä rasismihössötys on mennyt aivan överiksi nykypäivänä.
[/quote]
Kiusaamiseen pitää puuttua oli se minkä väristä tahansa. Oma ongelmani on se, että aikuiset ihmiset huutelevat lapselleni neekerijuttuja. Se alkoi kun hän oli 1,5 vuotias. Mitä kasvaa lapsesta joka saa kokoajan kuulla olevansa vääränlainen ihminen tässä maailmassa. Siitä kasvaa vihainen teini ja aikuinen. Sellaisesta sikiää vastarinta ja ääriainekset. Varmasti on loukkaavampaa ja traagisempaa kuulla olevansa vääränlainen omilta vanhemmiltaan. Uskon, että siitä kumpuaa skinimenttaliteetti.
Kaikki tuntematon pelottaa. Pelkoon reagoidaan vihalla, koska koetaan, että nyt pitää puolustautua jotenkin. Mene itse valkoihoisena jonnekin tummien alkuasukkaiden keskelle, niin reaktiot on varmasti samanlaisia.
Mutta eiväthän tummaihoiset ihmiset ole enää mitenkään tuntematon asia, etenkään Helsingissä. Heitä on joka paikassa telkkaria myöten. Miksi minun mieheni, puhumattakaan lapsistani, olisi jotenkin pelottava? ap
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:15"]Kaikki tuntematon pelottaa. Pelkoon reagoidaan vihalla, koska koetaan, että nyt pitää puolustautua jotenkin. Mene itse valkoihoisena jonnekin tummien alkuasukkaiden keskelle, niin reaktiot on varmasti samanlaisia.
[/quote]
Jesta mitä huttua! :D
Tuo apn mies on länsimaassa olevinaan fiksujen suomalaisten keskellä. Jengiltä on ykskaks unohtunut käytöstavat täysin.
Kumma kun en ole keltään ihmiseltä reaalimaailmassa kuullut näitä tarinoita hirveistä rasisti-suomalaisista. Päinvastoin kaikki mamututtavani nimenomaan ovat sitä mieltä, että suomalaiset ovat todella ystävällisiä heitä kohtaan.
Ongelmaan olisi pitänyt puuttua jo 10 vuotta sitten kun homma olisi ollut vielä hallinnassa. Nyt ajojahdin kohteeksi joutuu kaikki tummaihoiset mikä on surullista. Luuletteko, että rasismi tulee tästä vähenemään kun joka viikko saadaan lukea useista raiskaus tapauksista missä raiskaaja on tummaihoinen? Tämä tulee vielä pahenemaan koko Euroopassa.
Johtuu siitä että lähiaikoina on tapahtunut paljon ulkomaalaisten tekemiä rikoksia joista he ovat päässeet kuin koira veräjästä. Suomalaisilla on tullut mitta täyteen. Väärin kohdistaa kiukkuaan viattomiin ja etenkin lapsiin.
Älä ap viitsi, naurattaa jo nämä "rasismi"kirjoitukset. :D Päästä keksittyä shaibaa. Mulle ei mene läpi yksikään enää, mitään näistä viime aikojen jutuista, höpöistä, ei ole pystytty todistamaan, joten täyttä propagandaa ja nyt hourailevat av-mammat jatkavat tätä. Btw, kai facebookkiin olet tehnyt jo päivityksen? Saat 15 minuuttia julkisuudessa. :P
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:15"]Kaikki tuntematon pelottaa. Pelkoon reagoidaan vihalla, koska koetaan, että nyt pitää puolustautua jotenkin. Mene itse valkoihoisena jonnekin tummien alkuasukkaiden keskelle, niin reaktiot on varmasti samanlaisia.
[/quote]
Hölönpölo. Ei ole millään tasolla sama asia.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:22"]
Kumma kun en ole keltään ihmiseltä reaalimaailmassa kuullut näitä tarinoita hirveistä rasisti-suomalaisista. Päinvastoin kaikki mamututtavani nimenomaan ovat sitä mieltä, että suomalaiset ovat todella ystävällisiä heitä kohtaan.
[/quote]
Onpa kiva kuulla! Minua ehkä ahdistaa eniten tämä yleinen ilmapiiri, joka on selkeästi muuttunut. Ja nämä ihmeelliset kommentoinnit ovat ilmaantuneet tässä viimeisen vuoden sisällä. Ei niitä aiemmin juurikaan kohdattu. Toki miehen kielitaito kehittyy koko ajan, että ymmärtää paremmin, mitä ympärillä puhutaan :) Ystävämme ja miehen yhteistyökumppanit työelämässä ovat värisokeita, samoin lasten kaverit pääasiassa. Koulussa on ollut jonkun verran omituista nimittelyä, mutta satunnaista.
Nyt viime viikolla pikaruokalassa joku nainen oli väittänyt, että mieheni haisee. Kun mies oli kysynyt "anteeksi", kun ei ollut varma, kuuliko oikein, nainen hiljeni. Ja bussissa jälleen eräs nainen sätti häntä, kun otti lapsen syliin rattaista ja istui penkille. Voi olla, että sama nainen olisi sättinyt kantasuomalaistakin isää moisesta tempusta, mutta nyt hän käytti rasistisia ilmaisuja. ap
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:15"]Kaikki tuntematon pelottaa. Pelkoon reagoidaan vihalla, koska koetaan, että nyt pitää puolustautua jotenkin. Mene itse valkoihoisena jonnekin tummien alkuasukkaiden keskelle, niin reaktiot on varmasti samanlaisia. [/quote] Jesta mitä huttua! :D Tuo apn mies on länsimaassa olevinaan fiksujen suomalaisten keskellä. Jengiltä on ykskaks unohtunut käytöstavat täysin.
[/quote]Myös niiltä mainituilta mustilta on unohtunut käytöstavat? Vai väitätkö että ne ei oo sivistyneitä? Hyvin puhuit itses pussiin muka rasistittomana. Heh. ohis
Siksi, koska nämä tietyt aasit ovat toitottaneet toitottamasta päästyäänkin, että tummaihoinen=mamu =(naisille vaarallinen) sossupummi. Luuletko, ettei tämä viime vuosina koko ajan kiivastunut vastakkainasettelu vaikuttaisi yleiseen ilmapiiriin ja asenteisiin? Tottakai se vaikuttaa, kun jokaisen lehden jokaiseen rikosepäily-uutiseen kommentoidaan, että tekijän etninen tausta "kyllä tiedetään" (ja epäillään, että nimiä yms. ei julkisteta, koska suojellaan mamuja, vaikka todellisuudessa nimet julkaistaan aina vasta kun tuomio on annettu, ja silloinkin vain jos siitä ei ole haittaa uhrille tai lähiomaisille. Milloin viimeksi olette nähneet esim. pedofiilin tai rattijuopon nimen lehdessä?) Riippumatta maasta, silloin kun taloudellinen tilanne on huono, muukalaisviha nostaa päätään.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:25"]
Älä ap viitsi, naurattaa jo nämä "rasismi"kirjoitukset. :D Päästä keksittyä shaibaa. Mulle ei mene läpi yksikään enää, mitään näistä viime aikojen jutuista, höpöistä, ei ole pystytty todistamaan, joten täyttä propagandaa ja nyt hourailevat av-mammat jatkavat tätä. Btw, kai facebookkiin olet tehnyt jo päivityksen? Saat 15 minuuttia julkisuudessa. :P
[/quote]
En tiedä, mihin viittaat viime aikojen jutuilla. Facebookia käytän vain työasioihin, joten en minä sinne voisi tällaista julkaista, vaikka joskus haluaisinkin. Sääli, että sinä olet noin asenteellinen. Olisi kiva kuulla mielipiteesi ja näkemyksesi itse aloituksen sisältöön. ap
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:27"]
Ap eikö olisi parempi vaan laittaa lusikat jakoon.
[/quote]
Ei kannata hyvää miestä vaihtaa muiden hölmöyden takia. ap
Mitenkään vähättelemättä keneenkään kohdistuneita rasistisia solvauksia tms, mutta kyllä musta nyt tuntuu siltä, että näiden Immos-kohujen jälkeen tämmöiset "minä olen kokenut rasismia"-tyyppisiä avauksia alkaa tulemaan jo ihan liiaksikin esille. Nämä tapaukset vaikuttavat kaiken lisäksi todella epämääräisiltä ja aina oletus on se, että joku "eri värinen" on nimenomaan kokenut rasismia ja nimittely jne, on nimenomaan ihonväristä tai etnisesti kulttuuritaustasta lähtöisin. Jos ihmiset haluavat tietää totuuden näiden asioiden takana, niin välittömästi alkaa huutaminen, että rasismia yritetään vähätellä tms.
Miten muuten on. Miksi ihmeessä ulkonäkönsä takia kiusatuksi tulleista ei kirjoitella lehtiin isoin otsikoin, siis vaikkapa "Poikaa nimiteltiin puistossa isojen korvien vuoksi", "lapset kiusasivat ja matkivat kehitysvammaista leikkipuistossa". Olen sattumoisin nähnyt yhdellä asuinaluella kun teinilauma kiusasi vammaista lasta ja porukassa oli ihan kaiken värisiä ihmisiä. Hitto, jos siinä teimilaumassa olleita somaleita tai arabeja olisi kiusattu, niin joku olisi aivan varmasti ottanut asiakseen kertoa, miten se kiusaaminen nimenomaan johtui tämän etnisestä taustasta tai ihonväristä.
Minusta kiusaaminen on vastenmielistä, mutta mielestäni siihen pitää puuttua tasapuolisesti, eikä nostaa joitain ryhmiä muiden yläpuolelle. Tämä rasismihössötys on mennyt aivan överiksi nykypäivänä.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:35"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:25"]
[/quote]
En tiedä, mihin viittaat viime aikojen jutuilla. Facebookia käytän vain työasioihin, joten en minä sinne voisi tällaista julkaista, vaikka joskus haluaisinkin. Sääli, että sinä olet noin asenteellinen. Olisi kiva kuulla mielipiteesi ja näkemyksesi itse aloituksen sisältöön. ap
[/quote]
"En tiedä mihin viittaat viime aikojen jutuilla" XD kuka muka on noin pihalla? Provo.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 18:59"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 17:06"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:48"] Minä ihan tavallinen suomalainen vaalea parikympppinen nainen koen tuota miehesi kertomaa supatusta ja mielipiteitä joka päivä junassa. Osaan arabiaa ja auttavasti somaliaa, joten ymmärrän varsin hyvin, miten ympärillä matkaavat nuoret miehet juttelevat toistensa kanssa siitä, millainen perä minulla on, miltä tuntuisi laueta rintojeni väliin tai suuhuni tai mitä he minulle tekisivät, jos olisivat poikaystäväni. Tätä minä saan kuulla niiden suusta, jotka väittävät, että heitä pelottaa. Arvaapa ap kahdesti pelottaako minua! Eli voisiko olla niin, että myös me muita kieliä kuin suomea puhuvat ymmärrämme, mitä monikulttuurisesti meistä ajatellaan. Ja se saa meidät aivan oikeutetusti pelkäämään. [/quote] Miten/missä olet oppinut somaliaa ja arabiaa? Ihan mielenkiinnosta kysyn. [/quote] Samaa mietin?
[/quote]
En ole tuo kirjoittaja, jolta kysytte, mutta kyllähän kieliä pystyy opiskelemaan itsenäisesti ja muutenkin. Niitä oppii myös ulkomailla. Isommissa kaupungeissa on myös hyvin laaja kurssivalikoima tarjolla. Eli käytännössä missä vain on kyseinen kirjoittaja voinut näitä kieliä oppia. Somalia on tietysti vähän harvinaisempi vaihtoehto. Arabiaa, ihan mielenkiinnosta, opiskelleita kantasuomalaisia tiedän itse useampia.
[/quote]
Oho tuli typo. Siis somali on harvinaisempi vaihtoehto.