Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isken nyt minäkin lusikkani tähän rasismi-soppaan.

Vierailija
06.08.2015 |

Olen monikulttuurisen perheen äiti. Mieheni on länsimaalainen, mutta tummaihoinen. Lapsemme ovat myös tummaihoisia. Muutimme yllättäin esikoisen raskausaikana Suomeen, koska halusin kunnon neuvolapalveluiden ääreen ja pääsin tänne jatko-opiskelemaan. Mieheni on opiskellut suomea jo useamman vuoden vaihtelevalla menestyksellä, hänellä on oma firma ja hän tekee töitä sekä Suomeen, että kotimaahansa. Kukaan meisät ei kuulu mihinkään uskontokuntaan. Minä puhun lasten kanssa suomea, mies äidinkieltään. Mies puhuu sitkeästi minulle äidinkieltään, mutta minä puhun hänelle useimmiten suomea. 

Aina mies on kohdannut rasismia (myös omassa kotimaassaan), mutta nyt viime aikoina homma on mennyt ihan naurettavaksi. Ihmiset eivät tajua, että hän ymmärtää, mitä hänestä puhutaan esim. bussissa, ravintolassa, kaupassa... Pari melko avointa verbaalista hyökkäystä on myös kohdistettu mieheen ja lapsiin, kun ovat olleet keskenään liikenteessä. Eilen mies oli kavereiden kanssa baarissa ja laittoi viestin, että hyppää bussiin ja tulee kotiin. Vastasin viestiin, että tulisi bensiksen kautta ja hakisi maitoa. Ja kun mies ei vastannut siihen, eikä puheluihin, olin ihan varma, että hän on saanut turpaansa ja makaa puolikuolleena jossain katuojassa. Aletaan olla lähellä sitä pistettä, että meidän perhe elää jatkuvassa pelossa. Ja se on todella epäreilua. 

Mies ei ole koskaan jaksanut, enkä minä ole osunut paikalle niin, että olisin saanut kysyttyä näiltä huutelijoilta ja supattelijoilta, että mikä heidän ongelmansa on. Osaisiko joku teistä vastata? 

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:25"]Johtuu siitä että lähiaikoina on tapahtunut paljon ulkomaalaisten tekemiä rikoksia joista he ovat päässeet kuin koira veräjästä. Suomalaisilla on tullut mitta täyteen. Väärin kohdistaa kiukkuaan viattomiin ja etenkin lapsiin.
[/quote]
Pitäsköhän Suomen rangaistuskäytäntöä koventaa?
Mä haluun kaikille rikollisille kovemmat rangaistukset.

Vierailija
42/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:29"]Muutama tuhatta mamua pilannut ap miehen maineen.
[/quote]
Eikun just ne suomalaiset kiusaajat. Ymmärrätkö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:35"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:25"]

Älä ap viitsi, naurattaa jo nämä "rasismi"kirjoitukset. :D Päästä keksittyä shaibaa. Mulle ei mene läpi yksikään enää, mitään näistä viime aikojen jutuista, höpöistä, ei ole pystytty todistamaan, joten täyttä propagandaa ja nyt hourailevat av-mammat jatkavat tätä. Btw, kai facebookkiin olet tehnyt jo päivityksen? Saat 15 minuuttia julkisuudessa. :P

[/quote]

En tiedä, mihin viittaat viime aikojen jutuilla. Facebookia käytän vain työasioihin, joten en minä sinne voisi tällaista julkaista, vaikka joskus haluaisinkin. Sääli, että sinä olet noin asenteellinen. Olisi kiva kuulla mielipiteesi ja näkemyksesi itse aloituksen sisältöön. ap
[/quote]
Eikös mielipiteeni tullut jo selväksi? Kirjoituksesi on potaskaa kuin myös nuo jatkokommenttisi. Itse asun alueella missä asuu paljon tummia, mutta näin n. 40 vuoden aikana, EN OLE KOSKAAN kuullut rasistisia huutoja tai eleitä viearasmaalaisille, vaikka monesti olisi ollut tarvettakin. Samoin KUKAAN EI OLE KOSKAAN käyttäytynyt noin niin kuin väität miestäsi kohtaan esim. bussissa jonkun käyttäytyneen. On se kummallista, että hissukat suomalaiset tavalliset ihmiset mukamas huutelisi ulkomaalaisille, kun eihän meiltä saa sanaa edes omille naapureille, vaan kuljetaan mahdollisimman nopsaan ohi. Joten ole ystävällinen ja lopeta paskanjauhaminen ja propagandan levittäminen.

Vierailija
44/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:19"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:15"]Kaikki tuntematon pelottaa. Pelkoon reagoidaan vihalla, koska koetaan, että nyt pitää puolustautua jotenkin. Mene itse valkoihoisena jonnekin tummien alkuasukkaiden keskelle, niin reaktiot on varmasti samanlaisia. [/quote] Jesta mitä huttua! :D Tuo apn mies on länsimaassa olevinaan fiksujen suomalaisten keskellä. Jengiltä on ykskaks unohtunut käytöstavat täysin.

[/quote]Myös niiltä mainituilta mustilta on unohtunut käytöstavat? Vai väitätkö että ne ei oo sivistyneitä? Hyvin puhuit itses pussiin muka rasistittomana. Heh. ohis
[/quote]
Hyvä sä ymmärsit ja kuitenkaan et.

Vierailija
45/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:42"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:35"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:25"] Älä ap viitsi, naurattaa jo nämä "rasismi"kirjoitukset. :D Päästä keksittyä shaibaa. Mulle ei mene läpi yksikään enää, mitään näistä viime aikojen jutuista, höpöistä, ei ole pystytty todistamaan, joten täyttä propagandaa ja nyt hourailevat av-mammat jatkavat tätä. Btw, kai facebookkiin olet tehnyt jo päivityksen? Saat 15 minuuttia julkisuudessa. :P [/quote] En tiedä, mihin viittaat viime aikojen jutuilla. Facebookia käytän vain työasioihin, joten en minä sinne voisi tällaista julkaista, vaikka joskus haluaisinkin. Sääli, että sinä olet noin asenteellinen. Olisi kiva kuulla mielipiteesi ja näkemyksesi itse aloituksen sisältöön. ap [/quote] "En tiedä mihin viittaat viime aikojen jutuilla" XD kuka muka on noin pihalla? Provo.

[/quote]

No en ihan oikeasti teidä! :) Kertokaa. ap

Vierailija
46/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:45"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:35"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:25"] Älä ap viitsi, naurattaa jo nämä "rasismi"kirjoitukset. :D Päästä keksittyä shaibaa. Mulle ei mene läpi yksikään enää, mitään näistä viime aikojen jutuista, höpöistä, ei ole pystytty todistamaan, joten täyttä propagandaa ja nyt hourailevat av-mammat jatkavat tätä. Btw, kai facebookkiin olet tehnyt jo päivityksen? Saat 15 minuuttia julkisuudessa. :P [/quote] En tiedä, mihin viittaat viime aikojen jutuilla. Facebookia käytän vain työasioihin, joten en minä sinne voisi tällaista julkaista, vaikka joskus haluaisinkin. Sääli, että sinä olet noin asenteellinen. Olisi kiva kuulla mielipiteesi ja näkemyksesi itse aloituksen sisältöön. ap [/quote] Eikös mielipiteeni tullut jo selväksi? Kirjoituksesi on potaskaa kuin myös nuo jatkokommenttisi. Itse asun alueella missä asuu paljon tummia, mutta näin n. 40 vuoden aikana, EN OLE KOSKAAN kuullut rasistisia huutoja tai eleitä viearasmaalaisille, vaikka monesti olisi ollut tarvettakin. Samoin KUKAAN EI OLE KOSKAAN käyttäytynyt noin niin kuin väität miestäsi kohtaan esim. bussissa jonkun käyttäytyneen. On se kummallista, että hissukat suomalaiset tavalliset ihmiset mukamas huutelisi ulkomaalaisille, kun eihän meiltä saa sanaa edes omille naapureille, vaan kuljetaan mahdollisimman nopsaan ohi. Joten ole ystävällinen ja lopeta paskanjauhaminen ja propagandan levittäminen.

[/quote]

Asia selvä. Meidän keskustelu ei johda mihinkään. ap

Vierailija
47/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos seuraisin vaikka uutisia? Jos oot tosissas.

Vierailija
48/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulenpa että ihmisiä alkaa kyllästyttää tämä kukkahattutouhu.

Jos vain onnistuu pääsemään välimeren yli eurooppaan niin eikun tervetuloa.

Jos jää pakolaisleirille Afrikkaan niin ei mitään mahkuja päästä tänne.

Karkoitusta ei tarvitse pelätä vaikkei välittäisi pätkääkään toisten omaisuudesta tai fyysisestä koskemattomuudesta.

Eiköhän olisi kaikille parempi että yhteiskunta pistäisi selvän rajan siihen mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Jos rajan ylittää niin välitön menolippu kouraan ja morjens.

Mielestäni tässä syy AP.n puolison kokemaan asenteiden kiristymiseen. Liika suvatsevaisuus on kääntynyt itsään vastaan.

Vierailija
49/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihan tavallinen suomalainen vaalea parikympppinen nainen koen tuota miehesi kertomaa supatusta ja mielipiteitä joka päivä junassa. Osaan arabiaa ja auttavasti somaliaa, joten ymmärrän varsin  hyvin, miten ympärillä matkaavat nuoret miehet juttelevat toistensa kanssa siitä, millainen perä minulla on, miltä tuntuisi laueta rintojeni väliin tai suuhuni tai mitä he minulle tekisivät, jos olisivat poikaystäväni. Tätä minä saan kuulla niiden suusta, jotka väittävät, että heitä pelottaa. Arvaapa ap kahdesti pelottaako minua!

Eli voisiko olla niin, että myös me muita kieliä kuin suomea puhuvat ymmärrämme, mitä monikulttuurisesti meistä ajatellaan. Ja se saa meidät aivan oikeutetusti pelkäämään.

Vierailija
50/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soinihan tämän aloitti kun päästi persuissa rasistiporukan sisään äänten toivossa. Soinihan ei todellakaan ole rasisti, mutta myöhäistä kyllä enää alkaa itkemään kun puolue on täynnä sisulaisesti ajattelivia.

Vierailija
51/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:19"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:15"]Kaikki tuntematon pelottaa. Pelkoon reagoidaan vihalla, koska koetaan, että nyt pitää puolustautua jotenkin. Mene itse valkoihoisena jonnekin tummien alkuasukkaiden keskelle, niin reaktiot on varmasti samanlaisia. [/quote] Jesta mitä huttua! :D Tuo apn mies on länsimaassa olevinaan fiksujen suomalaisten keskellä. Jengiltä on ykskaks unohtunut käytöstavat täysin.

[/quote]Myös niiltä mainituilta mustilta on unohtunut käytöstavat? Vai väitätkö että ne ei oo sivistyneitä? Hyvin puhuit itses pussiin muka rasistittomana. Heh. ohis
[/quote]

Mainituilta mustilta?? Tarkoitatko siis afrikkalaista alkuasukasheimoa, joka tuijottaisi valkoihoista siksi, ettei ole sellaista koskaan elämässään nähnyt?? Etkö tosiaan tajua eroa länsimaiseen yhteiskuntaan, jossa erirotuiset ihmiset eivät enää ole mikään uusi ja ennenkuulumaton ilmiö?

Vierailija
52/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:40"]

Mitenkään vähättelemättä keneenkään kohdistuneita rasistisia solvauksia tms, mutta kyllä musta nyt tuntuu siltä, että näiden Immos-kohujen jälkeen tämmöiset "minä olen kokenut rasismia"-tyyppisiä avauksia alkaa tulemaan jo ihan liiaksikin esille. Nämä tapaukset vaikuttavat kaiken lisäksi todella epämääräisiltä ja aina oletus on se, että joku "eri värinen" on nimenomaan kokenut rasismia ja nimittely jne, on nimenomaan ihonväristä tai etnisesti kulttuuritaustasta lähtöisin. Jos ihmiset haluavat tietää totuuden näiden asioiden takana, niin välittömästi alkaa huutaminen, että rasismia yritetään vähätellä tms.

Miten muuten on. Miksi ihmeessä ulkonäkönsä takia kiusatuksi tulleista ei kirjoitella lehtiin isoin otsikoin, siis vaikkapa "Poikaa nimiteltiin puistossa isojen korvien vuoksi", "lapset kiusasivat ja matkivat kehitysvammaista leikkipuistossa". Olen sattumoisin nähnyt yhdellä asuinaluella kun teinilauma kiusasi vammaista lasta ja porukassa oli ihan kaiken värisiä ihmisiä. Hitto, jos siinä teimilaumassa olleita somaleita tai arabeja olisi kiusattu, niin joku olisi aivan varmasti ottanut asiakseen kertoa, miten se kiusaaminen nimenomaan johtui tämän etnisestä taustasta tai ihonväristä.

Minusta kiusaaminen on vastenmielistä, mutta mielestäni siihen pitää puuttua tasapuolisesti, eikä nostaa joitain ryhmiä muiden yläpuolelle. Tämä rasismihössötys on mennyt aivan överiksi nykypäivänä.

[/quote]

Mieheni on kohdannut rasismia koko ikänsä. Myös siis synnyinmaassaan, jossa oli yhtä lailla valtaväestöstä poikkeava. Ei tosin niin merkittävästi kuin täällä. Tämä Immos-kohu ja sitä seuranneet tapahtumat nyt vain saivat aikaan sen, että sanon tämän ekaa kertaa ääneen. Ja sen, että olemme asiaa myös kotona pohtineet enemmän. 

Minua pelottaa eniten se, että ilmapiiri tuntuu muuttuneen. Ja nyt on tosiaan myös pari kertaa käynyt niin, että lapset ovat kuulleet nämä puheet. Sitä ei ole tapahtunut ennen. Tuntuu, että nykyään ihmiset näkevät miehessäni ensisijaisesti ihonvärin ja tekevät sen perusteella kummallisia johtopäätöksiä. En tiedä, ehkä tässä on itse vähän herkemmällä, kuin normaalisti, mutta ei tämä asia ihan täysin meidän pään sisällä ole. Myös netissä nimettömänä huutelu on rasistisempaa, kuin ennen. Vai näenkö sen nyt vaan selkeämmin? Ystäväni ovat kertoneet, että jotkut ihan fiksut ihmiset ovat esim. facebookissa tuoneet esiin "maahanmuuttokriittisyytensä". ap

Vierailija
53/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasismia ei ole
- vastustaa maahan tulijoiden elättämistä yhteisistä varoista
- vaatia, että maan lakeja ja säännöksiä kunnioitetaan ja noudatetaan poikkeuksetta
- vaatia maahanmuuttajia luopumaan kotimaansa perinteistä, jos ne ovat suomalaisten lakien ja elämäntapojen vastaisia
- vaatia rikokseen syyllistyneiden tai suomalaiseen elämäntapaan sopeutumattomien ei-suomalaisten karkottamista
- vaatia kunnioittamaan kaikkia ihmisiä tasa-arvoisina riippumatta mistään perinteistä tai uskonnoista
- vaatia elää Suomessa maan tavalla vaatimatta itselleen erityisoikeuksia
- vaatia kunnoittamaan suomalaisia perinteitä kuten koulujen kevätjuhlia, uimahallien vuoroja jne
- vaatia, että maahanmuuttajaperheissä eletään Suomen tapojen ja lakien mukaan
- vaatia Suomessa rikokseen tuomittujen toimittamista kärsimään rangaistuksensa lähtömaassaan

Kaikkia kantasuomalaisia vaaditaan elämään edellä mainittujen vaatimusten mukaisesti. Maahanmuuttajilla ei saa olla mitään erityisoikeuksia.

Vierailija
54/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan Immosta tulkittu ihan oikein? Jos hän tarkoittikin monikulttuurisuuden kritiikillä sellaista kulttuurirelativistista asennetta, joka pitää kaikkia kulttuureja yhtä hyvinä ja kieltää kritisoimasta mitään niiden piirteitä. Vaikka kyseessä olisi eläntien rääkkääminen tai naisten alistaminen. 

Emme tiedä, koska kukaan ei ole kysynyt tätä Immoselta.

Vierailija
55/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:48"]

Minä ihan tavallinen suomalainen vaalea parikympppinen nainen koen tuota miehesi kertomaa supatusta ja mielipiteitä joka päivä junassa. Osaan arabiaa ja auttavasti somaliaa, joten ymmärrän varsin  hyvin, miten ympärillä matkaavat nuoret miehet juttelevat toistensa kanssa siitä, millainen perä minulla on, miltä tuntuisi laueta rintojeni väliin tai suuhuni tai mitä he minulle tekisivät, jos olisivat poikaystäväni. Tätä minä saan kuulla niiden suusta, jotka väittävät, että heitä pelottaa. Arvaapa ap kahdesti pelottaako minua!

Eli voisiko olla niin, että myös me muita kieliä kuin suomea puhuvat ymmärrämme, mitä monikulttuurisesti meistä ajatellaan. Ja se saa meidät aivan oikeutetusti pelkäämään.

[/quote]

Hyi kamala! Tuo on ihan yhtä inhottavaa. ap

Vierailija
56/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi pitää mitätöidä ja vähätellä jonkun kokemaa rasismia tai pelkoa. Miksei se voisi olla totta? Jos ilmapiiri on koventunut niin miksei siitä saa puhua?

On totta, että Välimeren yli vyöryävät siirtolaismassat yhdistettynä heikkoon taloustilanteeseen on vaarallinen yhdistelmä. Veikkaan, että kohta meillä jyllää ääriliikkeet 1930-luvun malliin.

Vierailija
57/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmapiiri on koventunut lähinnä siihen suuntaan että vain monikultturisti-fasistit saavat kuulua ja näkyä julkisuudessa keksittyine rasismi-tarinoineen. Samaan aikaan reaalimaailmassa meitä kantasuomalaisia ahdistellaan, pahoinpidellään ja raiskataan.

Nyt alkaa riittää. On jo sen verran paksua tuo "meillä on unelma"-sössötys.

Vierailija
58/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:17"]

Mutta eiväthän tummaihoiset ihmiset ole enää mitenkään tuntematon asia, etenkään Helsingissä. Heitä on joka paikassa telkkaria myöten. Miksi minun mieheni, puhumattakaan lapsistani, olisi jotenkin pelottava? ap

[/quote] Koska nyt on ollut esim se Tapanilan joukkoraiskaus ja ne monet raiskausyrityksen tapetilla, se pelottaa. Minä en pelännyt tummaihoisia miehiä ennen kuin luin ne Tapanilan raiskauksen yksityiskohdat lehdestä tuomion yhteydessä. Nyt minua pelottaa kävellä yksin tummien miesten ohi iltaisella, en voi sille mitään.

T. Normaali helsinkiläinen

Vierailija
59/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:55"]

Rasismia ei ole
- vastustaa maahan tulijoiden elättämistä yhteisistä varoista
- vaatia, että maan lakeja ja säännöksiä kunnioitetaan ja noudatetaan poikkeuksetta
- vaatia maahanmuuttajia luopumaan kotimaansa perinteistä, jos ne ovat suomalaisten lakien ja elämäntapojen vastaisia
- vaatia rikokseen syyllistyneiden tai suomalaiseen elämäntapaan sopeutumattomien ei-suomalaisten karkottamista
- vaatia kunnioittamaan kaikkia ihmisiä tasa-arvoisina riippumatta mistään perinteistä tai uskonnoista
- vaatia elää Suomessa maan tavalla vaatimatta itselleen erityisoikeuksia
- vaatia kunnoittamaan suomalaisia perinteitä kuten koulujen kevätjuhlia, uimahallien vuoroja jne
- vaatia, että maahanmuuttajaperheissä eletään Suomen tapojen ja lakien mukaan
- vaatia Suomessa rikokseen tuomittujen toimittamista kärsimään rangaistuksensa lähtömaassaan

Kaikkia kantasuomalaisia vaaditaan elämään edellä mainittujen vaatimusten mukaisesti. Maahanmuuttajilla ei saa olla mitään erityisoikeuksia.

[/quote]

Kuka määrittelee, mitä ovat ne suomalaiset elintavat, perinteet ja tavat, joita kaikkien pitää kunnioittaa? ap

Vierailija
60/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ap viitsi, naurattaa jo nämä "rasismi"kirjoitukset. :D Päästä keksittyä shaibaa. Mulle ei mene läpi yksikään enää, mitään näistä viime aikojen jutuista, höpöistä, ei ole pystytty todistamaan, joten täyttä propagandaa ja nyt hourailevat av-mammat jatkavat tätä. Btw, kai facebookkiin olet tehnyt jo päivityksen? Saat 15 minuuttia julkisuudessa. :P [/quote] En tiedä, mihin viittaat viime aikojen jutuilla. Facebookia käytän vain työasioihin, joten en minä sinne voisi tällaista julkaista, vaikka joskus haluaisinkin. Sääli, että sinä olet noin asenteellinen. Olisi kiva kuulla mielipiteesi ja näkemyksesi itse aloituksen sisältöön. ap

[/quote] Eikös mielipiteeni tullut jo selväksi? Kirjoituksesi on potaskaa kuin myös nuo jatkokommenttisi. Itse asun alueella missä asuu paljon tummia, mutta näin n. 40 vuoden aikana, EN OLE KOSKAAN kuullut rasistisia huutoja tai eleitä viearasmaalaisille, vaikka monesti olisi ollut tarvettakin. Samoin KUKAAN EI OLE KOSKAAN käyttäytynyt noin niin kuin väität miestäsi kohtaan esim. bussissa jonkun käyttäytyneen. On se kummallista, että hissukat suomalaiset tavalliset ihmiset mukamas huutelisi ulkomaalaisille, kun eihän meiltä saa sanaa edes omille naapureille, vaan kuljetaan mahdollisimman nopsaan ohi. Joten ole ystävällinen ja lopeta paskanjauhaminen ja propagandan levittäminen.

[/quote]

Täydellisesti samaa mieltä. En ole minäkään kuullut koskaan mitään rasistista bussissa huutelua edes yhtä kertaa. Voi varmaan joskus näin käydäkin, jos joku juoppo melskaa, mutta se nyt huutelee kaikille.

Olen  tullut haukutuksi rasistiksi, kun en päästänyt tummaa miestä kiilaamaan eteeni kassajonossa. Toisen kerran myös, kun kielsin tummaa pikkupoikaa ajamasta pyörällään lasten leikkipuiston uima-altaaseen.