Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isken nyt minäkin lusikkani tähän rasismi-soppaan.

Vierailija
06.08.2015 |

Olen monikulttuurisen perheen äiti. Mieheni on länsimaalainen, mutta tummaihoinen. Lapsemme ovat myös tummaihoisia. Muutimme yllättäin esikoisen raskausaikana Suomeen, koska halusin kunnon neuvolapalveluiden ääreen ja pääsin tänne jatko-opiskelemaan. Mieheni on opiskellut suomea jo useamman vuoden vaihtelevalla menestyksellä, hänellä on oma firma ja hän tekee töitä sekä Suomeen, että kotimaahansa. Kukaan meisät ei kuulu mihinkään uskontokuntaan. Minä puhun lasten kanssa suomea, mies äidinkieltään. Mies puhuu sitkeästi minulle äidinkieltään, mutta minä puhun hänelle useimmiten suomea. 

Aina mies on kohdannut rasismia (myös omassa kotimaassaan), mutta nyt viime aikoina homma on mennyt ihan naurettavaksi. Ihmiset eivät tajua, että hän ymmärtää, mitä hänestä puhutaan esim. bussissa, ravintolassa, kaupassa... Pari melko avointa verbaalista hyökkäystä on myös kohdistettu mieheen ja lapsiin, kun ovat olleet keskenään liikenteessä. Eilen mies oli kavereiden kanssa baarissa ja laittoi viestin, että hyppää bussiin ja tulee kotiin. Vastasin viestiin, että tulisi bensiksen kautta ja hakisi maitoa. Ja kun mies ei vastannut siihen, eikä puheluihin, olin ihan varma, että hän on saanut turpaansa ja makaa puolikuolleena jossain katuojassa. Aletaan olla lähellä sitä pistettä, että meidän perhe elää jatkuvassa pelossa. Ja se on todella epäreilua. 

Mies ei ole koskaan jaksanut, enkä minä ole osunut paikalle niin, että olisin saanut kysyttyä näiltä huutelijoilta ja supattelijoilta, että mikä heidän ongelmansa on. Osaisiko joku teistä vastata? 

Kommentit (114)

Vierailija
1/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:48"]

Minä ihan tavallinen suomalainen vaalea parikympppinen nainen koen tuota miehesi kertomaa supatusta ja mielipiteitä joka päivä junassa. Osaan arabiaa ja auttavasti somaliaa, joten ymmärrän varsin  hyvin, miten ympärillä matkaavat nuoret miehet juttelevat toistensa kanssa siitä, millainen perä minulla on, miltä tuntuisi laueta rintojeni väliin tai suuhuni tai mitä he minulle tekisivät, jos olisivat poikaystäväni. Tätä minä saan kuulla niiden suusta, jotka väittävät, että heitä pelottaa. Arvaapa ap kahdesti pelottaako minua!

Eli voisiko olla niin, että myös me muita kieliä kuin suomea puhuvat ymmärrämme, mitä monikulttuurisesti meistä ajatellaan. Ja se saa meidät aivan oikeutetusti pelkäämään.

[/quote]

Minäkin puhun arabiaa, olen asunut arabimaassa, mutten edes tunne arabiaksi noita ilmauksia joista puhut, enkä ole koskaan kuullut kenenkään arabin julkisesti niitä sanovat Suomessa tai ulkomailla. Kerropa miten käännät nuo arabiaksi ja mistä olet yleensä oppinut ne?

Vierailija
2/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en siedä ttummaihoisia Suomessa. Ne ei vaan kuulu tänne ja piste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ymmärrän kyllä kun minun vieressäni ihmiset naureskelvat minun ulkomuotoani ja haukkuvat. Olen valkoihoinen nuori nainen. Tämä on myös rasismia. Kukaan ei vaan puhu siitä.

Vierailija
4/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on taas näitä provoja, jotka tunnistaa kirjoittajan kirjoitustyylistä. 

Vierailija
5/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:40"]

Mitenkään vähättelemättä keneenkään kohdistuneita rasistisia solvauksia tms, mutta kyllä musta nyt tuntuu siltä, että näiden Immos-kohujen jälkeen tämmöiset "minä olen kokenut rasismia"-tyyppisiä avauksia alkaa tulemaan jo ihan liiaksikin esille. Nämä tapaukset vaikuttavat kaiken lisäksi todella epämääräisiltä ja aina oletus on se, että joku "eri värinen" on nimenomaan kokenut rasismia ja nimittely jne, on nimenomaan ihonväristä tai etnisesti kulttuuritaustasta lähtöisin. Jos ihmiset haluavat tietää totuuden näiden asioiden takana, niin välittömästi alkaa huutaminen, että rasismia yritetään vähätellä tms.

Miten muuten on. Miksi ihmeessä ulkonäkönsä takia kiusatuksi tulleista ei kirjoitella lehtiin isoin otsikoin, siis vaikkapa "Poikaa nimiteltiin puistossa isojen korvien vuoksi", "lapset kiusasivat ja matkivat kehitysvammaista leikkipuistossa". Olen sattumoisin nähnyt yhdellä asuinaluella kun teinilauma kiusasi vammaista lasta ja porukassa oli ihan kaiken värisiä ihmisiä. Hitto, jos siinä teimilaumassa olleita somaleita tai arabeja olisi kiusattu, niin joku olisi aivan varmasti ottanut asiakseen kertoa, miten se kiusaaminen nimenomaan johtui tämän etnisestä taustasta tai ihonväristä.

Minusta kiusaaminen on vastenmielistä, mutta mielestäni siihen pitää puuttua tasapuolisesti, eikä nostaa joitain ryhmiä muiden yläpuolelle. Tämä rasismihössötys on mennyt aivan överiksi nykypäivänä.

[/quote]

Mieheni on kohdannut rasismia koko ikänsä. Myös siis synnyinmaassaan, jossa oli yhtä lailla valtaväestöstä poikkeava. Ei tosin niin merkittävästi kuin täällä. Tämä Immos-kohu ja sitä seuranneet tapahtumat nyt vain saivat aikaan sen, että sanon tämän ekaa kertaa ääneen. Ja sen, että olemme asiaa myös kotona pohtineet enemmän. 

Minua pelottaa eniten se, että ilmapiiri tuntuu muuttuneen. Ja nyt on tosiaan myös pari kertaa käynyt niin, että lapset ovat kuulleet nämä puheet. Sitä ei ole tapahtunut ennen. Tuntuu, että nykyään ihmiset näkevät miehessäni ensisijaisesti ihonvärin ja tekevät sen perusteella kummallisia johtopäätöksiä. En tiedä, ehkä tässä on itse vähän herkemmällä, kuin normaalisti, mutta ei tämä asia ihan täysin meidän pään sisällä ole. Myös netissä nimettömänä huutelu on rasistisempaa, kuin ennen. Vai näenkö sen nyt vaan selkeämmin? Ystäväni ovat kertoneet, että jotkut ihan fiksut ihmiset ovat esim. facebookissa tuoneet esiin "maahanmuuttokriittisyytensä". ap
[/quote]

Aina on koettu rasismia, mutta nyt yhtäkkiä ilmapiiri onkin muuttunut. Onko se muuttunut kenties parempaan suuntaan? Miksi sinua se pelottaa?

Vierailija
6/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommafoorumin jonnet taas tehneet rynnäkön vauvapalstalle. Hohhoijaa. Argumentointitaidot olemattomat ja ikää varmaan 9v korkeintaan.

Ap, olen tosi pahoillani, että lapsesi ja miehesi joutuvat kuulemaan tuollaista potaskaa kaduilla liikkuessaan. Uskon, että 99% suomalaisista on samaa mieltä kanssani.

Vierailija
7/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini mies on ulkomaalaistaustainen, on siis ulkomaalainen nimi.

Hän on itseäni vanhempi, hänellä on oma yritys. Tarvitsi kuitenkin lisätyötä, joten kehotin hakemaan samaan firmaan, missä itse olin.

Kerroin myös yrityksessä (pieni firma), että kaverini se ja se oli hakemassa paikkaa, kun heillä oli koko ajan tarve uusille työntekijöille. Ei päässyt haastatteluun. Ensin käytiin läpi kaikki muut hakijat, sitten kun heistä ei kukaan ollut tarpeeksi hyvä, otettii yhteyttä vasta kaveriini, jolloin hän pääsi haastatteluun ja sai paikan.

Sen verran on ennakkoluuloja, ettei puoliksi suomalainen pääse edes haastatteluun, koska nimi on ulkomainen jo hakemuksessa.

(Paikkaan ei tarvinnut mitään erityistä osaamista, vain ajokortti. Ja kaverilla oli omakin auto.)

Vierailija
8/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sunä segregaation kannattaja. Kai ymmärrät, että ihonväri ja etnisyys eivät kulje käsi kädessä?

Vierailija
9/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

M.O.T. 

tässäkin ketjussa on niin monta rasistista kommenttia, että uskon ap:n miehen todella kokeneen rasismia kuten kerrottu.

Vierailija
10/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 20:34"]

Kaverini mies on ulkomaalaistaustainen, on siis ulkomaalainen nimi.

Hän on itseäni vanhempi, hänellä on oma yritys. Tarvitsi kuitenkin lisätyötä, joten kehotin hakemaan samaan firmaan, missä itse olin.

Kerroin myös yrityksessä (pieni firma), että kaverini se ja se oli hakemassa paikkaa, kun heillä oli koko ajan tarve uusille työntekijöille. Ei päässyt haastatteluun. Ensin käytiin läpi kaikki muut hakijat, sitten kun heistä ei kukaan ollut tarpeeksi hyvä, otettii yhteyttä vasta kaveriini, jolloin hän pääsi haastatteluun ja sai paikan.

Sen verran on ennakkoluuloja, ettei puoliksi suomalainen pääse edes haastatteluun, koska nimi on ulkomainen jo hakemuksessa.

(Paikkaan ei tarvinnut mitään erityistä osaamista, vain ajokortti. Ja kaverilla oli omakin auto.)

[/quote]

Jaa. Mistä johtuu, että jokaisessa työpaikassa missä olen ollut, on ollut myös ulkomaalaistaustaisia töissä?

Onko se nyt ihan hirveän vaikea tajuta, että suomalaisessa firmassa suomea huonosti taitamaton jää niiden jalkoihin, joilla se on hallussa? Onko tullut mieleen, että kaverisi on jäänyt hakijoiden hännille jostain muusta syystä kuin siitä, että hänen nimensä ei ole täysin suomalainen? Oletko ylipäätään tullut miettineeksi, että jo ihan supisuomalaisellakin on vaikeuksia saada töitä, vaikka on lähettänyt työhakemuksia kymmeniin paikkoihin ja käynyt kymmenissä haastatteluissa?

Eikö tuo nyt ole vähän ylimielistä luulla kaikkea rasismiksi heti, kun onni ei olekaan niin suopea? Kun ei päästä jonojen ohi ja ymmärretä, että Suomessa on työttömiä pitkä liuta jo omasta takaa jotka yrittävät etsiä töitä itselleen, niin se on tänä päivänä rasismia?

Mun puolesta voidaan palkata vaikka lääkäreiksi ja kirurgeiksi jengiä, jotka eivät osaa edes lukea, mutta minä en halua olla sellaisten potilaana vaan sellaisten, joilla on _ammattipätevyys_ ja _tässä maassa_ vaadittava kielitaito.

Vierailija
11/114 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 17:10"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:44"]Asun pääkaupunkiseudulla ja kuljen julkisilla töihin. Liikun paljon sekä työ- että vapaa-aikanani eri puolilla pääkaupunkiseutua ja näen joka päivä lukuisia tummaihoisia yms. muiden etnisyyksien edustajia. Olen jo vuosikausia tarkkaillut ympäristöäni huolellisesti, tavoitteenani todistaa edes yksi rasismitapaus, joita kuulemani mukaan tapahtuu koko ajan ja joka puolella. Ei ole onnistunut. Ehkäpä 20 vuotta lisää päivittäistä tarkkailua, niin saatan minäkin päästä todistamaan ihka oikeaa rasistista ilmettä tai kehonkieltä julkisella paikalla? [/quote] Mä asun Kurvissa ja täällä saa sporassa kyllä kuulla, että neekerin pitäisi painua helvettiin. Ei ole kauaakaan, kun joku vanhempi mies tönäisi Kurvin sporapysäkillä somalinaisen raiteille, satuin näkemään. Ehkä se on tämä alue ja täällä liikkuvat laitapuolenkulkijat, mutta oon kyllä todistanut varsin monia rasismitapauksia tässä viime aikoina.

[/quote]

Vai että oikein raiteille? No, sehän olikin sitten taponyritys tai vähintäänkin vakavan vaaran aiheuttaminen, joten oletan, että poliisit kutsuttiin paikalle ja tönäisijä pidätettiin? Tapahtunut varmasti myös uutisoitiin laajasti, sillä täyttihän palkkä kuulopuhe "rasistisesta tönäisystä" aiemmin suomalaisen median kaikki kanavat pariksi viikoksi?

Vierailija
12/114 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasismia erilaisissa muodoissa huomaa pk-seudulla julkisilla liikkuessa, jos vain tarkkailee edes toisella silmällä. Viimeksi aamulla työmatkalla kaljaa kittaava suomalaislupaus sätti suomalaisnaista, joka piti huntua (kääntynyt muslimksi). Kaikki kanssamatkustajat olivat hiljaa. Vain minä sanoin miehelle, että hänen käytöksensä ei ole asiallista.

Vierailija
13/114 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 10:04"]

Rasismia erilaisissa muodoissa huomaa pk-seudulla julkisilla liikkuessa, jos vain tarkkailee edes toisella silmällä. Viimeksi aamulla työmatkalla kaljaa kittaava suomalaislupaus sätti suomalaisnaista, joka piti huntua (kääntynyt muslimksi). Kaikki kanssamatkustajat olivat hiljaa. Vain minä sanoin miehelle, että hänen käytöksensä ei ole asiallista.

[/quote]

Tarkkailen joka päivä molemmilla silmillä, mutta eipä ole rassissmusta näkynyt.

Vierailija
14/114 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minkä takia kaikki nimettömänä nettipalstoilla julkaistut "perheeni on monikulttuurinen ja saamme suurin piirtein kaasua postiluukusta sisään ja turpaan heti ulko-ovella"-nyyhkytarinat otetaan aina haudanvakavasti ja pistetään lehtiin asti mutta omalla nimellä julkaistut yksityiskohtaiset (paikka, aika yms. mainittu) tarinat esimerkiksi somalien väkivaltaöykkäröinneistä ovat aina liioiteltuja ja keksittyjä, eikä niille pitäisi antaa aikaa? Kyllä ihmiset totuuden näkevät itse omin silmin ulkona ollessaan. 

Vierailija
15/114 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeutuuko miehesi länsimaalaisittain? Lisäksi jos hän käyttäisi puhuessaan suomea niin rasismia saattaisi esiintyä vähemmän. Mä en usko, että enemmistö suomalaisista on pohjimmiltaan rasisteja. Elintasomamujen ja rikollistaustaisen miesten osalta vain on monilla paljon huonoja kokemuksia tietyn kulttuurin ihmisistä. Nuo kokemukset valitettavasti heijastuvat ihan kunnon ihmisiinkin. Esimerkiksi Oulussa, joukkoraiskauksien luvatussa kaupungissa, kaikki lähi-idän miehet ovat potentiaalisia raiskaajia vaikka eivät oikeasti olisikaan. Mutta itsepä ovat maineensa aiheuttaneet. 

No mutta tätähän tämä on. Itse ajattelen, että jos vapaaehtoisesti muuttaisin maahan, jossa joudun pelkäämään perheeni turvallisuuden puolesta, niin siirtyisin vapaaehtoisesti muualle maahan, jossa ei tarvitse pelätä. Jos kaikkialla pitää pelätä, valitsisin paikan, jossa tarvitsee pelätä vähiten. Koska valtavirran näkemyksiin ei yksilö voi juurikaan vaikuttaa.

Vierailija
16/114 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 17:13"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:17"]Mutta eiväthän tummaihoiset ihmiset ole enää mitenkään tuntematon asia, etenkään Helsingissä. Heitä on joka paikassa telkkaria myöten. Miksi minun mieheni, puhumattakaan lapsistani, olisi jotenkin pelottava? ap [/quote] Mä ymmärän sua. Mun tyttöystävä on melko tummaihonen ja aina kun käsi kädessä kuljetaan niin voi luoja sitä katseiden ja supattelun määrää. Ei vissiin oo ihmiset ennen nähny monikulttuurista lesboparia täällä Suomessa... no onneks muutetaan ens kesänä Amerikkaann N20

[/quote]

Missähän kirkonkylässä mahdatte asua?

Vierailija
17/114 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus mitä paskaa. Rasismia ei muka ole. Itse olen valkoinen ja syntynyt suomessa ja äitini on venäläinen. Koko elämäni olen saanut kuulla, että "painu ryssä takaisin sinne venäjälle mistä oot tullut." "Anna huora pillua, huorahan sä oot, kun oot ryssä." ynnä muuta vastaavaa paskaa.
Ihonväri ei tee kenestäkään huonompaa, vaan käyttäytyminen.

Vierailija
18/114 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:13"]

Mies ei ole koskaan jaksanut, enkä minä ole osunut paikalle niin, että olisin saanut kysyttyä näiltä huutelijoilta ja supattelijoilta, että mikä heidän ongelmansa on. Osaisiko joku teistä vastata? 

[/quote]

Häntä luullaan somaliksi, niin yksinkertaista se on.

Vierailija
19/114 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 10:45"]

Voi jeesus mitä paskaa. Rasismia ei muka ole. Itse olen valkoinen ja syntynyt suomessa ja äitini on venäläinen. Koko elämäni olen saanut kuulla, että "painu ryssä takaisin sinne venäjälle mistä oot tullut." "Anna huora pillua, huorahan sä oot, kun oot ryssä." ynnä muuta vastaavaa paskaa. Ihonväri ei tee kenestäkään huonompaa, vaan käyttäytyminen.

[/quote]

Tässäkään ei tule ilmi, että onko nuo puheet ja solvaukset tulleet tyhjästä vai ollaanko noita solvauksia käytetty helppoina lyömäaseina riitatilanteissa. 

Oli miten oli, niin kiusaaminen ja nimittely on aina väärin, mutta se mikä minua ärsyttää on se, että jos kiusaaminen johtuu jostain etnisestä taustasta tai vastaavasta, niin sellaiset katsotaan olevan pahempaa kuin kiusaaminen, joka kohdistuu vaikkapa jälkeenjääneeseen, vammaiseen, ylipainoiseen tai hörökorvaiseen lapseen.

Mulla on yksi transsukupuolinen kaveri, joka saa kuunnella aina välillä kotimatkallaan kun iso, nuorista maahanmuuttajamiehistä koostuva jätkälauma huutelee "ootko zä joku vitu transu!?". Sille vaan sanotaan, että "ei niistä kannata välittää" mutta heitähän niille vastavuoroisesti takaisin niiden taustasta, niin nehän uhkaa käydä tai käy päälle tai mahdollisesti siitä saatais lukea lehdistä.

Tää kaveri on kerran jo yritetty raiskata. Ja voin sanoa, että eipä ollut tekijä Tero, Mikko, Juhani tai Pekka.

Vierailija
20/114 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 17:49"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 17:06"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:48"] Minä ihan tavallinen suomalainen vaalea parikympppinen nainen koen tuota miehesi kertomaa supatusta ja mielipiteitä joka päivä junassa. Osaan arabiaa ja auttavasti somaliaa, joten ymmärrän varsin  hyvin, miten ympärillä matkaavat nuoret miehet juttelevat toistensa kanssa siitä, millainen perä minulla on, miltä tuntuisi laueta rintojeni väliin tai suuhuni tai mitä he minulle tekisivät, jos olisivat poikaystäväni. Tätä minä saan kuulla niiden suusta, jotka väittävät, että heitä pelottaa. Arvaapa ap kahdesti pelottaako minua! Eli voisiko olla niin, että myös me muita kieliä kuin suomea puhuvat ymmärrämme, mitä monikulttuurisesti meistä ajatellaan. Ja se saa meidät aivan oikeutetusti pelkäämään. [/quote] Miten/missä olet oppinut somaliaa ja arabiaa? Ihan mielenkiinnosta kysyn. [/quote] Samaa mietin?

[/quote]

En ole tuo kirjoittaja, jolta kysytte, mutta kyllähän kieliä pystyy opiskelemaan itsenäisesti ja muutenkin. Niitä oppii myös ulkomailla. Isommissa kaupungeissa on myös hyvin laaja kurssivalikoima tarjolla. Eli käytännössä missä vain on kyseinen kirjoittaja voinut näitä kieliä oppia. Somalia on tietysti vähän harvinaisempi vaihtoehto. Arabiaa, ihan mielenkiinnosta, opiskelleita kantasuomalaisia tiedän itse useampia.