Nyt työkkäri meni liian pitkälle! Pakko ottaa karenssi!
Työkkäri tarjosi 12-tuntisia työvuoroja paikassa, jonne matkustamiseen menee mukamas nippa nappa alle 1,5 tuntia suuntaansa. Mutta kun mukaan lasketaan bussien odotteluajat ja siirtymät pysäkeille/pysäkeiltä, joutuisin käyttämään n. 4-5 tuntia päivässä kodin ja työpaikan välillä päivästä riippuen. Lisäksi työ on fyysisesti rasittavaa - ei mitään maailman raskainta, mutta esim. istumaan pääsee vain tauoilla. Töissä käymiseen kuluisi siis 16-17 tuntia vuorokaudessa ja olisin päivän päätteeksi aivan puhki!
Miten ihmeessä työkkäri kuvittelee, että selviäisin tuollaisesta työstä? Olen 8-vuotiaan pojan yksinhuoltaja ja hyvä jos ehtisin vaihtamaan pyjaman päälle ja nukkumaan ennen kuin täytyy taas lähteä töihin. Miten lapseni pärjäisi niin pitkät päivät yksin kotona, kun en ehtisi edes eväitä laittaa aamulla, mistään muusta puhumattakaan? Miten tällaisesta työstä kieltäytymisestä voidaan rangaista karenssilla???
Kommentit (205)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 14:37"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 14:32"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:03"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 10:38"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:04"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:46"] Korjauksena monen väärinluuloon, TE-toimisto kyllä laskee työmatkoihin käytetyn ajan julkisten mukaan. Yleisimmin kyllä käytetään 80 kilometrin rajaa. Ja uusavuttomille tiedoksi jos et asu aseman tai bussipysäkin vieressä niin liittymiin kannattaa käyttää polkupyörää. Eli sen sijaan että kävelee aamuisin 4 kilometriä pysäkille niin sen hurauttaa aika paljon nopeammin pyörällä. [/quote]Pyörä on kyllä kätevä kulkupeli, sitä ei voi kiistää. Mutta kun elelee minimitoimeentulolla, ei ole siihenkään varaa. Ostin kaksi vuotta sitten käytetyn pyörän tori.fi:stä 70 eurolla. Viime keväänä jouduin huollattamaan sitä 90 eurolla. Lainasin pyörää pojalleni, joka ajeli sen siihen kuntoon, että huoltoa tarvitsisi taas. Mm. eturengas irti. Huoltoarvio 120 euroa. Sellaista rahaa ei ole, eikä edes kannata 70 euron pyörään laittaa. Yrittäisin korjata itse vaikken ole koskaan pyörää korjannut. Mutta mitäpä maksaa sisäkumi? Ulkokumi? Rengas? Katsoin Prisman hintoja eikä edes sisäkumia ole varaa ostaa nyt. Varmaan kuulostaa taas uusavuttoman valittamiselta, mutta ymmärrättekö te työssäkäyvät, että jos kahden hengen perheellä on neljä euroa päivässä ruokaan ja muihin päivittäistavaroihin kuten pesuaineisiin, vessapaperiin jne., niin sillä rahalla EI osteta pyörää eikä korjata pyörää. Mutta olen valmis kävelemään vaikka 30 km, jos jossain jaetaan ilmaisia polkupyöriä. Tai ainahan voi varastaa polkupyörän? Sossusta voisi tietysti hakea harkinnanvaraista tukea polkupyörään, sitä en ole vielä tehnyt. Mutta ensin pitäisi olla se työpaikka, että pyörän hankinta olisi perusteltua. Keskityn nyt siihen työpaikan hakemiseen ihan ensin(en ole ap). Niihinkään ei tunnu pääsevän vaikka minkälaiset hakemukset tekee. Ja haettu on osa-aikaisiakin. Viisi tuntia viikossakin kelpaisi! Sillä palkalla jo ostaisi pyörän. [/quote] Älä nyt viitsi. Käytännössä kaikilla opiskelijoillakin on polkupyörät, ja he saavat tasan tarkkaan kuussa vähemmän rahaa kuin toimeentulotuella elävät.
[/quote]
Moni opiskelija ottaa pyörän mukaansa lapsuudenkodistaan, johon vanhemmat on sen aikanaan maksanut. Lisäksi opiskelijoilla on mahdollisuus nostaa opintolainaa, jolloin käteen jää enemmän kuin toimeentulotuen varassa elävillä - toki sen lainan joutuu maksamaan takaisin, mutta silti. Iso osa opiskelijoista käy myös töissä ja tienaa itselleen lisärahaa, joten jäkäti jäkäti vaan.
[/quote]
Mihin se polkupyörä siinä vaiheessa häviää, kun siitä opiskelijasta tulee työtön?
[/quote]Pyöriä varastetaan ja menee rikki. Niin voi tapahtua työssäkäyvälle tai eläkeläisellekin.
Uskon jo kyllä, että olet typerä ihminen. Ei sitä tarvitse enempää esitellä.
[/quote]
Opiskelijoilta ei kuitenkaan voida varastaa pyöriä?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 14:38"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 14:37"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:04"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 15:46"] Korjauksena monen väärinluuloon, TE-toimisto kyllä laskee työmatkoihin käytetyn ajan julkisten mukaan. Yleisimmin kyllä käytetään 80 kilometrin rajaa. Ja uusavuttomille tiedoksi jos et asu aseman tai bussipysäkin vieressä niin liittymiin kannattaa käyttää polkupyörää. Eli sen sijaan että kävelee aamuisin 4 kilometriä pysäkille niin sen hurauttaa aika paljon nopeammin pyörällä. [/quote]Pyörä on kyllä kätevä kulkupeli, sitä ei voi kiistää. Mutta kun elelee minimitoimeentulolla, ei ole siihenkään varaa. Ostin kaksi vuotta sitten käytetyn pyörän tori.fi:stä 70 eurolla. Viime keväänä jouduin huollattamaan sitä 90 eurolla. Lainasin pyörää pojalleni, joka ajeli sen siihen kuntoon, että huoltoa tarvitsisi taas. Mm. eturengas irti. Huoltoarvio 120 euroa. Sellaista rahaa ei ole, eikä edes kannata 70 euron pyörään laittaa. Yrittäisin korjata itse vaikken ole koskaan pyörää korjannut. Mutta mitäpä maksaa sisäkumi? Ulkokumi? Rengas? Katsoin Prisman hintoja eikä edes sisäkumia ole varaa ostaa nyt. Varmaan kuulostaa taas uusavuttoman valittamiselta, mutta ymmärrättekö te työssäkäyvät, että jos kahden hengen perheellä on neljä euroa päivässä ruokaan ja muihin päivittäistavaroihin kuten pesuaineisiin, vessapaperiin jne., niin sillä rahalla EI osteta pyörää eikä korjata pyörää. Mutta olen valmis kävelemään vaikka 30 km, jos jossain jaetaan ilmaisia polkupyöriä. Tai ainahan voi varastaa polkupyörän? Sossusta voisi tietysti hakea harkinnanvaraista tukea polkupyörään, sitä en ole vielä tehnyt. Mutta ensin pitäisi olla se työpaikka, että pyörän hankinta olisi perusteltua. Keskityn nyt siihen työpaikan hakemiseen ihan ensin(en ole ap). Niihinkään ei tunnu pääsevän vaikka minkälaiset hakemukset tekee. Ja haettu on osa-aikaisiakin. Viisi tuntia viikossakin kelpaisi! Sillä palkalla jo ostaisi pyörän. [/quote] Älä nyt viitsi. Käytännössä kaikilla opiskelijoillakin on polkupyörät, ja he saavat tasan tarkkaan kuussa vähemmän rahaa kuin toimeentulotuella elävät.
[/quote]
Moni opiskelija ottaa pyörän mukaansa lapsuudenkodistaan, johon vanhemmat on sen aikanaan maksanut. Lisäksi opiskelijoilla on mahdollisuus nostaa opintolainaa, jolloin käteen jää enemmän kuin toimeentulotuen varassa elävillä - toki sen lainan joutuu maksamaan takaisin, mutta silti. Iso osa opiskelijoista käy myös töissä ja tienaa itselleen lisärahaa, joten jäkäti jäkäti vaan.
[/quote]
Mihin se polkupyörä siinä vaiheessa häviää, kun siitä opiskelijasta tulee työtön?
[/quote]Pyöriä varastetaan ja menee rikki. Niin voi tapahtua työssäkäyvälle tai eläkeläisellekin.
[/quote]
Opiskelijoilta ei kuitenkaan voida varastaa pyöriä?
[/quote]
Totta kai voidaan. Mutta opiskelupaikat ja opiskelija-asuntojen pyörätelineet on täynnä pyöriä, joista varas voi valita mieleisensä. Toista se on syrjäisellä bussipysäkillä, jonka läheisyyteen kukaan ei yleensä jätä pyöräänsä - silloin varas ottaa sen ainoan mikä on tarjolla.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 06:53"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 06:43"]
Työkkäri tarjosi 12-tuntisia työvuoroja paikassa, jonne matkustamiseen menee mukamas nippa nappa alle 1,5 tuntia suuntaansa. Mutta kun mukaan lasketaan bussien odotteluajat ja siirtymät pysäkeille/pysäkeiltä, joutuisin käyttämään n. 4-5 tuntia päivässä kodin ja työpaikan välillä päivästä riippuen. Lisäksi työ on fyysisesti rasittavaa - ei mitään maailman raskainta, mutta esim. istumaan pääsee vain tauoilla. Töissä käymiseen kuluisi siis 16-17 tuntia vuorokaudessa ja olisin päivän päätteeksi aivan puhki!
Miten ihmeessä työkkäri kuvittelee, että selviäisin tuollaisesta työstä? Olen 8-vuotiaan pojan yksinhuoltaja ja hyvä jos ehtisin vaihtamaan pyjaman päälle ja nukkumaan ennen kuin täytyy taas lähteä töihin. Miten lapseni pärjäisi niin pitkät päivät yksin kotona, kun en ehtisi edes eväitä laittaa aamulla, mistään muusta puhumattakaan? Miten tällaisesta työstä kieltäytymisestä voidaan rangaista karenssilla???
[/quote]
Paskapuhetta tuo 12 tuntia! Ja 4-5 tuntia matkoihin menee ainoastaa porvoossa...
[/quote]
Mulla menee 4 tuntia päivässä työmatkoihin ja työmatkani on alle 70 km. Kahdella bussilla, välissä 20 min odottelua ja lisäksi työpaikaikalta on bussipysäkille matkaa +km.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:23"]
En kyllä tiedä ketään, joka olisi ostanut auton työmatkoja varten. Auto on ostettu matkustamiseen, mökillä käyntiin, kaupassa käyntiin, sukulointiin, harrastuksissa käymiseen, tottumuksesta ja laiskuudesta. Sen jälkeen on pitänyt mennä töihin, että on varaa auton kuluihin ja autokin voisi olla vähän parempi kuin viimeisen kerran katsastuksen läpäissyt.
Ei tulisi mieleenikään hommata autoa työmatkoja varten. Asun Helsingissä.
[/quote]
Minä ostin auton vain työmatkoja varten, koska oli pakko. Työmatka yhteen suuntaan on 160km. Huviajelua autolla ei ajeta. Nyt sitten tiedät jonkun joka on hankkinut auton vain työmatkoja varten.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:46"]
Nimenomaan noin. On inhimillistä tulkita liian hätäisesti toisten viestejä oman kokemuksen pohjalta.
En usko että monenkaan työttömän kohdalla on kyse varsinaisesta työhaluttomuudesta, vaikka se ulkopuoliselle saattaa sellaisena näyttäytyä. Hyvin nopeasti työelämästä pois työnnetty menettää itsetuntonsa ja alkaa kokea, ettei osaa mitään eikä ole mitään. Silloin on vaikeaa kehua itseään työhakemuksissa ja esiintyä iloisena ja itsevarmana. Työpaikkaa pitäisi jaksaa hakea sinnikkäästi, vaikka tulee torjutuksi kerta toisensa jälkeen. Siksi julkinen loisija-puhe on mielestäni kohtalokasta. Eivät ne, jotka eivät halua töihin, ole siitä milläänkään - eivät he ole kokeneet torjuntaa. Mutta niihin se sattuu, jotka ovat yrittäneet ja epäonnistuneet.
[/quote]
Hei! OSUI JA UPPOSI! Olen itse aivan epätoivon syövereissä. Elämäni ekaa kertaa työttömänä ja tänään tulee 3kk täyteen. Olen ollut koko päivän itkuinen ja koen, etten kelpaa mihinkään. Juuri tunti sitten avauduin miehelle, että ongelmana on, etten ole missään asiassa oikeasti hyvä ja siksi en pääse töihin. Olen liian keskinkertainen. Enpä tullut ajatelleeksi, että tuo tunne olisi tän työttömyyden syytä. Luulin pikemminkin keksineeni hyvän selityksen tilanteelle. Ja kyllä, olen hakenut kymmenittäin töitä. Minulla on koulutus, kokemusta ja kaikki kohdallaan, mutta aina menee joku ohi. Tänään myös ekan kerran jätin hakematta paikkaa, koska en usko siitä olevan mitään hyötyä.
Nopeasti tämä mielentila menee työttömänä. Ja mulla on sentään ikää jo 40 ja töissä olen ollut 23-vuotiaasta, kun tein gradua, kunnes työt loppui nyt toukokuulla.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:03"]
Starttiraha on hyvä idea, mutta se ei toimi ansiosidonnaisen rinnalla. Itselläni olisi bisnesidea ja uskon, että menestyisin sillä. Luultavasti ensimmäiset kuukaudet olisi kuivaa, mutta sitten uskoisin pääseväni kohtuullisiin tuloihin. Kyse ei ole miljoonabisneksestä kuitenkaan. Idean toteuttamista haittaa se, että päästäkseni edes alulle, pitäisi perustaa yritys. Ja yrityksen perustaminen taas tarkoittaisi, että menettäisin 2300 Euron ansiosidonnaiseni ja tipahtaisin maksimissaan starttirahalle, joka on jotain 650 Euroa/kk. Millä ihmeellä eläisin ensimmäiset kuukaudet? No, haen sitten töitä hiki hatussa ja perustan sen firman sitten joskus, kun päivärahakausi loppuu tai saan viritettyä ideaani niin, että se alkaa tuottamaan nopeammin tai voin tehdä osan työstä ennen yrityksen perustamista. Sitäkin olen miettinyt, että perustaisin yrityksen parikymppisen tyttäreni (asuu muualla) nimiin, jolloin se ei vaikuttaisi mun ansiosidonnaiseen ennen kuin alkaa tuottaa ja voin ottaa sieltä palkkaa.
[/quote]
Ja lapsesi joutuu takiasi kuseen.
[/quote]
Miten joutuisi? Eihän yrityksestä alkuvaiheessa olisi juurikaan kuluja ja työn tekisin minä ilmaiseksi. Ja ne vähäiset kulut voisin mainiosti maksaa tyyliin puhelin.
Jos sisällät työmatkaan sen että kävelet ensin 1,5km päiväkodille - se on lapsen kanssa vietettyä aikaa jota voit kutsua vaikkapa päivän liikunta-annokseksi happihyppelynä teille molemmille. Matkaan kuluu 4-6v ikäisen kanssa 20-25min. Sitä pienemmän laitat tietysti rattaisiin jolloin itse kävelet matkan 15minuutissa ja jutustelet lapselle.
Sitten bussimatka. Luet kirjaa/lehteä, kuuntelet kuulokkeilla musiikkia tai otat mukaan käsityön tai ristikon/sudokun. Otat ilon irti siitä että saat ajatella omiasi ilman että kukaan kiskoo housunpuntista.
Sitten töihin. Voihan se olla että kyseinen paikka osoittautuu mahdottoman mukavaksi ja hyväksi, kenties olet siellä eläkeikään saakka.
Asenteella pärjää pitkälle.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 08:16"]
On kohtuuton ap:lle. Miksi ap:n pitäisi tunkea väkisin tuollaiseen, kun Suomessa on pilvin pimein työttömiä, joiden elämäntilanteeseen ko. työ sopii paremmin ja asuvat ennen kaikkea lähempänä.
Itse olen kulkenut töihin pisimmillään 1h15min suunta omalla autolla ja se oli tosi rankkaa. Yhtään pidempiä päiviä en pienten lasten äitinä pystyisi, kun nytkin työssä meni matkoineen 10,5 tuntia, usein ylikin. Sen lisäksi ajaminen väsytti, hartiat kramppasi jne. Tilanne olisi ollut täysin toinen, jos lapset olisi ollut isoja tai olisin ollut lapseton, jolloin olisin voinut vapaa-ajan keskittyä itseeni ja levätä.
[/quote]
Jos on työkkäriin ilmoittaunut työttömäksi työnhakijaksi, se tarkoittaa ja edellyttää halukkuutta ottaa vastaan kokopäivätyötä. Ei sillä ole väliä, onko lapsia vai ei; kun on hakijana, on otettava vastaan työtä tai saa karenssia. Ei työkkäri ole paikka, missä ronklataan että koska työmatka sitäjatätä eikä omaa autoa, en mene, koska lapsia ja työaika sejatätä, en mene. Jos on rajoitteita, ei mennä työkkäriin työnHAKIJAKSI.
[/quote]Olet hiukan väärässä. Saa olla rajoitteita.
Osittaisen hoitovapaan jälkeen olin lähes samanlaisessa tilanteessa kuin AP. Työnantaja ei tullut asiassa vastaan ja irtisanouduin. En saanut karenssia. T. Toinen YH.
Siis mitä, tarjoaako työkkäri töitä? :0
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 07:18"]
. On varmaan kiva tulla itku kurkussa koulusta tyhjään kotiin, kun äitiin ei saa edes puhelimella yhteyttä moneen tuntiin ja äiti pääsee väsyneenä kotiin vasta silloin kun lapsen pitäisi olla jo nukkumassa. :(
[/quote]
Ota se puhelin töihin ja jos tulee varoitus puhelimen käytöstä, sano, että sinun on käytettävä. Jos saat sen jälkeen potkut koeajalla, silloin pääset heti kotiin ilman karenssia.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 06:43"]Työkkäri tarjosi 12-tuntisia työvuoroja paikassa, jonne matkustamiseen menee mukamas nippa nappa alle 1,5 tuntia suuntaansa. Mutta kun mukaan lasketaan bussien odotteluajat ja siirtymät pysäkeille/pysäkeiltä, joutuisin käyttämään n. 4-5 tuntia päivässä kodin ja työpaikan välillä päivästä riippuen. Lisäksi työ on fyysisesti rasittavaa - ei mitään maailman raskainta, mutta esim. istumaan pääsee vain tauoilla. Töissä käymiseen kuluisi siis 16-17 tuntia vuorokaudessa ja olisin päivän päätteeksi aivan puhki!
[/quote]
Mulle tuli työkkärin työtarjous, hain työpaikkaan enkä päässyt haastatteluunkaan. Eli ei ole kirkossa kuulutettua että pääsee työhaastatteluun asti jos tulee työtarjous.
Tiedoksi työnaloitusavustusta kaipaaville, sellainen on jo. Työmarkkinatuen saaja voi saada ns matka-avustusta jos ottaa työpaikan työssäkäyntialueen ulkopuolelta vastaan. Lisäksi ihan kaikkien työttömien on mahdollista saada muuttokustannusten korvausta jos muuttavat työn perässä pois omalta työssäkäyntialueeltaan. Myös haastattelumatkoista saa korvausta.
Matkapahoinvointilääkkeitä tai fillarin varastettua satulaa ei korvata, valitettavasti.
Voisko mitenkään olla, että se työpaikka on jossain korvessa?
Kerran näin yhden espoolaisen firman ilmoituksen Espooseen, jossa luki ihan suoraan, että sijaintimme ja työajat ovat sellaiset, ettei tänne pääse julkisilla. He eivät varmastikaan ilahtuisi yhdestäkään työkkärin pakkohakijasta, jolla ei ole mahdollista työpaikalle kulkea.
Kas kun nuo teollisuusalueet tuppaavat olemaan jossain ei-niin-keskeisellä paikalla.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 13:25"]
--
En minä ole koskaan ehdottanut että työttömien pitäisi muuttaa johonkin korpeen asumaan halvempiin asuntoihin. Tiedän aivan mainiosti että työt on just täällä eikä siellä korvessa, siksi täällä asunkin.
Jos taas olet työtön yksinhuoltaja ja asut lapsesi kanssa jossain korvessa ilman autoa tai mitään sosiaalisia tukiverkostoja niin todellakin muuta johonkin isompaan kylään edes. Miksi hemmetissä pitää väkisin tehdä elämästään mahdollisimman hankalaa.
[/quote]
No sinähän et tiedä, miksi tämä tai ylipäätään kukaan on valinnut asuinpaikakseen "jossain korvessa". Joskus se "joku korpi" on saattanut olla elinvoimainen paikka, jonne ehkä on muutettu alun perinkin töiden perässä. Siellä on saattanut muuttopäätöksen aikoihin olla koulut, kaupat ja terveyskeskus lähellä, halvat asunnot. Sitten on tullut kuntaliitokset ja syöneet palvelut ja koulut äkisti jonnekin ihan muualle, ja firma "tehostaa" ja vie työpaikat ulkomaille.
Mietipä siinä sitten muuttoa, kun olet jo asettunut aloillesi, lapsi on laitettu kouluun ja alla tupa, johon investoit ja ajattelit asuvasi vakaasti ainakin sen aikaa, kun lapsi käy koulunsa. No, pistä tupa myyntiin ja totea, että sillä hinnella et sieltä isosta kaupungista saa yhtään mitään, etkä välttämättä saa edes tupaa myydyksi. Ja kun siellä kaupungissakaan ei välttämättä odota kuin niitä matalapalkkaisia osa-aikatöitä ja puolen vuoden määräaikaisia.
Minusta alkaa vain tuntua, että Tampereen, Helsingin ja Turun lisäksi sinulle koko muu Suomi on "jotaki korpea".
Ei ole mitään mieltä siinä että työkkäri työhönosoituksia yksinhuoltajille 12-tuntiseen tai vuorotyöhön. Soininvaara kirjoitti tällaista kaksi vuotta sitten:
"Olen antanut itselleni kertoa, että vuoropäivähoito on erittäin kallista. En löydä lukua mistään virallisesta julkaisusta, mutta olen suullisesti kuullut lukuja, jotka ovat niin suuria, etten uskalla niitä tähän laittaa. Kunnan olisi paljon halvempaa maksaa ravintolan alipalkatulle tarjoilijalle hänen palkkansa, jos tämä ei menisi töihin eikä toisi lasta yöhoitoon. Yöhoidon järjestäminen lähes ilmaiseksi on todella kova subventio esimerkiksi ravintola-alalle."
http://www.soininvaara.fi/2013/04/22/hankalat-tyoajat-ja-vuoropaivahoito/
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 13:42"]
Ei ole mitään mieltä siinä että työkkäri työhönosoituksia yksinhuoltajille 12-tuntiseen tai vuorotyöhön. Soininvaara kirjoitti tällaista kaksi vuotta sitten:
"Olen antanut itselleni kertoa, että vuoropäivähoito on erittäin kallista. En löydä lukua mistään virallisesta julkaisusta, mutta olen suullisesti kuullut lukuja, jotka ovat niin suuria, etten uskalla niitä tähän laittaa. Kunnan olisi paljon halvempaa maksaa ravintolan alipalkatulle tarjoilijalle hänen palkkansa, jos tämä ei menisi töihin eikä toisi lasta yöhoitoon. Yöhoidon järjestäminen lähes ilmaiseksi on todella kova subventio esimerkiksi ravintola-alalle."
http://www.soininvaara.fi/2013/04/22/hankalat-tyoajat-ja-vuoropaivahoito/
[/quote]
Osmo varmaan ymmärtää että kaikki maksaa enemmän jos sitä järjestetään vain harvoille. Isommassa mittakaavassa yksikkökustannus pienenee koska hoitajien määrä ei lisäänny likikään samassa suhteessa kuin hoidettavien lasten määrä.
Voi tietty olla, että cityvihreiden utopiassa kaikki työskentelee kahdeksasta neljään. Siellähän kaikki työmatkatkin tehdään raitiovaunulla ja sähköt raitiovaunuun saadaan tuulivoimasta tai aurinkopaneeleista.
Tosiasiassa yhteiskunnan palvelut siirtyvät enemmän ja enemmän ympärivuorokautisiksi joten erilaisten päivähoitopalveluiden kysyntä ilta- ja yöaikaan tulee vain lisääntymään.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 07:02"]
Toisaalta sulla olis 8 vapaapäivää neljässä viikossa enemmän kuin muilla, se olis luksusta. Jos vaan saisi sen työn jotenkin organisoitua. Etkä sinä sitä saa kuitenkaan muutenkaan.
[/quote]
Niin onko parempi, että on lapsen kanssa 8 päivää ja lapsi on yksin 4x3. Vai niin, että joka päivä on lapsen kanssa jonkun verran? Eihän tässä ollut työnakökulma vaan lapsen etu kyseessä. Monesti on helppo sanoa toiselle, että helppo homma , mutta ei sitten kun se omalle kohdalle sattuisikin.
Voisiko ap ottaa yhteyttä sossuun jo ennen koko työhakemuksen tekemistä? Ehkäpä sossu voisi ennaltaehkäisevästi huostata lapsen, niin töihinmeno ja muutto toiselle paikkakunnalle olisi vaivattomamapaa? Köyhä ei perhettä tarvitse, eikä köyhän lapsi äitiä.
Ja jos oikein kunnolla huostataan laitokseen, niin ehkäistään se, ettei lapsesta koskaan tule nettoveronmaksajaa. Näin olemme keksineet ikiliikkujan.
[/quote]
[/quote]