Eihän tästä elämästä tule mitään, kun koko ajan on jokin uhkaava tilanne päällä: Korona, sota ym.
Ei ole mikään vitsi, provo tai trolli.
Ihan oikeasti alkaa olla ”paukut loppu”ja henkisesti takki tyhjä, kun elämä ei tunnu etenevän minnekään, mitään ei voi tehdä, eikä elämää suunnitella eteenpäin, kun koko ajan on joku erityistilanne päällä. Ensin Korona ja nyt, kun siltä saattoi alkaa vähän hengähtämään niin tulikin yllättäin vielä pahempi, sodan uhka. Muutenkin ollut oma elämä haastavaa ja nyt alkaa tuntua ihan epätoivoiselta, ahdistaa ja lähes paniikinomainen olo iskee joka kerran, kun lukee jotain IS tai IL, kun arvuutellaan hyökkääkö (ja milloin?) Venäjä Suomeen. Hiipii jo kauhukuvia mieleen itsestään Venäläisten sotilaiden vankina, r-iskattavana ym. Vaikea ihan hengittää välillä (ahdistus). Pakonomaisesti miettii, minne voisi paeta vai ehtiikö minnekään, kun ei voi luottaa yhtään milloin Putin ”sekoaa” ja päättää hyökätä. Nukkumaan mennessä pelottaa, että alkaako sota yön aikana ym. Miten ihmeessä tämä maailma on mennyt näin uhkaavaksi paikaksi?! En kaipaa pilkkaa. Olen aivan loppu henkisesti.
Kommentit (127)
Mä olen sikäli "onnekas", ettei mun tarvitse miettiä, mitä teen, jos sota syttyy. Olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja ja siellähän se valmiuslaissa lukee, mitä mun pitää tehdä. Viimeiset puolitoista viikkoa on saanut mut kuitenkin havahtumaan moniin asioihin. Tiedostamaan, että tulevaan on ehkä syytä varautua jollain tavalla. Ihan kuten helmikuussa 2020 aloin hankkia ffp3-hengityssuojaimia, olen nyt alkanut tarkistaa kotivaraa. Lähinnä muita tarvikkeita kuin ruokaa, sitä mulla on aina pariksi viikoksi. Eilen googlettelin paristokäyttöisiä radioita, mutta olipa muuten aika monesta verkkokaupasta loppuunmyyty. Sitten menin keittiöön ja katsoin siellä olevaa pientä radiotani ja kappas vaan, radio toimii myös paristoilla. Paristojakin on melko paljon, koska olen ostanut aina tarjouskista isompia määriä kaukosäätimiä, hiirtä yms varten. Kiinnostuin asiasta sen verran lisää, että aloin selvittää, missä taloyhtiömme lakisääteinen pelastussuunnitelma mahtaa olla. Vielä en ole saanut vastauksia. Taitavat hallituksen jäsenet itsekin selvitellä, onko sellaista ja jos on, niin kenellä. Mulla on yhden huoneen remontti kesken, joten tavaroita on vähän siellä sun täällä. Nyt sitten aloin järjestelemään tavaroita siten, että paristot, tulitikut, taskulamput yms yms löytyvät tietystä paikasta. Totesin myös, että mullahan on myös öljylamppuja (ikinä en ole niitä käyttänyt), joten pitänee hankkia niihin sopivaa öljyä. Makuupussi, trangia yms löytyy. Ja vaatteita niin paljon, että ei tulisi kylmä, vaikka lämmitys olisi pitkään pois paukkupakkasilla. Mutta joo, mun plänissä ei ole lähteä kotoani pois, ellei sitten mua määrätä sairaanhoitajaksi jonnekin huitsin nevadaan.
Pointtini kommentissani on, että olen nyt miettinyt, miten mun pitäisi varautua. Ja ryhtynyt varautumaan.
Jatkan vielä edelliseen:
eikö ole aika lohdullista että se vähän pienempi ja vaatimattomampikin koti on oikeastaan ihan kiva. Niin kauan kuin kukaan ei pommita sitä.
Kyllä mulle tää tilanne on tuonut perspektiiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä ahdistavaa aikaa, en minä sitä kiellä. Mutta ap, sulle menee nyt kyllä vähän yli, varmaankin omien ongelmien takia. Hae apua.
Pidä uutistaukoa, keksi jotain mikä saa ajatukset ihan muualle. Juuri nyt on kaikki ihan hyvin.
Kenellä on tällähetkellä kaikki ihan hyvin?
Suomalaisten enemmistöllä. Useimmilla on perhe, terveyttä, töitä, talous kunnossa ja uskoa tulevaisuuteen maailmantilanteesta huolimatta.
Korona ja sota nostaa esiin kuolemanpelon ihmisissä.
Voi vain lohduttautua sillä, että kuolemme joka tapauksessa joskus.
Voimme ainoastaan harjoittaa mieltämme, jotta emme tuntisi pelkoa.
Yksi hyvä keino poistaa stressiä on esim.:
Trauma Releasing Exercises (TRE) on tehokas ja yksinkertainen menetelmä stressistä ja traumaattisista kokemuksista palautumiseen helppojen fyysisten liikkeiden avulla. Menetelmä lisää kehon ja mielen tasapainoa, rentoutta ja rauhaa.
Stressi ja traumaattiset kokemukset vaikuttavat kehon ja mielen hyvinvointiin huomattavasti, mutta niiden vaikutuksista on mahdollista palautua. Stressaavat ja traumaattiset kokemukset saavat kehossa aikaan säikähdysrefleksin ja sokkireaktion, jotka aiheuttavat jännityksiä jalkojen, lantion ja vatsan alueen syvissä lihaksissa. Jos reaktiot eivät pääse purkautumaan nämä jännitykset saattavat muuttua pysyviksi jännityksiksi, erilaisiksi kehollisiksi selviytymiskeinoiksi, jotka ajan mittaan voivat ilmetä erilaisina kipuina ja sairauksina.
TRE-menetelmä perustuu ihmisen biologiseen ja neurologiseen kykyyn palautua stressaavista tilanteista. Liikesarja saa kehossa aikaan tärinän, joka poistaa ylijännitystä lihaksista ja hermostosta. Traumaattisten ja stressaavien kokemusten aikana kehoon muodostuneet syvät jännitykset pääsevät vapautumaan ja keho löytää takaisin luonnolliseen rentoon ja luottavaiseen tilaansa. Menetelmä on helppo oppia ja sen vaikutukset ovat välittömät.
Kannattaa keskittyä vain siihen, mihin voi vaikuttaa. Välitetään rauhaa ja rakkautta, ei pelkoa.
Tsemppiä kaikille, tämä nykyinen maailmantilanne koskee kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Sehän se lehtien tarkoituskin on, pelon levittäminen kansalaisiin. Voit kysyä miksi? Pelolla hallitaan ja ohjaillaan.
Eikö riittäisi että sotauutiset olisivat lyhyesti pääpiirteittäin kerrottuna mutta ei levitettäisi sitä paniikkia tahallaan, kuten nyt tehdään.
Jokaisen pitäisi elää sitä omaa elämäänsä täällä Suomessa, niin kauan kun täällä rauha on. Ei kannata tulevia aikoja jo nyt murehtia.
Paitsi yksi: oletko valmis Jeesuksen paluuseen?
Lopeta nyt hyvä ihminen!
On ihan oikein, että lehdet kertovat mahdollisimman laajasti asioista. Lukijat itse valitsevat millaiset asiat ovat heidän mielestään tärkeitä. Jep, sodassakin ihmisiä kiinnostavat erilaiset asiat.
Itseasiassa suomalainen media kirjoittelee sodasta "laimeasti". Ehkä tuntee suomalaisten huonouden ja siksi kirjoittaa vain tietynlaisia juttuja, ettei ressukoiden mielenterveys ihan kauheasti järky.
Ei tuollaiset konstit, että älä lue uutisia, älä kuuntele radiota ym. ole toimivia. Sehän olisi vielä pelottavampaa, ettei tietäisi mitä tapahtuu ja olisi jossain pimennossa. Siksihän sitä niitä lukeekin, kun haluaa tietää mitä tapahtuu ja varautua mahdolliseen uhkaan.
En myöskään ymmärrä niitä, jotka väheksyvät tai suhtautuvat ylimielisesti toisen pelkoon. On kuitenkin vakava uhka kyseessä. Senhän on kaikki Presidenttiä myöten myöntäneet. Itse en osaisi kyllä olla huolettoman välinpitämätön. Ehkä juuri tänään ei ole välitöntä uhkaa, mutta vaikka huomenna voi jo olla. Kukaan ei tiedä. Sehän juuri on pelottavaa. Hyvä jos joitain ei pelota ja pystyy olemaan huolettomana. Itse en siihen kykene, mutta mielestäni en ole viallinen sen vuoksi kuitenkaan.
-Ap
Minusta taas on hyvä että on oikeita ongelmia tapetilla niin ei kaikki woket ja sukupuolen vaihtajat ole kokoajan otsikoissa huutamassa omaa, tuikitärkeää agendaansa.
Vierailija kirjoitti:
Alun shokin jälkeen koronaan sopeutui ja sitä eli elämäänsä sen mukaan. Mutta tämä sota on sellainen asia jota ei tahdo pystyä käsittelemään. Aina on toki jossain sodittu ja sota on aina tragedia. Mutta kyllä jotenkin tuntuu tuo Ukrainan sota sellaiselta että sitä on hyvin vaikea sisäistää ja käsittää. Samoin tämän hetkinen maailmantilanne tuntuu jotenkin hyvin vaikealta käsittää vaikka ulkopolitiikkaa on tullut seurattua lapsesta asti. Jos jotain maailmaan soisi niin rauhaa soisi kaikkialle.
Juuri tämä. Kun koronasta alkaa selviään, ja sitä ei kai kuitenkaan ole vain ilkeyksissään päästetty leviään, mutta tämä sota on ihan ilkeyksissä aloitettu. Vain ja ainoastaan ihmisen pahuus.
Niin paljon kuin tiedetään kuinka kamala oli WWR2, ei ikinä olisi kuvitellut että joku haluaa ilkeyksissään aloittaa sen WW3
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaiset konstit, että älä lue uutisia, älä kuuntele radiota ym. ole toimivia. Sehän olisi vielä pelottavampaa, ettei tietäisi mitä tapahtuu ja olisi jossain pimennossa. Siksihän sitä niitä lukeekin, kun haluaa tietää mitä tapahtuu ja varautua mahdolliseen uhkaan.
En myöskään ymmärrä niitä, jotka väheksyvät tai suhtautuvat ylimielisesti toisen pelkoon. On kuitenkin vakava uhka kyseessä. Senhän on kaikki Presidenttiä myöten myöntäneet. Itse en osaisi kyllä olla huolettoman välinpitämätön. Ehkä juuri tänään ei ole välitöntä uhkaa, mutta vaikka huomenna voi jo olla. Kukaan ei tiedä. Sehän juuri on pelottavaa. Hyvä jos joitain ei pelota ja pystyy olemaan huolettomana. Itse en siihen kykene, mutta mielestäni en ole viallinen sen vuoksi kuitenkaan.
-Ap
Mene hoitoon ap. 😂 Naurettava hysteerikko.
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas on hyvä että on oikeita ongelmia tapetilla niin ei kaikki woket ja sukupuolen vaihtajat ole kokoajan otsikoissa huutamassa omaa, tuikitärkeää agendaansa.
No, eipä se koronakaan heitä estänyt. Ilmeisesti nuo aikovat saada itsensä ja ongelmansa esille vaikka millainen sota syttyisi. Ei ihmisten mielenterveyden ongelmat mihinkään katoa.
Minäkin säihkähdän kun helikopteri lentää. Viimeksi oli tällainen Estonian uppoamisen aikaan. Isompi kolahdus saa paniikin aikaan. Joku roskalava auto tai ihan mikä vaan isompi ääni. Poliisi, paloauto ambulanssi menee ohi.
Vierailija kirjoitti:
Todella suurelle osalle maailman ihmisistä on jokapäiväistä elämää, että on koko ajan jokin uhkaava tilanne päällä: sota, luonnonkatastrofit, epidemiat ja pandemiat, köyhyys.
Me täällä Suomessa olemme eläneet harvinaisen suojattua elämää viime vuosikymmenet.
Ja elämme edelleen.
Tällaista elämä on suurimmassa osassa maailmaa koko ajan. Suomessa on vain saatu elellä kuin herran kukkarossa vuosikymmenien ajan.
MISTÄ VOI HAKEA KORVAUKSIA JA TUKEA?? ELÄMÄNI OLI VAKUUTETTU KAIKKIEN VASTOINKÄYMISTEN VARALLE!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelottavaa on. Itsekin aina nukkumaan mennessä kuuntelen jotenkin vaistomaisesti että joko täälläkin jysähtelee vai uskaltaako nukkua.
Sama täällä. Ja jokaista ylimääräistä ääntä ”kuulostelee” varsinkin iltaisin, että mikä jokin jytinä on ja kuuluuko se taivaalta? Pelottaa, että herää sodan ääniin.. Miettii, että pitäisikö alkaa nukkumaan esim. osa vaatteista päällä ja reppu pakattuna huoneen nurkkaan, että selviytyy nopeasti jos tulee jokin evakuointi-tilanne keskellä yötä. Ei tällaiseen sodan uhkaan ole tottunut ja se jotenkin masentaa, että Suomikaan ei enää ole turvallinen paikka.
- ApMissäpäin suomea asut? Minä joka kuulostelee nukkumaan mennessä ääniä, asun n.30 km päässä venäjän rajasta.
Oi minä lähden kohta lähelle Venäjän rajaa.
Itse en ainakaan halua voida pahoin koko maailman vääryyksien takia
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sikäli "onnekas", ettei mun tarvitse miettiä, mitä teen, jos sota syttyy. Olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja ja siellähän se valmiuslaissa lukee, mitä mun pitää tehdä. Viimeiset puolitoista viikkoa on saanut mut kuitenkin havahtumaan moniin asioihin. Tiedostamaan, että tulevaan on ehkä syytä varautua jollain tavalla. Ihan kuten helmikuussa 2020 aloin hankkia ffp3-hengityssuojaimia, olen nyt alkanut tarkistaa kotivaraa. Lähinnä muita tarvikkeita kuin ruokaa, sitä mulla on aina pariksi viikoksi. Eilen googlettelin paristokäyttöisiä radioita, mutta olipa muuten aika monesta verkkokaupasta loppuunmyyty. Sitten menin keittiöön ja katsoin siellä olevaa pientä radiotani ja kappas vaan, radio toimii myös paristoilla. Paristojakin on melko paljon, koska olen ostanut aina tarjouskista isompia määriä kaukosäätimiä, hiirtä yms varten. Kiinnostuin asiasta sen verran lisää, että aloin selvittää, missä taloyhtiömme lakisääteinen pelastussuunnitelma mahtaa olla. Vielä en ole saanut vastauksia. Taitavat hallituksen jäsenet itsekin selvitellä, onko sellaista ja jos on, niin kenellä. Mulla on yhden huoneen remontti kesken, joten tavaroita on vähän siellä sun täällä. Nyt sitten aloin järjestelemään tavaroita siten, että paristot, tulitikut, taskulamput yms yms löytyvät tietystä paikasta. Totesin myös, että mullahan on myös öljylamppuja (ikinä en ole niitä käyttänyt), joten pitänee hankkia niihin sopivaa öljyä. Makuupussi, trangia yms löytyy. Ja vaatteita niin paljon, että ei tulisi kylmä, vaikka lämmitys olisi pitkään pois paukkupakkasilla. Mutta joo, mun plänissä ei ole lähteä kotoani pois, ellei sitten mua määrätä sairaanhoitajaksi jonnekin huitsin nevadaan.
Pointtini kommentissani on, että olen nyt miettinyt, miten mun pitäisi varautua. Ja ryhtynyt varautumaan.
Kiitos! Pointtini kommentissani on, että kommenttisi oli hyvin positiivinen. Heino juttu, jossa asia kanavoitiin myönteiseen toimintaan ja lopputulokseen voivottelun sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelottavaa on. Itsekin aina nukkumaan mennessä kuuntelen jotenkin vaistomaisesti että joko täälläkin jysähtelee vai uskaltaako nukkua.
Sama täällä. Ja jokaista ylimääräistä ääntä ”kuulostelee” varsinkin iltaisin, että mikä jokin jytinä on ja kuuluuko se taivaalta? Pelottaa, että herää sodan ääniin.. Miettii, että pitäisikö alkaa nukkumaan esim. osa vaatteista päällä ja reppu pakattuna huoneen nurkkaan, että selviytyy nopeasti jos tulee jokin evakuointi-tilanne keskellä yötä. Ei tällaiseen sodan uhkaan ole tottunut ja se jotenkin masentaa, että Suomikaan ei enää ole turvallinen paikka.
- ApMissäpäin suomea asut? Minä joka kuulostelee nukkumaan mennessä ääniä, asun n.30 km päässä venäjän rajasta.
Noin 70km rajalle minulla.
-ApKyllä meillä itärajan asukeilla on enemmän aihetta huolestua, jos ry...kolonnat rupeaa jyräämään rajan yli yhtäkkiä niin turussa asuvat vaan äkkiä viuh lautalla ruotsiin.
Näinpä! Vähän mustalla huumorilla voisi sanoa, että iltaisin katsoo olohuoneen isosta ikkunasta rajalle päin taivaanrantaan, että joko se ”Putte” sieltä on tulossa? Toivotaan, että pysyy vielä kauan omalla puolellaan.
-Ap
Ala vahvistamaan omaa psyykettäsi. Vastoinkäymiset kuuluvat elämään. Kukaan ei valinnut syntyä esim 1. tai 2. maailmansodan aikaan.
Ahdistus kannattaa kanavoida tekemiseen, mene vaikkapa maanpuolustuskurssille. Lähtökohtaisesti kaikki suomalaiset, myös siis naiset, ovat maanpuolustusvelvollisia, jos aika tulee.
Kyllä meillä itärajan asukeilla on enemmän aihetta huolestua, jos ry...kolonnat rupeaa jyräämään rajan yli yhtäkkiä niin turussa asuvat vaan äkkiä viuh lautalla ruotsiin.