"Hannele Lauri pöyristyi: "Se Pertti, jonka minä tunsin, ei tekisi tuollaista""
Kommentit (2608)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on helppo hyökätä puolustuskyvyttömän kimppuun.
"Olin tukehtua hänen hikisen ruhonsa alla enkä pystynyt liikkumaan."
Mitenkähän pysty kuitenkin potkun antamaan ja pääsi pois?
No josp hänen jalkansa oli speden haarojen välissä?
Ihmeellinen ja epäuskottava asento potkunantamiseksi, eikä polvikaan oikein toimisi. Ehkä Spede raiskasi. Tai sitten tilanne laukesi muuten. Lenitan olisi pitänyt nostaa syyte tai ainakin kertoa vielä Pasasen eläissä.
[.[/quote]
Totta tuokin. Mäkin olen kuullut pöyristyttäviä juttuja työelämästä 80-luvulla. Duunarinaiset harrasti miespuolisen omistaja-johtajan kanssa seksiä, että pääsivät ilmaiselle ulkomaan matkalle. Halvalla myivät itsensä ja sukunsa kunnian. Mutta tuolloin oli vaikea työläisen palkalla maksaa mitään ulkomaan matkaa tai muuta luksusta. Miehet sitten kuvittelivat, että kaikki naiset olivat ostettavissa.[/quote]
Nauratti tuo "sukunsa kunnian". n50+
Vierailija kirjoitti:
Niin. Minusta on melko huolestuttavaa, että tässä vedetään yhtäläisyysmerkit ra is ka ksen ja yrityksen välille. Edes Lenita ei voi tietää, olisiko Spede oikeasti mennyt niin pitkälle, joten on todella ikävää puhua hänestä nyt ra is kaajana. Kokemus ja pelko on varmasti ollut aito ja kamala, mutta totuus on se, että ra is ka usta ei tapahtunut. Vaikka tilanne onkin ollut ahdistava, se ei tuo asiaan tapahtumia, joita ei tapahtunut.
Ai, sinun suuhusi saa kuka tahansa työntää kielensä ja sa vain..............?
Ei saa eikä ole raiskaus. Sivusta. En usko Lenitaa.
Hopeakettu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kyseinen 7. hetki tv-ohjelma
Päätelkää itse.
Katsokaapa Lenitan ilmettä, nimenomaan silmiä ja katsetta siinä kohdassa, kun Spede sanoo, että nyt olisi hyvä saada pikkuisen...rahaa, n. 2.30 eteenpäin.
Ei tuossa nyt kyllä mitään kummallista ole, enneminkin näkisin ihmeellisenä sen seikan että Lenita on profiloitunut ärhäkkänä, impulsiivisena ihmisenä, niin miten hän kykenee seuraavana päivänä olemaan tuossa. Miksi hän meni koko haastatteluun? Jos se Donnerin kaa teki tuota ohjelmaa niin ois vaan vaihtanut vieraan tai jos päätös olisi Donnerilla niin olisi sanonut ettei osallistu ohjelmaan koska Spede vieraana?
Se mitä tapahtunut ei tiedä kukaan ja miten ajan saatossa on Lenitalla muuttunut tapahtumien kulku? Saattaa olla että todellisuus on pahempi kuin nyt ilmaisee tai sitten todellisuus on ollut paljon miedompi kuin nyt ilmaisee.
Ikää kun hänellä kuitenkin on niin se vaikuttaa, nuoremmillakin vaikuttaa. Nythän on se tilanne että yksi valtionjohtaja on ilmaissut että naapurivaltiossa on vallassa na t_sit ja na-rko_maanit. Jos siltä valtionjohtajalta kysyy että miksi valehtelet niin uskoisin sen valtiojohtajan kiistävän valehtelun koska aloitti peräti sodan tuota valtiota kohtaan jossa on vallassa na t-sit ja nar-ko_maanit.
Kaikki yksilön kokemat asiathan ovat subjektiivisia ja hankala niihin on mitään sanoa koska se miten yksilö asian kokee on sille yksilölle totta.
Siitä tosin olen varma että mainitsemani valtiojohtaja valehtelee 100% varmuudella ja olis paljon järkevämpää pohtia miten saataisiin se valtionjohtaja pysäytettyä koska se tapahtuu nyt eikä vuosikymmeniä sitten. Jos niistä rais-kauk-sis ta puhutaan niin on raportoitu kyseisen valtiojohtajan joukkojen parasta aikaa niitä tekevän siinä naapurimaassa. Sille asialle pitäisi tehdä jotain, nyt, eikä vuosikymmenten päästä :/
No kyllä siinä katseessa aika paljon pistävyyttä ja intensiteettiä on, ja syntyy lisäksi vaikutelma, että ajattelee sellaista, mitä ei aio ääneen sanoa, niin kuin ajattelisi tai tietäisi enemmän kuin mitä haluaa tai voi sanoa.
Mutta tietysti on täysin mahdollista, että se liittyy oikeasti pelkästään keskusteltavaan aiheeseen, eli siihen, että Spede sanoo, että ei enää pärjää omillaan, kun kilpailu on koventunut. Tuskinpa Lenita siihenkaan sanoi kaikkea mitä olisi mieli tehnyt.
-Sama
Ja eikö niitä miehiä ollut kaksi Lenitan kertoman mukaan? Kuka oli tämä toinen?
Olen muuten itse joutunut samanlaisen lähestymisen kohteeksi 20 vuotta vanhemman työkaverin toimesta. Pidin sitä epämiellyttävänä, enkä pois olisi tilanteesta päässyt, ellei joku sattunut juuri avaamaan kylpyhuoneen ovea. Siinä pudisteltiin rypyt vaatteista ja siirryttiin jatkamaan illan viettoa. En voisi edes kuvitella palaavani asiaan kymmenien vuosien päästä. Sitä aikaa ahdistelut ohitettiin olan kohautuksella.
En usko minäkään, ja jos nyt jotain asiatonta lähentelyä oliskin tapahtunut niin kannattaako sitä enää julistaa koko maailmalle. Itse jos kertoisin kaikki "läheltä" piti tilanteet jossa saanut pelastettua itseni miesten kynsistä niin ei tässä muuta ehtisikään.
Ja oikeasti tuossa iässä voi muisti jo temppuilla ja asiat vääristyy, kärjistyy, ja tarinat muuttuvat liioitelluiksi. Myöhäistä tuollaiselle ulostulolle Lenitalta.
N49[/quote]
Jotenkin ristiriitainen tää viesti; vaikka sulla on kokemusta useammasta tilanteesta et silti usko, että Lenitalle olisi käynyt kerran....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten yhtäkkiä ihan kaikki 70 luvun kuuluisuudet on raiskaajia ja saalistajia. Eikö se ole vähän outoa?
Koska maailma oli ihan toisenlainen. Osa varmasti suostui suosiolla, osa oli vastentahtoisesti. Mutta että mennä sitten sanomaan, että joku raiskasi tai yritti raiskausta. Ensin naureskelivat poliisit (itselle käynyt, ihanko otettiin farkut jalasta. Kyllä. Farkutkin saa riittävän vahva mies jaloista), ja jos vastassa oli hyvässä asemassa oleva mies, niin vaikeaa oli. Suomen viihdepiireissä varmaan olisi saanut sanoa hyvästi töille.
Terveisin,
80-luvulla rikosilmoituksen tehnyt nykyinen täti-ihminenTuskinpa poliisit naureskelivat, mutta teit rikosilmoituksen mistä hyvänsä, poliisin velvollisuus on kysellä erittäin tarkkaan selvittääkseen, mitä on tapahtunut. Eiväthän he muuten voi tehdä päätöstä lähteä tutkimaan asiaa. Kyselyllä selvitetään pitääkö rikosilmoituksen tekijän tarina vettä, onko mitenkään uskottava, muuttuuko kerta kerralta jne.
Tässä maassa -ja kaikissa länsimaissa- nimittäin ihminen on syytön kunnes toisin todistetaan, ja jos mitään muuta näyttöä ei ole, kuin toisen ihmisen kertomus, sitä kertomusta täytyy syynätä ja tarkkaan sittenkin. Perättömät rikosilmoitukset kun ovat valitettavan yleisiä.
Länsimaisessa oikeuskäsityksessä muutenkin pidetään parempana että välillä joku roisto kulkee vapaalla jalalla kuin että syytön tuomittaisiin.
TÄMÄN takia ne kyselevät. Ihan joka helvetin ikisessä rikosilmoituksessa. Jos on silminnäkijöitä, niiltä kysellään yhtä tarkkaan. Vaikka olisi valvontakamerakuvaa tapahtuneesta, kysellään tarkkaan.
Et kai tosissasi ajattele, että jos nainen alkaa huutaa raiskausta, pitäisi vaan heti uskoa ja antaa syytetylle putkaalinnaavankeutta selvittelemättä asiaa yhtään?
Kyllä meillä kotona kävi poliisikaksikko naureskelemassa, kun olin pieni lapsi sylissä silmä mustana mieheni mukiloitua minut. Tapahtui 90-luvulla. En vielä tänä päivänäkään tajua, mikä siinä oli hauskaa. Ilmeisesti se, että olin itse pystynyt soittamaan apua paikalle ja olin vielä hengissä...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä osannut aatellakkaan, kun yleensä naisen jalat on kyllä levällään ja mies naisten jalkojen välissä. Vai mitenkän hän se meinas sen raiskata.
Jospa Lenita meinasi raiskata Speden.
Vain hyvännäköisillä miehillä on riski, joten Spedenne oli turvassa.
Vierailija kirjoitti:
Hopeakettu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätelkää itse.
Katsokaapa Lenitan ilmettä, nimenomaan silmiä ja katsetta siinä kohdassa, kun Spede sanoo, että nyt olisi hyvä saada pikkuisen...rahaa, n. 2.30 eteenpäin.
Ei tuossa nyt kyllä mitään kummallista ole, enneminkin näkisin ihmeellisenä sen seikan että Lenita on profiloitunut ärhäkkänä, impulsiivisena ihmisenä, niin miten hän kykenee seuraavana päivänä olemaan tuossa. Miksi hän meni koko haastatteluun? Jos se Donnerin kaa teki tuota ohjelmaa niin ois vaan vaihtanut vieraan tai jos päätös olisi Donnerilla niin olisi sanonut ettei osallistu ohjelmaan koska Spede vieraana?
Se mitä tapahtunut ei tiedä kukaan ja miten ajan saatossa on Lenitalla muuttunut tapahtumien kulku? Saattaa olla että todellisuus on pahempi kuin nyt ilmaisee tai sitten todellisuus on ollut paljon miedompi kuin nyt ilmaisee.
Ikää kun hänellä kuitenkin on niin se vaikuttaa, nuoremmillakin vaikuttaa. Nythän on se tilanne että yksi valtionjohtaja on ilmaissut että naapurivaltiossa on vallassa na t_sit ja na-rko_maanit. Jos siltä valtionjohtajalta kysyy että miksi valehtelet niin uskoisin sen valtiojohtajan kiistävän valehtelun koska aloitti peräti sodan tuota valtiota kohtaan jossa on vallassa na t-sit ja nar-ko_maanit.
Kaikki yksilön kokemat asiathan ovat subjektiivisia ja hankala niihin on mitään sanoa koska se miten yksilö asian kokee on sille yksilölle totta.
Siitä tosin olen varma että mainitsemani valtiojohtaja valehtelee 100% varmuudella ja olis paljon järkevämpää pohtia miten saataisiin se valtionjohtaja pysäytettyä koska se tapahtuu nyt eikä vuosikymmeniä sitten. Jos niistä rais-kauk-sis ta puhutaan niin on raportoitu kyseisen valtiojohtajan joukkojen parasta aikaa niitä tekevän siinä naapurimaassa. Sille asialle pitäisi tehdä jotain, nyt, eikä vuosikymmenten päästä :/
No kyllä siinä katseessa aika paljon pistävyyttä ja intensiteettiä on, ja syntyy lisäksi vaikutelma, että ajattelee sellaista, mitä ei aio ääneen sanoa, niin kuin ajattelisi tai tietäisi enemmän kuin mitä haluaa tai voi sanoa.
Mutta tietysti on täysin mahdollista, että se liittyy oikeasti pelkästään keskusteltavaan aiheeseen, eli siihen, että Spede sanoo, että ei enää pärjää omillaan, kun kilpailu on koventunut. Tuskinpa Lenita siihenkaan sanoi kaikkea mitä olisi mieli tehnyt.
-Sama
Spedehän mainosti siinä tulevia tv-ohjelmiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä osannut aatellakkaan, kun yleensä naisen jalat on kyllä levällään ja mies naisten jalkojen välissä. Vai mitenkän hän se meinas sen raiskata.
Vain vaikutusvaltaisilla miehillä oli riski olla Lenitan seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellinen ja epäuskottava asento potkunantamiseksi, eikä polvikaan oikein toimisi. Ehkä Spede raiskasi. Tai sitten tilanne laukesi muuten. Lenitan olisi pitänyt nostaa syyte tai ainakin kertoa vielä Pasasen eläissä.
Siis millä tavalla epäuskottava. En tajua, miten te nyt saatte tästäkin noin vaikean kuuloista. Jos jalka on toisen jalkovälissä, miten on epäuskotavaa, että sillä voisi potkaista? Miten muka polvi ei toimisi? Oletteko koskaan nähnyt ihmistä?
Vierailija kirjoitti:
[.
Totta tuokin. Mäkin olen kuullut pöyristyttäviä juttuja työelämästä 80-luvulla. Duunarinaiset harrasti miespuolisen omistaja-johtajan kanssa seksiä, että pääsivät ilmaiselle ulkomaan matkalle. Halvalla myivät itsensä ja sukunsa kunnian. Mutta tuolloin oli vaikea työläisen palkalla maksaa mitään ulkomaan matkaa tai muuta luksusta. Miehet sitten kuvittelivat, että kaikki naiset olivat ostettavissa.
Nauratti tuo "sukunsa kunnian". n50+
No sen siskoa syytettiin samalla työpaikalla samanlaiseksi h..raksi kuin siskoansa, ilman vastaavaa syytä.
Naisvaltainen työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jos se oli yritys, minkä ihmeen takia Lenitalla olisi ollut jalat valmiiksi levällään? Eiköhän homma jäänyt yritykseksi nimenomaan siksi, että ei päästy sinne jalkojen väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein tiedä, mitä mieltä olen tästä jutusta. Olen aina ihmetellyt tyyppejä, jotka valittavat, että miksi pitää vasta vuosien päästä tulla kertomaan tällaiset asiat. Minusta siinä ei ole mitään pahaa, että kertoo asioista julkisuuteen vasta pitkän ajan jälkeen.
Tässä Lenitan tapauksessa kuitenkin jotenkin herää kysymys, miksi tämä asia piti ylipäätään tuoda julkisuuteen, kun aikaa on kuitenkin näin paljon kulunut. Jos hän olisi halunnut kertoa kokemastaan vääryydestä, sen olisi voinut tehdä kertomatta nimeäkin ja hän olisi saanut myötätuntoa ja hän olisi saanut tarinansa kerrottua. En ymmärrä, mitä tässä tilanteessa hyödyttää se, että hän kertoi, että tämä oli Spede. Muissa tapauksissa ymmärrän tämän sen takia, että tämä ihminen joutuisi kantamaan vastuun ja muut tietäisivät varoa ja ehkä puhua omista kokemuksistaan. 20 vuotta sitten kuolleen kohdalla en oikein näe, miksi ketään pitäisi varoittaa tai saada ihmistä jotenkin vastuuseen näistä tapahtumista.
En nyt Lenitaa tästä erityisemmin halua moittia, mutta kyllä tämä hänen tapauksensa on niin erilainen kuin nämä tapaukset, joita metoo:ssa muuten otetaan esille. Eihän tuosta ole mitään muita seurauksia kuin sukulaisten häpeä ja julkisuus, joten hänen motiivinsa kyllä jää minulle hieman arvoitukseksi.
Minäkin ihmettelen miksi ei ottanut asiaa tuoreeltaan käsittelyyn. Monilta on jäänyt asiat tuomatta esiin ujouden, pelon, työpaikan tms menettämisen pelosta mutta Lenita ei ole koskaan ollut pelokas vaan nuoresta pitäen sanavalmis ja kärkäs puhumaan suoraan kaikesta.
Tuotapa ei aikanaan olisi pidetty minään, koska "mitään ei tapahtunut". Aikoinaan soittelin mukavan miehen kanssa ja sovimme treffit. Tapasimme ja hän työnsi heti kielensä suoraan suuhuni. Ällöttävää, mutta ajattelin jotenkin, että ylireagoin ja jatkoimme treffejä. Olisi heti pitänyt panna stoppi, sillä kun hän myöhemmin yritti suudella (nätisti) niin en kerta kaikkiaan pystynyt (vaikka meillä olikin mukavaa ja kivat jutut). Oli pakko sitten tunnustaa, että se kielen äkillinen työntyminen suuhun oli ylitsepääsemätön este minulle. Vieläkin se kielen muljahdus yököttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnioitin ja arvostin Jakobsonia, joten yllättyin siitä, että hän oli surkea pettäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lenita on tuolloin ollut 54-v. ja Spede päälle 60-v, siis molemmat reilusti keski-ikäisiä ja elämässään menestyneitä. Heidän välillään ei ole valtasuhdetta ja kuten tekstistä kävi ilmi, Lenita pystyi hyvin pitämään puolensa. Silmissäni vilistää elokuvallinen tilanne jossa Lenita potkaisee Spedeä kulkusiin...
Oliko kyseessä aito raiskausyritys vai pikemminkin kähmintä, jonka lopputulosta ei tekijäkään ole miettinyt? Lääppijöitä on ollut aina, ja vaikka mikään ei sitä oikeuta, ei se kuitenkaan tekona ole niin iso että siitä pitäisi kirjoittaa vielä toisen kuoleman jälkeenkin.
En puolusta Spedeä, mutta jotenkin nämä "paljastukset" alkavat tulla korvista ulos 80-luvulla nuoruutensa eläneeltä naiselta joka muistaa maailman olleen aika erilainen jo 20 vuotta sitten.
Minun on ihan hirveän vaikea uskoa, että 54-v Lenita olisi kiinnostanut Spedeä siinä mielessä. Kun sille oli nuoria nättiä naisia tyrkyllä koko ajan.
Taitaa olla toiveajattelua Lenitan osalta.
Ihminen muuten pystyy aivan hyvin huutamaan esim. suukapula suussa. Se vain vaimentaa ääntä, mutta ei estä huutamasta kurkustaan. Joten aika vaikea uskoa, että kenekään kieli olisi mikään este huutamiselle.
Kieli oli kiinni Speden päässä ja tämä taas lopussa kehossa, joten painoa ja äänenvaimenninta riitti.
Sopii testata itse omassa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnioitin ja arvostin Jakobsonia, joten yllättyin siitä, että hän oli surkea pettäjä.
Tai meni luvalla, mistä sen kukaan tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätelkää itse.
Ja katsokaapas noita alkutunnarin miehiä! Ainakin 2 heistä on liitetty Lenitaan seks....lisessa merkityksessä. Pentti Kouri ja Max Jacobson.
Ja Lenita ihan pokkana ilmestyy kuvaruutuun noiden ja Speden kanssa.
Spede oli nuorena tyylikäs mies ja tosi vahva. Ohi aiheesta tämä.
Voitte tutustua BBC:n Jimmy Savilen tapaukseen. Siinä ei kauheasti uhrattu ajatuksia sille, ettei kaveri kuolleena voinut itseään puolustaa. Mutta kun oli niin tärkeä ja rakastettu showmies, niin ei kukaan ollut uskaltanut tuoda mitään tapauksia julkisuuteen tämän kuolemaa. Tai yrittivät, mutta ei uskottu, kun ”uhrit halusivat vain pilata maineen.”