Miten kieltäytyä työpaikan "vapaaehtoisesta" kesäretkestä, jota hehkutetaan joka tuutista oletuksella, että kaikki lähtevät
Olen vältellyt osallistumasta keskusteluun, joka on mennyt tyyliin olettehan kaikki muistaneet jo käydä ilmoittautumassa? Ajattelin vain muina miehinä jättää ilmoittautumatta.
Ongelma on, että tiimissä odotetaan jokaisen olevan energinen ja innostunut tsemppaja ja can do -ihminen. Jo pelkästään siihen kuluu niin paljon ylimääräistä energiaa, etten mitenkään jaksa yhteistä viikonloppureissua. Tuntuisi kuin olisi 14 päivää putkeen töissä.
Kommentit (112)
Minusta tapahtumat ja retket ovat kivoja, mutta ymmärrän, etteivät kaikki niistä tykkää. Meillä töissä osallistuu ne kotka tahtoo, kenenkään ei ole pakko.
Joko pahoittelet, ettet pääse ja jätät vain kertomatta syytä tai keksit jonkun menon. Myös jotkut sukulaisen pyöreät on hyvä. Häistä ihmiset saattavat kysellä jotain, mutta Marja -tädin 70 v juhlista harva kysyy muuta kuin, että miten meni/oliko kivaa. Ketään ei kiinnosta niin tylsät juhlat enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot että sulla on silloin muuta menoa.
Miten tällainenkin asia voi olla joillekin niin vaikea?
Menon pitäisi olla sellainen, joka on realistisesti tiedettävissä 6 kk päähän eikä siirrettävissä toiselle viikonlopulle.
Viime hetken peruminen ei tule kyseeseen, koska kyseessä on tyyris reissu.
Ei ole mitenkään tavatonta että on sovittu meno puolen vuoden päässä. Kaverin/sukulaisen häät, mökkireissu ja mökki varattuna, festarit...
Kiitos vinkeistä. Täytyy tosiaan joku tekosyy keksiä, koska jaksamiseen vetoaminen johtaisi keskusteluihin, joita en pomon kanssa halua käydä.
En ymmärrä. Uskon itse olevani pidetty työntekijä pomoni silmissä ja pidetty tiiminvetäjä tiimiläisteni silmissä. Silti minulle ei ole tehnyt tiukkaakaan sanoa, etten vapaa-ajalla seurustele työkavereiden kanssa. Ihan yhtä lailla olen vetänyt muita rajoja, kun on suunniteltu esimerkiksi virkistyspäivää (en lähde paikkoihin, missä ollaan alasti eli kylpylään, saunaan, hoitoihin; en yövy kenenkään kanssa samassa huoneessa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan typeriä selittelyitä ja valheitä. En arvosta tuollaisia valehtelijoita. Miksei vain voi sanoa, että minua ei huvita tulla.
Olen sanonut tämän.
Herättää närää, koska retkitoimikunta on uhrautuvasti käyttänyt paljon aikaa (palkallista normaalia työaikaa) suunnitteluun ja järjestelyyn kaikkien hyväksi.
Kannattaa siis varata lomaa, muu meno tai sairastuminen, jotta on säädyllinen este.
Eli kyseessä ei ole työmatka, mutta järjestäjät ovat käyttäneet siihen työaikaa? Heidän häpeänsähän tuo on. Vapaaehtoinen työporukan tapaaminen suunnitellaan vapaa-ajalla.
Meillä oli yksi rohkea, joka sanoi palaverissa, että hänellä on parempaakin tekemistä kun viettää viikonloppu työkavereiden kanssa. Me muut oltiin vähän pitkin hampain menossa, ketään ei asia huvittanut mutta ajateltiin, että kai sitä pitää mennä kun kaikki muutikin on menossa. Loistavaa, että yksi sanoi ääneen ettei kiinnosta niin koko juttu levisi käsiin eikä sitten lähtenyt kukaan. Päästiin kaikki siitä piinasta.
Sanomalla, että en osallistu retkeen.
Töissä olet tietysti normi päivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menon pitäisi olla sellainen, joka on realistisesti tiedettävissä 6 kk päähän eikä siirrettävissä toiselle viikonlopulle.
Ei ole mitenkään tavatonta että on sovittu meno puolen vuoden päässä. Kaverin/sukulaisen häät, mökkireissu ja mökki varattuna, festarit...
Kiitos vinkeistä. Täytyy tosiaan joku tekosyy keksiä, koska jaksamiseen vetoaminen johtaisi keskusteluihin, joita en pomon kanssa halua käydä.
Sano että sun äiti käy syöpähoidoissa ja kuskaat sitä sinne aina, mutta et halua että koko konttori saisi tietää asiasta.
Mikä juttu tää on, että porukka varsinkin tällä palstalla aina karsastaa näitä työpaikan puolesta järjestettäviä tapahtumia?
Siis mä ainakin menisin ihan mielellään just mukaan johonkin tommoseen jos vaan järjestettäisiin ja kyllähän niiden työkavereiden kanssa tulee oltua tekemisissä aina silloin tällöin vapaallakin. Ei ummarra.
Vierailija kirjoitti:
En jaksaisi lukea ketjua, joten kysyn: onko kyse työnantajan määräämästä työmatkasta (esim. opintomatka, kehittämispäivät, työnantajan kustantamat virkistyspäivät joiden aikana ryhmäydytään tai tehdään töitä) vai työporukan keskinäisestä reissusta.
Jos ensimmäisestä, niin työsopimuksessasi on todennäköisesti lause "ja muut työnantajan määräämät tehtävät" eli lähdet ja osallistut kuten muutkin. Jos jälkimmäisestä, niin ilmoitat, että haluat viettää viikonloppusi jossain muualla.
Se nyt ihan se ja sama mitä työsopimuksessa lukee kun työnantaja ei voi sanella mitä työntekijä vapaa-aijallaan tekee. Vai mitä. Mulla itselläni on vaikeuksia saada elikoille hoitajaa joten en osallistu ikinä mihinkään ylimääräiseen hömpötykseen. Kumma juttu kun asia ei koskaan ole ollut pomolle ongelma. Ehkä siksi, että ilmoitan reilusti etukäteen etten osallistu. En osallistuisi vaikka ei olisi lemmikkejä. Työnantaja maksaa työajasta eli 37,h/vko. Siinä se.
Vierailija kirjoitti:
En jaksaisi lukea ketjua, joten kysyn: onko kyse työnantajan määräämästä työmatkasta (esim. opintomatka, kehittämispäivät, työnantajan kustantamat virkistyspäivät joiden aikana ryhmäydytään tai tehdään töitä) vai työporukan keskinäisestä reissusta.
Jos ensimmäisestä, niin työsopimuksessasi on todennäköisesti lause "ja muut työnantajan määräämät tehtävät" eli lähdet ja osallistut kuten muutkin. Jos jälkimmäisestä, niin ilmoitat, että haluat viettää viikonloppusi jossain muualla.
Minun työnantajani ei ole ostanut minun vapaa-aikaani eli kissanristiäishumpuuki on järjestettävä työajalla. Mikäli työnantaja haluaa minun käyttävän oman kesäviikonloppuni, alkakoon lyödä satasia pöytään - sanon sitten, kun on riittävästi.
On tuo virka-aika työtä tekevän keskiluokkanarisijan elämä sitten vaikeaa. Että maksetulle matkalle, Hyi ei. Masentuuhan sitä jo ajatuksesta.
Pienet lapset ei tukiverkkoa. Vastaan vain etten osallistu tällä kertaa, pitäkää hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä juttu tää on, että porukka varsinkin tällä palstalla aina karsastaa näitä työpaikan puolesta järjestettäviä tapahtumia?
Siis mä ainakin menisin ihan mielellään just mukaan johonkin tommoseen jos vaan järjestettäisiin ja kyllähän niiden työkavereiden kanssa tulee oltua tekemisissä aina silloin tällöin vapaallakin. Ei ummarra.
Työpaikka on työntekoa eikä joidenkin seurankipeiden ja yksinäisten hyysäystä varten.
Vierailija kirjoitti:
On tuo virka-aika työtä tekevän keskiluokkanarisijan elämä sitten vaikeaa. Että maksetulle matkalle, Hyi ei. Masentuuhan sitä jo ajatuksesta.
Ehkä ihmiset haluavat käydä matkoilla omien ystäviensä tai perheensä tai kumppaninsa kanssa eivätkä pomonsa. 😀 Mitä ihmeellistä siinä on, että haluaa vetää rajat siihen, kuinka paljon antaa työelämänsä sotkeutua yksityiselämään?
Vierailija kirjoitti:
Sano että sinulla on krooninen ripuli.
Ja täräytät päälle mojovan pierun, niin eivät enää kysele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ihmiset haluavat käydä matkoilla omien ystäviensä tai perheensä tai kumppaninsa kanssa eivätkä pomonsa. 😀 Mitä ihmeellistä siinä on, että haluaa vetää rajat siihen, kuinka paljon antaa työelämänsä sotkeutua yksityiselämään?
Yhyy, mulla on vaan kaikki viikonloput vapaata. Miten selviän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Uskon itse olevani pidetty työntekijä pomoni silmissä ja pidetty tiiminvetäjä tiimiläisteni silmissä. Silti minulle ei ole tehnyt tiukkaakaan sanoa, etten vapaa-ajalla seurustele työkavereiden kanssa. Ihan yhtä lailla olen vetänyt muita rajoja, kun on suunniteltu esimerkiksi virkistyspäivää (en lähde paikkoihin, missä ollaan alasti eli kylpylään, saunaan, hoitoihin; en yövy kenenkään kanssa samassa huoneessa).
Olen pomo ja vieläpä pidetty. Järjestän ns. tiimitapahtumia, sekä omille alaisille että parin-kolmen tiimin kesken. Ihan itsestäänselvyys, että ne joihin oletan kaikkien osallistuvan, ovat työajalla ja firman maksamia. Esim. yhteinen lounas, sen jälkeen joku aktiivisempi juttu (pakopeli, keilaus, piknik jne.) ja työajan päätyttyä ne lähtee kotiin jotka haluavat. Halukkaat voi jatkaa vaikka aamuun asti ja itse lähden mukaan, jos siltä tuntuu ja maksan tietyissä rajoissa.
Yöpymisestä tai reissaamisesta yleensä oletan maksettavan päivärahat. Viikonlopuksi lähden pitkin hampain edes kokonaispalkalla, päivärahoilla ja pakon edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovinpa teillä aikaisin Porvoossa suunnitellaan kesäretkeä. Ja vielä tämmöisenä aina, kun ei tiedä onko koko kesää enää olemassakaan. Parempia provoja toivomme näinä ankeina aikoina, kiitos!
Kesään on alle kolme kuukautta. Vaikka sinä et osaa suunnitella tulevaisuutta jonkun Ukrainan sodan takia, niin ei se tarkoita että kaikkien muidenkin pitäisi lakata elämästä.
No höpsistä kukaan ei lakkaa elämästä mutta taatusti ei missään suunnitella kesäretkeä vielä, korona jyllää, ja sotatila uhkaa. Lapsellista väittää muuta. Ja jos joku on niin hullu, että suunnittelee, niin siihen on kyllä helppo sanoa, että katsotaan lähempänä pääsenkö. Kukaan osaa sanoa viikonlopuista kolmen kuukauden päähän, hulluahan sellaista on työpaikalla vaatia, että vapaa- aika kuukausien päähän on varattuna työnanatajalle. Sairasta sellainen. Perheen lomat on ihan toinen juttu, se on omaa vapaa-aikaa ja sillon tilanne järjestetään niin.
Ohis, joka toimii HR-tehtävissä.
Meidän perheellä on kyllä jo monta viikonloppua varattuna ensi kesästä. Ensimmäiset varaukset tuli jo viime syksynä. Kun koko perhe harrastaa ja kaikilla on eri lajit, niin kyllä niitä menoja vaan tulee.
Sanot, että sinulla on muuta menoa silloin ja kivaa reissua teille.
Jos joku jää utelemaan, niin sanot, että sinulla on harrastemeno. Juu, ei voi siirtää se on jo lyöty lukkoon aika päivää sitten.
Muille ei taas kuulu muille mitä vapaa-aikanasi harrastat. Harrastusmenosi voi olla vaikka sohvalla makkoilu tai mökillä kasvimaan kuopsuttelu ja olet sopinut sen itsesi kanssa, mutta sitä sinun ei tarvitse kertoa.
Epäreiluinta on keksiä näitä viime hetken ”flunssia” ja ”noroja”. Tiedän itse kun olen vastaavia juttuja järjestänyt. Ensin reissun järkkääjä on tehnyt vaivaa järjestelyissä, varauksissa ym ja sitten tulee lisää hommaa ja ehkä kuluja viime hetken perumisesta. Eli jos et ole lähdössä niin älä ilmoittaudu.
Yleensä noihin vaaditaan ilmottautuminen ja ei vaan ilmottaudu, niin sillähän siitä pääsee. Voihan sitä keksiä jonku tekosyyn, jos ei kehtaa sanoa ettei kiinnosta.