Miten kieltäytyä työpaikan "vapaaehtoisesta" kesäretkestä, jota hehkutetaan joka tuutista oletuksella, että kaikki lähtevät
Olen vältellyt osallistumasta keskusteluun, joka on mennyt tyyliin olettehan kaikki muistaneet jo käydä ilmoittautumassa? Ajattelin vain muina miehinä jättää ilmoittautumatta.
Ongelma on, että tiimissä odotetaan jokaisen olevan energinen ja innostunut tsemppaja ja can do -ihminen. Jo pelkästään siihen kuluu niin paljon ylimääräistä energiaa, etten mitenkään jaksa yhteistä viikonloppureissua. Tuntuisi kuin olisi 14 päivää putkeen töissä.
Kommentit (112)
"Kuulostaa hauskalta, mutta valitettavasti minulla on jo muita suunnitelmia"
Vierailija kirjoitti:
Sano että sinulla on krooninen ripuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot että sulla on silloin muuta menoa.
Miten tällainenkin asia voi olla joillekin niin vaikea?
Menon pitäisi olla sellainen, joka on realistisesti tiedettävissä 6 kk päähän eikä siirrettävissä toiselle viikonlopulle.
Viime hetken peruminen ei tule kyseeseen, koska kyseessä on tyyris reissu.
Ystävän tai lähisukulaisen häät on hyvä veruke.
Minä olen tehnyt usein tehnyt niin, että olen ottanut kesälomaa tuollaisen aktiviteetin kohdalle.
En ymmärrä miksi töissä on tällaisia tempauksia, töissä ollaan töissä eli tehdään ne työt, joita varten on tehtävään palkattu ja vapaa-aika on sitten erikseen ja silloin kuuluu saada tehdä mitä itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menon pitäisi olla sellainen, joka on realistisesti tiedettävissä 6 kk päähän eikä siirrettävissä toiselle viikonlopulle.
Ei ole mitenkään tavatonta että on sovittu meno puolen vuoden päässä. Kaverin/sukulaisen häät, mökkireissu ja mökki varattuna, festarit...
Kyllä, juuri tämäntyyppiset tapahtumat käyvät tosi hyvin tekosyiksi kieltäytyä kohteliaaksi tuollaisista vapaaehtoisista työpaikan reissuista. Vain mielikuvitus on rajana kun näitä syitä keksii jos ei ole pokkaa sanoa vain että on juuri silloin muuta menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muille tarvitse mitään menoa keksiä eikä perustella. "En ikävä kyllä pääse lähtemään" riittää aivan mainiosti. Ei tarvitse kiemurrella ja selitellä.
Viime hetkellä peruminen olisi tosiaan selkärangatonta.
Aikaisemmin sovittu perhe/pariskunta/sukumeno jota ei voi siirtää.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tehnyt usein tehnyt niin, että olen ottanut kesälomaa tuollaisen aktiviteetin kohdalle.
En ymmärrä miksi töissä on tällaisia tempauksia, töissä ollaan töissä eli tehdään ne työt, joita varten on tehtävään palkattu ja vapaa-aika on sitten erikseen ja silloin kuuluu saada tehdä mitä itse haluaa.
Minä ymmärrän. Osa ihmisistä pitää tuollaisista "tempauksista." Minä esimerkiksi. Vietän vapaa-aikana paljonkin aikaa työkavereideni kanssa, yhden kanssa olen kihloissa.
Henkilökohtainen este, en pääse tulemaan.
Ei tarvitse keksiä mitään menoa, vastailee lisäuteluihin ympäripyöreästi valitan, ei voi mitään.
Se on kauheaa katsoa jos kaikki muut ovat innoissaan (=aivopestyjä) ja tajuaa kuinka "hulluja" ne sinne menevät ihmiset ovat. ;) Mutta ei tarvitse sanoa ääneen jos ei lähde tai ilmoittaudu. Sanoo tekosyyn kysyttäessä, ettei työkaveri suutu.
Voisin mennä noihin, jos ne olisivat palkallisia, mutta en mä omaa vapaa-aikaani halua niihin tuhlata.
Ihan typeriä selittelyitä ja valheitä. En arvosta tuollaisia valehtelijoita. Miksei vain voi sanoa, että minua ei huvita tulla.
Otan osaa, kuulostaa hirveältä työpaikkaretkeltä.
Jos kyseinen retki ei maksa mitään, voithan ilmoittautua näön vuoksi ja sitten tosihetkellä jäädä pois paskatautiin/migreeniin/auringonpistokseen/muuhun yllättävään syyhyn vedoten. Jos porukka on iso, tuskin olet ainoa joka joutuukin jäämään pois.
Onneksi olen tahallani työtön. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovinpa teillä aikaisin Porvoossa suunnitellaan kesäretkeä. Ja vielä tämmöisenä aina, kun ei tiedä onko koko kesää enää olemassakaan. Parempia provoja toivomme näinä ankeina aikoina, kiitos!
Kesään on alle kolme kuukautta. Vaikka sinä et osaa suunnitella tulevaisuutta jonkun Ukrainan sodan takia, niin ei se tarkoita että kaikkien muidenkin pitäisi lakata elämästä.
No höpsistä kukaan ei lakkaa elämästä mutta taatusti ei missään suunnitella kesäretkeä vielä, korona jyllää, ja sotatila uhkaa. Lapsellista väittää muuta. Ja jos joku on niin hullu, että suunnittelee, niin siihen on kyllä helppo sanoa, että katsotaan lähempänä pääsenkö. Kukaan osaa sanoa viikonlopuista kolmen kuukauden päähän, hulluahan sellaista on työpaikalla vaatia, että vapaa- aika kuukausien päähän on varattuna työnanatajalle. Sairasta sellainen. Perheen lomat on ihan toinen juttu, se on omaa vapaa-aikaa ja sillon tilanne järjestetään niin.
Ohis, joka toimii HR-tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän. Osa ihmisistä pitää tuollaisista "tempauksista." Minä esimerkiksi. Vietän vapaa-aikana paljonkin aikaa työkavereideni kanssa, yhden kanssa olen kihloissa.
Mutta vapaa-ajan vietto työkavereiden kanssa pitää olla vapaaehtoista, siihen ei pidä painostaa, sitä tarjotaan ja ne, jotka haluavat, ilmoittautuvat, muut eivät.
Jos taas on kyse työstä, siitä maksetaan korvaus rahana tai vapaa-aikana.
No hyi. Mää käyn töissä vain rahan takia. Ei kiinnosta ne ihmiset. Olen silti kohtelias heitä kohtaan ja vedän sen imelän työroolin joka päivä. Tälläisiin tapahtumiin vastaan valitettavasti on muuta menoa tjsp. Joku poliittinen vastaus. Ja hymy päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta vapaa-ajan vietto työkavereiden kanssa pitää olla vapaaehtoista, siihen ei pidä painostaa, sitä tarjotaan ja ne, jotka haluavat, ilmoittautuvat, muut eivät.
Jos taas on kyse työstä, siitä maksetaan korvaus rahana tai vapaa-aikana.
Se on selvä. Aapee puhuukin vapaaehtoisesta reissusta.
Kesään on alle kolme kuukautta. Vaikka sinä et osaa suunnitella tulevaisuutta jonkun Ukrainan sodan takia, niin ei se tarkoita että kaikkien muidenkin pitäisi lakata elämästä.