Mikä on työ, jota kuka tahansa voisi tehdä?
Sellainen työ, jota voisi hakea heti ja aloittaa hiomenna ja jossa ei tarvitse koulutusta, ajokorttia, työturvallisuuskorttia, hygieniapassia, puhelinta tai suosittelijoita. (Puhelin minulla toki on, mutta en halua käyttää sitä työasioihin)
Siivoojankin työhön tarvitaan Suomessa koulutus.
Kommentit (434)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehtaan linjastolle. Jos on kyse ruuasta niin varmaan tarvitaan hygieniapassi. Mutta muualle ei.
Hygienipassin saa kuka tahansa normaalijärkinen suoritettua ilman minkäänlaista koulutusta. Eviran sivuilla on mallitesti, jonka tekemiseen menee aikaa noin 5 minuuttia ja ilman minkäänlaista alan asiantuntemusta sain hyväksytysti läpi 35/40 oikealla vastauksella.
kävin virallisessa testissä pari vuotta sitten. Minusta nuo Eviran sivun mallitestin kysymykset ovat helpompia kuin varsinaisen testin kysymykset. Kysymysten joukossa oli muutama, joissa olisin helposti tehnyt virheen jos en yhtään olisi tutkinut materiaaleja netistä ennen testiä. En lukenut maksullisia materiaaleja, ainoastaan ilmaisia sivustoja.
Esim. tarkat lämpötilarajat elintarvikkeiden säilytyksessä ja ruokamyrkytyksiä aiheuttavat erilaiset virukset ja bakteerit olivat minusta hankalia. Mutta varmasti testistä voi päästä läpi ihan hyvällä tuurilla tai aiemmalla keittiötyökokemuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehdenjako ei sovi läheskään kaikille koska tehdään yöllä.
Samoin siivouspaikat usein osa-aikaisia.Palkka näissä molemmissa myös todella huono.
Palkka voi olla huono mutta ei välttämättä.
Jos teet omalla toiminimellä vaikkapa kotisiivouksia, voit laskuttaa 30-50€ / h. Myös työsuhteessa olevilla on palkkaeroja firmasta riippuen.
Samaten lehdenjakajan palkka riippuu firmasta ja piirin koosta. Pieni jakeluyritys, jossa jaetaan pelkkiä sanomalehtiä, maksaa hyvin pientä palkkaa. Postin palveluksessa puolestaan saatat yöjakajana jakaa lehtien lisäksi kirjeitä ja ohuita paketteja, aikakauslehtiä jne, jolloin maksettavat lisät saattavat hetkittäin jopa kaksinkertaistaa palkan. Kun itse taannoin tein pätkän kyseistä hommaa, oli laskennallinen tuntipalkka n. 20€. Se oli suorittavasta työstä mielestäni ihan ok.
Puhut ihan puuta heinää. Posti ei enään jaa joitakin kirjeitä, aikakausi lehtiä tai pieniä paketteja. Kilpailulillista syistä et voi hakea toiseen firmaan jakaa päiväpostia joten tuntiliksasi on 10,56 +1.50 yötyälisä pääset nippa nappa ohi laikkarin. Ja mitä tulee kotisiivouksiin niin kukaan ei maksa edes tuota 30 euroa tunnilta ja siten olisi yrittäminen kannattavaa.
Olen ollut ''kuka tahansa''. Menin - tosiaankin, minä vain menin! tiskaamaan suurkeittiölle. Olin työttömänä työnhakijana ja sellaista työtä tarjottiin, koska olin aiemmassa elämässäni ollut huoltoaseman keittiöllä tiskaaja-nimikkeellä reilun puoli vuotta. Huoltoasemakeikan jälkeen tein lapsen ja olin kotiäitinä n 3 v ja kun menin takaisin työmarkkinoille, tiskaamaan pääsin heti, siis sijaiseksi. Koulutusta ei tietenkään ollut millekään alalle. Sijaisuudet olivat pitkiä. Ensimmäinen isohko sairaalan keittiö, missä olin töissä, yhdistettiin vielä isompaan keskussairaalan keittiöön ja sinne pääsin myös ''kuka tahansa'' -kortilla. Vuosikaudet tein hikistä ja raskasta vuorotyötä, kunnes oli aika aloittaa opiskelut ja siitä sitten alkoi toisenlainen ura.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehtaan linjastolle. Jos on kyse ruuasta niin varmaan tarvitaan hygieniapassi. Mutta muualle ei.
Hygienipassin saa kuka tahansa normaalijärkinen suoritettua ilman minkäänlaista koulutusta. Eviran sivuilla on mallitesti, jonka tekemiseen menee aikaa noin 5 minuuttia ja ilman minkäänlaista alan asiantuntemusta sain hyväksytysti läpi 35/40 oikealla vastauksella.
kävin virallisessa testissä pari vuotta sitten. Minusta nuo Eviran sivun mallitestin kysymykset ovat helpompia kuin varsinaisen testin kysymykset. Kysymysten joukossa oli muutama, joissa olisin helposti tehnyt virheen jos en yhtään olisi tutkinut materiaaleja netistä ennen testiä. En lukenut maksullisia materiaaleja, ainoastaan ilmaisia sivustoja.
Esim. tarkat lämpötilarajat elintarvikkeiden säilytyksessä ja ruokamyrkytyksiä aiheuttavat erilaiset virukset ja bakteerit olivat minusta hankalia. Mutta varmasti testistä voi päästä läpi ihan hyvällä tuurilla tai aiemmalla keittiötyökokemuksella.
Maksaa 40-60 uroa ja testejä ei järjestetä kuin isoissa kaupungeissa.
Aloituksesta pitää sanoa, että työturvallisuuskortin pystyy suorittamaan muutamalla kympillä jonkun keskisuuren kaupungin huoltoasemalla monta kertaa viikossa. Päivän kurssi 8-16 ja 5 vuotta voimassa.
Kaikki pääsee läpi, ja se kouluttaja neuvoo oikeat vastaukset kysymyksiin, jos ei osaa muuten.
Tässä mielessä ihan turha kortti. Pelkkä rahastus, ja kortin saa, kun maksaa ja istuu päivän kiinnostuneen näköisenä (silmät auki, eikä nuku).
Ehdottomasti kannattaa maksaa itsekin, jos hyvä työpaikka olisi kortista kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Seksilinjan tai ennustuslinjan työntekijä. (Niissä voi mieskin olla töissä, mutta koska naiset eivät yleensä soita seksilinjoille, niin miehet työskentelevät gay-linjalla).
Tai chat-operaattori seksi- tai ennustuschatissa.
Kyllä meidän seksilinjalla vaan firman pääjehumies joutui vastaamaan. Soittelijat voivat olla niin kiimassa etteivät tunnista tai välitä kuka siellä linjan päässä vastaa.
Remontti ja saneeraushommiin pääsee kyllä ilman kortteja ja koulutuksia, mutta kyllähän sielä pakko on osata ja monipuolisesti kaikkee, oikeestaan mitään apuhommia ei remonttipuolella kauheesti ole, ja palkka on varsin kohtuullunen 2500e taitaa olla minipalkka, useimmiten sellaset 18-20e tunti eli kuukausipalkka 3000-3200 ihan oikeesti palkkatöissä, ai mistäkö tiedän , ikää 50v ja saneerausrakentamisen työkokemusta yli 20v ja kyllä hommiin pääsee jos sanoo että osaa, mutta lähtö tulee päivässä jos ei kuitenkaan osaa, mutta tässähän ketjussa oli kyse koulutuksesta tai sen puutteesta ja pääseekö silloin töihin....
Ei tasan onnistu vasta-alkajalta, itse opiskelen toista vuotta ja kyllä siinä on aika paljon tiedettävää. Itselläni on 5 kuukauden harjoittelu ennen valmistumista. Opiskelen toista vuotta ja kyllä tuo palkanlaskennan kurssi oli aikamoinen ponnistus.
Vierailija kirjoitti:
Palkanlaskija.
Olen ollut ilman mitään koulutusta siivoojana, sairaala-apulaisena, leipomoapulaisena, kahvilamyyjänä ja torimyyjänä. Aikuinen lapseni on ollut ilman mitään koulutusta elintarviketehtaan tuotantolinjalla, siellä sai myös hygieniapassin. Hänellä ei ollut sitä sinne hakiessa.
Mihinkään näistä ei tarvinnut autoa. Siivouspaikkoihin menin bussilla.
Rakennussiivoojana olen myös ollut ilman koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvihuoneisiin pääsee "koska vain", toki vaatimuksena on aikamoinen työtahti.
Puutarha- ja maatalous noin ylipäätäänkin, pl. viherrakennus, mutta riittää jos on motivoitunut eikä pelkää fyysistä hommaa huonossakin kelissä.
Ei noihin hommiin voi mennä kuka tahansa, todellakaan. Kasvihuoneiden valotus ja myös hajut ovat monelle migreenitriggeri, samoin osa saa päänsärkyä hiilidioksidilannoituksesta. Puhumattakaan kuumuudesta ja kosteudesta, täytyy olla oikeasti hyvä kunto että jaksaa olla tunteja kasvihuoneessa epäergonomisissa asennoissa -jälkimmäiset muuten sulkevat tuki- ja liikuntaelinvaivaiset pois.
Läheskään kaikkien sorminäppäryys ei ole sillä tasolla, mitä elollisten olentojen käsittelyssä tarvitaan. Ja läheskään kaikilla ei ole edes mahdollista kehittää sitä nopeuden ja tarkkuuden yhdistelmää, mitä niissä hommissa vaaditaan.
Korkeanpaikankammokin voi tehdä työn mahdottomaksi, hoitokärryt kun voi olla välillä aika korkeat.
Mutta noin muuten kasvihuonetyö on kyllä mahtavaa, jos pieni palkka ei haittaa. Saat olla yksinäsi kahden vihreän seinän välissä. On hiljaista, kimalaiset vaan pörrää(jos on pölytettäviä kasveja) ja kasvihuone "hengittää" itsekseen, siis automatiikka avaa ja sulkee luukkuja ja verhoja, kasteluita ja sumutusta. Tuntuu kuin olisi jonkun elollisen organismin sisällä.
Miinuksena useinkaan työpaikalle ei pääse ilman omaa autoa. Toki ihan asutuksen liepeilläkin on kasvihuoneita, mutta iso osa on myös aivan korvessa.
Mutta ei koulutusta. Mikä oli se aloituksen pointti.
Somevaikuttaja
Malli tai missi
Onlyfans
Näissä ei tarvita aivotyötä
Vierailija kirjoitti:
Somevaikuttaja
Malli tai missi
OnlyfansNäissä ei tarvita aivotyötä
Eikä mitään moraalia tai arvoja alimmassa
Arabian tai hindin opettaja kansalaisopistossa.
Työtä, jota _ihan kuka tahansa_ voisi tehdä, ei kyllä edes ole. Mutta jos nyt puhutaan töistä, joita suurin osa ihmisistä kykenisi tekemään, niin se, että työtä _voisi_ tehdä "kuka tahansa" ei tarkoita sitä, että kyseistä työtä _saisi_ kuka tahansa. Täällä on mainittu mm. pikaruokalatyö. Unohda koko juttu jos olet jo keski-ikäinen. Sinne otetaan vain nuoria. Esimerkiksi juuri ikä on nykyään työnsaantia rajoittava tekijä todella monissa töissä, myös yksinkertaisissa suorittavissa töissä. Hain itse siivoojan paikkaa. Haastattelija, siivousfirman omistaja, mainitsi useamman kerran sen, että minulla on jo tuota ikää. Olen nelikymppinen.
Mitessenyoli... 'Kuka tahansa apina voi tehdä hoitajan hommat'... Eli sanon et sairaanhoitaja! Eisoleniijustiinsa?
mölli159 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelinmyyjä
Eipä kyllä voi: tarvitsee tietynlaisen luonteen.
Terveisin, entinen puhelinmyyjä.
Ei ollut kyse luonteesta vaan koulutuksesta erilaisista luvista ym.
Luoinne asia on aina persoonakohtainen ihan kaikissa ammatteissa. Ei kaikista ole luonteensa vuoksi siivojiksikaan.
Ilman koulutusta olen tehnyt tallentajan osa-aikaisia töitä, pakkaus/keräys töitä ja tehtaalla kokoonpanoa/muuta tuotannon alkuvaiheeseen liittyviä hommia.
et pääse jos hakijoissa on yhtäkään sen täsmätutkinnon suorittanutta. Et vaikka olisit kasvatustietedn professori! Nähty on. Matalammin koulutettu menee aina edelle!!