Mikä on työ, jota kuka tahansa voisi tehdä?
Sellainen työ, jota voisi hakea heti ja aloittaa hiomenna ja jossa ei tarvitse koulutusta, ajokorttia, työturvallisuuskorttia, hygieniapassia, puhelinta tai suosittelijoita. (Puhelin minulla toki on, mutta en halua käyttää sitä työasioihin)
Siivoojankin työhön tarvitaan Suomessa koulutus.
Kommentit (434)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun oma esimies ja osaston johtaja sanoi, suora lainaus sanasta sanaan:” sulle voidaan hakea sijainen vaikka Turun torilta”.
Sikäli ihan kätevää: olen töissä laivalla Turku-Tukholma.
Siinähän se on aika lähellä satamaa se tori.Sillähän se varmasti sen Turun torin sanoikin eikä esim Rovaniemen toria. Sulla taitaa olla vähän pitkät piuhat :D.
Et tajunnut kirjoitusta lainkaan. :D
Vierailija kirjoitti:
mölli159 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelinmyyjä
Eipä kyllä voi: tarvitsee tietynlaisen luonteen.
Terveisin, entinen puhelinmyyjä.
Ei kai siinä kummoisia vaadita. Ei ainakaan järkeä tarvitse käyttää. Riittää kun osaa puhua
Ei riitä. Pitää osata puhua oikealla tavalla, että saa tuotteen myytyä. Mielestäni tämä on luontainen ominaisuus eikä sitä voi opetella tai oppia.
Lehti myyjä, Siivooja, piha työläinen, taksi kuski, hyllyttäjä, apu ihminen, lasten hoitaja,sanomalehtien jakaja,
Lastenhoitajista on niin kova pula että sitä pääsee kyllä tekemään ilman koulutustakin.
Vierailija kirjoitti:
Lehti myyjä, Siivooja, piha työläinen, taksi kuski, hyllyttäjä, apu ihminen, lasten hoitaja,sanomalehtien jakaja,
Oiko lukija
Vierailija kirjoitti:
Lastenhoitajista on niin kova pula että sitä pääsee kyllä tekemään ilman koulutustakin.
"Apajat" vähenevät syntyvyytemme vähetessä. "Kantisten " osuus pienenee nopeasti eikä kasva takaisin milloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tehtaan linjastolle. Jos on kyse ruuasta niin varmaan tarvitaan hygieniapassi. Mutta muualle ei.
Hygienipassin saa kuka tahansa normaalijärkinen suoritettua ilman minkäänlaista koulutusta. Eviran sivuilla on mallitesti, jonka tekemiseen menee aikaa noin 5 minuuttia ja ilman minkäänlaista alan asiantuntemusta sain hyväksytysti läpi 35/40 oikealla vastauksella.
Vierailija kirjoitti:
Pääministeri
-
Pääministerin homma on aika peruskauraa:
- hoidella maailmanlaajuista tappavaa pandemiaa.
-
- mitä nyt läheisin naapurimaa saa päähänsä aloittaa hyökkäyksen ja verisen kansanmurhan veljeskansaansa vastaan ja uhitella siinä sivussa lisävalloituksilla ja uudella maailmanjärjestyksellä.
-
- globaali energiakriisi edellisen johdosta. Peruskauraa jo kunnallispoliitikoille.
-
- globaali finanssikriisi. Ei kannata oikeastaan edes mainita.
-
- NATO-jäsenyyden hakeminen. Niitä jäsenhakemuksia on jo kolmisenkymmentä ennen jätetty; ei kun pyytää pohjat jostain ja muuttaa nimet ja päivämäärät. Ei sen kummempaa.
- - -
Tätä varmankin tarkoitit?
Bussi, taksi, kebab, pitsa ja siivooja.
Olen jo iäkäs, mutta nuoruudessani sain tehdä ihania "hanttihommia". Maatalouslomittaja (R.I.P Reino hevostilallinen), esilukija kirjastossa (ei rukoilija, R.I.P Ritva äidinkielen opettaja), oikolukija, hevossafareiden vetäjä, kausityöntekijä (ravintola, hotelli, lahjatavaraliike, laukkahevostalli).
Yllättäen kuitenkin kouluttauduin printtimediaan.
Tuossa hygieniapassikyselyssä 38/40 ensi yrittämältä eli kaikki, joilta edes pulssi löytyy voivat sen läpäistä helposti.
Vierailija kirjoitti:
Pääministeri
Hakuprosessi on kyllä vaikea, ei pääse ihan kävellen töihin.
Olen itse kouluttamaton siivooja. Mulla on vakituinen osa-aikainen työ.
Periaatteessa kuka vain kadun mies voisi lähteä hommiin vaikka huomenna, mutta hyvässä kunnossa ja nopea on oltava, ja osattava priorisoida niin, että paikat näyttävät puhtailta, vaikka eivät sitä ole. Kohteet on mitoitettu niin, ettei ole mitään realistista mahdollisuutta tehdä joka hommaa kunnolla.
Älkää ikinä luottako siihen, että missään muussa julkisessa tilassa kuin ehkä sairaalassa on puhdasta.
Rikosrekisteriote vaaditaan lasten kanssa työskenteleviltä
Vierailija kirjoitti:
Olen itse kouluttamaton siivooja. Mulla on vakituinen osa-aikainen työ.
Periaatteessa kuka vain kadun mies voisi lähteä hommiin vaikka huomenna, mutta hyvässä kunnossa ja nopea on oltava, ja osattava priorisoida niin, että paikat näyttävät puhtailta, vaikka eivät sitä ole. Kohteet on mitoitettu niin, ettei ole mitään realistista mahdollisuutta tehdä joka hommaa kunnolla.
Älkää ikinä luottako siihen, että missään muussa julkisessa tilassa kuin ehkä sairaalassa on puhdasta.
Juu oman hotellisiivousperehdytyksen jälkeen totesin etten enää ikinä yövy suomalaisessa hotellissa. Ihan kamalaa että kiireeseen vedoten jätetään huoneita Saastaisiksi. Hyi helvetti ne patjat 🤮
Vierailija kirjoitti:
Mun oma esimies ja osaston johtaja sanoi, suora lainaus sanasta sanaan:” sulle voidaan hakea sijainen vaikka Turun torilta”.
Sikäli ihan kätevää: olen töissä laivalla Turku-Tukholma.
Siinähän se on aika lähellä satamaa se tori.
Entisaikoina sanottiin että nakkikiskan jonosta.
Äitini ilman mitään muuta koulutusta kuin kansalaiskoulu on tehnyt töitä 2000-luvulla ainakin siivoojana, ompelijana, henkilökohtaisena avustajana, postinjakajana, hautausmaalla viheralueiden hoitajana, avustajana vanhusten palveluasumisessa (ulkoilutus, keittiötyöt, perushoito), Kouluttautui sittemmin oppisopimuksella lähihoitajaksi. Työttömänä oli vain satunnaisia lyhyitä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Äitini ilman mitään muuta koulutusta kuin kansalaiskoulu on tehnyt töitä 2000-luvulla ainakin siivoojana, ompelijana, henkilökohtaisena avustajana, postinjakajana, hautausmaalla viheralueiden hoitajana, avustajana vanhusten palveluasumisessa (ulkoilutus, keittiötyöt, perushoito), Kouluttautui sittemmin oppisopimuksella lähihoitajaksi. Työttömänä oli vain satunnaisia lyhyitä aikoja.
Ja sitä ennen teki paljon muitakin duunarin töitä ja toimi myös yrittäjänä, mutta ehkä ennen vanhaan sai helpommin töitä ilman koulutusta, niin siksi en niitä lähtenyt tässä enemmän avaamaan.
Liikkeenjohdon konsultti