Voitaisiinko viimein antaa " Ei minua varten tartte keittää"-perinteen antaa kuolla?!
Turhaakin turhempaa pelleilyä.
Kommentit (19)
Meillä on espressokone, jokaiselle pitää tehdä kahvi erikseen. Ei ole vielä kukaan sanonut, että ei minua varten tarvitse.
Sehän on sitä syvintä suomalaisuutta, missään nimessä emme tästä luovu!
Ja muukin kursailu mm. pitää monta kertaa pyytää kahvi-/ruokapöytään, ei koskaan oteta viimeistä palaa, kakkua ei kehdata ottaa kuin noin puolen sentin levyinen pala.
Voisiko myös uskoa, kun ystävällisesti sanoo ei kiitos?
Se ei ole kursailua. Se tarkoittaa, että en halua tätä.
Ei minua varten tartte keittää, koska et kuitenkaan keittäisi riittävästi.
Jos mä haluan kahvia ja sitä tarjotaan, vastaan joo kiitos se olisi mieleen. Jos en halua kahvia, sanon, että ei ainakaan mulle tarvitse keittää.
Tarkoittaa sitä, että kysyjä keittää niin pahaa kahvia ettei sitä haluta juoda.
En yleensä tykkää kahvista, jota saa muiden luona, joten jätän ihan mielelläni väliin. Jos kuitenkin muilla oli tarkoituksena juoda niin voin kyllä siinä seurana ajan kuluksi hörppiä. Mutta pelkästään minun takia ei tarvitse keittää.
Ei sen kummempaa pelleilyä kuin muutkaan lausahdukset, jotka eivät tarkoita sitä mitä sanotaan.
Kyllähän ne vähän ärsyttäviä ovat, mutta ihmisten on toisinaan helpompi käyttää niitä kuin sanoa asiansa suoraan. Usein ne pehmentävät sanomaa, eivätkä kuulosta yhtä tylyiltä kuin suoraan sanominen.
Entä jos joutuu hiitamaan: ”missä se kahvi oikein viipyy?” kun kyläpaikassa ei älytä sitä pian tarjota.
No kursailijat kai erikseen, mutta pakollinenhan sanonta tuo aina joskus on, silloin kun sitä tarkoittaakin. Osaan kyllä kahvihammasta kolottaessa sanoa myös että kyllä kiitos kahvi maistuisi (jos itsekin juot).
Kyllä.
Tilalle voisi tulla: " Keittämäsi kitkerä pesuvesi tarjouspuruista on oksettavaa. En juo sitä" -kulttuuri.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on sitä syvintä suomalaisuutta, missään nimessä emme tästä luovu!
Onhan se paljon kohteliaampaa sanoa, että "ei minua varten tarvitse", kuin että "anna mulle kahvia ja pullaa."
Kursailu on ihan hyvä tapa. Ei meidän tarvitse hävetä jokaista suomalaista tapaa eikä perinnettä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Tilalle voisi tulla: " Keittämäsi kitkerä pesuvesi tarjouspuruista on oksettavaa. En juo sitä" -kulttuuri.
Eiköhän näitä kulttuureita ole tungettu jo ihan tarpeeksi tänne, jos jätetään se kahvi sitten rauhaan.
Ei minun takia tarvitse siitä luopua