Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puuhamaan läheltä-piti- tilanne.

Vierailija
04.08.2015 |

Äiti altaan reunalla 1v:n kanssa ja 3-vuotias yksin liukumäessä ja altaassa.

Ja kamala narina uimavalvojan toiminnasta. Kyllä, uimavalvojan olisi pitänyt olla aktiivisempi, mutta äidin ei olisi pitänyt altaalle mennä ollenkaan, jos itse on täysin kädetön hätätilanteessa ja näinhän oli, kun pieni vauva sylissä.

On oikeasti myös äidin syytä katsoa peiliin.

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimavalvoja ei välttämättä ole vastuussa lapsista, vaan lapsensa veden äärelle tuonut vanhempi vastaa lapsestaan. Olen itsekin ollut kesätöissä paikassa, jossa oli suht' syvä kahluuallas. En varsinaisesti ollut "uimavalvoja", vaan minun työnkuvani oli päivystää altaalla ja valvoa VANHEMPIA, jotta nämä pitäisivät lapsensa hengissä.

Kaikenlaisia kuningasajatuksia kyllä sai kuulla vanhemmilta, esim.

"no oothan sä siinä, mä meen tonne vessaan, niin Pirkko-Pekka on sillä aikaa altaassa" -> öö, ei, sä otat sen lapsesi mukaan vessaan, koska ei sieltä pöntöltä tai peilin äärestä voi pitää lasta hengissä veden äärellä

"ei tota toistakaan lasta kukaan valvo" -> no sehän se vasta hienoa onkin, laita toki omakin lapsesi vaaraan sillä aikaa kun minä nostan Janna-Eemeliä altaasta pois, jotta pääsen etsimään hänelle vastuuaikuisen

"ei se tuollaiseen lätäkköön huku" -> perkeleen perkele, on sitä hukuttu jos jonkinlaiseen vesitilkkaan, ei sillä ole väliä miten paljon vettä ympärillä on, vaan että miten paljon sitä hönkäisee keuhkoon ja saako sen jälkeen hengitettyä muuta kuin lisää vettä

"me ollaan käyty vauvauinnissa" -> ja altassa on 2-3 -vuotias täysin uimataidoton lapsi, joka kyllä viihtyy vedessä, mutta ei varmasti hädän tullen osaa nostaa päätä pinnalle tai tavoitella altaan reunaa, eikä 2-vuotiaalla enää ole sukellusrefleksiä, etenkin kun sukeltamista ei ole enää vuosiin harjoiteltu

"sillä on toi uimarengas-kellukkeet-uimapatja, kyllä se pinnalla pysyy" -> joo, ehkä pysyykin, mutta mites sitten käy kun ei enää pysykään pinnalla, sillä uima-apuvälineet ovat nimensä mukaisesti uinnin harjoittelemiseen ja avustamiseen tarkoitettuja, ne eivät pelasta henkeä. Yksikin uimataitoinen lapsi meinasi kerran hukkua, kun kokeili tehdä kuperkeikan uimarenkaan kanssa ja jäikin killumaan pää veden alle...

Mistä näitä tällaisia vatipäitä riittää? Huoh.

Vierailija
82/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimavalvojan näkemys täältä. Ensisijaisesti uimahalleissa yms. lapsi on aina vanhemman vastuulla, vaikka usein ajatellaan toisin (esim että uimataidottoman voi jättää uimavalvojan silmien alle yksin). Ei pidä paikkaansa. Ja myöskin täällä joku kommentoi että pitää omaa kolmivuotiastansa kellukkeissa tms yksin uimassa. Se on pari sekunttia kun lapsi luiskahtaa pelastusrenkaan läpi ja on veden varassa, eikä osaakkaan uida.
-uimavalvoja yhdestä suomen isoimmista uimahalleista sekä kerran juuri kyseisellä tavalla (ilman vanhempien valvontaa olevalta n.5 vlta tipahti se ainut kelluke) vedestä pelastaneen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tullut mieleen, että kenties äitikään ei ollut uimataitoinen? Kyllä, on olemassa uimataidottomia aikuisia.

Vierailija
84/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:57"]

Onko tullut mieleen, että kenties äitikään ei ollut uimataitoinen? Kyllä, on olemassa uimataidottomia aikuisia.

[/quote]

Sitä suuremmalla syyllä ei pitäisi päästää sitä lastaan sinne. 

Vierailija
85/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kolme uimataidotonta lähtee viettämään päivää vesipuistoon? :D Ihan mahtavaa, kyllä pitää saada tehdä kaikkee mitä tahtoo!

Vierailija
86/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:48"]

Netissä pyörii video, jossa uimavalvoja istuu korkealla tuolillaan valvomassa uima-allasta, joka on täynnä uimareita. Yhtäkkiä valvoja säntää veteen ja pelastaa sieltä hukkuvan. Videon katselija ei huomaa hukkuvaa vaikka katsoisi sen kuinka monta kertaa, mutta valvoja huomaa. Video on amerikkalainen. Siellä on varmaan konsultit ehtineet opastamaan valvojia.

Itse olen aikoinaan ojentanut Kumpulan maauimalan valvojia. Oli pilvinen päivä ja uimareita vähän. Valvojat istuivat kahvilan vieressä kaukana lasten altaasta juoruamassa. Huomautin. Vastaus: "me ei olla lapsenvahteja". Jätin palautetta netin kautta. Sieltä tuli vastaus, että valvojia on ojennettu olemaan altaiden vieressä. Lisäksi minulle kommentoinut henkilö ei ollut ollenkaan uimavalvoja vaan uimavalvojan kaveri, joka oli tullut pitämään seuraa. Olin liikkeellä kolmen uimataitoisen lapsen kanssa.

[/quote]

Ongelma: Amerikassa se allasalue on vastuussa käyttäjistä, joten jos lapselle tapahtuu jotain, vakuutusyhtiö pillastuu. Suomessa vanhemmat on vastuussa lapsistaan jopa perheille tarkoitetuissa puuhapuistoissa, mikä on varmaan aika hassun tuntuista nykyvanhemmista.

Vierailija
87/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama "joku muu vastaa" -efekti näkyy mökkirannassakin, jossa vieraat voi jättää lapsensa rannalle leikkimään olettaen, että se mökin omistajaperhe katsoo lapsen perään, heidän rantansahan se on!

Vierailija
88/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Uskomatonta uusavuttomuutta!

Eli äiti joka ei itsekään osaisi uida, veisi uimataidottomat toddlerinsa vesipuistoon ilman kellukkeita ja ulkoistaisi lasten hengissä pysymisen uimavalvojalle? Huhhuh. Luuleeko joku typerys, että nuo maksulliset huvipuistot tai vesipuistot on jonkinlaisia päiväkotiominaisuuksilla varustettuja täysihoitoloita uusavuttomille vanhemmille?

Vierailija
89/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:14"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:48"]

Netissä pyörii video, jossa uimavalvoja istuu korkealla tuolillaan valvomassa uima-allasta, joka on täynnä uimareita. Yhtäkkiä valvoja säntää veteen ja pelastaa sieltä hukkuvan. Videon katselija ei huomaa hukkuvaa vaikka katsoisi sen kuinka monta kertaa, mutta valvoja huomaa. Video on amerikkalainen. Siellä on varmaan konsultit ehtineet opastamaan valvojia.

Itse olen aikoinaan ojentanut Kumpulan maauimalan valvojia. Oli pilvinen päivä ja uimareita vähän. Valvojat istuivat kahvilan vieressä kaukana lasten altaasta juoruamassa. Huomautin. Vastaus: "me ei olla lapsenvahteja". Jätin palautetta netin kautta. Sieltä tuli vastaus, että valvojia on ojennettu olemaan altaiden vieressä. Lisäksi minulle kommentoinut henkilö ei ollut ollenkaan uimavalvoja vaan uimavalvojan kaveri, joka oli tullut pitämään seuraa. Olin liikkeellä kolmen uimataitoisen lapsen kanssa.

[/quote]

Ongelma: Amerikassa se allasalue on vastuussa käyttäjistä, joten jos lapselle tapahtuu jotain, vakuutusyhtiö pillastuu. Suomessa vanhemmat on vastuussa lapsistaan jopa perheille tarkoitetuissa puuhapuistoissa, mikä on varmaan aika hassun tuntuista nykyvanhemmista.
[/quote]

Vanhemmat ovat vastuussa lapsistaan kyllä, mutta pitäisi valvojan silti tunnistaa hukkuva ja rientää apuun. Hukkuvan pelastaminen sitä paitsi on yllättävän vaikeaa maallikolle vaikka kyseessä olisi lapsi, koska hukkuvan ensimmäinen refleksi on tarrata pelastajaan kiinni ja painaa tätä veden alle että itse pääsisi hengittämään.

Vierailija
90/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
91/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti halusi varmaan katsoa oman lapsen hukkumista mielummin kun pelastaa :(

Vierailija
92/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:45"]

Miksi 3-vuotias on yksin vedessä ilman kellukkeita tai muuta apuvälinettä, joka pitää lapsen pinnalla?

[/quote]

Ehkäisy ei onnistu tyhmiltä. Valitettavasti isolla osalla on emona tyhmä ihminen.

Vierailija
93/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:30"]

Äiti oli ehkä kädetön tumpula, mutta onhan tuo nyt koomista, että uimavalvojille pitää palkata konsultti opettamaan veteen menoa. Itse olen ollut siinä käsityksessä, että uimavalvojat ovat paitsi yleisiä järjestyksenvalvojia, myös hengenpelastustaitoisia ammattilaisia, jotka hyppäävät altaaseen, jos tarve vaatii. Näin oli ainakin "ennen vanhaan" oman kotipaikkakunnan uimalassa.

[/quote]

Eiköhän Puuhamaa vastannut tuon, koska Iltalehti on ottanut heidät hampaisiinsa. Jos yoimittajalle väittää vastaan, toimittaja kaivelee yhä enemmän näitä rajatapauksia, joissa saa vanhemman subjektiivisesti haukkumaan paikkaa ja uimapaikan mainetta vedetään tasaisesti alaspäin.

Varmasti valvojille järjestetään säännöllisesti joka tapauksessa eri harjoituksia, nyt tuollainen sattui olemaan tulevassa ohjelmistossa. Kun toimittajalle kertoo sen, tyhmä toimittaja on tyytyväinen, kun pääsi omasta mielestään parantamaan maailmaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme