Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puuhamaan läheltä-piti- tilanne.

Vierailija
04.08.2015 |

Äiti altaan reunalla 1v:n kanssa ja 3-vuotias yksin liukumäessä ja altaassa.

Ja kamala narina uimavalvojan toiminnasta. Kyllä, uimavalvojan olisi pitänyt olla aktiivisempi, mutta äidin ei olisi pitänyt altaalle mennä ollenkaan, jos itse on täysin kädetön hätätilanteessa ja näinhän oli, kun pieni vauva sylissä.

On oikeasti myös äidin syytä katsoa peiliin.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli ehkä kädetön tumpula, mutta onhan tuo nyt koomista, että uimavalvojille pitää palkata konsultti opettamaan veteen menoa. Itse olen ollut siinä käsityksessä, että uimavalvojat ovat paitsi yleisiä järjestyksenvalvojia, myös hengenpelastustaitoisia ammattilaisia, jotka hyppäävät altaaseen, jos tarve vaatii. Näin oli ainakin "ennen vanhaan" oman kotipaikkakunnan uimalassa.

Vierailija
42/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:26"]

Alan ymmärtää miksi niitä virikelapsia kuskataan päiväkoteihin. Ne on tuollaisten kädettömien tumpuloiden lapsia!

[/quote]

Sama juttu! Se päiväkoti tosiaan voi olla lapsen kannalta paljon parempi (ja turvallisempi) vaihtoehto kuin olla kotona osaamattoman ja täysin kädettömän vanhemman kanssa. Surullista miten kyvyttömiä ja ilman käytännön älyä monet nykyvanhemmista ovatkaan! :((

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksikin: tollaseen tilannearvioon siitä mihinkä kannattaa ton ikästen lasten kanssa mennä, kykenee vain äiti joka antaa lapselleen nimeksi Diana Kauppinen. Sori ja anteeks, mutta se kertoo paljon.

Sitten muut asiat. Tässähän tilanteessa äiti arvioi totaalisen väärin minkä ikäisten lasten kanssa mennään tollasille allasalueille ja ilman mitään kellukkeita tms. tai riittävää määrää aikuisia. Äidin virhe oli se ettei hän pystynyt vahtimaan lastaan riittävästi.
Uimavalvoja taas toimi todella idiootisti. Mulla tulee mieleen joku 21 v.kuka tsiigaa salaa arskojensa alta kuinka habat ruskettuu ja yhtäkkiä taas muistaa mistä hänelle palkka maksetaan kun joku huutaa uimavalvojaa. Ei uskalla mennä veteen ettei Raybanit nenää kastu tai tipu altaan pohjaan. Ja on niin nuori kundi ettei omaa minkäänlaista käsitystä minkä ikäinen lapsi osaa mahdollisesti uida.
Ihan turhaa maksettu palkkaa tollaselle maskotille tältä kesältä.
Siis ihan oikeesti! Uimavalvojalle pitää kerto että veteen täytyy uskaltaa mennä! !???
Mä haluun tietää kuka tää alfauros on..

Vierailija
44/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö se järkikin sano, että se joka on lasta lähinnä, nappaa siitä kiinni.

Vierailija
45/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:30"]Äiti oli ehkä kädetön tumpula, mutta onhan tuo nyt koomista, että uimavalvojille pitää palkata konsultti opettamaan veteen menoa. Itse olen ollut siinä käsityksessä, että uimavalvojat ovat paitsi yleisiä järjestyksenvalvojia, myös hengenpelastustaitoisia ammattilaisia, jotka hyppäävät altaaseen, jos tarve vaatii. Näin oli ainakin "ennen vanhaan" oman kotipaikkakunnan uimalassa.
[/quote]
No juuri näin. Mitäs jos tuo 3-v olisikin ollut joku sairaskohtauksen saanut vanhempi tai muuten vaan kesken uinnin väsähtänyt uimari. Hukkuvahan ei usein näytä hukkuvalta vaan hyvin rauhalliselta. Olisko uimavalvoja siinäkin istunut perseellään kuin tatti ja huudellut megafonilla ohjeita?

Vierailija
46/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenkää tuollaiselle uimavalvojalle!

Vierailija
47/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkakohan monta uimavalvojaa tarvittaisiin, että voitaisiin aina hyökätä altaaseen arpomatta onko kyseessä jokin leikki vai oikeasti hukkuva? Jos uimavalvoja rientää heti altaaseen kun joku räpiköi niin oikeasti hukkumassa olevia voi hukkua. 

Kyllä mä ihan äidin piikkiin tämän laitan. En KOSKAAN antais kolmevuotiaani mennä vipellellä altaassa yksinään ilman valmistautumista siihen, että jos tulee ongelmia niin MINÄ olen valmis auttamaan. Ja mitä se äiti on tässä tilanteessa tehnyt? Ei ole voinut mennä itse altaaseen, mutta jos ongelmia on ollut niin onko huutanut uimavalvojaa apuun? Se nyt vähintään olisi pitänyt tehdä. Vai mitä se kelasi uimavalvojan ajattelevan, kun lapsensa kauhoo sielä vettä ja äiti seisoo vieressä? Ei mulla ihan ekana tulis mieleen, että kyseessä on oikea hukkumistilanne jos äiti on vieressä tekemättä mitään. 

Vierailija
48/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan näillä Puuhamaan uimavalvojilla mitään käsitystä siitä miltä hukkuva ihminen näyttää?

Vierailija
49/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:47"]

Onkohan näillä Puuhamaan uimavalvojilla mitään käsitystä siitä miltä hukkuva ihminen näyttää?

[/quote]

Vasta ensi vuonna, kun konsultti tulee opettamaan!

Vierailija
50/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:43"]Kuinkakohan monta uimavalvojaa tarvittaisiin, että voitaisiin aina hyökätä altaaseen arpomatta onko kyseessä jokin leikki vai oikeasti hukkuva? Jos uimavalvoja rientää heti altaaseen kun joku räpiköi niin oikeasti hukkumassa olevia voi hukkua. 

Kyllä mä ihan äidin piikkiin tämän laitan. En KOSKAAN antais kolmevuotiaani mennä vipellellä altaassa yksinään ilman valmistautumista siihen, että jos tulee ongelmia niin MINÄ olen valmis auttamaan. Ja mitä se äiti on tässä tilanteessa tehnyt? Ei ole voinut mennä itse altaaseen, mutta jos ongelmia on ollut niin onko huutanut uimavalvojaa apuun? Se nyt vähintään olisi pitänyt tehdä. Vai mitä se kelasi uimavalvojan ajattelevan, kun lapsensa kauhoo sielä vettä ja äiti seisoo vieressä? Ei mulla ihan ekana tulis mieleen, että kyseessä on oikea hukkumistilanne jos äiti on vieressä tekemättä mitään. 
[/quote]
Äiti huusi kyllä uimavalvojaa apuun ja toisekseen on uimavalvojan ammattitaitoa osata arvioida milloin tilanne näyttää uhkaavalta. Jos kerran 12-vuotias pelastajakin tajusi tilanteen niin kyllä uimavalvojankin pitäisi. Noin pieni lapsi syvässä altaassa ilman kellukkeita (vaikka olisikin äiti vieressä) on aina vähän hasardi homma...

Vierailija
51/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mun mieleeni tulis, että sellainen lapsi on hukkumassa jonka oma äiti hengaa altaan reunalla ihan onnellisena katselemassa.

Vierailija
52/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika uskomatonta, vaikka yleensä en harrasta vanhempien tuomitsemista näissä lööppijutuissa.

Itse olen kolmen lapsen yksinhuoltaja, ja kun lapset oli pieniä niin en todellakaan vienyt niitä mihinkään rannalle tai uimahalliin. Tottakai se oli kurjaa ja viivästytti lasten uimaan oppimista, mutta mielestäni elävät lapset ovat kuitenkin tärkeämpiä. Tällä hetkellä esikoinen on jo hyvä uimari, pienemmät eivät ui mutta osaavat jo noudattaa ohjeita ja pysyvät hallinnassani rantavedessä joten olemme toisinaan käyneet rannalla. Uimahalliin emme mene, koska siellä joutuisin itse peseytymään ja lapset on muutenkin vaikeampi hallita kun pääsevät äkkiä pois näköpiiristä jos itsellä on juuri vaikka shampoot silmissä.

En ikinä mistään hinnasta päästäisi uimataidotonta lasta veteen ilman että olen itse kosketusetäisyydellä!

Vierailija
53/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:07"]Uimavalvoja istuu kahdessa vaaratilanteessa paikallaan ja huutelee megafoniin ohjeita 3-vuotiaille.. sivullinen pelastaa lapset. Voi jumalauta. Luulisi voivan luottaa henkilöön, joka on palkattu työhön, näkee tilanteen ja on koulutettu pelastamaan ihmisiä hukkumasta. Puuhamaa selittelee, että on toimittu oikein. Otettu aktiivisesti katsekontaktia hukkuvaan lapseen. Äitinä olisin vetänyt valvojaa turpaan pelkästä säikähdyksestä.
[/quote]

Valvojana olisin vetänyt äitiä turpaan.
Siis kuka on niin vitun tyhmä että antaa 3-VUOTIAAN MENNÄ YKSIN ALTAASEEN JA LASKEMAAN LIUKUMÄKEÄ. "NYYH EMMÄVOINU SINNE ITE HYPÄTÄ PERÄÄN KOSKA OLI VAUVA SYLIS VAIK OIS POIKA HUKKUNU" Ei HELVETTI. Sitten itketään paskalehdille ja koko suomi nauraa tuollaiselle mutsille. Ois tökänny sen vauvan sivullisen syliin tai juossu viemään sen johonkin ja sitten hypänny pojan perään. En vittu käsitä!

Vierailija
54/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:54"]

No ei noilla uimavalvojillakaan tietysti paljon tee, jos eivät hätätilanteissa tee mitään. Vai onko niiden tarkoituskin olla vaan jotain järkkäreitä tuolla alueella ja puuttua vaikka tuollaisiin "kiipeää liukumäkeä väärään suuntaa" -tilanteisiin?

[/quote]

Siellä Puuhamaassa oletetaan, että lapsen kanssa on mukana joku vanhempi. Siksi uimavalvojan ei tulisi ensimmäisenä rynnätä altaaseen vaan se vanhempi vahtii lastaan ja tarvittaessa "pelastaa".

Ongelma ratkaistaan sillä, että Puuhamaassa kielletään uima-allasalue kokonaan alle 7v ikäsiltä. Pienemmille laitetaan muutama puhallettava muoviallas sivummalle, jonne pääsee vain aikuisen kanssa (ja siten, että sinne menee 1  aikuinen + 1 lapsi -pari, ei 1 aikuinen +  2 lasta).

Millainen äiti ihan oikeasti lähtee sinne allasalueelle siten, että pienempi on sylissä ja isommalle luvataan, että nyt pääse uimaan???

Vierailija
55/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:40"]

[/quote]

Mieti itses uimavalvojan tilalle. Toi on Puuhamaa ja täys räpiköiviä lapsia. On vaikea erottaa muutenkin, kuka on todellisuudessa hukkumassa ja kuka vain leikkii. Mieti sitten tilanne, jossa yksi 3 vuotias räpiköi ja äiti on vieressä. Mitä veikkaat tuleeko ensinnäkään ekana mieleen, että lapsi on hukkumassa? Toiseksi tuleeko sitten mieleen syöksyä äidin viereen pelastamaan äidin lasta jos äiti on tosiaan siinä vieressä? Ei välttämättä tule ekana mieleen, että äiti ei vaan lähde auttamaan sitä lastaan kun pienempi on sylissä. 

Ja mietitäämpä jos joskus samaaa joku aikuinen olisi saanut vaikka sairaskohtauksen vedessä toisella puolella ja uimavalvoja olisi auttamassa räpiköivää lasta, joka EHKÄ on hukkumassa. Ei ne tilanteet niin yksinkertaisia ole, että kun yksi ihminen räpiköi niin se syöksytään pelastamaan ja muita ei sillä aikaa tarvitse valvoa. Siksi menoa veteen pitkitetään ja tarkkaillaan, että ei hypätä turhaan sinne altaaseen ja jätetä muita valvomatta.

Mielestäni tämä Puuhamaan uimavalvonnan mollaaminen il:ssä on ainoastaan mustamaalausta. Molemmilla kerroilla, vanhemmat eivät ole vahtineet lastaan ja sysää kaiken uimavalvojien niskaan. 

Mä olen ollut ihan tavallisessa uimalassa tilanteessa, jossa 2 uimavalvojaa toimi mielestäni huonosti. Kyseessä oli ala-aste ryhmän uimalaan meno ja yksi ryhmästä tarttui hiuksistaan kiinni vedenpoistoaukkoon veden alle, eikä päässyt pois. Itse olin tämän tytön kanssa juuri ja yritin kiskoa ystävääni irti ja huutaa apua, mutta en onnistunut. Uimavalvojat eivät tehneet mitään, mutta meidän opettaja hyppäsi vaatteet päällä altaaseen ja hänen kanssa kiskottiin kaveri ylös vedestä. Elvytyksen teki myös meidän opettaja samalla kun toinen uimavalvoja löntysti viereen ja totesi, että joo kerran yksi poikakin juuttui sellaiseen aukkoon selästään kiinni. Mutta pointtina, että ei nuo Puuhamaan uimavalvojat nyt tasoon nähden mitään surkeita ole, molemmissahan ovat huomanneet tilanteen ja hoitaneet sitä, vaikka eivät altaaseen olekaan hypänneet. 

Vierailija
56/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:07"]

Uimavalvoja istuu kahdessa vaaratilanteessa paikallaan ja huutelee megafoniin ohjeita 3-vuotiaille.. sivullinen pelastaa lapset. Voi jumalauta. Luulisi voivan luottaa henkilöön, joka on palkattu työhön, näkee tilanteen ja on koulutettu pelastamaan ihmisiä hukkumasta. Puuhamaa selittelee, että on toimittu oikein. Otettu aktiivisesti katsekontaktia hukkuvaan lapseen. Äitinä olisin vetänyt valvojaa turpaan pelkästä säikähdyksestä.

[/quote]

Puuhamaan uinninvalvojien ensisijainen tehtävä ei ole pelastaa itse niitä lapsia vaan herättää lapsen kanssa olevan vanhemmat huomio, jotta tämä pelastaisi lapsen! Ne kuvittelee Puuhamaassa, että vuonna 2015 vanhemmilla olisi vastuu lapsistaan, mutta eipä ole. Puuhamaasta on tehty ilmainen päivähoitopaikka, jossa henkilökunta joutuu näköjään ottamaan vastuun lasten hengestä. Miksi helvetissä se äiti ei siinä altaan reunalla sano niille altaassa lähellä pyöriville aikuisille, että apua, mun poika tuossa hukkuu. Pelastakaa se. Mutta ei, äiti odottaa, että valvoja tulee ja auttaa.

Minä olisin lykännyt vauvan lähimmän aikuisen syliin ja hypännyt itse altaaseen. Mutta ei tämä äiti, hän on maksavat asiakas ja hänellä on oikeus olettaa, että Puuhamaan valvojat tietää, että lapsi ei osaa uida, vaikka äiti on sen altaaseen päästänyt.

Vierailija
57/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tolla lapsella edes kellukeita tai uimarengasta? Jos olisin noin vastuuton äiti niiiin en IKINÄ kehtaisi mennä itkemään ip-lehdille. Voi vittu.
Ja joku dorka täällä alapeukuttaa :D

Vierailija
58/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:01"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:40"]

[/quote]

Mieti itses uimavalvojan tilalle. Toi on Puuhamaa ja täys räpiköiviä lapsia. On vaikea erottaa muutenkin, kuka on todellisuudessa hukkumassa ja kuka vain leikkii. Mieti sitten tilanne, jossa yksi 3 vuotias räpiköi ja äiti on vieressä. Mitä veikkaat tuleeko ensinnäkään ekana mieleen, että lapsi on hukkumassa? Toiseksi tuleeko sitten mieleen syöksyä äidin viereen pelastamaan äidin lasta jos äiti on tosiaan siinä vieressä? Ei välttämättä tule ekana mieleen, että äiti ei vaan lähde auttamaan sitä lastaan kun pienempi on sylissä. 

Ja mietitäämpä jos joskus samaaa joku aikuinen olisi saanut vaikka sairaskohtauksen vedessä toisella puolella ja uimavalvoja olisi auttamassa räpiköivää lasta, joka EHKÄ on hukkumassa. Ei ne tilanteet niin yksinkertaisia ole, että kun yksi ihminen räpiköi niin se syöksytään pelastamaan ja muita ei sillä aikaa tarvitse valvoa. Siksi menoa veteen pitkitetään ja tarkkaillaan, että ei hypätä turhaan sinne altaaseen ja jätetä muita valvomatta.
[/quote]

Hukkuvat kun eivät räpiköi. Hukkuva ihminen on paikoillaan, pää takakenossa, painaa käsillään vettä alemmas että saisi hengitettyä. Kaikki energia kuluu tähän, hukkuva ei pysty huitomaan eikä huutamaan. Hukkuva ei pystyisi tarttumaan edes pelastusrenkaaseen jos sellainen heitettäisiin, ainoa toivo on se että toinen ihminen tulee auttamaan pois vedestä.

Vierailija
59/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:51"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:43"]Kuinkakohan monta uimavalvojaa tarvittaisiin, että voitaisiin aina hyökätä altaaseen arpomatta onko kyseessä jokin leikki vai oikeasti hukkuva? Jos uimavalvoja rientää heti altaaseen kun joku räpiköi niin oikeasti hukkumassa olevia voi hukkua.  Kyllä mä ihan äidin piikkiin tämän laitan. En KOSKAAN antais kolmevuotiaani mennä vipellellä altaassa yksinään ilman valmistautumista siihen, että jos tulee ongelmia niin MINÄ olen valmis auttamaan. Ja mitä se äiti on tässä tilanteessa tehnyt? Ei ole voinut mennä itse altaaseen, mutta jos ongelmia on ollut niin onko huutanut uimavalvojaa apuun? Se nyt vähintään olisi pitänyt tehdä. Vai mitä se kelasi uimavalvojan ajattelevan, kun lapsensa kauhoo sielä vettä ja äiti seisoo vieressä? Ei mulla ihan ekana tulis mieleen, että kyseessä on oikea hukkumistilanne jos äiti on vieressä tekemättä mitään.  [/quote] Äiti huusi kyllä uimavalvojaa apuun ja toisekseen on uimavalvojan ammattitaitoa osata arvioida milloin tilanne näyttää uhkaavalta. Jos kerran 12-vuotias pelastajakin tajusi tilanteen niin kyllä uimavalvojankin pitäisi. Noin pieni lapsi syvässä altaassa ilman kellukkeita (vaikka olisikin äiti vieressä) on aina vähän hasardi homma...

[/quote]

No mä olin sunnuntaina Puuhamaassa. Ja voin sanoa, ettei siel kellukkeita ollut juuri kellään ja puolet muksuista yksin altaassa. Että jos näitä kaikkia pitäisi yhtälailla silmäillä niin aika ylivoimanen homma kelle vaan uimavalvojalle. Jos siitä, että ton ikänen on yksin altaassa ilman kellukkeita uimavalvojan pitäis jo toimia, tai jokaisen räpiköijän kohdalla niin ei se ehtis katsoa ollenkaan kun se vaan juoksis ja hyppis altaaseen.

Toisekseen mieti itseäsi pienenä? Kyllä mä meinaan ainakin menin liukumäissä ja muissa, vaikken uida osannutkaan. Aina sitä vaan räpiköi sieltä mäestä altaan reunaan puoliks veden alla ja heti uudestaan. Näitä näkee paljon ja sellaisen herkästi sekoittaa hukkuvaan.

Vierailija
60/93 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:10"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:51"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:43"]Kuinkakohan monta uimavalvojaa tarvittaisiin, että voitaisiin aina hyökätä altaaseen arpomatta onko kyseessä jokin leikki vai oikeasti hukkuva? Jos uimavalvoja rientää heti altaaseen kun joku räpiköi niin oikeasti hukkumassa olevia voi hukkua.  Kyllä mä ihan äidin piikkiin tämän laitan. En KOSKAAN antais kolmevuotiaani mennä vipellellä altaassa yksinään ilman valmistautumista siihen, että jos tulee ongelmia niin MINÄ olen valmis auttamaan. Ja mitä se äiti on tässä tilanteessa tehnyt? Ei ole voinut mennä itse altaaseen, mutta jos ongelmia on ollut niin onko huutanut uimavalvojaa apuun? Se nyt vähintään olisi pitänyt tehdä. Vai mitä se kelasi uimavalvojan ajattelevan, kun lapsensa kauhoo sielä vettä ja äiti seisoo vieressä? Ei mulla ihan ekana tulis mieleen, että kyseessä on oikea hukkumistilanne jos äiti on vieressä tekemättä mitään.  [/quote] Äiti huusi kyllä uimavalvojaa apuun ja toisekseen on uimavalvojan ammattitaitoa osata arvioida milloin tilanne näyttää uhkaavalta. Jos kerran 12-vuotias pelastajakin tajusi tilanteen niin kyllä uimavalvojankin pitäisi. Noin pieni lapsi syvässä altaassa ilman kellukkeita (vaikka olisikin äiti vieressä) on aina vähän hasardi homma...

[/quote]

No mä olin sunnuntaina Puuhamaassa. Ja voin sanoa, ettei siel kellukkeita ollut juuri kellään ja puolet muksuista yksin altaassa. Että jos näitä kaikkia pitäisi yhtälailla silmäillä niin aika ylivoimanen homma kelle vaan uimavalvojalle. Jos siitä, että ton ikänen on yksin altaassa ilman kellukkeita uimavalvojan pitäis jo toimia, tai jokaisen räpiköijän kohdalla niin ei se ehtis katsoa ollenkaan kun se vaan juoksis ja hyppis altaaseen.

Toisekseen mieti itseäsi pienenä? Kyllä mä meinaan ainakin menin liukumäissä ja muissa, vaikken uida osannutkaan. Aina sitä vaan räpiköi sieltä mäestä altaan reunaan puoliks veden alla ja heti uudestaan. Näitä näkee paljon ja sellaisen herkästi sekoittaa hukkuvaan.
[/quote]
Puolet taaperoista yksin siellä syvässä altaassa? Tuskinpa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä