Puuhamaan läheltä-piti- tilanne.
Äiti altaan reunalla 1v:n kanssa ja 3-vuotias yksin liukumäessä ja altaassa.
Ja kamala narina uimavalvojan toiminnasta. Kyllä, uimavalvojan olisi pitänyt olla aktiivisempi, mutta äidin ei olisi pitänyt altaalle mennä ollenkaan, jos itse on täysin kädetön hätätilanteessa ja näinhän oli, kun pieni vauva sylissä.
On oikeasti myös äidin syytä katsoa peiliin.
Kommentit (93)
Puuhamaahan oli muuten nyt ilmestynyt jokapaikkaan lappuja, että aikuisen kanssa yhdessä. Se oli mielestäni kiva, koska mun mielestä Puuhamaan idea on tehdä yhdessä koko perheen voimin, eikä viedä lapsia isoon tarhaan.
Onko Puuhamaassa muka joku 2 m syvä allas? Syvimmät on mun käsittääkseni 1 m ja sinne se äiti olis voinut kyllä hypätä vaikka se vauva kainalossaankin.
En kyllä ymmärrä äidin marinaa. Ihan samanlainen kuin uimavalvoja. Kumpaakaan ei huvittanut hypätä kylmään altaaseen ja äiti on vielä täysin kädetön. Ehkä sen pienemmän voi lykätä lähimmälle aikuiselle ja hypätä sinne itse, eikä huudella apua. Oikeassa tilanteessa kiire on niin suuri, ettei ehdi mitään ulkopuolisia huudella.
Muuten kyllä 3-vuotias meillä ainakin on ollut yksin altaassa ja me altaan reunalla. Ja kyllä, on muljauttanut itsensä monesti syvään altaaseen jonkun reunan yli. Mutta siksi me pidämmekin kellukkeita. Kellukkeisiin ei voi luottaa yksin vaan pitää toki katsoa päälle, mutta silti ne kellut on aina käsissä, kun aina ei tottele vaan saattaa juuri mennä huudosta huolimatta jonnekin ja toisaalta ei aina jakseta olla itse vieressä altaassa.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:14"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:10"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:51"] [quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:43"]Kuinkakohan monta uimavalvojaa tarvittaisiin, että voitaisiin aina hyökätä altaaseen arpomatta onko kyseessä jokin leikki vai oikeasti hukkuva? Jos uimavalvoja rientää heti altaaseen kun joku räpiköi niin oikeasti hukkumassa olevia voi hukkua. Kyllä mä ihan äidin piikkiin tämän laitan. En KOSKAAN antais kolmevuotiaani mennä vipellellä altaassa yksinään ilman valmistautumista siihen, että jos tulee ongelmia niin MINÄ olen valmis auttamaan. Ja mitä se äiti on tässä tilanteessa tehnyt? Ei ole voinut mennä itse altaaseen, mutta jos ongelmia on ollut niin onko huutanut uimavalvojaa apuun? Se nyt vähintään olisi pitänyt tehdä. Vai mitä se kelasi uimavalvojan ajattelevan, kun lapsensa kauhoo sielä vettä ja äiti seisoo vieressä? Ei mulla ihan ekana tulis mieleen, että kyseessä on oikea hukkumistilanne jos äiti on vieressä tekemättä mitään. [/quote] Äiti huusi kyllä uimavalvojaa apuun ja toisekseen on uimavalvojan ammattitaitoa osata arvioida milloin tilanne näyttää uhkaavalta. Jos kerran 12-vuotias pelastajakin tajusi tilanteen niin kyllä uimavalvojankin pitäisi. Noin pieni lapsi syvässä altaassa ilman kellukkeita (vaikka olisikin äiti vieressä) on aina vähän hasardi homma... [/quote] No mä olin sunnuntaina Puuhamaassa. Ja voin sanoa, ettei siel kellukkeita ollut juuri kellään ja puolet muksuista yksin altaassa. Että jos näitä kaikkia pitäisi yhtälailla silmäillä niin aika ylivoimanen homma kelle vaan uimavalvojalle. Jos siitä, että ton ikänen on yksin altaassa ilman kellukkeita uimavalvojan pitäis jo toimia, tai jokaisen räpiköijän kohdalla niin ei se ehtis katsoa ollenkaan kun se vaan juoksis ja hyppis altaaseen. Toisekseen mieti itseäsi pienenä? Kyllä mä meinaan ainakin menin liukumäissä ja muissa, vaikken uida osannutkaan. Aina sitä vaan räpiköi sieltä mäestä altaan reunaan puoliks veden alla ja heti uudestaan. Näitä näkee paljon ja sellaisen herkästi sekoittaa hukkuvaan. [/quote] Puolet taaperoista yksin siellä syvässä altaassa? Tuskinpa...
[/quote]
Lapsista, ei taaperoista. Vaikkakin siinä "taaperoaltaassakin" oli yli 10 muksua ja yksi aikuinen lisäkseni. Reunalla pari katselemassa.
Miksi ihmeessä tämä äiti ei itse yrittänyt pelastaa vieressään räpiköivää lastaan? Ei halunnut kastua ja oletti että muut hoitavat sen(KIN) lastenhoitoon liittyvän homman hänen puolestaan automaattisesti? Satasesta vetoa, että virikepäiväkoti on tuossa perheessä kovassa käytössä.
Miksi linkki tuohon juttuun (viesti nro 2) on poistettu?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:18"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:14"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:10"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:51"] [quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:43"]Kuinkakohan monta uimavalvojaa tarvittaisiin, että voitaisiin aina hyökätä altaaseen arpomatta onko kyseessä jokin leikki vai oikeasti hukkuva? Jos uimavalvoja rientää heti altaaseen kun joku räpiköi niin oikeasti hukkumassa olevia voi hukkua. Kyllä mä ihan äidin piikkiin tämän laitan. En KOSKAAN antais kolmevuotiaani mennä vipellellä altaassa yksinään ilman valmistautumista siihen, että jos tulee ongelmia niin MINÄ olen valmis auttamaan. Ja mitä se äiti on tässä tilanteessa tehnyt? Ei ole voinut mennä itse altaaseen, mutta jos ongelmia on ollut niin onko huutanut uimavalvojaa apuun? Se nyt vähintään olisi pitänyt tehdä. Vai mitä se kelasi uimavalvojan ajattelevan, kun lapsensa kauhoo sielä vettä ja äiti seisoo vieressä? Ei mulla ihan ekana tulis mieleen, että kyseessä on oikea hukkumistilanne jos äiti on vieressä tekemättä mitään. [/quote] Äiti huusi kyllä uimavalvojaa apuun ja toisekseen on uimavalvojan ammattitaitoa osata arvioida milloin tilanne näyttää uhkaavalta. Jos kerran 12-vuotias pelastajakin tajusi tilanteen niin kyllä uimavalvojankin pitäisi. Noin pieni lapsi syvässä altaassa ilman kellukkeita (vaikka olisikin äiti vieressä) on aina vähän hasardi homma... [/quote] No mä olin sunnuntaina Puuhamaassa. Ja voin sanoa, ettei siel kellukkeita ollut juuri kellään ja puolet muksuista yksin altaassa. Että jos näitä kaikkia pitäisi yhtälailla silmäillä niin aika ylivoimanen homma kelle vaan uimavalvojalle. Jos siitä, että ton ikänen on yksin altaassa ilman kellukkeita uimavalvojan pitäis jo toimia, tai jokaisen räpiköijän kohdalla niin ei se ehtis katsoa ollenkaan kun se vaan juoksis ja hyppis altaaseen. Toisekseen mieti itseäsi pienenä? Kyllä mä meinaan ainakin menin liukumäissä ja muissa, vaikken uida osannutkaan. Aina sitä vaan räpiköi sieltä mäestä altaan reunaan puoliks veden alla ja heti uudestaan. Näitä näkee paljon ja sellaisen herkästi sekoittaa hukkuvaan. [/quote] Puolet taaperoista yksin siellä syvässä altaassa? Tuskinpa...
[/quote]
Lapsista, ei taaperoista. Vaikkakin siinä "taaperoaltaassakin" oli yli 10 muksua ja yksi aikuinen lisäkseni. Reunalla pari katselemassa.
[/quote]
No minä puhuinkin taaperoista, että hasardia päästää ilman kellukkeita syvään altaaseen. Puolilla lapsista nytvarmaan yltää jalatkin pohjaan siellä syvässä altaassa ja osaavat uida joten mikä ongelma tuo että ovat ilman kellukkeita altaassa?
Kuka hullu lähtee tuonikäisten kanssa yksin johonkin uimajuttuun?? Ei helvetti... Mä olen vasta tänä keväänä alkanut käydä lasten kanssa uimassa esim. kylpylässä ilman toista aikuista, ja lapset ovat 4- ja 6-vuotiaat. Tuo nuorempi on sitä rohkelikkotyyppiä, joka SAATTAISI keksiä jotain pöljää, ja en ole ottanut riskiä.
Nyt on jo vähän järkeä päässä ja isompi osaa uida auttavasti, niin selviän heidän kanssaan. Mutta ikimaailmassa en jäisi altaanreunalle katselemaan ja antaisia tuonkaan ikäisten mesoa vedessä ilman, että olen saatavilla ihan vierellä...
Puuhamaa haluaa rahastaa näillä altaillaan turvallisuudesta tinkimällä. Pitäisi olla selvät ohjeet vanhemmille että millaisista altaista on kyse ja ilmoittaa selkeästi, että ei ole uimataidottoman 3 vuotiaan paikka.
Lastensuojeluilmoitus tuosta pitäisi tehdä.
Jos lasten nimet ovat Diana ja Thomas ja sukunimi on nen-päätteinen, niin tuo kertoo jo kaiken.
Vaikka olis millaiset ohjeet jne niin kyllä äidin täytyy tajuta valvoa omaa lastaan ja rientää apuun hädän tullen. Ja kasvattaa sellaisiksi että tottelevat! Tuo mukula saa varmaan normistikin kiivetä liukumäkiä väärään suuntaan.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:22"]Puuhamaa haluaa rahastaa näillä altaillaan turvallisuudesta tinkimällä. Pitäisi olla selvät ohjeet vanhemmille että millaisista altaista on kyse ja ilmoittaa selkeästi, että ei ole uimataidottoman 3 vuotiaan paikka.
[/quote]
Tarvitseeko vanhemmat tuollaiseenkin ohjeet? Ymmärtämään, että jos oma lapsi ei osaa uida niin sitten ei kannata päästää sitä syvää veteen ilman kellukkeita...
Äidille porttikielto Puuhamaahan.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:45"]
Miksi 3-vuotias on yksin vedessä ilman kellukkeita tai muuta apuvälinettä, joka pitää lapsen pinnalla?
[/quote]
mutta kun thomas ei taho
Minä ihmettelin myös sitä, miten kukaan äiti voi mennä kahden noin pienen ja uimataidottoman lapsen kanssa tuollaiseen paikkaan, jossa on aivan selvää että hän ei kykene valvomaan ja huolehtimaan lapsistaan. Vastuu ei ole uimavalvojalla vaan lapsen vanhemmalla, aina. Ei voi olettaa, että työntekijä kantaa vastuun lapsista, koska valvojilla on ne muutkin asiakkaat valvottavina.
Uimavalvoja oli kyllä harvinaisen törppö tilanteessa, ei ehkä ole saanut kunnollista koulutusta, jos ei ymmärrä milloin ohjeiden huutelu rannalta ei ole riittävää. Siinä mielessä ihan oikein, että Puuhamaan mokat tuodaan julkisuuteen, jos tapauksia on sattunut useampia eikä uimavalvojien ohjeistusta ole muutettu. Julkisuus pakottaa heidät reagoimaan.
Netissä pyörii video, jossa uimavalvoja istuu korkealla tuolillaan valvomassa uima-allasta, joka on täynnä uimareita. Yhtäkkiä valvoja säntää veteen ja pelastaa sieltä hukkuvan. Videon katselija ei huomaa hukkuvaa vaikka katsoisi sen kuinka monta kertaa, mutta valvoja huomaa. Video on amerikkalainen. Siellä on varmaan konsultit ehtineet opastamaan valvojia.
Itse olen aikoinaan ojentanut Kumpulan maauimalan valvojia. Oli pilvinen päivä ja uimareita vähän. Valvojat istuivat kahvilan vieressä kaukana lasten altaasta juoruamassa. Huomautin. Vastaus: "me ei olla lapsenvahteja". Jätin palautetta netin kautta. Sieltä tuli vastaus, että valvojia on ojennettu olemaan altaiden vieressä. Lisäksi minulle kommentoinut henkilö ei ollut ollenkaan uimavalvoja vaan uimavalvojan kaveri, joka oli tullut pitämään seuraa. Olin liikkeellä kolmen uimataitoisen lapsen kanssa.
Järjen köyhyyttä lähteä kahden uimataidottoman kanssa vesipuistoon.
Omaa typeryyttään tuo nainen kaikille kuuluuttaa.
Toki asiatonta käytöstä uimavalvojalta, voisi olettaa että ovat ensimmäisenä pelastustehtävissä jos jollakin on hätä. Niitähän pitäisi olla enenmmän vuorossa kuin yksi, jos jotain sattuu niin edelleen on valvoja paikalla jos toinen on pelastustehtävässä.
Jos olisi tuollainen hätätilanne niin se sylilapsi annetaan ensimmäisen järkevän näköisen aikuisen syliin ja hypätään itse pelastamaan lapsi. Näin minun järkeni sanoo.
Tämä mutsi olisi ilmeisesti katsonut 1-vuotias sylissään kun 3 v hukkuu.
Hyvä luoja! :o
Siis tämä nyt lehtien palstoilla itkevä äiti on päässyt uimataidottoman kolmevuotiaan lapsensa ilman kellukkeita laskemaan vesiliukumäestä ja uimaan yleiseen altaaseen?! Äidin vikahan tuo on! Hengenvaarallista leikkiä lapsensa elämällä tuolla tavalla!!