Kaveri pyysi 20e 100 kilometrin automatkasta
Laskin, että bensaan hänellä meni noin 10 euroa ja olimme liikkeellä kaksin eli bensakulut olivat henkeä kohti vain noin 5 euroa. Muita joiden kaverit pyytävät tuollaisia summia? Oli kyllä viimeinen kerta kun lähden hänen kyytin.
Kommentit (156)
Jätkäshenkilö 49 vuotta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Intercity junalla esimerkiksi noin sadan kilsan matka Hki-Hämeenlinna tekisi pakkomaskitettuna 15 euroa. Yksityinen kyyti omalla kuljettajalla 20e. Ja AP valittaa?
Omalla kuljettajalla? Mikä rooli sillä tässä on? Itse ainakin mielummin kuljen ammattikuljettajan kyydissä, eikä ole minulta pätkääkään pois jos hän samalla kuljettaa muitakin. Minusta se on jopa taloudellista ja ekologista eli vain positiivinen seikka.
Eihän ap ostanut mitään taksikyytiä vaan kulki tuntemansa ystävän kanssa saman matkan. Luulisi sen olevan kuskistakin lähtökohtaisesti kivaa saada osa bensarahoista matkustajalta ja lisäksi myös juttuseuraa ajomatkan ajaksi. Vai?
Täällä nyt koko ajan kuvitellaan kyyditettävän jotain ventovierasta loiseläjää. Mutta ilmeisesti näillä rahanahneilla autonomistajilla ei edes ole (enää) ystäviä, jotka heidän kanssaan haluaisivat samaan autoon istua. 😊
Näistä tällaisista kohdista ja tämäntapaisista lausumista aina näkee näissä autoilukustannuskeskusteluissa, että kyllä nuo autottomat / autoilun vihaajat ovat jotenkin hiukan keskimääräsitä tyhmempää väkeä.
Kuka kaipaa pihin ja ahneen hyväksikäyttäjän juttuseuraa matkansa ajaksi, kun se vielä syyllistää sitä kyydin mahdollistajaa kaikeksi sellaiseksi, jota itse on, ja puree ruokkivaa kättä?
Tuosta "rahanahneesta autonomistajasta" ilmenee kirjoittajan kaunaisuus autonomistajia kohtaan: se kiukuttaa kun oma elämä on tylsää ja tapahtumaköyhää, eikä pääse itsenäisesti edes yhden päivän ajanvietereissulle ilman jatkuvaa riippuvuutta kollektiivikulkuneuvoista ja niiden aikatauluista, ja kun kävellä ja pyöräilläkään ei oikein viitsi eikä jaksa kun tulee hiki ja pumppu prakaa ja joskus voi sataa vettä niskaan, niin eihän sitä saisi autoa olla kenelläkään muullakaan: kiukuttaa kun toinen pääsee huvittelemaan, ja viherekologisti itse kököttää vain omassa hushållissaan tofua jyrsimässä.
Ja tuosta "autonomistajilla ei edes ole (enää) ystäviä" sen verran, että tuollaiset pummit eivät ole ystäviä, vaan vaivankappaleita joista kannattaa pyrkiäkin eroon: nuorempana, jolloin kävin festivaaleilla, minulla oli yhdellä reissulla tuollaisia siipiveikko"ystäviä", ja se riitti. Jatkossa olin tarkempi, ja kyllä niitä asialliseen korvaukseen kykeneviä parempia ystäviä silti riitti aina: tosin laskelmat tehtiin oikein paperille ja käytiin huolellisemmin läpi, yksityiskohtaisesti, jatkossa tästä yhdestä tapauksesta viisastuneina.
Nämä yhden kerran siipiveikot olivat sitä osastoa, joka ei ollut milloinkaan ollut töissä, asui vuokralla, ei omistanut mitään eikä ollut aikeissa aloittaakaan hankkimaan mitään pitkän tähtäimen pääomaa kuten opintoja tai asuntoa, joivat kiljua ja joiden hienoin juoma oli keskiolut juuri kela- ja sossurahapäivien jälkeen, pummasivat kaikki tupakkansa toisilta: "Hei onksul' heittää yhtä röökii?" mekaanisesti kuin papukaija jokaiselle vastaantulijalle, ja jotka maksoivat kaikille ulkomaanmatkoilleen pelkän menolipun ja tulivat kotiinpäin aina valtion viimesijaisella hätäkuljetuksella (ulkoministeriön konsulikyydillä), kun sen kustannuksia ei heiltä - ulosotossa olevilta liimanhaistelija- ja kiljupunkkareilta - kuitenkaan milloinkaan saatu perittyä eikä aikeissa ollut milloinkaan mennä töihin.
Ja tuo ylläoleva kirjoittaja, jonka otin tuohon lainauspohjalle, näyttää myös kuuluvan tuohon ihmistyyppiin, vaikka juuri irokeesia hänellä ei olisikaan.
Ja mieluummin sitä ventovierasta loiseläjää kuljettaa ja hyysää yhden kerran, kuin systemaattista ja tietoista ammattihyväksikäyttäjää vuodesta toiseen: viitaten siis tuohon lainaamani kirjoittajan viimeisen kappaleen alkuun.
Mutta ei siinä mitään, esimerkkikirjoittaja ja muut samanmieliset joita tuossa yllä kirjoitteli muutama muukin: kulkekaa jatkossa aina niillä Autuusbusseilla ja Onnenpyöräkulkuvälineillä joihin jokaiseen vuoroon myydään yksi 2 € lippu ensimmäiselle varaajalle, niin että matka täytyy varata ainakin kuukausi etukäteen ja jos tuleekin muutos, sama kärkkymisrmba täytyy aloittaa alusta taas monen viikon päähän asiakkaan omalla vaivannäöllä ja mahdollisilla kustannuksilla, ja järjestäkää itse itsellenne omalla kustannuksellanne kaikessa aina HALPAA JA HYVÄÄ liikkumista, asumista ym. ja kuljetelkaa ne kaikki Amazon-pakettinne ja Tori.fi-huonekalunne niillä polkupyörillänne muutaman kymmentä kilometriä ostospaikoista koteihinne, älkääkä aina kerjätkö noita kyytejänne autonomistajien laskuun. Niin on kaikille paras.
Olipa purkaus. :) Turha taittaa tästä enempää, et selvästikään ole kukaan ystävistäni eikä sinusta voisi suurella todennäköisyydellä sellaista tullakaan.
Mitä vaikeasti ymmärrettävää siinä oli, kun kerroin että perustelu "omasta kuljettajasta" ontuu kuin kolmijalkainen hevonen. En minä välitä vähääkään siitä kulkeeko samalla kyydillä muitakin vai olenko ainoa matkustaja. Maksan siitä että pääsen päämäärääni.
Tiedän, että on ihmisiä, jotka pyrkivät yksipuolisesti hyötymään autollisista lähimmäisistään. Ihan yhtä lailla on niitä, jotka pyrkivät veloittamaan tarjoamastaan kyydistä kohtuuttomia. Osapuolten älykkyysjakaumista on minusta liian uskallettua esittää olettamuksia.
Ja ei, en ole kaunainen autonomistajia kohtaan. Päinvastoin olen kiitollinen niille ystävilleni, joiden kanssa voin jakaa matkan niin, että molemmat ovat tyytyväisiä. Minua usein jopa pyydetään kyytiin eli halutaan tarjota matka. Silloinkin aina tavalla tai toisella pyrin sen korvaamaan. Syy, miksi itselläni ei ole autoa, on se, että matkustamista fossiilisin polttoainein tulisi mielestäni yhteiskunnan mitassa radikaalisti vähentää. Siksi jokainen "säästetty" ajokilometri on minusta pieni voitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä vaan sitten hankkimaan omaa autoa, jos sulla ei vielä ole. Ei voi verrata hintaa julkiseen liikenteeseen. Kiva kaveri, kun otti sut kyytiin.
Mä voin verrata. Onnibus 100km maksaa 5€ ja juna noin 7€.
En maksaisi 20€ autokyydistä.Sittenhän sinulla on aina helppo valinta. Kuljet Onnibussilla tai junalla, et kaverin kyydissä.
Ja sinun mielestäsi ystävyys on asia, jolla kuuluu ja on kätevää tienata? Saanko arvata ystäviesi määrän? 😊
Eihän tässä tienaamisesta (tai minun ystävistäni tai minun autostani, jota muuten ei edes ole!) ollut kyse, vaan kustannuksien jakamisesta. Jos sinun mielestäsi 100 km on järkevämpää mennä bussilla ja junalle, niin ei kukaan pakota sinua osallistumaan autoilun kustannuksiin.
Voi herran tähden. Täällä ja ihan omassa elämässäkin on esimerkkejä siitä, että auton omistaja haluaa veloittaa matkasta
e n e m m ä n kuin mitä se joukkoliikenteessä kustantaisi. Jos minulla on ystäväni kanssa jonnekin sama matka, mitä järkeä minun on maksaa ystävälleni ekstraa kyydistä suhteessa junaan tai bussiin? Mitä järkeä taas logistisesti on kulkea eri kulkuneuvoilla sama matka, etenkin jos ollaan ystäviä? Eikö ole molemmille osapuolille eduksi sopia summasta, joka on vähemmän kuin julkisilla, vaikka se ei aivan 50% matkan kokonaiskuluista kattaisikaan?
Jos huomaan autoilevan ystäväni yrittävän tehdä kuljettamisellani voitto alan kyllä vakavasti miettiä sen ystävyyden laatua ja tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lokkeilua on tuokin, kun kaverilla maksattaa isot bensakulut. Melkoisen röyhkeää. No kyytipyyntejä tuskin tulee ja saattaa kaveritkin kaikota.
Niin on, jos olisi menossa jonnekin joka tapauksessa ja laskuttaa kaikki bensakulut ja ylikin kaverilla... Ap ei kertonut yksityiskohtia niin vaikea sanoa kumpi yrittää lokkeilla.
Matkahan oli kaikkineen 253km. Mun mielestä sillä ei ole mitään merkitystä oliko kuski itse menossa määränpäähän vaiko ei. AP sai edullisen kyydin ovelta ovelle ja vieläpä mukavan kyydityksen useammalla pysähdyksellä. 20e on halpa hinta siitä. Ja loppujen lopuksi, jos ei hinta miellytä niin etsii sitten itselleen paremmin passaavan kyydin. Halvempi se ei tule olemaan mutta eipähän tarvitse tuntea itseään hyväksikäytetyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä vaan sitten hankkimaan omaa autoa, jos sulla ei vielä ole. Ei voi verrata hintaa julkiseen liikenteeseen. Kiva kaveri, kun otti sut kyytiin.
En maksaisi 20€ autokyydistä.Sittenhän sinulla on aina helppo valinta. Kuljet Onnibussilla tai junalla, et kaverin kyydissä.
Näin on. Kuljen usein Helsinki-Lahti-Helsinki ja lähes poikkeuksetta menen Onnibussilla, koska halvin, helpoin ja suht mukava. Liput halvimmillaan 3,90 tai 4,90€ tekee loistavan hinta-laatusuhteen.
Onnibussi ja laatu eivät esiinny samassa lauseessa.
Olen lähdössä kaverin kanssa kylpylälomalle 60km päähän hänen autollaan. Ajattelin tarjota hänelle lounaan perillä, sen arvo on n. 10€, se riittänee korvaukseksi hänen auton käytöstä.
tia.a69v. kirjoitti:
Autottoman en koskan tienyt pensan hintaa. Markan aikana avo-mieheni perikunnan mökille kun mentiin vaati minulta 300mk matka Helsinki-Keski-Suomi yht. kattoi meno paluun.Ruuat minun pussistani,kun kerran työstä kesälomaa päsin sinne 1-2 viikoksiko? Joten sitä opein pensa ei kelekään ilmasta. Jos haluan ystävältäni autokyydin Itä-Hesinki Honkanummen Hautausmaa,sinne ajaa autolla edes takaisin vajaa 1h. Hinta on 20e. Tai jos ostan itis jotain raskasta kuskaa.Maksan 20e, Matkan pituus edes takasi on 8km. En tie pensojen kulutus? Mutta ilmaseksi ei saa mitää.Halvempaa kuin taksi. Tosin ystäväni ei käskytetä,hänen ajalla ja hän sano milloin sopii.Sekin ok!Espoon puoli sit otaakin jo 40e.Halusin tuoda vain sen , auton käyttö muiden tarpeisin ei ilmasta. ja muiden ajallakaan kenenkään ei kuuluu auto apu antaa.
Sait alapeukun typeryydestä kun olet antanut eksäsi käyttää sinua hyväkseen. Se taas mitä haluat ystävällesi maksaa kyydieistä on teidän kahden välistä. Vähän yläkanttiin hinnat minusta mutta jos tuo teille sopii niin asia ei muille kuulu.
Se, kuinka paljon kaloreita kävelylenkilä kuluu, riippuu painostasi, vauhdistasi ja kävelemästäsi maastosta.
Käveleminen voi joidenkin mielestä vaikuttaa jopa liiankin yksinkertaiselta liikuntalajilta, mutta todellisuudessa sen harrastamisella on lukuisia positiivisia vaikutuksia; se kohottaa kuntoasi, tekee hyvää sydämellesi ja auttaa taistelussa monia sairauksia vastaan.
Kaiken tämän lisäksi käveleminen on helppo ja tehokas tapa polttaa kaloreita. Jokainen askel jonka otat, tekee sinulle vain ja ainoastaan hyvää!
Kristiina xx kirjoitti:
Olen lähdössä kaverin kanssa kylpylälomalle 60km päähän hänen autollaan. Ajattelin tarjota hänelle lounaan perillä, sen arvo on n. 10€, se riittänee korvaukseksi hänen auton käytöstä.
Tai entäs jos kysyisit kamulta suoraan mitä hän haluaa korvaukseksi. Hänellä voi olla ihan eri käsitys riittävästä korvauksesta.
Kristiina xx kirjoitti:
Itse ajattelin mennä naapuriin syömään. Laittaahan se itselleenkin kuitenkin ruokaa niin samalla näppärästi vähän enemmän.
Kuinka kauan kestää kävellä 100 km?
Alkuperäinen vastaus: Kuinka kauan kestää kävellä 100 kilometriä? Riippuu maastosta, mutta useimmat aikuiset voivat kävellä 4 km/h pitkiä aikoja. Joten se kestäisi 25 tuntia kävelystä. Olettaen, että voit kävellä 16 tuntia päivässä (2 tuntia lepoa/syömistä + 6 tuntia unta), se kestäisi noin 1.5 päivää.
Bussikuskin palkka on noin 15€/h. Tuntihan tuossa suunnilleen meni.
Miksi sen autollisen ystävän pitäisi olla se kiva ja tarjota kyyti omistaan. Miksi kyydissä istuva ei voi olla se kiva, joka maksaa kyydistä jopa enemmän kuin julkisesta,onhan se sentään hyvä ystävä.
Ei selvinnyt pyysitkö kaverilta sadan kilsan kyydin vai olitteko muuten vain ajelulla?
Suhteellista se on tämäkin ”murhe” äläkä moisesta ala siltoja suotta polttelemaan?
Eihän kunnon ystävykset laske mitään kuluja, joskus tarjoan minä ja sinä tarjoat takas jos siltä tuntuu, pakko ei ole, menee yastävällisyydeltä pohja jos aina odottaa saavansa takaisin mitä tarjoaa?
No tosta automatkasta ja miten sitä laskee, vaikkapa näin:
Sata kilsaa, no polttoainetta kuluu ja aikaa, öljyä ja lasinpesunestettä, nastoja ja wunderbaumia… maisemat vaihtuu mutta kaverin jutut pysyy samoina… joutuu kuuntelemaan kaverin huonoa CD:tä… vitsi, vitsi.
Voihan tuota sun huolenaihetta kääntää ja vääntää niin kauan kuin haluaa ja saada ties millä laskutoimituksin sellaisen lopputuloksen että molemmat ovat oikeassa.
Älä huoli äläkä ala kaverille mököttämään ja hänelle asiasta vittuilemaan ja muistuttelemaan, kysy häneltä miksi hän juuri päätyi pyytämään kakskymppii, kun sinä olisit ollut valmis maksamaan jopa kolkyt euroa…
Kakskymppiä on tietty iso raha sekin jos sitä vähän on, mutta itse pidän sitä sadan kilsan matkasta aivan kohtuullisena, se on mukava tasaraha, vitonen on vittuilua, kymppi nipottamista, kakskymppiä kertoo siitä että sinusta on kasvamassa reilu ja ymmärtäväinen mies joka arvostaa jokaista ystäväänsä ja heidän mielipiteitään.
Hyviä reissuja jatkossakin, terveisin vanha pieru.
Kristiina xx kirjoitti:
Ei ihme että olet edelleen sinkku.
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Tai entäs jos kysyisit kamulta suoraan mitä hän haluaa korvaukseksi. Hänellä voi olla ihan eri käsitys riittävästä korvauksesta.
Kympin lounasta ei kannata tarjota korvaukseksi, onko tuon hintaista muuten enää missään? Eikö jokin huoltamolounaskin ole kalliimpi? Meillä on vuosia ollut tapana, maksaa puolet bensasta + ateria keskihintaisessa ruokapaikassa, pidemmällä matkalla, jos kuskillakin on asiaa samaan paikkaan.
Hivenen kallista, mutta ei mahdotonta. Et ainakaan saanut kaverialennusta. Nämä on sikäli kiusallisia, että joutuu miettimään onko kyseessä kaveri vai hyväksikäyttäjä.
Kun minä olin nuori ja viikonloppuisin pillurallia ajeltiin, jos joku ylipäätään suostui juoppokuskiksi… me kyydissä olijat maksoimme tietty kaiken, bensat, öljyt ja mitä kuski nyt haluta saattoi vaikkapa jossakin kahviossa, jos ylipäätään sellaiselle pysähdyttiin?
Tankki oli koko aika täynnä kun ajeltiin ja kuinka kauan, se riippui kuskista kuinka kauan hän jaksoi 3-5 jurrista matkustajaa jotka läikyttelivät omenaviiniä, Sorbusta ja Vinettoa auton plyyshipenkeille ja oksensivat keskikonsoliin, sekä pyysivät kusitaukoa viiden minuutin välein ja muuta aivan silloista normaalia touhua, älämölöä.
Hauskaa oli eikä rahasta riidelty koskaan, voi niitä aikoja, onneksi ei silloin ollut omaa autoa ja muutenkin oli aina jotain muuta tekemistä tiedossa, kun joku kysyi lähdenkö juoppokuskiksi…
Onneksi on pilluralli.
Vierailija kirjoitti:
näin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En maksaisi 20€ autokyydistä.Ja polkupyörä ei maksa mitään, joten siitä vaan valitsemaan.
Ei se polkupyörällä ajokaan ilmaista ole. Renkaat kuluu sekä pitää juoda ja syödä että jaksaa polkea 100km.
Sen pyörän voi aina varastaa, kun halvalla pitää päästä. Huoleton kyyti ovelta ovelle maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen autollisen ystävän pitäisi olla se kiva ja tarjota kyyti omistaan. Miksi kyydissä istuva ei voi olla se kiva, joka maksaa kyydistä jopa enemmän kuin julkisesta,onhan se sentään hyvä ystävä.
Lähtökohta on se, että autollinen kulkee joka tapauksessa matkan omalla autollaan. Kyyditettävän matkustustapa on avoin.
Jos hän tulee mukaan autoon ja maksaa puolet bensoista, molemmat hyötyvät. ( Puolet polttoainekuluista on useimmiten pienempi kustannus kuin julkisten kulkuneuvojen käyttäminen.)
Jos hän kaikesta huolimatta päättää mennä omia aikojaan julkisilla, matka käy molemmille kalliimmaksi. Ja sanoisinpa, että ystävyyttä ajatellen ei välttämättä tiedä hyvää, jos hinnasta ei päästä sopimukseen.
Eli peliteorian tuntijat ja ihan maalaisjärkiset, kumpi vaihtoehto kuulostaa perustellummalta?
Mun kaveri ehdottaa, että voi heittää minut kotiini. Ottaa sitten siitä kolmesta kilometristä viisi euroa. Olen päättänyt alkaa kieltyä hänen kyytiehdotuksistaan. Oman bussikortin käyttäminen tulee huomattavasti halvemmaksi.
Taitaa olla muutenkin ahne ihminen. Esimerkiksi mökkireissulla laskee kaikille saman hinnan ruoalle, vaikka hän monta kymmentä kiloa ylipainoisena syö muita kaksi kertaa enemmän. Syö isompia annoksia kuin moni mies.