Kaveri pyysi 20e 100 kilometrin automatkasta
Laskin, että bensaan hänellä meni noin 10 euroa ja olimme liikkeellä kaksin eli bensakulut olivat henkeä kohti vain noin 5 euroa. Muita joiden kaverit pyytävät tuollaisia summia? Oli kyllä viimeinen kerta kun lähden hänen kyytin.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kumpi teki aloitteen?
bensankulutus?
minä maksan 15 euroa pojalle(60km), kun tuo ruuat kaupasta ja vastaa aika hyvin kulua
et ole pahoin kärsinyt :)
Onpa sinulla outo poika kun perii rahaa äidiltään (vanhemmaltaan). Ei minun lapset peri.
Minä maksan lapsilleni, jos pyydän palvelusta.
He ovat asuntovelkaisia perheenhuoltajia ja itse olen yhä palkansaaja.
Vierailija kirjoitti:
Moni sitä mieltä, että maksu on kohtuullinen. Mielestäni joltain vieraalta voi pyytää, mutta ei kaverilta.
Ilmeisesti nykyään raha ratkaisee suhteissakin. Ex oli tuollainen ja minulla nolotti. Pyysi isoja rahoja, kun lainasi kavereilleen musiikkilaitteitaan.
Ex oli rehellinen realisti. Tiedätkö, mitä "musiikkilaitteet" maksaa?
10 vuotta sitten kaverini pyysi 30€ 30 km matkasta, kun lähti hakemaan koiranpentuani kanssani. En pystynyt enää hankkimaan muuta kyytiä, olisi varmaan tullut halvemmaksi taksilla hakea.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä vaan sitten hankkimaan omaa autoa, jos sulla ei vielä ole. Ei voi verrata hintaa julkiseen liikenteeseen. Kiva kaveri, kun otti sut kyytiin.
Mä voin verrata. Onnibus 100km maksaa 5€ ja juna noin 7€.
En maksaisi 20€ autokyydistä.Sittenhän sinulla on aina helppo valinta. Kuljet Onnibussilla tai junalla, et kaverin kyydissä.
Ja sinun mielestäsi ystävyys on asia, jolla kuuluu ja on kätevää tienata? Saanko arvata ystäviesi määrän? 😊
Eihän tässä tienaamisesta (tai minun ystävistäni tai minun autostani, jota muuten ei edes ole!) ollut kyse, vaan kustannuksien jakamisesta. Jos sinun mielestäsi 100 km on järkevämpää mennä bussilla ja junalle, niin ei kukaan pakota sinua osallistumaan autoilun kustannuksiin.
Voi herran tähden. Täällä ja ihan omassa elämässäkin on esimerkkejä siitä, että auton omistaja haluaa veloittaa matkasta
e n e m m ä n kuin mitä se joukkoliikenteessä kustantaisi. Jos minulla on ystäväni kanssa jonnekin sama matka, mitä järkeä minun on maksaa ystävälleni ekstraa kyydistä suhteessa junaan tai bussiin? Mitä järkeä taas logistisesti on kulkea eri kulkuneuvoilla sama matka, etenkin jos ollaan ystäviä? Eikö ole molemmille osapuolille eduksi sopia summasta, joka on vähemmän kuin julkisilla, vaikka se ei aivan 50% matkan kokonaiskuluista kattaisikaan?Jos huomaan autoilevan ystäväni yrittävän tehdä kuljettamisellani voitto alan kyllä vakavasti miettiä sen ystävyyden laatua ja tulevaisuutta.
Haluat siis, että se ystävä käytännössä maksaa vähän ekstraa siitä hyvästä, että saa kuskata sinua. Jos tuo on vielä toistuvaa, niin kyllähän sinun ystävyytesi on todellakin on keta kerralta arvokkaampaa maksavalle osapuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä vaan sitten hankkimaan omaa autoa, jos sulla ei vielä ole. Ei voi verrata hintaa julkiseen liikenteeseen. Kiva kaveri, kun otti sut kyytiin.
En maksaisi 20€ autokyydistä.Sittenhän sinulla on aina helppo valinta. Kuljet Onnibussilla tai junalla, et kaverin kyydissä.
Näin on. Kuljen usein Helsinki-Lahti-Helsinki ja lähes poikkeuksetta menen Onnibussilla, koska halvin, helpoin ja suht mukava. Liput halvimmillaan 3,90 tai 4,90€ tekee loistavan hinta-laatusuhteen.
Onnibussi ja laatu eivät esiinny samassa lauseessa.
Eipä alle viiden euron matkalta paljoa laatua odotakaan eli hinta-laatu-suhde on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Normaali hinta. 10 litraa bensaa menee kunnollisella autolla 100km matkalle. Jos etenitte jollain 1.0 l koneisella toyota aygolla tai yariksella niin sitten tuo on hieman yläkanttiin.
Autosta tulee miljoona muutakin kulua kuin bensiini. Nämä kaverisi maksaa kuitenkin yksin.
Vittujako vittuilet litraisesta koneesta? Pitääkö idiootille olla V8-Jenkki? Olisit vielä laittanut hymiön perään.
Vierailija kirjoitti:
10 vuotta sitten kaverini pyysi 30€ 30 km matkasta, kun lähti hakemaan koiranpentuani kanssani. En pystynyt enää hankkimaan muuta kyytiä, olisi varmaan tullut halvemmaksi taksilla hakea.....
Mitä olisit itse maksanut, jos kaveri kuitenkin vartavasten lähti hakemaan sinulle koiranpentua? Kuitenkin, toivottavasti olet poistanut hänet kaveripiiristäsi. On fiksua maksaa, mutta rajansa kuljettajan ahneudellakin.
Otin kerran erään puolitutun naapuruston juopon kyytiin, kun talvipakkasella lämmitin autoa. Hän pyysi viemään lähibaariin ja perillä antoi kympin ( markka-aikaan). Kieltäydyin ottamasta sitä vastaan ja hän ryttäsi setelin ja heitti autoon sanoen, että hän auton omistajana tietää, että kyllä niitä kyytiin tulijoita aina on, mutta kukaan ei haluaisi edes kahveja maksaa kiitokseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinun mielestäsi ystävyys on asia, jolla kuuluu ja on kätevää tienata? Saanko arvata ystäviesi määrän? 😊
Eihän tässä tienaamisesta (tai minun ystävistäni tai minun autostani, jota muuten ei edes ole!) ollut kyse, vaan kustannuksien jakamisesta. Jos sinun mielestäsi 100 km on järkevämpää mennä bussilla ja junalle, niin ei kukaan pakota sinua osallistumaan autoilun kustannuksiin.
Voi herran tähden. Täällä ja ihan omassa elämässäkin on esimerkkejä siitä, että auton omistaja haluaa veloittaa matkasta
e n e m m ä n kuin mitä se joukkoliikenteessä kustantaisi. Jos minulla on ystäväni kanssa jonnekin sama matka, mitä järkeä minun on maksaa ystävälleni ekstraa kyydistä suhteessa junaan tai bussiin? Mitä järkeä taas logistisesti on kulkea eri kulkuneuvoilla sama matka, etenkin jos ollaan ystäviä? Eikö ole molemmille osapuolille eduksi sopia summasta, joka on vähemmän kuin julkisilla, vaikka se ei aivan 50% matkan kokonaiskuluista kattaisikaan?Jos huomaan autoilevan ystäväni yrittävän tehdä kuljettamisellani voitto alan kyllä vakavasti miettiä sen ystävyyden laatua ja tulevaisuutta.
Haluat siis, että se ystävä käytännössä maksaa vähän ekstraa siitä hyvästä, että saa kuskata sinua. Jos tuo on vielä toistuvaa, niin kyllähän sinun ystävyytesi on todellakin on keta kerralta arvokkaampaa maksavalle osapuolelle.
Itse näkisin ystävyyden vastavuoroisena. Muutaman kilometrin kyyditys paikkaan, johon on itsekin menossa ei aiheuta ylimääräisiä kustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Pissikö edes autoon?
taksilla pääsee, niin ei tarvitse valittaa kuluista. maksat vain todellisista kuluista
hyvän kaverin voisin ottaa kyytiin ilmaiseksi, mutta tuollaista valittavaa loista en lähtisi kuskaamaa edes 200 eurolla
olet varmaan sossun asiakas, kun kuljetuksetkin pitäisi saada ilmaiseksi muilta ihmisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pissikö edes autoon?
kumpi?
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri ehdottaa, että voi heittää minut kotiini. Ottaa sitten siitä kolmesta kilometristä viisi euroa. Olen päättänyt alkaa kieltyä hänen kyytiehdotuksistaan. Oman bussikortin käyttäminen tulee huomattavasti halvemmaksi.
Taitaa olla muutenkin ahne ihminen. Esimerkiksi mökkireissulla laskee kaikille saman hinnan ruoalle, vaikka hän monta kymmentä kiloa ylipainoisena syö muita kaksi kertaa enemmän. Syö isompia annoksia kuin moni mies.
nirsoilta pitäisi ottaa vähemmän ruokarahaa, mutta vastaavasti lisämaksua siitä, kun muut joutuvat kuuntelemaan niiden narinaa joka asiasta
Vierailija kirjoitti:
En tosiaan maksa kenenkään autosta tai sen huoltokuluista. Itsepä on autonsa hankkinut. Maksan kulutuksen mukaan bensasta. En itsekään maksata autoani kenelläkään muulla vaikka kyytiin toki pääsee. Idioottimainen ajatus.
No idiootti on joku muu...
Ex ystäväni katsoi kympin riittävän, kun kuljetin 100 km (edestakaisin), ja vein ja toin ovelta ovelle. Maksoi vielä pikkukolikoilla.
Viimeisimmässä reissussa söi vielä kysymättä suklaata autossa, ja sotki penkinpäälliset.
Itse olen pienellä eläkkeellä, hänellä reilusti varallisuutta.
No, jatkossa taksi vie ja tuo... Köyhyyttä on kaikenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pissikö edes autoon?
kumpi?
Kumpi tahansa niin 3 kymppiä olisi liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Mitä maksaisi taksi 100 km?
Jossain kohtaa ketjussa taksikuskin mukaan 150 €, jos summan oikein muistan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis yhteen vai kahteen suuntaan 100km, ja olitteko yhdessä menossa jonnekin vai hän vaan heitti sut?
Jos olisimme yhdessä olleet menossa, en olisi kehdannut pyytää noin paljon, mutta jos olisin heittänyt kaverin jonnekin, niin hyvin kohtuullinen summa.
Kahteen suuntaan. Kävimme mutkan 53 kilometrin päässä(tarkistin googlella).
Siis kaverisi ajoi sinun takiasi 100 kilometrin matkan jota ei olisi muuten ajanut? Pitäähän hänen ajalleenkin jokin arvo laittaa. 20 euroa on hyvin kohtuullinen korvaus. 50 euroa olisi oikeampi.
Lokkeilijoita ei kaveripiiriin kuulu. En itseasiassa ottaisi penniäkään hyvältä kaverilta, koska meillä se maksaa, joka ehtii. Jos kyläillään "akkaporukalla" jonkun luona, niin emäntä maksaa ruuat ja vinkut, oluetkin. Voi itse tuoda juomia, jos ei kelpaa ne, mitä emäntä on ostanut. Ei siinä lasketa, montako kymppiä meni tarjoiluihin. Meni mitä meni. Olemme hyvin toimeentulevia aikuisia, vieraanvaraisuus on osa käytöstapoja.