Pakko taas avautua mökkivieraista
Meillä oli viikonloppuna mökkivieraita (4 aikuista) ja me itse. Sanoin kyllä, että mitään ei tarvitse tuoda. Toinen pariskunta toi aidon samppanjapullon sekä paljon laadukkaita viinejä ja erikoisoluita tullessaan. Niistä siis riitti kaikille ja jättivät vielä loput lähdettyään meille. Toinen pariskunta toi tuikkukipon. Ruuat maksoivat noin 200 euroa.
Lisäksi tämän toisen pariskunnan rouva ei kertaakaan kysynyt voiko auttaa tiskaamisessa, ruuanlaitossa jne. Toinen nainen teki oma-aloitteisesti koko ajan jotain pientä ja kysyi miten voi vielä auttaa. Miehet kyllä jeesasivat ns. miesten hommissa.
Ei voi kuin ihmetellä miten näin epäkohteliasta sakkia on olemassakaan. Miten kehtaa edes istua auringossa sillä aikaa kun muut pesevät perunoita jne. Ja kun heillä ollaan, niin aina nyyttäriperiaatteella.
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 08:58"]
Turha itkeä jos itse on sanonut että mitään ei tarvitse tuoda.
[/quote]
Auttaa olisi voinut....
Tämä provolankahan on siis ilmeisesti toinen puoli tästä langasta: http://www.vauva.fi/keskustelu/4544692/ketju/ei_jessus_mika_mokkivierailu
Kiitos ja näkemiin.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 09:00"]
Tämä provolankahan on siis ilmeisesti toinen puoli tästä langasta: http://www.vauva.fi/keskustelu/4544692/ketju/ei_jessus_mika_mokkivierailu
Kiitos ja näkemiin.
[/quote]
No jos joku haluaa vääntää toisen ketjun ja keksiä typerän vastineen, niin sille minä en voi mitään. ap
Mikä siinä on niin helvetin vaikeaa sanoa asiat suoraan? Jos haluaa, että vieraat tuovat jotain se pitää sanoa ääneen. Jos haluaa askareissa apua sekin pitää sanoa ääneen, ja mielellään heti vieraiden tullessa. Jos itse olen jossain kutsuttuna tarjoudun auttamaan. Mikäli sanotaan ettei apua tarvita niin oletan asian sitten olevan niin. Tuliaisia vien aina vaikka kiellettäisiin. Kahvi, suodatinpussit, wc-paperi, hapankorput /näkkileipä, alkoholi ovat yleensä otettu ilolla vastaan.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 09:12"]
Mikä siinä on niin helvetin vaikeaa sanoa asiat suoraan? Jos haluaa, että vieraat tuovat jotain se pitää sanoa ääneen. Jos haluaa askareissa apua sekin pitää sanoa ääneen, ja mielellään heti vieraiden tullessa. Jos itse olen jossain kutsuttuna tarjoudun auttamaan. Mikäli sanotaan ettei apua tarvita niin oletan asian sitten olevan niin. Tuliaisia vien aina vaikka kiellettäisiin. Kahvi, suodatinpussit, wc-paperi, hapankorput /näkkileipä, alkoholi ovat yleensä otettu ilolla vastaan.
[/quote]
Niin, minä pyysin apua ja tämä rouva ei ymmärrä auttaa. Ja minusta on itsestään selvä, että mökille viedään aina jotain. Kotiin riittää kukat tms. mutta mökki on aina alkeellisempi yleensä ja tavaraa kuluu erilailla, kui nkotona
Eniten tässä avauksessa vituttaa tuo naisten ja miesten töiden jaottelu ja se, että apua odotettiin vain naiselta.
Ap:n tapauksessa toinen pariskunta toi shampanjapullon minimi 25€, laatuviinejä ja oluita. Nehän kaikki säilyy eikä ole tarkoitus kerralla juoda. Ap:kin sanoi, että jättivät mökille.
Jos menee jonkun mökille koko viikonlopuksi, niin mielellään vie osan ruuista ja jos sitä ei haluta, niin jotain, mitä kuluu, muttei happane esim. Kukat voi olla turha tuominen, jos isäntäväkikin lähtee sieltä su pois ja mökkimatka on sen verran pitkä, ettei säily kotiin. Kahvi on hyvä, mutta yksi paketti kustantaa 5€, ettei ihan vkonlopun korvaus ole.
Nuo 2pariskuntaa olisi voinut ostaa myös kimppalahjan, kysyä isäntäparilta, puuttuuko mökiltä jotain ja ostaa sen. Oli se sitten hyvä lapio, harava, riippukeinu tai mikä nyt olisikaan ollut tarpeen.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 09:00"]
Kiitos ja näkemiin.
[/quote]
Koomista on se, että kummankin ketjun "ap:t" haukutaan.
Mun mielestä on käsittämätöntä, että mökkikylään mennään ilman tuomisia, ruokaa ja/ tai juomaa ja ettei mökillä osallistuta mihinkään puuhaan. Jokainen voi missä huushollissa tahansa pestä perunoita tai tiskata tai kantaa vesiä. Se, että isäntäpari sanoo, ettei tarvitse tuoda mitään ei tarkoita sitä, etteikö jotain voi tuoda. On laiskuuden ja saituuden merkki tulla tyhjin käsin.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 09:14"]
Eniten tässä avauksessa vituttaa tuo naisten ja miesten töiden jaottelu ja se, että apua odotettiin vain naiselta.
[/quote]
Toki jompi kumpi miehistäkin olisi saanut tulla keittiöön, mutta he olivat jo puita kantamassa ja hakkaamassa. ap
Paras kun et enää kutsu vieraita.
Mikä poru olemattomasta asiasta.
Siis mitä se rouva sitten sanoi, kun pyysit häneltä apua? Että en viitsi tulla vai mitä? Pyysitkö häntä suoraan tyyliin "voitko Riitta pestä perunat" vai sanoitko yleisesti kaikille, että perunat kaipaa pesua?
Jos joku tois noin paljon alkoholia meidän mökille sais viedä mennessään. Emme käytä. Eli niiden arvo on 0 euroa.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 09:42"]Jos joku tois noin paljon alkoholia meidän mökille sais viedä mennessään. Emme käytä. Eli niiden arvo on 0 euroa.
[/quote]
Viiniä voi käyttää ruoanlaittoon. Me saamme aina silloin tällöin viinipulloja ja mä käytän ne surutta ruoanlaitossa. Tai sitten niitä voi antaa eteenpäin. Mekään ei juoda alkoholia.
Epäkohteliasta, ettei rouva auttanut, kun huutelit apua tiskaukseen yms.
Sen sijaan epäkohteliasta sinulta, että marmatat täällä saamastasi tuikkukiposta, ettei se ollut riittävä tuliainen, vaikka itse olit sanonut, ettei MITÄÄN tarvitse tuoda. Todella outoa.
Naurettavaa inistä että ei tuonut mitään, jos on itse sanonut että ei tarvi tuoda.
Mökeillä keittiötkin on usein niin pieniä että eihän sinne mahdu kunnolla edes yksin, saati sitten että siellä häärisi kolme.
Jos olet mainostanut että mitään ei tarvi tuoda ja että kaikki on valmiina, niin silloinhan sinä olet tilannut tuollaista käytöstä.
Toki on kohteliasta tarjota apuaan ja auttaa tai tehdä kuitenkin jotain yhteisen viihtymisen eteen.
Mutta tämä taitaa vähän kuulua suomalaiseen etikettiin että emäntä kieltää vieraita osallistumasta taloustöihin ja pahoittaa siitten mielensä jos ei auteta. Vieras voi myös auttamisen sijaan kehua ihan nolostumiseen asti tarjtottujen ruokien upeutta.
Pst pst. Uudet perunat on älyttömän kätevä pestä vessaharjalla (siis puhtaalla uudella!). Ja jopa hauskaa. Paljon perunoita vaan ämpäriin, vettä päälle ja mylly pyörimään!
Meillä mökillä on nyt vessaharja paraatipaikalla roikkumassa "perunaharja" -lapulla varustettuna.
Jos joku sanoo minulle, ettei tarvitse tuoda mitään, niin ostan pienen ele-lahjan. Auttamisasiasta: kysyn aina, voinko tehdä jotain. Jos emäntä tai isäntä ei keksi mitään, niin sitten vain olen.
Näitä postauksia kun täällä lukee, niin mieleni on huojentunut -Onneksi minun ei tarvitse lähteä kenenkään mökille.
Kerroitko jo kutsuessasi tuosta ohjelmasta? Ikkunanpesua...monet viettää nimenomaan aikaa löhöillen ja mukavia rupatellen, nauttien seurasta.
Turha itkeä jos itse on sanonut että mitään ei tarvitse tuoda.