Pakko taas avautua mökkivieraista
Meillä oli viikonloppuna mökkivieraita (4 aikuista) ja me itse. Sanoin kyllä, että mitään ei tarvitse tuoda. Toinen pariskunta toi aidon samppanjapullon sekä paljon laadukkaita viinejä ja erikoisoluita tullessaan. Niistä siis riitti kaikille ja jättivät vielä loput lähdettyään meille. Toinen pariskunta toi tuikkukipon. Ruuat maksoivat noin 200 euroa.
Lisäksi tämän toisen pariskunnan rouva ei kertaakaan kysynyt voiko auttaa tiskaamisessa, ruuanlaitossa jne. Toinen nainen teki oma-aloitteisesti koko ajan jotain pientä ja kysyi miten voi vielä auttaa. Miehet kyllä jeesasivat ns. miesten hommissa.
Ei voi kuin ihmetellä miten näin epäkohteliasta sakkia on olemassakaan. Miten kehtaa edes istua auringossa sillä aikaa kun muut pesevät perunoita jne. Ja kun heillä ollaan, niin aina nyyttäriperiaatteella.
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:52"]
Olenkohan minä jotenkin omituinen, koska jos ja kun kutsun ihmisiä vierailulle, en todellakaan odota heidän tuovan ruokaa mukananan (jokin pieni tuliainen on toki kohtelias ele) enkä VARSINKAAN odota heidän osallistuvan tiskaamisiin tms. töihin.
[/quote]
Et ole omituinen, sulla vaan ei ole mökkiä. Ainakaan sellaista tyypillistä suomalaista kesämökkiä jossa on pienet säilytystilat ja alkeellisen olosuhteet.
Esim ruokaa ei mahdu kylmäsäilytystiloihin kovin paljoa, kaupat saattavat olla kaukana. Näin ollen on fiksua että vieras tuo tullessaan osan syötävistä. Ja koska olosuhteet ovat alkeelliset, hommiin menee niin paljon aikaa, että jos vieraat eivät osallistu ollenkaan, isäntäväki ei ehdi seurustella vieraiden kanssa ollenkaan.
Tuo mökkietiketti ylenpalttisine ruoankehumisineen on kyllä oma juttunsa. Lapsena mökillämme kävi paljon isän bättre folk -vieraita ja äidin tekemiä ruokia kehuttiin n. 12 kertaa etiketin vuoksi. Kai siihenkin kyllästyy.
Lapsen mieleen jäi, kun joku mieshenkilö analysoi tärkeänä kastikkeen makuvivahteita ja äiti huusi lieden ääreltä "kuule kermalla saa hyvää vaikka vanhasta kengästä"
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:26"]
Minusta on hassua, että mökillä täytyy vieraanakin varautua laittamaan ruokaa ja tiskaamaan. Eipä taida kovinkaan moni edellyttää samaa, jos kutsuu vieraita kotiinsa. Lisäksi ilmeisesti sukupuolirooleissa on tapana palata 50-luvulle, miehet lähtevät saunaa lämmittämään koko porukalla ja naiset raatavat keittiössä. Kuulostaa kamalalta!
Mökille on minusta monta kertaa vaikeampaa keksiä mitään tuliaisia, koska sieltä pitää myös raahata kaikki pois. Jos minulle sanottaisiin, että ei tarvitse tuoda mitään, en ehkä toisi mitään, ettei turha ruoka tai roina sitten olisi enemmän tiellä kuin iloksi.
[/quote]
Nimenomaan mökki on alkeellinen, jolloin ruuanlaittokin on hankalampaa. Kotona en edellytäkään mitään apua ruuanlaitossa.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:00"]
Kerroitko jo kutsuessasi tuosta ohjelmasta? Ikkunanpesua...monet viettää nimenomaan aikaa löhöillen ja mukavia rupatellen, nauttien seurasta.
[/quote]
Se oli perunoiden pesua eikä ikkunanpesua.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:07"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:27"]
Täh? Miehet hakkasivat saunapuita, tekivät vihdat, lämmittivät saunan padan ja kiukaan sillä aikaa kun pyysin apua tiskaamiseen. Toki miehetkin olisivat voineet tulla tiskaamaan, mutta heillä oli jo kädet täynnä töitä.
[/quote]
Saunapuiden hakkaamiseen saa tietysti menemään aikaa vaikka viikon, kun hakkaa niitä vaan riittävän suuren kasan, mutta yhteen saunan lämmitykseen ei kovin montaa minuuttia mene aktiivista työaikaa, se hoituu siinä seurustelun ja enemmän aikaa vievievien touhujen ohessa, kuten ruuanlaiton.
[/quote]
Minkä takia niitä saunapuita ylipäänsä on pakko hakata vieraiden aikana? Eikö niitä voi hakata tarpeeksi vaikka edellisenä päivänä tai jo aikaisemmin? En oikeasti ymmärrä tuollaista, että kitkutellaan hitaasti ja hankalasti ja tehdään vain se mikä milloinkin on ihan pakko. Vai onko sitten tapana jättää kaikenlainen ennakointi, varautuminen ja järjenkäyttö kotiin?
[/quote]
Se nyt oli vaan yksi asia, on siellä muutakin puuhaa, kuten veden kanto saunaan. Ei jaksa saivarrella...
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:39"]
Mä en auta keittiössä vain siksi, että olen nainen. Voin kyllä kantaa vaikka vettä ja mieheni saa tulla sitten perunateatteriin.
[/quote]
No ihan vapaaehtoista oli osallistuminen, miehet vaan mieluummin meidän vieraista meni kantamaan vettä. Ei tässä siitä ole ollut kyse, että naisten pitäisi olla keittiössä. Tämä rouva ei vaan halunnut kantaa vettä eikä pestä perunoita kumpaakaan.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:47"]
Täh? Miehet hakkasivat saunapuita, tekivät vihdat, lämmittivät saunan padan ja kiukaan sillä aikaa kun pyysin apua tiskaamiseen. Toki miehetkin olisivat voineet tulla tiskaamaan, mutta heillä oli jo kädet täynnä töitä.
[/quote]
Saunapuiden hakkaamiseen saa tietysti menemään aikaa vaikka viikon, kun hakkaa niitä vaan riittävän suuren kasan, mutta yhteen saunan lämmitykseen ei kovin montaa minuuttia mene aktiivista työaikaa, se hoituu siinä seurustelun ja enemmän aikaa vievievien touhujen ohessa, kuten ruuanlaiton.
[/quote]
Minkä takia niitä saunapuita ylipäänsä on pakko hakata vieraiden aikana? Eikö niitä voi hakata tarpeeksi vaikka edellisenä päivänä tai jo aikaisemmin? En oikeasti ymmärrä tuollaista, että kitkutellaan hitaasti ja hankalasti ja tehdään vain se mikä milloinkin on ihan pakko. Vai onko sitten tapana jättää kaikenlainen ennakointi, varautuminen ja järjenkäyttö kotiin?
[/quote]
Se nyt oli vaan yksi asia, on siellä muutakin puuhaa, kuten veden kanto saunaan. Ei jaksa saivarrella...
[/quote]
No joo. Ja vettä ei voi kantaa saunaan jo valmiiksi ainakaan ensimmäisen päivän saunomista varten? Ei voi kantaa puitakaan valmiiksi saunaan tai vähintään pinota niitä valmiiksi puukoppaan, jolloin vieraskin osaa hakea ne liiteristä? Eikä voi muutenkaan tehdä mahdollisimman paljon etukäteen?
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 12:47"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No joo. Ja vettä ei voi kantaa saunaan jo valmiiksi ainakaan ensimmäisen päivän saunomista varten? Ei voi kantaa puitakaan valmiiksi saunaan tai vähintään pinota niitä valmiiksi puukoppaan, jolloin vieraskin osaa hakea ne liiteristä? Eikä voi muutenkaan tehdä mahdollisimman paljon etukäteen?
[/quote]
Meillä on vanha valurautapata 80 litraa ja sitä ei voi täyttää etukäteen, ymmärrät varmaan. Kylmää vettä kannammekin etukäteen, mutta seuraavana päivänä myös kylmä vesi pitää kantaa. Saunaan ei mahdu kuin pieni puukoppa, joten se ei riitä edes molempiin pesiin. Kyläl kaikki mahdollinen on tehty etukäteen, usko pois. ap
No ompas hauska. Joku alkoi urakalla tehtailee näitä aloituksia.
Teithän aloituksen myös kolmannen pariskunnan näkökulmasta?
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:14"]
On aina vaivaannuttavaa kun minua (naista) pyydetään auttamaan ns. naisten töissä. En ole koskaan tuntenut oloani kotoisaksi keittiössä enkä osaa laittaa ruokaa. Olen vieläpä niin allerginen etten voi kuoria mitään juureksia tai pilkkoa vihanneksia. Emännällä ei kuitenkaan ole tarjota vinyylisiä (muille hanskoille allerginen) kumihanskoja ja hengityssuojainta.
Olen sen sijaan todella hyvä ns. miesten töissä, mutta niihin minua ei koskaan kysytä.
Pysyttelenkin aina miesten seurassa, mahdollisimman kaukana keittiöstä.
[/quote]
Minä pysyttelen yleensä mökeiltä kaukana. Mutta ei, aina pyydetään ja jopa vaaditaan, että saadaan näyttää sitä uutta mökkiä. Ja jos sinne edehdyt, niin työleiri odottaa.
Nykyään jos ei kielto mene perille, niin hups, oksennustauti iskee juuri vierailupäivänä ja emme voi tulla ja olen niiiiiin pahoillani.
Eli mökin omistajat uskokaa, että kaikki eivät todellakaan halua tulla kökkimään pieneen keittiöönne ja tyhjentämään paskahuussianne ja tonkimaan kasvimaatanne.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:14"]
On aina vaivaannuttavaa kun minua (naista) pyydetään auttamaan ns. naisten töissä. En ole koskaan tuntenut oloani kotoisaksi keittiössä enkä osaa laittaa ruokaa. Olen vieläpä niin allerginen etten voi kuoria mitään juureksia tai pilkkoa vihanneksia. Emännällä ei kuitenkaan ole tarjota vinyylisiä (muille hanskoille allerginen) kumihanskoja ja hengityssuojainta.
Olen sen sijaan todella hyvä ns. miesten töissä, mutta niihin minua ei koskaan kysytä.
Pysyttelenkin aina miesten seurassa, mahdollisimman kaukana keittiöstä.
[/quote]
Minä pysyttelen yleensä mökeiltä kaukana. Mutta ei, aina pyydetään ja jopa vaaditaan, että saadaan näyttää sitä uutta mökkiä. Ja jos sinne edehdyt, niin työleiri odottaa.
Nykyään jos ei kielto mene perille, niin hups, oksennustauti iskee juuri vierailupäivänä ja emme voi tulla ja olen niiiiiin pahoillani.
Eli mökin omistajat uskokaa, että kaikki eivät todellakaan halua tulla kökkimään pieneen keittiöönne ja tyhjentämään paskahuussianne ja tonkimaan kasvimaatanne.
[/quote]
Huoh, itse olivat pyytäneet mökille koko kesän. Ovat olleet joka vuosi ja tiesivät mihin tulla. Pointti vaan oli, että ihmettelen miten joku kehtaa olla tekemättä mitään, kun muut touhuavat koko päivän.
Kyse on varmaan diitä, että koska imine. Itse osaa sanoa, milloin haluaa apua (heillä ollaan nyytäriperiaatteella) niin hän olettaa muidenkin osaavan. Ja että jos ei sanota, ei tuppautumista haluta.
on paitsi epåkohteliasta ja moukkamaista, myös hölmöä vattaa, ettei ole tuliaisia, jos on itse sanonut, ettei sellaisia halua.
Voi kauhiaa. Mites jos jatkossa myisitte mökkinne ja muuttaisitte ruotsiin asumaan. Ei tuollaista kitinää jaksa kukaan kuunnella. Miksi et mennyt pyytämään häntä avuksesi jos kerran apua tarvitsit? Onkohan mökki ihan sinun paikkasi? Juuri tuolaiset puliakat ja ukot käyvät mökkeilemässä ja riitelemässä.
Juha.
Suuta auki ihmiset. Olisit sanonut tälle naiselle että voitko sinä tällä kerralla tiskata / pestä perunat / tehdä salaatin / whatever. Tai ennen vierailua ilmoittaa heille että voisivat tuoda esim. aamiaistarpeita tai jälkiruuat tullessaan. Ei se homma toimi täällä jälkikäteen narisemalla.
Meni laatu viinit hukkaan tuossa porukassa, koskee myös isäntiä. ei mulla muuta.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 08:09"]
Meni laatu viinit hukkaan tuossa porukassa, koskee myös isäntiä. ei mulla muuta.
[/quote]
Laatu viinit, miten ne eroaa kiljusta tai pirkkakaljasta? Eihän niitä voi kunnon vodkaan verrata mitenkään.
Miksi sanoit, ettei mitään tarvitse tuoda????
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:11"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:00"]
Kerroitko jo kutsuessasi tuosta ohjelmasta? Ikkunanpesua...monet viettää nimenomaan aikaa löhöillen ja mukavia rupatellen, nauttien seurasta.
[/quote]
Mistä ohjelmasta, ovat olleet useat kerran mökillämme ja tietävät kyllä, että ei ole juoksevaa vettä jne. Pesunat pestään pihalla vadissa, ei ole astianpesukonetta joten tiskejä pitää kuivata toisen, koska ei mahdu kuivumaan mihinkään. Jälkiruuan vadelmat piti poimia puskista, nekään eivät itse sieltä hypänneet kakun päälle. Minusta tämä ei ole mitään ohjelmaa ja työleiriä, vaan pakollisia toimia että asiat sujuu.
[/quote]
Mikä tästä kerrasta nyt teki aiemmasta poikkeavan?
[/quote]
Ei mikään, miksi niin luulet? Sama nainen on aina samanlainen, kun jotain pitäisi tehdä.