Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakko taas avautua mökkivieraista

Vierailija
03.08.2015 |

Meillä oli viikonloppuna mökkivieraita (4 aikuista) ja me itse. Sanoin kyllä, että mitään ei tarvitse tuoda. Toinen pariskunta toi aidon samppanjapullon sekä paljon laadukkaita viinejä ja erikoisoluita tullessaan. Niistä siis riitti kaikille ja jättivät vielä loput lähdettyään meille. Toinen pariskunta toi tuikkukipon. Ruuat maksoivat noin 200 euroa.

Lisäksi tämän toisen pariskunnan rouva ei kertaakaan kysynyt voiko auttaa tiskaamisessa, ruuanlaitossa jne. Toinen nainen teki oma-aloitteisesti koko ajan jotain pientä ja kysyi miten voi vielä auttaa. Miehet kyllä jeesasivat ns. miesten hommissa.

Ei voi kuin ihmetellä miten näin epäkohteliasta sakkia on olemassakaan. Miten kehtaa edes istua auringossa sillä aikaa kun muut pesevät perunoita jne. Ja kun heillä ollaan, niin aina nyyttäriperiaatteella.

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juopot ovat marttyyreita

Vierailija
42/92 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos minä menisin toisten mökille niin et kyllä itsekkään tunkisi mukaan isäntäväen ruanlaittoon. Olettaisin että mukaan kysytään jos apua tarvitaan. Olettaisin että he ovat todennäköisesti suunnitelleet kaiken valmiiksi. Toki olisin tuonut sen tuikkukipon lisäksi viiniä. Se kuluu mielestäni etikettiin, jos joku tarjoaa ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuomisista ei kannata valittaa, koska itse olit sanonut, että ei tarvitse tuoda mitään. Olivat ehkä ajatelleet, että eivät tuo ruokaa, koska teillä voi olla sitä varattuna riittävästi.

Mutta kohteliasta tietysti olisi ollut tarjoutua auttamaan esim.ruuan valmistuksessa tms.

Vierailija
44/92 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua, että apua ei tarjota! Todellakin pitää tarjota eikä odottaa, että kysellään. Näin toimii kohtelias ja toiset huomioiva ihminen. Sen sijaan jos on yhdessä sovittu, että ei mitään tarvitse tuoda, ei tarvitse. Siitä on turha vetää hernettä nokkaan. Pieni tuliainen on kaunis ele.

Vierailija
45/92 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 08:06"]

Suuta auki ihmiset. Olisit sanonut tälle naiselle että voitko sinä tällä kerralla tiskata / pestä perunat / tehdä salaatin / whatever. Tai ennen vierailua ilmoittaa heille että voisivat tuoda esim. aamiaistarpeita tai jälkiruuat tullessaan. Ei se homma toimi täällä jälkikäteen narisemalla.

[/quote]

Joo, kyllähän minä ääneen ilmoitin, että perunanpesua tarjolla, tiskejä saa tulla kuivaamaan jne. ja jos perse ei nouse aurinkotuolista, niin en minä viitsi pakottaa. Oletan, että siinä vaiheessa itse ymmärtää auttaa. ap

Vierailija
46/92 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat ns. miesten hommat?

[/quote]

Kannetaan pari puuta ja juodaan olutta saunan terassilla

Vierailija
47/92 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 08:09"]

Meni laatu viinit hukkaan tuossa porukassa, koskee myös isäntiä. ei mulla muuta.

[/quote]

Miten niin. Etkö ole tajunnut, että suomalaisen ei mitään, tarkoittaa parin sadan euron tuliaisia. Muuten kesken vierailun juostaan koneelle valittamaan, että ne ei tuoneet mitään.

Vierailija
48/92 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 08:03"]

Voi kauhiaa. Mites jos jatkossa myisitte mökkinne ja muuttaisitte ruotsiin asumaan. Ei tuollaista kitinää jaksa kukaan kuunnella. Miksi et mennyt pyytämään häntä avuksesi jos kerran apua tarvitsit? Onkohan mökki ihan sinun paikkasi? Juuri tuolaiset puliakat ja ukot käyvät mökkeilemässä ja riitelemässä.

Juha.

[/quote]

Niin, en osoittanut suoraan pyyntöä kenellekään. Yleisesti pyysin apua tiskien kuivaamiseen, perunoiden pesuun, saunavedenkantoon jne. Kaikki muut auttoivat. Mikä tämä puliakka ajatus on, meni ohi? ap

Vierailija
49/92 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juha on kajahtanut.

Vierailija
50/92 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä näkee että keskiluokka ei pärjää edes mökillä porukassa ilman että tulee erimielisyyksiä jostain viineistä ja astianpesusta. Hyi olkoon mitä porukkaa. Varmaan rasittavaa tuollainen elämä? Kaksinaamaista ja kieroa elämää.

Juha.

Vierailija
51/92 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä menee kyllä moka ihan omaan piikkiisi, kun et ole osannut avata suutasi. Ensi kerralla et sano kenellekkään, että mitään ei tarvitse tuoda mukanaan jos et sitä kerran tarkoita. Ja sitten kun vieraat tulevat mökille niin voit jo heti alussa sanoa, että olisi sitten hienoa jos vieraat voisivat auttaa asiassa x ja y. Monilla emännillä on sellaista taipumusta, että eivät kaipaa ketään hääräämään keittiöön ellei erikseen pyydetä, ja vieraasi on ehkä olettanut, että sinähän sitten pyydät jos apua tarvitset. Ei kannata jäädä murjottamaan jos ihmiset eivät osaa lukea ajatuksiasi.

Vierailija
52/92 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 08:26"]

No jos minä menisin toisten mökille niin et kyllä itsekkään tunkisi mukaan isäntäväen ruanlaittoon. Olettaisin että mukaan kysytään jos apua tarvitaan. Olettaisin että he ovat todennäköisesti suunnitelleet kaiken valmiiksi. Toki olisin tuonut sen tuikkukipon lisäksi viiniä. Se kuluu mielestäni etikettiin, jos joku tarjoaa ruokaa.

[/quote]

Ai kuuluuko?

Me emme juo lainkaan ja onneksi meille ei kukaan tuo viiniä :D 

Jos haluamme viiniä tarjota, niin saamme sitä kyllä itse ostettua. Jotenkin hauska ajatus, että ihmiset kantaa viinipulloja talosta toiseen ja hehkuttaa, että voi, kuinka ihanaa, kun toit viiniä. Ihan kuin ei sitä alkoholia saisi itse kukin itse ostettua. Jos tarjoaa viiniä ruoan aikana, niin yleensä emäntä ja isäntä ne ostaa.

Toisaalta, halpa viinipullo toki on oiva lahja kylään tullessa. Selvitä tuliaisista muutamalla eurolla. Juopoille suomalaisillehan se on aivan ihana lahja. Kalliimmaksi tulee tuoda kahvipaketti ja kukkakimppu ja niillä ei saa edes känniä.

Vierailija
53/92 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oli kyllä epäkohteliasta tuolta naiselta olla osallistumatta jos kerran on yleisesti sanottu että toivotaan osallistumista. Ja jos vielä näkee että kaikki muut tekee jotain, en kyllä itse kehtaisi vaan maata aurinkotuolissa tuossa tilanteessa.

Sen sijaan jos sanot ettei tarvitse tuoda mitään, niin sitten on oma moka jos kuitenkin olisit halunnut vieraiden osallistuvan ruokamenoihin. Mökillä on yleensä niin pienet säilytystilat että ongelmissa ollaan ylimääräisten lihojen ja voipakettien kanssa. Jos haluat että vieraat tuovat ruokaa niin sitten sanot selkeästi että voisitteko tuoda...

Vierailija
54/92 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin vähän aikaa sitten mökillä. Kysyin tuodaanko esim ruokaa tai mitään? Ei tarvi oli vastaus. Oletin että näin on. Reissussa ollessamme ostettiin grillattavaa kuitenkin. Tuntui koko ajan niin kuin "ei tarvi" olis nimenomaan tarkoittanut että tuokaan nyt ttu jotakin... OUTOA!!! Tarjouduttiin avuksikin mutta "ei tarvi".

Vierailija
55/92 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi on sulla isot ongelmat...

Vierailija
56/92 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viini on siitä hyvä lahja, että se säilyy avaamattomana vuosia. Kahvipaketti on huono lahja, koska ei säily ja ihmisille on usein aika tarkkaa mitä kahvia haluavat: Toisten mielestä juhla mokkaa sen olla pitää ja toiset haluavat presidenttiä ehdottomasti. Omaan makuun huonoa kahvia ei voi edes tarjota vieraille siinä mielessä että samaahan pitäisi sitten itsekin juoda käytännön syistä.
Kahvi ei myöskään säily määrättömän kauan varsinkaan avattuna, ja ajatusta kahvipaketista tulee huomattavan paljon enemmän käyttökertoja ("kupillisia") kuin viinipullosta(6annosta).

Viinille löytyy useimmiten juoja joka huushollista ainakin vuoden-parin aikavälillä. Vaikka talonväki ei joisi niin jollekin voi tarjota TAI antaa eteenpäin lahjaksi TAI käyttää ruuanlaittoon.

T. En juo kahvia ikinä ja en tiedä mitä teen lahja kahvipaketeilla, siksi olen näin paljon asiaa tuumaillut

Vierailija
57/92 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat ns. miesten hommat?

[/quote]

puiden hakkaaminen, vihdan teko, saunaan vedenkanto, padan ja kiukaan lämmitys. Itse olen hoitanut ruokapuolen.

Vierailija
58/92 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 08:29"]

Tuomisista ei kannata valittaa, koska itse olit sanonut, että ei tarvitse tuoda mitään. Olivat ehkä ajatelleet, että eivät tuo ruokaa, koska teillä voi olla sitä varattuna riittävästi. Mutta kohteliasta tietysti olisi ollut tarjoutua auttamaan esim.ruuan valmistuksessa tms.

[/quote]

En odottanutkaan mitään tuomisia, mutta apua olisin kaivannut enemmän kuin tuikkukipon verran.

Vierailija
59/92 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 08:38"]

Tässä menee kyllä moka ihan omaan piikkiisi, kun et ole osannut avata suutasi. Ensi kerralla et sano kenellekkään, että mitään ei tarvitse tuoda mukanaan jos et sitä kerran tarkoita. Ja sitten kun vieraat tulevat mökille niin voit jo heti alussa sanoa, että olisi sitten hienoa jos vieraat voisivat auttaa asiassa x ja y. Monilla emännillä on sellaista taipumusta, että eivät kaipaa ketään hääräämään keittiöön ellei erikseen pyydetä, ja vieraasi on ehkä olettanut, että sinähän sitten pyydät jos apua tarvitset. Ei kannata jäädä murjottamaan jos ihmiset eivät osaa lukea ajatuksiasi.

[/quote]

Niin minä kyllä pyysin apua. ap

Vierailija
60/92 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 08:41"]

No oli kyllä epäkohteliasta tuolta naiselta olla osallistumatta jos kerran on yleisesti sanottu että toivotaan osallistumista. Ja jos vielä näkee että kaikki muut tekee jotain, en kyllä itse kehtaisi vaan maata aurinkotuolissa tuossa tilanteessa.

Sen sijaan jos sanot ettei tarvitse tuoda mitään, niin sitten on oma moka jos kuitenkin olisit halunnut vieraiden osallistuvan ruokamenoihin. Mökillä on yleensä niin pienet säilytystilat että ongelmissa ollaan ylimääräisten lihojen ja voipakettien kanssa. Jos haluat että vieraat tuovat ruokaa niin sitten sanot selkeästi että voisitteko tuoda...

[/quote]

Itse en kuunaan kehtaisi mennä "ilmaiseksi" mökille, jos en veisin jotain vastinetta tarjoiluille jne. Aivan sama pyytääkö joku jotain, mutta pitää viedä jotain. Ainakin auttaa. Mökki on aina eri asia kuin oma koti, jossa kaikki mukavuudet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi