Pakko taas avautua mökkivieraista
Meillä oli viikonloppuna mökkivieraita (4 aikuista) ja me itse. Sanoin kyllä, että mitään ei tarvitse tuoda. Toinen pariskunta toi aidon samppanjapullon sekä paljon laadukkaita viinejä ja erikoisoluita tullessaan. Niistä siis riitti kaikille ja jättivät vielä loput lähdettyään meille. Toinen pariskunta toi tuikkukipon. Ruuat maksoivat noin 200 euroa.
Lisäksi tämän toisen pariskunnan rouva ei kertaakaan kysynyt voiko auttaa tiskaamisessa, ruuanlaitossa jne. Toinen nainen teki oma-aloitteisesti koko ajan jotain pientä ja kysyi miten voi vielä auttaa. Miehet kyllä jeesasivat ns. miesten hommissa.
Ei voi kuin ihmetellä miten näin epäkohteliasta sakkia on olemassakaan. Miten kehtaa edes istua auringossa sillä aikaa kun muut pesevät perunoita jne. Ja kun heillä ollaan, niin aina nyyttäriperiaatteella.
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 09:52"]
Naurettavaa inistä että ei tuonut mitään, jos on itse sanonut että ei tarvi tuoda.
Mökeillä keittiötkin on usein niin pieniä että eihän sinne mahdu kunnolla edes yksin, saati sitten että siellä häärisi kolme.
Jos olet mainostanut että mitään ei tarvi tuoda ja että kaikki on valmiina, niin silloinhan sinä olet tilannut tuollaista käytöstä.
Toki on kohteliasta tarjota apuaan ja auttaa tai tehdä kuitenkin jotain yhteisen viihtymisen eteen.
Mutta tämä taitaa vähän kuulua suomalaiseen etikettiin että emäntä kieltää vieraita osallistumasta taloustöihin ja pahoittaa siitten mielensä jos ei auteta. Vieras voi myös auttamisen sijaan kehua ihan nolostumiseen asti tarjtottujen ruokien upeutta.
[/quote]
No minä kuitenkin pyysin apua. ap
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:00"]
Kerroitko jo kutsuessasi tuosta ohjelmasta? Ikkunanpesua...monet viettää nimenomaan aikaa löhöillen ja mukavia rupatellen, nauttien seurasta.
[/quote]
Mistä ohjelmasta, ovat olleet useat kerran mökillämme ja tietävät kyllä, että ei ole juoksevaa vettä jne. Pesunat pestään pihalla vadissa, ei ole astianpesukonetta joten tiskejä pitää kuivata toisen, koska ei mahdu kuivumaan mihinkään. Jälkiruuan vadelmat piti poimia puskista, nekään eivät itse sieltä hypänneet kakun päälle. Minusta tämä ei ole mitään ohjelmaa ja työleiriä, vaan pakollisia toimia että asiat sujuu.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 09:54"]
Jos joku sanoo minulle, ettei tarvitse tuoda mitään, niin ostan pienen ele-lahjan. Auttamisasiasta: kysyn aina, voinko tehdä jotain. Jos emäntä tai isäntä ei keksi mitään, niin sitten vain olen.
Näitä postauksia kun täällä lukee, niin mieleni on huojentunut -Onneksi minun ei tarvitse lähteä kenenkään mökille.
[/quote]
Mökin omistajat ovat jotain omaa rotuaan. Itse en välitä mökkelystä, paljon paremmat ja mukavammat olot minulla on kotona kuin koskaan kenenkään mökillä. Nämä mökki-ihmiset ajattelevat että vieraan on ansaittava olonsa mökillä ja osallistuva mökkitöihin ja alkeellisissa oloissa haastaviin ruuanvalmistusrutiineihin jne. Itse kun pidän koko mökkeilyä melko kurjana tapahtuma, jopa ilman sitä että pitäisi osallistua paskahuusin tyhjennykseen.
On aina vaivaannuttavaa kun minua (naista) pyydetään auttamaan ns. naisten töissä. En ole koskaan tuntenut oloani kotoisaksi keittiössä enkä osaa laittaa ruokaa. Olen vieläpä niin allerginen etten voi kuoria mitään juureksia tai pilkkoa vihanneksia. Emännällä ei kuitenkaan ole tarjota vinyylisiä (muille hanskoille allerginen) kumihanskoja ja hengityssuojainta.
Olen sen sijaan todella hyvä ns. miesten töissä, mutta niihin minua ei koskaan kysytä.
Pysyttelenkin aina miesten seurassa, mahdollisimman kaukana keittiöstä.
Ois voinut se vieras auttaa mutta kylla ma ymmarran etta ei ole juuri auttamishaluja ollut kun ap vaikuttaa niin rasittavalta. Ma en mene enaa yhdenkaan suomalaisen mokille, kun ne isannat on just tuollaisia passiivisagressiivisia valittajia.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 09:54"]
Jos joku sanoo minulle, ettei tarvitse tuoda mitään, niin ostan pienen ele-lahjan. Auttamisasiasta: kysyn aina, voinko tehdä jotain. Jos emäntä tai isäntä ei keksi mitään, niin sitten vain olen.
Näitä postauksia kun täällä lukee, niin mieleni on huojentunut -Onneksi minun ei tarvitse lähteä kenenkään mökille.
[/quote]
Mökin omistajat ovat jotain omaa rotuaan. Itse en välitä mökkelystä, paljon paremmat ja mukavammat olot minulla on kotona kuin koskaan kenenkään mökillä. Nämä mökki-ihmiset ajattelevat että vieraan on ansaittava olonsa mökillä ja osallistuva mökkitöihin ja alkeellisissa oloissa haastaviin ruuanvalmistusrutiineihin jne. Itse kun pidän koko mökkeilyä melko kurjana tapahtuma, jopa ilman sitä että pitäisi osallistua paskahuusin tyhjennykseen.
[/quote]
No sinun ei luonnollisesti kannata edes lähteä kenekään mökille, jos et siellä viihdy. Ei kai kukaan nyt paskahuusia pyydä tyhjentämään. Minusta on vaan typerää, että isäntä ja emäntä juoksee peräsuoli pitkänä koko päivän ja järjestää vieraille saunat, ruuat jne. Ja vieraat vaan istuvat nauttimassa palvelusta. Osallistuminen on itsestään selvyys.
Niin että nimenomaan NAISTEN olisi pitänyt auttaa ruuanlaitossa, perse homeessa makaavia miehiä katsoit ihaillen. Hohhoijaa. Nyt tietty tulet luettelemaan mitä kaikkia urotekoja ne ukot siellä olivat jo tehneet, ei mene enää läpi. Ehkä naisia vitutti sovinismisi ja päättivät antaa sinun leikkiä kodinhengetärtä yksinäsi.
Ai kauheeta... onneksi olen tänäkin kesänä onnistuntu välttämään kaikki vierailukutsut mökille. Olen vihdoin saanut kakistettua kutsujille, että kun me ei niin niillä mökeillä viihdytä. Silti vieläkin pyytävät.
Onneksi voi kieltäytyä. Syy miksi en viihdy on juurkin tuo ap:n kaltainen toiminta. Kun ilmeisesti odotetaan kaikkea muuta mitä tarkoitetaan. Ei kiinnosta lähteä alkeellisiin oloihin mökille, mieluummin vierailen ystävien luona heidän tai meidän kaupunkikodeissa.
Ap:n viestiin vastaus: pyydä suoraan mitä haluat, äläkä odota että kaikki lukevat ajatuksia.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:18"]
Niin että nimenomaan NAISTEN olisi pitänyt auttaa ruuanlaitossa, perse homeessa makaavia miehiä katsoit ihaillen. Hohhoijaa. Nyt tietty tulet luettelemaan mitä kaikkia urotekoja ne ukot siellä olivat jo tehneet, ei mene enää läpi. Ehkä naisia vitutti sovinismisi ja päättivät antaa sinun leikkiä kodinhengetärtä yksinäsi.
[/quote]
Täh? Miehet hakkasivat saunapuita, tekivät vihdat, lämmittivät saunan padan ja kiukaan sillä aikaa kun pyysin apua tiskaamiseen. Toki miehetkin olisivat voineet tulla tiskaamaan, mutta heillä oli jo kädet täynnä töitä.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:24"]
Ai kauheeta... onneksi olen tänäkin kesänä onnistuntu välttämään kaikki vierailukutsut mökille. Olen vihdoin saanut kakistettua kutsujille, että kun me ei niin niillä mökeillä viihdytä. Silti vieläkin pyytävät.
Onneksi voi kieltäytyä. Syy miksi en viihdy on juurkin tuo ap:n kaltainen toiminta. Kun ilmeisesti odotetaan kaikkea muuta mitä tarkoitetaan. Ei kiinnosta lähteä alkeellisiin oloihin mökille, mieluummin vierailen ystävien luona heidän tai meidän kaupunkikodeissa.
Ap:n viestiin vastaus: pyydä suoraan mitä haluat, äläkä odota että kaikki lukevat ajatuksia.
[/quote]
Jos pyydän pesemään perunat, niin miten sen voi suoremmin pyytää?
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 09:38"]
Siis mitä se rouva sitten sanoi, kun pyysit häneltä apua? Että en viitsi tulla vai mitä? Pyysitkö häntä suoraan tyyliin "voitko Riitta pestä perunat" vai sanoitko yleisesti kaikille, että perunat kaipaa pesua?
[/quote]
En pyytänyt ja nimennyt ketään tiettyihin töihin. Sanoin, että nyt saisi joku pestä perunat ja joku toinen saisi tulla kuivaamaan astioita. Rouva ei reagoinut ja jäi pihalle nauttimaan auringosta. En todellakaan ala aikuista ihmistä käskyttämään, kuten lasta. Jos ei itse ymmärrä niin ei voi mitään.