NYT menee hermo! EN osaa meikata ;/, Sai taas hävetä
Miten toiset saa niin tasaisen meikin aikaiseksi??! Mistä se on kiinni? Pohjustuksesta?
Harmitti eräissä juhlissa kun itseäni monta vuotta vanhempi nainen näytti kymmenen vuotta nuoremmalta. Itse sain häpeäkseni huomata että se saatanan meikkivoide oli pakkautunut otsaryooyihin ja osaksi kuivalla, osaksi kostealla iholla oli järkyttäviä laikkuja :(. Ihan jäätävän näköinen, huomasin sen vasta ulkona luonnonvalossa, sisällä keinovalossa näytin ihan ihmiseltä.
Ulkona olin kirjava kuin kakadu ja kaikki ihon uurteet ja näpyt oikein korostui. Sain sitten loppupäivän peitellä käsillä laikkunaamaani. Aluksi yritin puuterilla korjailla mutta meni yhä vain kauheammaksi.
MITEN te osaatte meikata kauniisti ja parhaita piirteitänne korostaen. Ei auta meikki tutorialien katselu netistä. Meikkaan yhä samallalailla kuin 15 vuotiaana enkä todellakaan tiedä minkämerkkistä itäkin meikkiä kannattaisi ostaa ja mitä naamaan laittaa.
Olen ihan epätoivoinen tän asian kanssa, auttakaa!
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 20:22"][quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 19:49"]Itse meikkaan usein mutta salaisuuteni on se etten käytä meikkivoidetta lainkaan! Kukaan ystävistäni ei myöskään käytä, enkä ymmärrä miksi joku edes käyttäisi? Ellei ole akne joka peittää koko naaman. Eli laitan siis kosteusvoiteen ja silmänympärysvoiteen ja huuirasvan. Kun ovat kuivuneet tulee itse meikit eli valokynää silmien ympärysalueelle, peitepuikkoa muutamille näppylöille/nenän alle punaiselle pikkualueelle, ripsari, kajaali, luomiväri, huulipuna. Se siinä. Ei huolta meikkivoiderajasta, paakuista, läikyistä, juonteisiin menosta jnejne. Meikkivoide on mielestäni täysin turha, kuten ystävienkini mielestä, ellei ole sitä koko naaman peittävää aknea :) jos on vähän aknea kuten minullakin joskus ja ystävillä niin peittää ne kohdat sitten sopivalla sävyllä, ei tarvitse kaikkea poskia, otsaa, nenää peittää meikivoiteella - miksi pitäisi? Sitä en ole koskaan ymmärtänyt, eikä kukaan tuttunikaan kun siitä olemme jutelleet :) onnea matkaan ap.
[/quote]
Itsellä ainakin todella punertava naama, kuten äidillänikin, joten meikkivoide on "pakko" laittaa. Muuten posket olisivat epätasaisen punaiset kauttaaltaan. Ei kannata yleistää. Meikkivoide on itselleni tärkein ehoste eyelinerin ja ripsarin lisäksi.
[/quote]
Joo mullakin punakka naama ja se peittävä meikkivoide on kyl ihan ehdoton.
Mulla on Joe Blascon meikkivoide ja perus maybelline/lumene/henkkamaukka setti muita meikkejä.
Eyelinerin ostin testaamalla pysyvyyttä eli tein viivan kämmenselkään ja kokeilin pyyhkiä pois.
Parhaiten pysyneen ostin, se oli loreal.
Ripsiväri on maybelline samoin kuin värillinen kulmakarvageeli joka löysin uutena löytönä meikkipussiin.
Luomivärit H&M.
Eli mulla ideana että panostan eniten siihen meikkiin mikä korjaa ongelmaa ihollani.
Mutta jos on hyvä iho niin ei kai sitä ole mitään syytä peittää meikkivoiteella vaan pelkkä ripsari esim riittää.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 13:14"]
Meikkivoiteen levityksellä on myös iso osa. Miten laitat sen? Lätkitkö vain suoraan kasvoille likaisin sormin, hierot vain kasvoille? Lopeta!! Tällä tavalla saat tehtyä epätasaisen meikkipohjan mikä näyttää kamalalle! Jos ihosi on kaiken lisäksi kuiva, meikkivoide levittyy kuiville alueille huonosti ja lopputulos on karmea ja epätasainen. Laita meikkivoide sen sijaan kasvoille sormilla kevyesti taputtelemalla. Älä vedä tai sivele vaan taputtele hellästi. Laita vähän tuotetta kerralla, lisää saa tarvittaessa :) Vetämällä tai sivelemällä sormia ihoa vasten saatat vahingossa tehdä ihosi pintakerrokselle mikrokuorinnan, jolloin meikkivoide helposti tarttuu ihon pinnan pieniin kuiviin "rantuihin" -> lopputulos jälleen kerran huono. Kevyesti painelemalla meikkivoidetta hierovaa efektiä ei tule, ja meikkivoide ei tuo kuivuutta esille.
[/quote]
Neuvotko tosissaan levittämään meikkivoiteen sormin?! Siistin lopputuloksen saa käyttämällä meikkivoidesivellintä tai sientä.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 22:56"]
Mun nenästä häviää meikki jossain tunnissa. Se on siis aina alle 25 asteen lämpötiloissa punainen, eikä sitä saa peitettyä oikein millään tököttikerroksilla. Aaargh.
[/quote]
Mulla oli ennen sama ongelma. Tässä vinkkejä jotka auttoivat minulle:
- Kosteutus voiteella ennen meikkaamista. Anna voiteen imeytyä.
- Vihreän peitevoiteen käyttö. Vihreä on punaisen vastaväri ja neutralisoi siis ihon punakkuutta. Esim. Wetnwild brandilla on halpa paletti josta löytyy vihreää peitevoidetta, Maxfactorilta löytyy myös hieman kalliimpana. Kevyt kerros vihreää peitettä hellästi taputtelemalla.
- Sekoita pieni tippa meikkivoidetta ja pieni tippa peitevoidetta (itse käytän Lorealin true matchia meikkivoiteena ja macin prolongwear peitevoidetta). Itse taputtelen hellästi joko sormilla, meikkisienellä tai harjalla nenälle. Anna kuivua rauhassa 5-10min.
- Laita kevyesti taputtelemalla puuteria.
Jos nämä eivät riitä, laita kosteusvoiteen jälkeen makeup primeria tai makeup setting sprayta .
Rimmelin meikkivoiteet on yllättävän hyviä :) kuivalle iholle, vaaleallekin, sopii lasting finish 25h
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 13:23"]
Neuvotko tosissaan levittämään meikkivoiteen sormin?! Siistin lopputuloksen saa käyttämällä meikkivoidesivellintä tai sientä.
[/quote]
Kyllä! Sormissa ei ole mitään vikaa lopputuloksen kannalta. Yhtä siistiä jälkeä tulee kaikilla mainituilla tekniikoilla; sormilla, sienillä tai siveltimillä. Itse suosin meikkisientä tai stippling brushia (en tiedä suomenkielistä nimeä tälle, sori) mutta ap:n tekstin perusteella hän ei ole halukas sijoittamaan suuria summia meikkaamiseen, joten hänelle suosittelen sormien käyttöä. Väline ei ole ratkaiseva tekijä vaan tekniikka! :) Siveltimilläkin (ja sienillä) voi saada huonoa jälkeä.
Korjaan vielä viestiä 74: makeup setting spray tulee aivan viimeisenä, kun meikki on valmis!
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 19:38"]
Musta ja valkoinen luomiväri: EI EI JA VIELÄ KERRAN EI!
[/quote]
Joillekin toimii. Itselleni nuo ovat lempivärit, mustan, valkoisen ja harmaan paletti on eniten käyttämäni. Mutta minä olenkin tumma, värianalyysityypiltäni Talvi, joten minulle sopii nuo vahvat värit ja taas "luonnolliset" ruskeat saavat minut sairaan näköiseksi.
Meikkialoittelijan ei kuitenkaan kannata ainakaan vahvapigmenttistä mustaa luomiväriä kokeilla, vaikka musta väreihin sopisikin, se vaatii huolellista häivyttelyä ettei näytä naurettavilta mustilta raidoilta luomilla.
Yleensä tuosta meikkaamisesta... Ei sen tarvitse olla niin monimutkaista kuin jotkut antaa täällä ymmärtää. Esim. itse en käytä koskaan mitään kosteusvoiteita tai primereitä, kun iho on tarpeeksi kostea (rasvainen) ilmankin. Bare Mineralsin mineraalimeikkivoide, varjostuksia aurinkopuuterilla, poskipunaa, kulmakynää, 2-3 luomiväriä, ripsari rajaukset, huulikiilto tai puna. Noilla saan hyvin siistin näköisen meikin joka pysyy koko päivän. Täytyy vaan löytää ne omalle iholle sopivat ja sillä pysyvät tuotteet. Esim. itselläni ei silmänrajauiksista pysy muut kuin Estee Lauderin geelirajaus.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 19:43"]
Mistä sitä tietää, minkävärinen sen luomivärin kuuluu olla? Pitääkö sen jotenkin mätsätä huulipunaan?
Mä olen niin nolo. Huulipunan levityskin meni ihan vituiksi. Miten se huultenrajaukynä valitaan? Vai riittääkö pelkkä huulikiilto? Eikö luomivärissä kuulu se vaalea "alle" ja tumma "silmänurkkiin". APUA!
Mä olen meikannut koko ikäni kuin pelle :D.
-ap
[/quote]
Luomiväri voi olla ihan minkävärinen vain, mutta kokemattoman meikkaajan on turvallisempi pysyä maltillisissa sävyissä (vaalea ruskea, beige). Ei kannata käyttää sävyjä joissa on paljon kimalletta mukana. Turvallisempaa pysyä matta- tai helmiäissävyissä. ns. smokey eye-tekniikassa vaalea sävy tulee silmän sisänurkkaan ja tumma ulkonurkkaan. Osaatko ap englantia? voisin linkata sinulle muutaman hyvän videon youtubesta luomivärin käytöstä.
Huultenrajauskynä valitaan huulipunan sävyn mukaan. Huulipunan kesto pitenee ja laitto on tarkempaa jos huulipuna lisätään siveltimellä, mutta voi sen laittaa huulille myös suoraan hylsystä.
Pelkkä huulikiilto riittää vallan hyvin. Huulipunan/huulikiillon käyttö on mielipidekysymys, ei ole oikeaa tai väärää vaihtoehtoa. Oletko harkinnut sävytettyä huulivoidetta? Jos huulipunien ja huultenrajayskynien käyttö tuntuu haastavalta, voit turvautua myös sävytettyyn huulivoiteeseen.
Entäs kun meikki on "hävinnyt" muutamassa tunnissa? Mikä on silloin vikana? Luomiväriä ei enää näy, ja naama on sama punaisenkirjava kuin meikkaamattomana. Huulipunahan nyt häviää itsestäänselvästi, ja sitä on lisättävä vähän väliä.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 19:40"]mikä ...vetin BB voide ja CC voide ja FF voide? Mihin niitä kuuluu tunkea ja mistä sitä tietää mikä kirjain juuri omalle iholle sopii?
[/quote]
BB voide = Beauty balm. Tuotteen tarkoituksena on yhdistää kosteutus, alustus, aurinkovoide, ihonhoito, peitevoide ja meikkivoide, vähän tyylillä "jokapaikanhöylä". Bb voiteen idea on olla ainoa tuote mitä tarvitset koko kasvoille. Tietyntyylinen all-in-one tuote, joka yrittää tehdä kaiken, onnistumatta kunnolla missäkään. Tällaiset voiteet toimivat yleensä ihmisillä joilla on jo valmiiksi hyväkuntoinen iho, joka ei tarvitse kauheasti mitään peitettävää.
CC voide = Color correcting. Tarkoituksena tasoittaa ihon sävyvirheitä. Sisältää yleensä aurinkosuojakertoimen. Kosteuttaa jonkun verran.
DD voide = -en tiedä mistä lyhenne tulee. Dynamic Do-All tuote jonka ideana ilmeisesti olla yhdistelmä BB ja CC voiteista.
yleensä nämä BB/CC/DD voiteet ovat koostumukseltaan kevyempiä ja vähemmän peittäviä, kuin meikkivoiteet (tosin meikkivoiteissakin on huimia eroja: toiset antavat 100% peittävyyden, toiset ovat vain hyvin kevyesti peittäviä).
Löysin vielä suomenkielisen artikkelin näistä voiteista. http://www.mtv.fi/teemasivut/kauneusvinkit/ihonhoito/artikkeli/mita-eroa-on-bb-ja-cc-voiteella/3420142
Kuori ja kosteuta kasvot, meikistä ei voi saada hyvää jos iho vastaa saharaa ja hilseilee kuivuuttaan.
Mun nenästä häviää meikki jossain tunnissa. Se on siis aina alle 25 asteen lämpötiloissa punainen, eikä sitä saa peitettyä oikein millään tököttikerroksilla. Aaargh.
Mene joku aamu puhtain kasvoin Sokokseen, Emotioniin, Stockmannille tms, kerro ongelmastasi myyjälle ja pyydä häntä testaamaan kasvoillesi sopiva meikkivoide, ehkä pohjustustuotekin. Kulje meikissä päivä ja illalla totea, että vika todella oli väärässä tuotteessa, ei naamassasi tai taidoissasi. Kipaise ostamassa sinulle sovitettu tuote. Näin. :)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 19:23"]
Meikkaan tosi harvoin muutenkin. Ensin pohjalle joku meikkivoide, olen ostanut Lidlistä tai Tokmannilta jotain halpismeikkivoiteita. Sitten tummiin silmänalusiin ja nenänpieliin jotain peitepuikkoa, päälle puuteri, sekin jotain tokmanni-lidl halpista.
Luomivärinä valkoista ja hiukan mustaa ja harmaata, sipaus kulmakynää kulmakarvoihin.
Eyeliner ja ripsari, siinä ne.
En todellakaan tiedä mikä on valokynä tai MIHIN kohtaan se poskipuna oikeaoppisesti kuuluu, siksi en omista moisia ollenkaan.
-ap
[/quote]
Miten tää nyt on siis väärin meikattu? Minä meikkaan ihan samalla tavalla, eyelinerin laitan vain yläripsen tyveen. Minä myös meikkaan tosi harvoin, en mielestäni näytä sen kummemmalta meikattuna kuin ilman meikkiä. Iho on ihan hyvä, mitä nyt joskus jotain hormoninäppyjä tulee, kulmakarvat suht tummat. En ole mitenkään kaunis vaan täysin tavallinen, ehkä jopa rumahko. Mutta meikattuna en ole sen tyytväisempi itseeni kuin ilman meikkiä enkä saa siitä lisää itsevarmuutta.
Tarkoittaako tämä siis sitä, etten osaa meikata oikein? Vai näytättekö te jotenkin niin erilaisilta meikattuna? Täytyykö siis muutenkin olla kaunis, että meikattuna näyttäisi hyvältä/paremmalta?
Jos laittaa meikkivoidetta niin ehdottomasti puuteria päälle, se puuteri kiinnittää meikkivoiteen. Jos et kiinnitä niin voide liukuu ja leviää ja kerääntyy juonteisiin. Meikkivoide kiinnitetään aina irtopuuterilla. Väritön irtopuuteri, iso puuterivippa, painat kerran puuteriin ja voit varovasti ravistaa ylimääräiset pois. Sen jälkeen painat vipalla ympäri kasvoja, älä sudi edestakaisin. Lisää puuteria tarvittaessa.
Ja tasaisen lopputuloksen saamiseksi niin muista voiteet voiteitten päälle ja jauhoiset tuotteet toisensa päälle. Eli meikkivoiteen päälle ei saa laittaa suoraan kiinteää aurinkopuuteria. Ja esim jos olet jo laittanut puuterin ja kiinnittänyt meikkivoiteen niin et voi enää lisää peitekynää. Ainoa kerta kun näin voi tehdä on kun kiinnittää sen meikkivoiteen irtopuuterilla.
Jos teet juhlameikkiä ja käsi ei ole vakaammasta päästä niin aloita kosteuttamalla iho, pohjustamalla luomet ja sen jälkeen meikkaat silmät (luomet voi pohjustaa meikkivoiteella tai luomenpohjustusvoiteella mutta kiinnittäkää taas irtopuuterilla. Muuten voide menee rullalle ja illan edetessä myös luomiväri menee luomivakoon rullalle. Ja jos ei pohjusta niin luomen rasva aiheuttaa epätasaisuutta luomivärissä).
kun on meikannut silmät niin voi yksinkertaisesti putsaa karisseet värit poskilta ja tehdä pohja lopuille kasvoille.
nämö niksit päällimmäisenä mielessä :)
Ainiin ja joku sanoi että voi sitten skipata meikkivoiteen ja satsata silmiin tai huuliin. Älkää tehkö näin. Nätti ja tasainen pohja on kaikkien meikkien tärkein juttu. Laikukas, kiiltävä, kuiva, näppyläinen iho, isot huokoset , kaikki näkyy ja vielä korostuu jos pynttää pelkät silmät tai huulet. Näyttää huolimattomalta ja sotkuiselta jos on nätisti meikatut silmät mutta ei pohjustusta. Harvoilla on niin täydellinen iho ettei mitään tarvitse peittää ja vaikka olisikin niin kevyt meikkivoide heleyttää ja kirkastaa.
Ja unohda lidl tavarat, esim lumenen cc voide on oikein hyvä budgettivoide, maksaa noin 17 e ja on riittoisa.
jos ei ole ollenkaan valmis maksaa ja haluaa käyttää vitosen voiteita niin valitettavasti lopputulos on yleensä sen mukainen.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 19:47"]
Misshaa saa EU-alueelta eli Virossa nettikauppa (itse tilasin ennen Aasiasta):
[/quote]
Saksan vastaava kauppa on parempi http://shop.missha-deutschland.de/epages/es133810.sf/en_GB/?ViewObjectPath=%2FShops%2Fes133810 ja siitä on tämä englanninkielinen versiokin. Samaa EU-aluetta.
Johan on ketju. Tulin lukemaan josko täältä löytyisi helppoja niksejä, mutta ketjussa on vain kanat ringissä kotkottamassa miten satasien naamalähmät ja jotkut muoviset karvatupsut olisivat 'sijoituksia'. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että että useimmille naisille riittää ihan ripsiväri ja rajaus, jättäisin pohjamaalit, pintamaalit, pinnoitteet ja sävytteet Tikkuran rautakauppaosastolle enkä tunkisi moisia pakkeleita iholleni. Jos vaikka reiden iho, olkapäät ja kämmenselät näyttävät hyvältä ihan suihkusaippuan jälkeen, miksi naama tarvitsisi hirveää erikoiskohtelua...
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 19:43"]Mistä sitä tietää, minkävärinen sen luomivärin kuuluu olla? Pitääkö sen jotenkin mätsätä huulipunaan?
Mä olen niin nolo. Huulipunan levityskin meni ihan vituiksi. Miten se huultenrajaukynä valitaan? Vai riittääkö pelkkä huulikiilto? Eikö luomivärissä kuulu se vaalea "alle" ja tumma "silmänurkkiin". APUA!
Mä olen meikannut koko ikäni kuin pelle :D.
-ap
[/quote]
Hmm, kun lähtötilanne on tämä niin suosittelen hakeutumaan ammattimeikkaajan opastettavaksi. Saat kädestä pitäen neuvoja ja vinkkejä juuri sinulle sopivista meikkiväreistä, levitystekniikoista ja siistin pohjustuksen tekemisestä. Ja varmasti myös tuotesuosituksia.