Nuorten työkokemus: "kotona tiskaaminen", "suosittelija äiti".
Hohhoh, näitä nykyajan nuoria.
Kommentit (64)
Kai te tuon 14 €:n palkan äimistelijät kuitenkin ymmärrätte, että on kyse 14 €:n keikkatyöstä, eikä säännöllisestä osa- tai kokoaikatyöstä? Tässä uutisessahan jää taas ne perusasiat varjoon, eli paljonko tuota työtä olisi oikeasti ollut. On pikkuisen eri asia tehdä esimerkiksi pienituntista keikkaa silloin tällöin kuin työskennellä säännöllisiin ja ennustettaviin työaikoihin.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 15:42"]Olihan tämä eräskin nainen itkemässä kuinka nyt sattumalta ei saanut töitä paperitehtaalta. Säälipisteitä haettiin somesta ja irtosihan se työpaikka, säälistä.
[/quote]
Tarkoitatko sitä täysin pätevää naista, jolle sanottiin haastattelussa että hommaan palkataan mies, koska se nyt vaan on miesten hommaa? Ikävä asenne sinulle, jos puhumme samasta.
Mä epäilen, että kyse on jostain kampanjasta, jolla enemmistö eli työssäkäyvät ja eläkeläiset pestään luulemaan, että tuolla on töitä pilvin pimein ja hanttihommastakin saisi 14 Euroa/h, mutta lusmutyöttömiä ei kiinnosta. Kyllä alkaa korpeaan ihan tosissaan tuo uutisointi!
Minä olen maisteri, työkokemusta 14 vuotta ja tämän taantuman myötä työtön. Minä menisin lentämällä tekemään keikkaa 14 Euroa/h, jos sellaista olisi jossain. Olen henkisesti täysin puhki tähän työttömien leimaamiseen. Haen ja haen töitä, olisin jo valmis ottamaan vaikka keikkatöitä, mutta mitään kohtuullista ei vaan löydy. Kohtuuton= 40 km/suunta 2h siivousta klo 4-6. Kaikki mistä jäisin plussalle tai edes edesauttaisivat työllistymistäni, olisin valmis ottamaan vastaan. Tänään viimeksi sain hylsyn hakemastani työstä. Ajattelin, että pätkä on lyhyt, mulla on kokemus ja osaaminen, tehtävään vaadittiin erästä erikoistaitoa, joka minulta löytyy. No, tuli tieto, että hakijoita oli ollut 72, joista 35 oli tuo erikoisosaaminen... Ja minunkin alani on perinteisesti ollut ala, jossa on suhteellisen helppo työllistyä. Työkkäristä käskevät opiskella, mutta mitä. Mikä on se ala, josta takaavat mulle työpaikan? Nyt kasassa on melkein kaksi yliopistotutkintoa ja kasoittain kursseja. Kai tällä ylikouluttautumisellakin on rajansa oltava. HALUAN TÖITÄ!
Voi apua! Tiedän, että nuorissa(kin) on niitä joilla on puhelintavat ja kirjoitustaito hieman hukassa, mutta voi elämän kevät tätä kampanjointia! Joku kirjoitti hyvin siitä, miten marjoja poimimaan otetaan thaimaasta ja siivoamaan Virosta ja moneen muuhunkin paikkaan kuin torille myymään niitä omia sukulaisia. Moni säädetty laki estää nuorta työskentelemästä esim. ravintolassa tiskaamassa tai tehtaassa kokoamassa jotakin koneen osia.
Olisi mukava tietää, kuinka monessa koulussa ihan oikeasti käydään näitä asioita läpi enemmän kuin yhden tunnin verran? Kuinka moni yläasteen äidinkielen opettaja painottaa kirjoitustaitoa myös sähköpostiin vastattaessa, työhakemusta tehdessä, nettikommenttia kirjoittaessa? Kuinka moni opo opettaa työnhakua? Luuleeko koko suomalainen aikuisväki että netti olisi opettanut nuoremme käyttäytymään ja hakemaan oikeaoppisesti töitä?
Voin kertoa ihan omasta karvaasta kokemuksesta että elämä on täynnä asioita, joita ei opi ellei joku opeta, tai joita sitten oppii kantapään kautta. Minulla ei ollut vanhempia jotka olisivat opettaneet käytöstapoja, onneksi rakastin lukemista ja opettelin tapoja kirjoista. Ja oli turha odottaa, että työttömät alkoholistivanhemmat olisivat järkänneet töitä. Sitä joskus mietin, että jäinkö pienellä paikkakunnalla vailla kesä- ja kausitöitä sen takia, että "kaikki" tiesivät kuka olen? Aikuisilla on inhottava tapa lyödä leima otsaan pelkästään vanhempien perusteella.
No, onneksi sain koulut käytyä ja sain töitäkin sitten jatko-opiskelujen paikkakunnalta. Nyt mietin, lähtisinkö vapaaehtoiseksi jonnekin nuorisotalolle sitten kun omat lapset tulevat kouluikään? Voisin opettaa näitä elämäntaitoja, kuten miten tervehditään ja katsotaan silmiin ja vastataan puhelimeen ja tehdään hyvä ensivaikutelma. Kuulostaa hölmöltä, mutta aina on ollut nuoria joille näitä ei kukaan ole ollut opettamassa.
Pientä armoa siis, please. Tällä lokakampanjalla lyödään kapuloita myös täysin kunnollisten nuorten rattaisiin. Ja kun omalle kohdalle miettii, sillä itsetunnon vähyydellä jolla itse aikanaan yritin pärjätä, tämän maailman meno olisi murskannut minut.
Yrittäjille turpaan kampanja vaan käyntiin. Turpaan niin että tukka lähtee. Toivon ettei kukaan nuori tai aikuinen alistu alle 10 euron tuntipalkkaan. Se on jo miltei orjuutusta. Kesätyöt erikseen opiskelijoille. Niistä voi saada sen 8e tunti. Kukaan perheellinen ei tule toimeen Suomessa alle 10 euron tuntipalkalla.
Ihmettelen ettei edes demarit ole saaneet Suomeen asianmukaista minimituntipalkkaa. Suomi on ihan kehitysmaa näissä asioissa.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 19:26"]Mä epäilen, että kyse on jostain kampanjasta, jolla enemmistö eli työssäkäyvät ja eläkeläiset pestään luulemaan, että tuolla on töitä pilvin pimein ja hanttihommastakin saisi 14 Euroa/h, mutta lusmutyöttömiä ei kiinnosta. Kyllä alkaa korpeaan ihan tosissaan tuo uutisointi!
Minä olen maisteri, työkokemusta 14 vuotta ja tämän taantuman myötä työtön. Minä menisin lentämällä tekemään keikkaa 14 Euroa/h, jos sellaista olisi jossain. Olen henkisesti täysin puhki tähän työttömien leimaamiseen. Haen ja haen töitä, olisin jo valmis ottamaan vaikka keikkatöitä, mutta mitään kohtuullista ei vaan löydy. Kohtuuton= 40 km/suunta 2h siivousta klo 4-6. Kaikki mistä jäisin plussalle tai edes edesauttaisivat työllistymistäni, olisin valmis ottamaan vastaan. Tänään viimeksi sain hylsyn hakemastani työstä. Ajattelin, että pätkä on lyhyt, mulla on kokemus ja osaaminen, tehtävään vaadittiin erästä erikoistaitoa, joka minulta löytyy. No, tuli tieto, että hakijoita oli ollut 72, joista 35 oli tuo erikoisosaaminen... Ja minunkin alani on perinteisesti ollut ala, jossa on suhteellisen helppo työllistyä. Työkkäristä käskevät opiskella, mutta mitä. Mikä on se ala, josta takaavat mulle työpaikan? Nyt kasassa on melkein kaksi yliopistotutkintoa ja kasoittain kursseja. Kai tällä ylikouluttautumisellakin on rajansa oltava. HALUAN TÖITÄ!
[/quote]
Mikä erikoisala? Oletko harkinnut ulkomaita? Suomessa tilanne tuskin paranee vuosiin. Jos jotakin opiskelet lisää, niin jotain kieltä, joka parantaa mahdollisuuksiasi työllistyä ulkomailla.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 19:20"]
Kai te tuon 14 €:n palkan äimistelijät kuitenkin ymmärrätte, että on kyse 14 €:n keikkatyöstä, eikä säännöllisestä osa- tai kokoaikatyöstä? Tässä uutisessahan jää taas ne perusasiat varjoon, eli paljonko tuota työtä olisi oikeasti ollut. On pikkuisen eri asia tehdä esimerkiksi pienituntista keikkaa silloin tällöin kuin työskennellä säännöllisiin ja ennustettaviin työaikoihin.
[/quote]
Menettääkö vanhempiensa luona ja kustannuksella elävä nuori jotain siinä, että tekee lyhyttäkin keikkaa 14€ tuntipalkalla? Eihän sen ikäisiltä yleensä edes veroja mene, kun vuositulot jäävät niin pieneksi. Ymmärrän sen, että aikuiselle työttömälle voi tuollaiset keikat vaikuttaa työttömyyskorvaukseen niin, ettei esim. matkakulujen takia enää kannata taloudellisesti töihin mennä, mutta eikös koululaiset ole vanhempiensa elatuksen alaisia eikä leivän saanti pöytään ole tukirahojen varassa? Eikö heille jokainen ansaittu euro ole vain plussaa? Ja karttuisihan siitä hieman muukin työkokemus kuin "tiskaan kotona joskus astiat"... Suosittelijaksikin saattaisi saada sen keikkatyönantajan oman äidin asemsta.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 20:19"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 19:20"]
[/quote]
Menettääkö vanhempiensa luona ja kustannuksella elävä nuori jotain siinä, että tekee lyhyttäkin keikkaa 14€ tuntipalkalla? Eihän sen ikäisiltä yleensä edes veroja mene, kun vuositulot jäävät niin pieneksi. Ymmärrän sen, että aikuiselle työttömälle voi tuollaiset keikat vaikuttaa työttömyyskorvaukseen niin, ettei esim. matkakulujen takia enää kannata taloudellisesti töihin mennä, mutta eikös koululaiset ole vanhempiensa elatuksen alaisia eikä leivän saanti pöytään ole tukirahojen varassa? Eikö heille jokainen ansaittu euro ole vain plussaa? Ja karttuisihan siitä hieman muukin työkokemus kuin "tiskaan kotona joskus astiat"... Suosittelijaksikin saattaisi saada sen keikkatyönantajan oman äidin asemsta.
[/quote]
Sehän riippuu täysin siitä, millainen tuo sopimus on. Eihän tuossa uutisessa saa selville paljon mitään, muuta kuin epämääräisen "keikkatyön" ja tuntipalkan. Siinä voisi olla paljon selitystä sille, miksi hakijakunta on ollut niin ikävää, että iltalehdille pitää pistää uutisvinkkiä.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 19:41"]Voi apua! Tiedän, että nuorissa(kin) on niitä joilla on puhelintavat ja kirjoitustaito hieman hukassa, mutta voi elämän kevät tätä kampanjointia! Joku kirjoitti hyvin siitä, miten marjoja poimimaan otetaan thaimaasta ja siivoamaan Virosta ja moneen muuhunkin paikkaan kuin torille myymään niitä omia sukulaisia. Moni säädetty laki estää nuorta työskentelemästä esim. ravintolassa tiskaamassa tai tehtaassa kokoamassa jotakin koneen osia.
Olisi mukava tietää, kuinka monessa koulussa ihan oikeasti käydään näitä asioita läpi enemmän kuin yhden tunnin verran? Kuinka moni yläasteen äidinkielen opettaja painottaa kirjoitustaitoa myös sähköpostiin vastattaessa, työhakemusta tehdessä, nettikommenttia kirjoittaessa? Kuinka moni opo opettaa työnhakua? Luuleeko koko suomalainen aikuisväki että netti olisi opettanut nuoremme käyttäytymään ja hakemaan oikeaoppisesti töitä?
Voin kertoa ihan omasta karvaasta kokemuksesta että elämä on täynnä asioita, joita ei opi ellei joku opeta, tai joita sitten oppii kantapään kautta. Minulla ei ollut vanhempia jotka olisivat opettaneet käytöstapoja, onneksi rakastin lukemista ja opettelin tapoja kirjoista. Ja oli turha odottaa, että työttömät alkoholistivanhemmat olisivat järkänneet töitä. Sitä joskus mietin, että jäinkö pienellä paikkakunnalla vailla kesä- ja kausitöitä sen takia, että "kaikki" tiesivät kuka olen? Aikuisilla on inhottava tapa lyödä leima otsaan pelkästään vanhempien perusteella.
No, onneksi sain koulut käytyä ja sain töitäkin sitten jatko-opiskelujen paikkakunnalta. Nyt mietin, lähtisinkö vapaaehtoiseksi jonnekin nuorisotalolle sitten kun omat lapset tulevat kouluikään? Voisin opettaa näitä elämäntaitoja, kuten miten tervehditään ja katsotaan silmiin ja vastataan puhelimeen ja tehdään hyvä ensivaikutelma. Kuulostaa hölmöltä, mutta aina on ollut nuoria joille näitä ei kukaan ole ollut opettamassa.
Pientä armoa siis, please. Tällä lokakampanjalla lyödään kapuloita myös täysin kunnollisten nuorten rattaisiin. Ja kun omalle kohdalle miettii, sillä itsetunnon vähyydellä jolla itse aikanaan yritin pärjätä, tämän maailman meno olisi murskannut minut.
[/quote]
Kannatan. Opeta myös virastoissa asiointia ja lappujen täyttöä, työntekijän oikeuksia ja velvollisuuksia, miten veronmaksu toimii ja muita asioita mitkä olisi hyvä osata.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 19:20"]
[/quote]
[/quote]
Itse asiassa matkakulut voivat jo olla sen 20€/päivä ja jos saat kahden tunnin pestin, niin käteen jää 8€. Oikeasti?? Mä voin maksaa saman rahan mun lapselle siitä, että että hoitaa kotityöt lomansa ajan. Täytyy vain laittaa toiminimi pystyyn, niin voi laittaa "yrityksen" suosittelijaksi siivoustyöstä.
Töitä on haettu tukka putkella niin omalta kuin vieraalta alalta. Myös kaikenkaikkiaan 4 eri vuokrafirman listoilla komeilee nimeni valmiina töihin. Kyllähän niitä töitä on, mutta valitettavasti niitä töitä ei vain ole kaikille. Olen itsekin aikaisemmin päässyt jokaiseen hakemaani työpaikkaan, mutta kiitos taantuman on meitä nykyisin työkkärin listoilla muutama satatuhatta enemmän niihin samoihin töihin hakemassa, kuin muutama vuosi sitten. Näin ollen työnantajalla on melkoisen paljon valinnanvaraa, että kenet siihen tarjottuun duuniin oikein palkkaa. Olen itsekin tilanteessa, jossa joudun selvittämäään mahdollisuuteni kouluttautua lähihoitajaksi, ja myöhemmin sairaanhoitajaksi. Tällä hetkellä ongelma on lähinnä, että millä hiton rahalla. AMK:ta varten olisin valmis ottamaan opintolainaa, mutta lähihoitajan opintoihin ei sitä vielä viitsisi käyttää. Oppisopimuspaikkoja ei ole, eikä tällä hetkellä löydy edes keikkahommia, joilla saisi pari sataa opintotuen kaveriksi kuukaudessa. Noh, ehkä asiat lutviutuvat muutaman vuoden sisään.
Kysynnän ja tarjonnan laki, ei tässä muusta ole kyse. Ei ole väärin pyytää korkeaa palkkaa, jos ei itse ole pienemmällä palkalla valmis myymään omaa aikaansa työnantajalle. Tämä ei tarkoita sitä, ettäkö työnantajan pitäisi tällä rahalla ketään palkata tai suostua maksamaan moista, jos on työvoimaa tarjolla pienemmälläkin palkalla.
Kyllä menee usko työnantajiin kun on aikaa höpistä lehtiin tuollaista.
Vika on siinä, että johonkin parin päivän festarihanttihommaan valitaan sen mukaan, kuka osaa kirjoittaa parhaan CV:n. Ennen mentiin portille ja kysyttiin löytyykö duunia. Nykyään tarvitsee käydä joku CV:n kirjoituskurssi.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 15:39"]Lapamadot suostuteltu työnhakuun :) Häh?
[/quote]
Tuokin mua ihmetytti. Tuntemattomillekin vastataan tuolla tavalla. Kavereille vastaamisen ymmärtäisin.
On vähän hämärtynyt todellisuus nuorilta, kun alkupalkankin pitäisi olla 22€ ilman minkäänlaista työkokemusta. O_o ap
Hän halusi töihin nuoren, jolla ei ole työkokemusta...hämmästyi kun suosittelijana oli äiti ja työkokemus kotona tiskaaminen. Mitä hän oikein odotti...eläkeläistä cv:n kanssa :D
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 17:02"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 15:41"]vähän hämärtynyt todellisuus nuorilta, kun alkupalkankin pitäisi olla 22€ ilman minkäänlaista työkokemusta. O_o ap[/quote]
Mä olen tehnyt pitkään töitä kunnalla, mun palkkani on 14,29€ tunnilta. Kumma, ettei lukiolaisille kelpaa 14 euronkaan tuntipalkka..
[/quote]
Niinpä. Mainittakoon, että esim. koulutetun lähihoitajankaan peruspalkka ei ole 14 euroa tunnilta, vaan siinä 12 euron pintaan. Itse olen päivähoitaja koulutukseltani ja työskentelen lastenhoitajana päiväkodissa. Työvuosia takana noin 20 vuotta ja ikälisät mukaan lukien alkaa tuntipalkka olemaan jo se 14€. Ja sitten joku lukiolainen ei viitsi töihin tuolla palkalla lähteä.
Jotenkin ehkä vielä ymmärtää, jos jollain 16-vuotiaalla ei ole tajua Suomen palkkatasosta, mutta luulisi että sen ikäisen vanhemmat jo osaisivat vähän toppuutella ylimitoitettuja palkkatoiveita ja kertoa, että 14€ tuntipalkka on erittäin kohtuullinen, jopa hyvä siihen nähden, että koulutusta taikka edes työkokemusta ei vaadittu.